Beantwoord: oliepeilglas
Moderator: RT_Patrick
Beantwoord: oliepeilglas
Ik heb een vraag, Ben ik de enige die een probleem heeft met het bekijken van het oliepeil door het glaasje? Ik was toch blijer met een peilstok
Re: oliepeilglas
Als het glaasje nog helder is dan is het beter als een peilstok. Als het glaasje niet meer duidelijk dan het glaasje vervangen of laten vervangen.
Ton
Ton

- Benji
- Type: R1150RT
- Land: België
- Woonplaats of omgeving: Limburg
Of een ander merk olie gebruiken.
Motorrijden is meer dan merk en type. Motorrijden wil je liefst zorgeloos doen ... en met zekerheden qua veiligheid en toekomstverwachting van zo weinig mogelijk kosten.
Ik ben het volledig met je eens. De peilstok is "altijd" goed af te lezen, dat kan ik van het glaasje niet zeggen.Rudolf schreef: Ik was toch blijer met een peilstok
![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
- Kees BMW
Hallo Hub.Hub schreef:Ik ben het volledig met je eens. De peilstok is "altijd" goed af te lezen, dat kan ik van het glaasje niet zeggen.Rudolf schreef: Ik was toch blijer met een peilstok
Ik heb er tot nu toe nog nooit problemen mee gehad,dat gefrommel met de peilstok tussen gaskabel en chokekabel door bij de oude boxers was ook niet alles.
Kees BMW
Ik zou niet weten wat er beter is aan een peilstok. Ik weet dat ik ik over een paar jaar een keer het glaasje ga vervangen en dan zal het wel weer jaren perfect zijn. Bij peilstokken moet je soms ook het rubber ringetje vervangen en je moet een doekje bij hebben om de peilstok af te doen. Misschien volgende keer een motor met peilstok aanschaffen dan
Ton

Ton

Die heb ik een aantal keren gehad en persoonlijk beviel me dat( de peilstok) beter.Ton1959 schreef: Misschien volgende keer een motor met peilstok aanschaffen dan![]()
Ton
- HansD
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Mijn
heeft een boordcomputer met Oil check, en dat werkt wat mij betreft prima: als de Oil check waarschuwing voor het eerst aan gaat <!> (en vaak ook weer uit) gaat er ongeveer een halve liter olie bij. Ik kijk eigenlijk nooit meer naar oliepeil via kijkglas of peilstok.
Hans

Hans
Hoi Hans
Ik had eens eenkeer dat ik vrij laat naar mijn peilglas keek omdat de olie aan de onderzijde stond. Met een halve liter erbij zat ik eigenlijk iets over het maximum. Dus dan moet ik zeggen dat die olieniveausensor misschien ook niet alles is. Ik rijd het liefst altijd ergens tussen maximum en de stip op het glas maar niet graag tegen die onderkant van het olieniveau. Hoe lager dat niveau hoe hoger die temperatuur van die olie ook zal oplopen verwacht ik. Maar het zou kunnen dat bij jou motor het verschil tussen maximum en minimum anders is
.
Ton
Ik had eens eenkeer dat ik vrij laat naar mijn peilglas keek omdat de olie aan de onderzijde stond. Met een halve liter erbij zat ik eigenlijk iets over het maximum. Dus dan moet ik zeggen dat die olieniveausensor misschien ook niet alles is. Ik rijd het liefst altijd ergens tussen maximum en de stip op het glas maar niet graag tegen die onderkant van het olieniveau. Hoe lager dat niveau hoe hoger die temperatuur van die olie ook zal oplopen verwacht ik. Maar het zou kunnen dat bij jou motor het verschil tussen maximum en minimum anders is

