stroeve koppeling bij afremmen op de motor

Onderhoud, problemen en ervaringen.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gerrit

stroeve koppeling bij afremmen op de motor

Ongelezen bericht door Gerrit »

Ik vind het wat moeilijk om een paar worden samen te vatten met welk probleem mijn R1150RT van 91 10.000 op de teller, mij opzadeld, maar het gaat ongeveer als volgt : op het moment dat ik terugschakel en de koppeling loslaat, en dat op een moment doe dat er nog vrij fors op de motor moet worden afgeremd ( dus gebruik makend van de compressie van de motor) dan heb ik het gevoel dat de koppelingsplaten even een poosje niet lekker glijden maar juist heel ruw reageren. Net alsof de plaat stroef is en daardoor trilling/onbalans of zoiets veroorzaakt. In het begin vernam ik het bijna niet maar het wordt steeds een beetje erger. Het gaat ook steeds meer storen De motor staat nu lekker warm in de garage maar nog een paar weken mag ie er weer uit en dan moet ie eigenlijk weer optimaal zijn.
Iemand van jullie een idee of een vergelijkbare ervaring :?:
bvd Gerrit

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Beamietoo

Re: stroeve koppeling bij afremmen op de motor

Ongelezen bericht door Beamietoo »

Gerrit,
Het is moelijk voor mij een duidelijk beeld te krijgen.
Hoe lang rij je op deze motor ? Het klinkt misschien wat bot maar het is zeker wel goed bedoeld. M.a.w. de BMW boxer heeft aparte gevoels eigenschappen dan andere merken. De droge koppeling zit niet in een oliebad zoals bij veel andere motoren en "slipt" qua gevoel minder suppel dan vele japanners. Het is een meer direct contact. Maar goed, misschien kan je het anders met meer details omschrijven incl. de versnelling(en), tpm, snelheid enz., enz.??

Gr,
Kenny
Stoffel

Ongelezen bericht door Stoffel »

Hoi Gerrit,

Je zegt dat het een '91 motor is met 10.000 op de teller. Je bent niet ergens een 0 vergeten? Het zou betekenen dat er minder dan 600km per jaar mee gereden is....

Ik kan me dan voorstellen dat er vuil of iets dergelijks tussengekomen is. Aangezien het "droge" platen zijn zou je ze eens kunnen bekijken, zonder gelijk een beurt er achteraan te hoeven geven. Grijpen ze goed aan en komen ze los. In het handboek, ergens op de site, staat wel ergens hoe en wat. Ik heb zelf een Haynes manual dus zou even voor je kunnen scannen.. Ik zou ook zekerstellen dat je koppelingskabel goed is afgesteld. Het schakelen zelf gaat wel goed? Het is alleen bij het op laten komen begijp ik

Kenny heeft zeker een punt, ben zelf overgestapt van een Honda Transalp en is toch schrikken maar na een tijdje wil je iets anders meer!

Groeten,
stoffel
Walter
Erelid
Erelid
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: Zumo 210 - GoPro Hero
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Naarden, 't Gooi
Contacteer:

Ongelezen bericht door Walter »

Stoffel schreef:Hoi Gerrit,

Je zegt dat het een '91 motor is met 10.000 op de teller. Je bent niet ergens een 0 vergeten? Het zou betekenen dat er minder dan 600km per jaar mee gereden is....
Denk eerder dat de motor van 2001 zal moeten zijn...
in 91 waren er zeker geen 1150's RT's
Walter
Medebeheerder BMW RT Forum
Afbeelding
Stoffel

Ja dat is ook een goede!
Gerrit

Mannen dankjewel voor jullie reacties,
Stom van me, maar uiteraard het is een motor van 2001. :oops: 1,5 jr. geleden ingevoerd vanuit Dld. en hij had toen net 6000 op de teller. Afgelopen jaar heb ik niet veel gereden, maar daarvoor heb 4 jr. een r1100rs gehad en daarvoor een k100rt en reed ik gemiddeld 10.000 km per jaar. Ik ken ik elk geval goed het boxerkarakter en gedrag.
Nav de vraag van Kenny het volgende : stel je komt met 90 aanrijden op een rotonde. Je remt wat af, schakelt terug naar de 3, pakweg 15 meter voor de rotonde heb je teruggeschakeld en laat je de koppeling weer los. Afhankelijk van de snelheid die de motor dan nog heeft, voel (!) ik op het moment dat de koppelingsplaat weer "pakt" een trilling in de motor die me het idee geeft dat de koppelingsplaat niet mooi glijdt, maar juist stroef is. Dit gevoel houdt maar even aan daarna is het weer normaal. Het zit m'in het moment dat de plaats weer "pakt".Aanvankelijk zat dit stroeve gevoel niet in de motor en wat nog vervelender is het wordt steeds erger. Ik kan niet precies nagaan of het de plaat zelf is of een asje/lagertje of wat dan ook. :$ De laatste malen dat ik reed had ik de neiging om eerst helemaal te remmen naar de snelheid waarop je de ronde normaal rijdt - en dan pas de koppeling los te laten maar dat heeft iets onnatuurlijks. Bovendien bochten rotonde etc. met een gekoppelde en licht trekkende motor rijden.

