Beantwoord: Shorren Autozug

Alles op OFF TOPIC gebied

Moderator: RT_Patrick

Gesloten

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Beamietoo

Beantwoord: Shorren Autozug

Ongelezen bericht door Beamietoo »

1. Ik heb advies nodig over hoe je best je RT op de DB Autozug vast kunt binden. Vorig jaar had ik op de boot naar Newcastle veel mooite om alles goed strak te krijgen en naar omg. een half uur worstelen met zweetbellen was ik nog niet tevreden met mijn kunstje. Het grootste problemen vond ik bij het zoeken van een secure punten op de motor waarbij de riemen niet langs en tegen de kuipdelen of bij de gelakte achter koffer kwamen. Ik keek met bewondering om me heen over alle creativiteiten bij mede motorrijders. Ingedrukte zadels, handschoenentussen de riem en lak enz. Echt van alles. 2. Omdat de trein open is kan er heel veel krachtig windstoten in beide richting onstaan. Op de site las ik iets over aanwezige windscherm binders met zuigkappen. Alle advies is welkom en alvast bedankt.

NB: Misschien hoort dit onderwerp bij Toeren ???

gr,
Kenny

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

RuudRT

Re: Shorren Autozug

Ongelezen bericht door RuudRT »

Hoi,

Gewoon 3 spanbanden, eerste aan de achterzijde achterover trekken zodat hij niet van de bok afschiet, daarna 2 om beide kanten van het stuur naar beneden.

Beste resultaat

groet Ruud
Laatst gewijzigd door RuudRT op 01 feb 2009, 20:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Beamietoo

Re: Shorren Autozug

Ongelezen bericht door Beamietoo »

RuudRT schreef:Hoi,

Gewoon 3 spanbanden, eerste aan de achterzijde achterover trekken zodat hij niet van de bok afschiet, daarna 2 om beide kanten van het stuut naar beneden.

Beste resultaat

groet Ruud
Precies waar zitten de bevestinggspunten ? Komen de banden in contact met kuipdelen? Bedoel je de band aan de achterkant over de topkoffer te leiden?
Moet ik de banden strak genoeg aanspannen tot dat hij in de veering zit?
Sorry Ruud maar ik begrijp het niet. 8)

Gr,
Kenny
blittkit

Re: Shorren Autozug

Ongelezen bericht door blittkit »

toen mijn motor door de dealer opgehaald werd zag ik dat hij vrij simpel werd vastgezet. Ze hadden een spanband met daaraan 2 lussen als eensort pijpje
deze worden om de handvatten geschoven en zo naar de grond afgespannen. Deze spanband is dus een geheel .
Motor staat op deze manier zeevast.


Gr Hans
RuudRT

Re: Shorren Autozug

Ongelezen bericht door RuudRT »

Hoi,

Vaak heb je ogen in de dekvloer, span de band van links naar rechts door de velg van je achterwiel, span deze aan totdat het wiel vast op de grond staat dan staat hij al vrij stevig. Breng aan beide zijde van het stuur een een band aan schuin naar voren en ietwat van de motor vandaan ook naar de ogen en span deze totdat de boel heel stevig staat.

Maar bij dit soort handelingen zijn er toch wel sjorders aanwezig, die kunnen het zo voor je fixen

Groet Ruud
Beamietoo

Re: Shorren Autozug

Ongelezen bericht door Beamietoo »

Mijn dank voor jullie reacties.
En misschien is het wel het beste advies om oplettend naar de sjorders te kijken en om hulp te vragen.
Op verzoek van de autozug leiding zijn de motards niet voor niets gevraagd om 90 minuten voor vertrek aanwezig te zijn.

Gr,
Kenny

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gebruikersavatar
EuropeRider
Berichten: 255
Lid geworden op: 10 jan 2009, 13:57
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: Sinds 2017 een GS1200LC e
Land: Italie
Woonplaats of omgeving: Umbrie
Locatie: Umbria
Contacteer:

Re: Shorren Autozug

Ongelezen bericht door EuropeRider »

RuudRT schreef:Hoi,

Gewoon 3 spanbanden, eerste aan de achterzijde achterover trekken zodat hij niet van de bok afschiet, daarna 2 om beide kanten van het stuur naar beneden.

Beste resultaat

groet Ruud

Sorry..... maar ik heb (door schade en schande én door ervaren motorsjorrers) geleerd dat je NOOIT banden aan je stuur mag maken !
Je handgrepen kunnen er van stuk gaan, én er komt ongewenste opwaartse druk op de bouten waar het stuur mee in het balhoofd is gemonteerd.
Het rijdt zo lullig als bij 160 een van de stuurhelften plots loslaat ! :lol:

The juiste plek voor spanbanden aan het voorwiel is aan de veerpoten, net boven het voorspatbord.

Aan de achterkant maak ik mijn RT vast aan het buizenframe, achter de twee zijkleppen (die moeten er wel even af, da's handiger).

Op die manier staaie als een huis en kan er niks beschadigd worden.

Geen perfecte plaatjes, maar hier kun je zien hoe het hoort...: http://europerides.smugmug.com/gallery/5547814_iAHuA" onclick="window.open(this.href);return false;

en hier: http://europerides.smugmug.com/gallery/707569_qvB2A" onclick="window.open(this.href);return false;

En op de heenweg in 2005 wist ik het ook nog niet !!!! :shock: :shock: :shock:

Afbeelding
Francois A. 'Navman' Dumas
writer, photographer, guide & gopher

The Man's Blog
.... and EuropeRides.com !!!
Beamietoo

Re: Shorren Autozug

Ongelezen bericht door Beamietoo »

Hoi Francois,

Jouw handige camera werk en reportage maakt het voor mij helemaal helder !