Ton
- Maarten de Vries
- Type: R1200RT
- Bijz: 2011 model. Bouwjaar 2010
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Het Gooi
- Contacteer:
Ik heb mij ooit laten vertellen dat het beter is om de olie te vullen tot de punt in het midden van het kijk glas. Het gedeelte wat je er meer in doet zal sneller verbruikt worden dan het onderste gedeelte.Ton1959 schreef:Hoi Hans
Ik had eens eenkeer dat ik vrij laat naar mijn peilglas keek omdat de olie aan de onderzijde stond. Met een halve liter erbij zat ik eigenlijk iets over het maximum. Dus dan moet ik zeggen dat die olieniveausensor misschien ook niet alles is. Ik rijd het liefst altijd ergens tussen maximum en de stip op het glas maar niet graag tegen die onderkant van het olieniveau. Hoe lager dat niveau hoe hoger die temperatuur van die olie ook zal oplopen verwacht ik. Maar het zou kunnen dat bij jou motor het verschil tussen maximum en minimum anders is.
Ton
Verder is het zo dat als ik de olie eigenlijk net meer kan zien bij het kijkglas de sensor nog geen melding geeft van een te kort aan olie. Hij zegt dan nog steeds ok. Dus ik houd me aan het glas en vul dan 250 ml bij tot het middelpunt dus.
Overigens na de 1000km beurt intussen ruim 7000 km gereden en iets meer dan 0,5 liter bijgevuld.
Gr Maarten
Hoi Maarten
Ik zou denken dat het maximum niet voor niks uitgevonden is. Maar alles wat je hem boven het maximum zet is meestal slecht. Als de olie tot schuim geklopt word door de krukas kan je wel problemen krijgen. Voor mij staat die stip voor het midden tussen max en min. Ik zou zeggen test het gewoon eens.
Ton
Ik zou denken dat het maximum niet voor niks uitgevonden is. Maar alles wat je hem boven het maximum zet is meestal slecht. Als de olie tot schuim geklopt word door de krukas kan je wel problemen krijgen. Voor mij staat die stip voor het midden tussen max en min. Ik zou zeggen test het gewoon eens.
Ton

wat leuk die reacties. Het probleem is dus dat ik mijn oliepeil niet meer kan zien. Ok ik heb een leesbril maar zelfs met bril, zaklamp en in de zon zie ik het echt niet. Ik heb volgende week een motortocht en zou graag zeker weten dat mijn olie op peil is. Weet 1 van jullie een trucje om dit (zonder het glaasje te vervangen of om de olie bv te laten verversen want daar heb ik geen tijd meer voor) te kunnen realiseren? ...
Ruud

![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
Ruud

- Baird
- 2024
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Met z'n tweeën doen: (jiffy uit)eentje laat de motor kantelen van rechts naar links, de ander met goede ogen en lamp etc gaat kijken, doe dit in een garage die lekker donker is( dus met zo min mogelijk licht om je heen) Als er dan nog niks te zien is ziet er te weinig olie in! Vraag maar aan Paul M.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
- HansD
- Type: R1200RT/LC
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Misschien ten overvloede:Rudolf schreef:wat leuk die reacties. Het probleem is dus dat ik mijn oliepeil niet meer kan zien. Ok ik heb een leesbril maar zelfs met bril, zaklamp en in de zon zie ik het echt niet. Ik heb volgende week een motortocht en zou graag zeker weten dat mijn olie op peil is. Weet 1 van jullie een trucje om dit (zonder het glaasje te vervangen of om de olie bv te laten verversen want daar heb ik geen tijd meer voor) te kunnen realiseren? ...
![]()
Ruud
het glaasje is vaak vuil. Eerst schoonmaken bijv. Met een lange kwast. Anders zie je zowiezo niks
Hans
Is nogthans geen zware klus hoor!zonder het glaasje te vervangen of om de olie bv te laten verversen want daar heb ik geen tijd meer voor) te kunnen realiseren? ...
En zeker de moeite als je niet zeker bent van je oliepeil.
Z'on glaasje vervangen en de kost van uwe motor aan dingelen door te weinig olie is het overwegen toch waard he! :lol:
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht