Benzineverbruik poll - Hoeveel gebruikt jouw RT?
Moderator: RT_Patrick
- Lexy
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: K1300GT, 2009, Magnesiumbeige metallic
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Hilversum
Re: Benzineverbruik poll - Hoeveel gebruikt jouw RT?
Hmmmm, dit draadje is al enige tijd dood. Ik heb toch maar even mijn verbruik (tot nog toe) van mijn (voor mij nieuwe) R1200RT uit 2008 erbij gezet, dat is gemiddeld 1:15,5 en ik ben niet echt een zuinige rijder. Moet wel gezegt worden dat mijn verbruik met mijn vorige motor (R1100RS) een heel stuk gunstiger was, 1:20 was geen uitzondering maar met kanttekening dat stadsverkeer funest was voor hem.
Ik lees trouwens overal dat de R1200RT een 27 liter tank moet hebben, maar als het brandstoflampje al brand en ik ga tanken, krijg ik er niet meer dan 20 tot 20,5 liter in. Iemand een idee wat dat kan zijn?
Ik lees trouwens overal dat de R1200RT een 27 liter tank moet hebben, maar als het brandstoflampje al brand en ik ga tanken, krijg ik er niet meer dan 20 tot 20,5 liter in. Iemand een idee wat dat kan zijn?
Voorheen Honda Shadow VT700, BMW R1100RS, BMW R1200RT
-
- Type: R1150RT
- Land: belgique
- Woonplaats of omgeving: KOEKELBERG
Ik heb mijn eerste volledige tank leeg gereden sinds de vervanging van de bobines en bougies. Ik heb een r1150rt met 65500 km en pas recent in bezit. Ik tank de motor steeds op de middenbok en vul de tank tot de laatste druppel. De laatste keer 23 liter voor 310 km wanneer het reservelampje net op oranje sprong. Ik rijd wel zeer veel stadskilometers dus dat lijkt mij niet abnormaal. Mijn stadswagen 1000 cc benzine van 2018 verbruikt in dezelfde omstandigheden ook 7,5 tot 8 liter per 100 km.
Het is waarschijnlijk dat de hoeveelheid reserve groter is dan de folder aangeeft. In dit geval 6,5 liter.Lexy schreef: 17 feb 2020, 22:34 Ik lees trouwens overal dat de R1200RT een 27 liter tank moet hebben, maar als het brandstoflampje al brandt en ik ga tanken, krijg ik er niet meer dan 20 tot 20,5 liter in. Iemand een idee wat dat kan zijn?
Wat geeft je bc op - als het pompje in het display verschijnt - aan nog te rijden km?
Indien dat zo'n 90 a 100 km is, komt dat aantal overeen met die hoeveelheid reserve.
Er is maar één manier om daar rijdend achter te komen, maar die is niet echt aan te raden.
Mijn R1150 RT uit 2003 rijdt gemiddeld 1 : 17,8 over 40.000 km
De opvolger, de R1200RT uit 2008 rijdt 15 % zuiniger: 1: 20,5 over 7500 km
De km die ik maak zijn uitsluitend recreatief, kom daarbij zelden boven de 4250 tpm uit en ben ook met optrekken en accelereren een zûnige rijder. Het is heel plezierig om met de 1200RT dik boven de 500 km uit te komen bij vakanties en lange dagtochten. 's Morgens tanken en verder geen omkijken naar.
- siebke
- Type: R1200RT
- Bijz: 2009, import (D)
- Land: Nl
- Woonplaats of omgeving: Peel en Maas
Ervaren met nog 41 km op de display om te kunnen gaan....fransgabler schreef: 09 feb 2021, 18:09 knip.....
Er is maar één manier om daar rijdend achter te komen, maar die is niet echt aan te raden.
knip.....