Beamietoo

Ongelezen bericht door Beamietoo »

Gerrit,

Omdat je aangeeft dat het BMW gevoel bij jouw goed bekent is en dat de euvel die zich voor doet nog slechter wordt is het misschien het beste om een echte BMW monteur er op te laten rijden om een goede diagnose vast te stellen. Alles waar ik aan zit te denken zal maar gis werk zijn en daar heb je er geen baat bij. Kan je mij aub via het forum laten weten hoe het afloopt want ik ben erg nieuwsgerig naar.
In de hoop dat het iets simpel is wens ik je veel succes in het vinden van de oplossing. :;
Gr,
Kenny
RuudRT

Ongelezen bericht door RuudRT »

Hoi,

Heeft het niet te maken dat je toerental zover daalt dat daardoor je motor dreigt af te slaan.

groet Ruud
motorpappa

Ongelezen bericht door motorpappa »

Ik zit eerder te denken aan de bediening van de koppeling. (de r1150 heeft geen kabel, maar een vloeistof bediende toch?)
Is de vloeistof nog netjes helder ? Geen lucht in het systeem?
Kun je het vervelende gevoel van het bonkend aangrijpen verminderen door -extreem- voorzichtig je handel terug te laten komen? Heb je het alleen bij terugschakelen, of ook bij opschakelen?
De koppelingsplaten moeten juist stroef zijn, de bediening moet zo verlopen dat tussen 'ontkoppeld' zijn en volledig 'gekoppeld' zijn, er een punt van oplopende slip zit waarbij de platen die met verschillende snelheden draaien, -relatief langzaam- elkaars snelheid aannemen. Als dat punt van slippen niet rustig genoeg verloopt, krijg je dat schokkende gevoel.
Vuil of olie op de platen zal eerder een gevoel geven van "versleten" koppeling (niet meer goed aangrijpen en slippen) Zie hiervoor andere toppic.
Mede omdat je erbij vermeld dat het steeds erger wordt, kan ik alleen maar bedenken dat het in de bediening zit. Dus verversen van de loeistof en ontluchten van het systeem is het eerste en makkelijkste om te doen.
We horen wel hoe het afloopt.
Succes Micha
Stoffel

Ik heb nog even in het manual zitten zoeken, om bij de koppelingsplaten te komen moet de versnellingsbak eraf. Is dus niet zomaar even gebeurd... Er zijn best wat onderdelen bij betrokken. Vloeistof wordt ook in het manual genoemd als een mogelijke optie, zeker doen als het er lang in zit (plus 1-2 jaar)
Het schakelen gaat wel goed? Dat zou betekenen dat het niet in je versnellingsbak zit, scheelt weer.
RuudRT

Ongelezen bericht door RuudRT »

Hoi,

Dan zou ik als 1e zorgen voor nieuwe vloeistof in het systeem en goed ontluchten, kun je dat in ieder geval alweer uitsluiten.

Groeten Ruud

doerak

Ongelezen bericht door doerak »

Hoi,
wat we vroeger in de garage deden, (bij auto`s dan), waar we nieuwe koppeling in gestoken hadden was met de rem ingetrapt of voorzichtig met de bumper tegen de muur met aardig wat gas de koppeling in 1 of 2 op laten komen. Het kwam toen wel eens voor dat de koppeling wat giftig aangreep doordat er wat oneffenheden in het frictie materiaal zaten en door dit te doen egaliseerde de plaat zichzelf. En een auto koppeling of die van een RT werken op dezelfde manier. Je kan wel een brandlucht ruiken.
Gerrit

Dankje wel voor jullie reactie.

Nadat ik op de manual (dvd) bekeken had wat het peil moest zijn (advies is ongeveer halverwege peilglas) heb ik even de koppelingsvloeistof gecontroleerd.
Ik dacht eerst dat er helemaal niets meer in zat.............maar wat bleek het reservoir zat bijna helemaal vol. :?:
Lijkt erg de moeite waard om te proberen deze vloeistof te verversen. En dan misschien nog een keertje "schoonbranden" en anders naar de bmw-monteur voor een diagnose met zintuigimpressies.
Nu vraag ik me af of voor het verversen van de vloeistof (gewoon dot4) speciaal gereedschap nodig is voor bijv het wegzuigen van de olie of ontluchten ?
Ik zal jullie laten horen(lees:lezen) hoe het afloopt.
bvd

Gerrit
motorpappa

Het gaat net als bij het remvloeistof verversen. Bij de secundaire zuiger (die de koppeling zelf bedient) moet een ontluchtingsnippel zitten. Ik ken de 1150 niet , maar bij mijn vorige motor (ff vloeken: een goldwing) kon je er met een verlengde pijpsleutel redelijk goed bij. Slangetje door de pijp, over de nippel, losdraaien, en dan het hendel op het stuur inknijpen, vastdraaien en dan handel loslaten. Potje bij stuur steeds gevuld houden met verse vloeistof en dan maar doorgaan tot onder ook verse, heldere vloeistof naar buiten komt. In een goede reparatie manual moet dit toch zeker beschreven staan voor je 1150....
Succes
edit: In het toppic "handige links" staat bij link 30 een site met manuals. Daar de 1150 rt manual kiezen. daarin staat het precies beschreven. Of:
http://www.manualz.info/Manuals_pdf/BMW ... l_2001.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Kennelijk zit er rechts in de buurt van het achter-rem vloeistofpotje een slangetje waarop je een ontluchtingsnippel moet draaien. Daarop kun je dan een "ontluchtingssetje" zetten of zoals ik beschreef, met je handel bij het stuur. -hoewel je met de construktie met het slangeteje dan 2 paar handen nodig hebt-
Nogmaals succes, Micha
Kees BMW

Ongelezen bericht door Kees BMW »

Hallo,

Bij de 1150 moet je de remolie afzuigen,achter de rechter zijdeksel zie een stukje beschermkous om een leiding zitten de beschermkous terug schuiven.Dan zie je een nippel met een klein nippeltje er in deze er uitdraaien,hier moet een speciale
ontluchtingsnippel in.Deze nippel erin draaien en dan halveslag terug draaien ,via deze nippel remolie afzuigen[vacuumpomp] reservior remolie horizontaal zetten wiel fixeren.Doek om reservior deze leeg zuigen,met schone olie opvullen,vloeistof afzuigen en reservior bijvullen net zolang tot schone vloeistof komt.Reservior opvullen tot merkteken binnen in het reservior.De afzuignippel verwijderen en nippeltje met 10NM vast zetten,oppassen nippeltje draai je zo stuk ik meen dat het kunststof is,met het uit draaien moet je ook oppassen.Ontluchtingsnippel kun je bij dealer krijgen.

Succes,
Kees BMW
PaulRS

Ongelezen bericht door PaulRS »

Hoi.

Die 'speciale' nippel is gewoon een M10x1 nippel die op elke remtang zit.

Verder kan je dat systeem gewoon verversen/ontluchten als elk ander, net als de remmerij, pompen, nippel open, nippel dicht, pompen enz enz .........

Heb je geen vacuumpot voor nodig.

Niet moeilijker denken dan het is.

Groeten, Paul.
Geht net, gibbet net.

motorpappa

De manual zegt zoals cdraaisma schrijft. Maar ben het geheel met je eens dat dit een voor een dealer de door bmw opgelegde methode is en dat dit een klusje is dat je op de door ons (micha en paul) beschreven manier heel goed zelf uit kunt voeren.
Er zijn ook voor relatief weinig geld van die vacuum potjes te koop die best handig zijn bij rem-ontluchten en dus ook voor de koppelingsvloeistof goed gebruikt kunnen worden. Het ligt er helemaal aan hoe handig en zelfverzekerd je zo'n klus durft uit te voeren. In begin was ik ook huiverig voor remmen reviseren, maar nu durf ik gerust het hele systeem los te halen.
Het is niet moeilijk en als je het een keer hebt gezien en zelf hebt gedaan , draai(sma :D ) je je hand er niet meer voor om.
Gr Micha
Kees BMW

Hallo,

Zoals ik het beschreven heb vond ik persoonlijk de beste methode.De andere methode van het doorpompen vindt persoonlijk niks,maar je moet natuurlijk wel een vacuumpomp hebben.

Succes.
Kees BMW
PaulRS

Ongelezen bericht door PaulRS »

Hoi.

En zo heeft iedereen zijn voorkeur.

Ik ben 'old skool' en gebruik gewoon de slang met fles.

Groeten, Paul.
Geht net, gibbet net.
Gerrit

Collega bmw piloten

vriendelijk dank voor de tips. Ook mooi dat er meerdere mogelijkheden zijn om hetzelfde probleem te handelen. Heb net even de rechterzijkap losgeschroefd en het deksel van het koppelings-vloeistof-reservoir. Een passend nippel had ik niet dus die ga ik morgen kopen, temeer omdat de olie van de koppeling boven in het reservoir (handvat) bruin en vies was :( . T'zal mij benieuwen wat hier nog meer achterweg komt.) U hoort van mij.

Gerrit
Kees BMW

Hallo,

Dit is het nippeltje wat je gebruikt om je olie van de bediening van de koppeling te verversen.Je kunt het nippeltje eventueel ook laten zitten maar dan moet je het wel vast draaien,dit kun je doen omdat het plugje wat er in zit soms erg vast zit.Dan draai je het zeskant dol en heb je een probleem,ik gebruikte deze nippel ook bij mijn R1100RT hier zat af fabriek op de rechter remklauw een vulnippel.Om deze remklauw te ontluchten draaide ik in deze vulnippel in het ontluchtingsnippeltje om te ontluchten.

Succes,

Afbeelding
Kees BMW

ltjl

Ongelezen bericht door ltjl »

Alles wat hiervoor beschreven is is zeker waar! Ook het vervangen van de hydraulischevloeistof is prima te doen. Het probleem nog eens nalezend, dacht ik aan mijn koppelingscylinder (hydraulische koppeling R850RT uit de R22 serie) welke ik een tijdje terug kapot had. Het probleem met de R1150RT en de R850RT uit de zgn R22-serie is dat sommige exemplaren problemen krijgen met de koppelingscylinder (dat ding zit achter op de versnellingsbak, je kunt 'm zien door tussen de bak en de achterbrug te kijken). Bij mijn BMW (destijds 22.000 km's) was het probleem dat corrosie opgetreden was op de cylinder (dat deel wat naar buiten komt bij het drukken van de handle). Het resultaat was dat door de corrosie een keerring aangetast was en ik af en toe druk verlies had (leuk voor onvrijwillige wheelies :$ ). Ik kan mij met een beetje fantasie voorstellen dat dit probleem ook de omschreven klacht zou kunnen verzoorzaken. De uitgaande slag zal door de hydraulische druk geen problemen opleveren, maar het terugkomen (naar binnen gaan) zou wel eens problemen kunnen opleveren....... Remedie ?......de cylinder zit met 3 boutjes vast. Twee van deze boutjes zijn direct toegangkelijk.....de derde kom je alleen met veel fantasie en "kinderhandjes" aan. BMW geeft aan dat de achterbrug verwijderd moet worden :( . Ik heb 't een keer bij een RT van een kennis gedaan op de BMW manier dus met het verwijderen van de brug (en alle plaatwerk....)...dat was op zich te doen, maar wel heel veel werk. Bij mijn eigen BMW heb ik dankzij kleine handjes en gummivingers en een "creatieve" inslag de cylinder ge(de)monteerd, zonder de brug te verwijderen. Was wel een heel "gepiel" maar scheelde veel werk. Ik zou eens bij een BMW dealer vragen of dat wat ik voorstel wellicht de oorzaak zou kunnen zijn.

Heel veel succes......
Laatst gewijzigd door ltjl op 19 mar 2009, 16:29, 1 keer totaal gewijzigd.
dhr
Type: R1200RT/LC
Bijz: Alpine Weiss
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Westfriesland
Contacteer:

Ongelezen bericht door dhr »

ltjl schreef: Bij mijn eigen BMW heb ik dankzij kleine handjes en gummivingers ......
:O Kinderarbeid en -mishandeling? :roll:
R1100RT (1997)+ | R1100RT (1996)+ | Honda ST1300 (2007)+ | BMW R1200RT-LC (2016)
ltjl

Ongelezen bericht door ltjl »

dhr schreef:
ltjl schreef: Bij mijn eigen BMW heb ik dankzij kleine handjes en gummivingers ......
:O Kinderarbeid en -mishandeling? :roll:

Uiteraard !!!! i.p.v. Legotechnic kreeg mijn zoontje gewoon een 10 mm steeksleutel en hij mocht pas uit de garage als 't klaar was of als hij naar de creche moest :D

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Versnellingsbak & Koppeling”