Ik zie in de foto's dat de achter koffers tijdens transport weer op de motor vast te krijgen zijn en dat vind ik super handig. Het is geen doen om op een ferry of trein alles mee te slepen. Wel de kunststof zijdeksels moet mee maar dat vind ik goed te doen, Aan de voorkant heb je twee extra korte riemen die verticaal langs de poten naar beneden gaan. Is dat gedaan de om de voorvering te spannen ? Is het ook veilig als je dat niet doet. Ik weet niet of er bevestigingspunten op de dek zijn om dit mogelijk te maken.

Mooi met de auto en de fiets in dezelvde zilverkleur :) .

Gr,
Kenny
BMW-Harm

Re: Shorren Autozug

Ongelezen bericht door BMW-Harm »

Tja, ieder zn ding, maar zo zou ik mn RT dus nooit vast zetten.

Wij gaan nu al 4 jaar met de boot naar de UK en ik doe het als volgt:

1. Oude dikke lap meenemen, elastiek, en evenueel een nieuwe brede spanband met ratel.
2. Motor op de boot op de zij-standaard zetten, in de versnelling.
3. Elastiek om de handrem en handvat zodat ie nog vaster staan (achterwiel vast door versnelling, voorwiel door rem)
4. Dikke lap (oude trui) over het zadel en daar de spanband over.
Die aan 2 kanten vast zetten met de haken in ogen of ijzerkabel.
Rateldeel aan remkant zetten en retelen maar. Dusdanig ratelen dat ie goed `in` de veren staan
5. Eventueel een extra spanband door valbeugel/achterwiel en in tegengestelde richting vast zetten.

gaat al 4 jaar prima, zelfs als je winkracht 7 hebt.... :shock: .....toen was de motor gezonder dan wij dat waren ;) :( :roll:

helder :?:

Maar wellicht dat het op een trein heel anders is....lees ik net :oops:
Gebruikersavatar
EuropeRider
Berichten: 255
Lid geworden op: 10 jan 2009, 13:57
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: Sinds 2017 een GS1200LC e
Land: Italie
Woonplaats of omgeving: Umbrie
Locatie: Umbria
Contacteer:

Re: Shorren Autozug

Ongelezen bericht door EuropeRider »

Op een trein, en zeker op een aanhanger, heb je heel andere beweging en krachten dan op een schip (zelfs bij F7).

De eerste keer op transport (en verkeerd vastgemaakt) heeft de spanband mijn handvat doorsgesleten (!!). Nog net op tijd gezien en voor de terugweg toen advies ingewonnen. 'Racemotoren' en toermotoren (met name BMW) hebben een ander stuur (en bevestiging daarvan) en moeten nu eenmaal anders worden gesjord.

Als de motor rechtop staat moet je de vering intrekken, anders gaat-ie 'huppen' en kan de boel loswerken.
Je kunt hem niet (of moet hem niet, beter gezegd) via het stuur naar beneden trekken. Simpelweg niet goed voor de stuurbouten.

@Ken Ik heb nu alleen maar 2 spanbanden om de vorkpoten. De eerste keer had ik andere banden (op een geleende trailer). Met twee banden gaat het prima, geen 4 meer nodig. Ik maak wel her voorwiel extra vast aan de voorwielsteun van de trailer, maar meer als anti-diefstal beveiliging dan om vast te zetten.
De koffers kunnen er zonder meer op als je het frame onder de afdekplaten gebruikt en de banden niet al te veel naar achteren vastmaakt.

Uiteraard mag iedereen natuurlijk volledig zelf weten wat 'de beste' manier is en daar oneindig gelukkig in/mee zijn :lol:
Francois A. 'Navman' Dumas
writer, photographer, guide & gopher

The Man's Blog
.... and EuropeRides.com !!!
Beamietoo

Re: Shorren Autozug

Ongelezen bericht door Beamietoo »

Ja, de methode van BMW-Harm heb ik ook op de ferry gezien en dat leek me een handige, snel en makkelijk manier die ik op de boot zou kunnen gebruiken maar op de trailer of trein denk ik dat je iets meer werk moeten doen vanwege alle schuddingen en windstoten van voor en achter.

@Francois - Begrijp ik het goed dat je alleen de vering aan de achterkant trekt? Ik kan niet zien hoe op jouw manier de vering aan de voorkant spant ? Ik hoop dat ik niet te veel vragen stelt :roll:

Gr,
Kenny

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gebruikersavatar
EuropeRider
Berichten: 255
Lid geworden op: 10 jan 2009, 13:57
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: Sinds 2017 een GS1200LC e
Land: Italie
Woonplaats of omgeving: Umbrie
Locatie: Umbria
Contacteer:

Re: Shorren Autozug

Ongelezen bericht door EuropeRider »

Klopt, de achtervering kun je makkelijker aantrekken en is (op de trailer in ieder geval) het belangrijkste en voldoende. Vragen geen probleem :D
Francois A. 'Navman' Dumas
writer, photographer, guide & gopher

The Man's Blog
.... and EuropeRides.com !!!
Beamietoo

Re: Shorren Autozug

Ongelezen bericht door Beamietoo »

Mijn dank voor ALLE reacties :)

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “RT Café”