Laatst gewijzigd door siebke op 12 feb 2021, 20:33, 1 keer totaal gewijzigd.
As ut neet geit zoeas 't môt, dèn môt 't mèr zoeas ut geit
- AGVerheij
- Type: R1200RT
- Bijz: RT-P uit 2015 in prachtig mat-blauw
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Utrecht
Met mijn huidige motor nog nooit stilgevallen, dieptepunt voor de boordcomputer is 3km - dat was wel even zweten
Ik houd in een excel de kilometers en tankbeurten bij, over ruim 215.000km sinds kerst 2011 en 534 bezoekjes aan een pomp:
- gemiddeld verbruik 1:18.2 ( 5.51/100 - ik rij veel snelwegkilometers woon/werk, en als 130 kan rij ik ook 130
)
- gemiddeld 405km per tank (enkele reis is zo'n 80km, ik voorkom graag te moeten tanken langs de snelweg)
- hoogste volume 25.87 liter, de boordcomputer stond toen op 16km
Maar nu staat de RT stil en werk ik al zowat een jaar thuis - af en toe in het weekeinde een rondje, veel meer zit er niet in.

Ik houd in een excel de kilometers en tankbeurten bij, over ruim 215.000km sinds kerst 2011 en 534 bezoekjes aan een pomp:
- gemiddeld verbruik 1:18.2 ( 5.51/100 - ik rij veel snelwegkilometers woon/werk, en als 130 kan rij ik ook 130

- gemiddeld 405km per tank (enkele reis is zo'n 80km, ik voorkom graag te moeten tanken langs de snelweg)
- hoogste volume 25.87 liter, de boordcomputer stond toen op 16km
Maar nu staat de RT stil en werk ik al zowat een jaar thuis - af en toe in het weekeinde een rondje, veel meer zit er niet in.
Groets, GerbeRT
"Zolang ik verkeerslichten moet herkennen om mijzelf te onderscheiden van een robot heb ik weinig vertrouwen in zelfrijdende voertuigen
"Zolang ik verkeerslichten moet herkennen om mijzelf te onderscheiden van een robot heb ik weinig vertrouwen in zelfrijdende voertuigen
Als de bc zelf een keertje 'geijkt' is op het aantal reële aantal resterende km in de tank, desnoods met een jerrycannetje in de koffer, dan is er geen reden om de bc niet te gebruiken. Bij twijfel kan de dagteller nog aanvullende info geven. Bij de 1150 zocht ik bij 300 km een pomp op en bij de 1200 na 500 km. Een RT laat zich nu eenmaal niet meer in z'n tankopening kijken en ook het geluid van klotsende benzine - bij het stilstaand wiegen van de motor - is door de vorm en het materiaal van een kunststof tank geen betrouwbare graadmeter.Bert M schreef: 24 jul 2017, 15:42 Grappig dat jullie voor zulke essentiële info op de elektronica van de BC vertrouwen. Voor de bandenspanning heb ik een keurige meter, het oliepeil doe ik volgens de beschreven procedure een het verbruik is een gevalletje 'hoofdrekenen' . Tegenwoordig ben ik in het bezit van een vierwielige die geen peilstok meer heeft en alleen een elektronisch peilsysteem. Ik vind dat dus helemaal niets...
Zo'n olieglaasje is idd een ramp en niet alleen door de houding die aangenomen moet worden om het glaasje uberhaupt te kunnen zien. Het verschil tussen helemaal leeg en overvol is door de reflectie nauwelijks te bepalen. De remedie is dat iemand anders de motor scheef houdt om te kijken of het peil dan alsnog in beeld komt. Gedoe...
Zonder het lichtje van de smartphone is zelfs de juiste stand - halverwege het glaasje - al lastig af te lezen. Het oliepeilglas is bovendien kwetsbaar, is eigenlijk een dubbele oliekeerring met een gesloten kunststof ring in de binnenring. Het oliepeilglas heb ik al twee keer vanwege lekkage moeten laten vervangen. Wat is er mis met de olievuldop annex peilstok van de tweekleps R serie? Vult ook een stuk eenvoudiger dan de doorzwetende opening bij hoge temperaturen in de linkercilinder.
Geen peilstok of glaasje lijkt me idd niets, een storinkje, een los contactje of een kapot lampje bij een te laag oliepeil kunnen extreem duur uitpakken. Dit lijkt dit een typisch voorbeeld te zijn van over- engineering. Waarschijnlijk brandt het lampje wel ter controle bij het opstarten van de vierwielige, wat nog enige houvast biedt over het functioneren van het systeem.
Soms is less more...
Laatst gewijzigd door fransgabler op 11 feb 2021, 20:40, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Dhr fransgabler is altijd wel heeel positief vind ik, kan zaken heel goed uitleggen

-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht