K&N luchtfilter
Moderator: RT_Patrick
K&N luchtfilter
Hallo Forumleden,
Heeft er iemand ervaring met een K&N luchtfilter?
Is het wel de moeite waard om er zo eentje aan te schaffen?
Gr,Pluut.
Heeft er iemand ervaring met een K&N luchtfilter?
Is het wel de moeite waard om er zo eentje aan te schaffen?
Gr,Pluut.
Re: K&N luchtfilter
De geleerden en experts zijn het niet altijd met elkaar eens, of het nu echt veel helpt of niet.
Ga je voor meer vermogen dan is een andere uitlaat, grotere bochten e.d. wel heel goed merkbaar.
(weet ik uit eigen ervaring)
Koop je zo'n K&N luchtfilter omdat je deze kunt hergebruiken, dan blijkt dat een normale "papieren" luchtfilter ook best wel lang mee gaat, en als je dat afzet naar de kosten van zo'n K&N luchtfilter, kan je heel wat "papieren" luchtfilters kopen voor dat bedrag.
Dus is het dan de moeite waard?
Ligt er m.i. helemaal aan wat je er van verwacht.
Meer kosten versus verwachting.
Ga je voor meer vermogen dan is een andere uitlaat, grotere bochten e.d. wel heel goed merkbaar.

(weet ik uit eigen ervaring)
Koop je zo'n K&N luchtfilter omdat je deze kunt hergebruiken, dan blijkt dat een normale "papieren" luchtfilter ook best wel lang mee gaat, en als je dat afzet naar de kosten van zo'n K&N luchtfilter, kan je heel wat "papieren" luchtfilters kopen voor dat bedrag.
Dus is het dan de moeite waard?
Ligt er m.i. helemaal aan wat je er van verwacht.
Meer kosten versus verwachting.
- jaybmw
- Type: R1200RT
- Bijz: z-technikscherm,wunderlich schakelpookverlenger.
- Land: nl
- Woonplaats of omgeving: Brabant !
K&N filters kenmerken zich door een makkelijkere doorstroming en minder weerstand van aangezogen lucht door het gebruik van speciaal filtermateriaal. Voordeel is merkbaar in motoren die gebruikt worden voor veel vermogensafgifte,ongeacht in wat voor voertuig.Bijkomend is ook een harder aanzuiggeluid dat "racy" klinkt.Een papieren filter heeft dit minder.Tegenwoordig wordt de luchtmassa/hoeveelheid aangezogen lucht gemeten en dit in combi met andere sensoren word een mengselberekening berekend.Dus echt veel zal het op een standaard motor niet maken,wel als je meerdere dingen tuned! B.v kop laten flowen,in/uitlaatspruitstukken wijzigen,motormangement tunen (chippen) noem het maar op.Deze optelsom van gewijzigde delen maakt vermogenswinst + koppelverhoging waar,en zo'n open k&n filter helpt hierbij voor de nodige respons op het gas en pk's extra.
Anders zou het er origineel wel op zitten,net zoals andere tuningparts. K&N en andere fabrikanten doelen op vermogenswinst in de racerij,cros enz. En de genen die het stoer vinden om bijgeleverde sticker te laten pronken op de auto of bike,en denken dat ze 10pk meer hebben.De tunigsjonnies enz.Wel door de andere rijstijl meer verbruik,remmenslijtage en zo ook de banden. Wel goed voor de aftermarket! :-)
Dus gewoon een filter van papier,origineel of van Mahle/Knecht of Man. Zeker geen Fram !
J.

Anders zou het er origineel wel op zitten,net zoals andere tuningparts. K&N en andere fabrikanten doelen op vermogenswinst in de racerij,cros enz. En de genen die het stoer vinden om bijgeleverde sticker te laten pronken op de auto of bike,en denken dat ze 10pk meer hebben.De tunigsjonnies enz.Wel door de andere rijstijl meer verbruik,remmenslijtage en zo ook de banden. Wel goed voor de aftermarket! :-)
Dus gewoon een filter van papier,origineel of van Mahle/Knecht of Man. Zeker geen Fram !
![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
kawasaki gpz 600 r ,2jaar
kawasaki zx6 r ,8 mnd
kawasaki zx7 r ,4jaar (totall los )
kawasaki zx9 r ,10jaar
bmw r1200 rt
kawasaki zx6 r ,8 mnd
kawasaki zx7 r ,4jaar (totall los )
kawasaki zx9 r ,10jaar
bmw r1200 rt
Jongens bedankt voor de snelle reactie.
Ik heb via Julie mijn conclusie getrokken,er komt geen K&N luchtfilter op mijn R1100RT,omdat de kosten te hoog zijn voor het rendement wat je eruit haalt.
Gr,pluut.
Ik heb via Julie mijn conclusie getrokken,er komt geen K&N luchtfilter op mijn R1100RT,omdat de kosten te hoog zijn voor het rendement wat je eruit haalt.
Gr,pluut.
Mijn advies: koop er wel 1. En een powercommander of soortgelijk apparaat. En een open uitlaat.pluut schreef:Jongens bedankt voor de snelle reactie.
Gr,pluut.
Vermogens- en koppelwinst en je bent ook nog eens van het suffe geluid af.
Ik ben helemaal tevrden met mijn aanpassingen.
Met je eens tot op een bepaalde hoogte.
Ik heb het ook gedaan, andere uitlaat, grotere bochten en zo'n K&N filter, en hoewel ik zelf geen vergelijkingsmateriaal heb, mijn dame gaat als de brandweer volgens mijn “huis-expert”.
Als ik echt, echt optrek (gebeurde wel eens per ongeluk in het begin) moest ik flink naar voren hangen om een wheelie te voorkomen, ik schrok mij echt rot, niet echt een fijn gevoel vond ik.
Het geluid is
krijg ik regelmatig te horen.
Maar tenzij je geduld oefent en geen probleem hebt om 2e-hands te scoren, kan het allemaal toch flink in de papieren lopen, denk ik zo.
(Ik heb ook nog een poging gedaan chip-tuning te doen, maar dat was bepaald geen suc6, het verne.kte de perfect afgestelde fiets door Kenny naar een benzinelucht verspreidende knal-fiets. Dus dat laat ik verder even buiten beschouwing)
2e hands uitlaten zie je met een zekere regelmaat te koop staan op (o.a.) MP, zo rond de 200 euro.
Grotere uitlaat-bochten zie je niet zo heel vaak 2e-hands. Maar moet je rekenen op 225 ~275 euro, afhankelijk van de staat en merk (Siebenrock is
)
En K&N luchtfilter zou ik in principe niet zo snel 2ehands willen kopen, tenzij je het onderhoudssetje er bij krijgt
(dan weet je dat de verkoper het tijdig heeft kunnen doen). Dus nieuw, en dan zo rond de 50 pleuri, als ik ff snel kijk?
En dan zo'n PowerCommander;
Voor de R1100Rt kom je uit op de PowerCommander III USB, en die lijkt mij niet goedkoop (495 US Dollar) en het is m.i. een persoonlijke smaak of je na al dat "geweld" van een andere uitlaat, grotere bochten, en zo'n K&N luchtfilter nog zo'n PowerCommander je vermogenshonger kan stillen (voor dat geld
)
Bij mij is het vooralsnog tot zo ver genoeg, het gaat mij al hard zat :lol:
Naast het feit dat ik denk dat dit extra geweld ook extra slijtage geeft aan de dame, en daar voor hou ik nog veel-te-veel van haar
8-) :shock: :roll: 
Ik heb het ook gedaan, andere uitlaat, grotere bochten en zo'n K&N filter, en hoewel ik zelf geen vergelijkingsmateriaal heb, mijn dame gaat als de brandweer volgens mijn “huis-expert”.
Als ik echt, echt optrek (gebeurde wel eens per ongeluk in het begin) moest ik flink naar voren hangen om een wheelie te voorkomen, ik schrok mij echt rot, niet echt een fijn gevoel vond ik.
Het geluid is

Maar tenzij je geduld oefent en geen probleem hebt om 2e-hands te scoren, kan het allemaal toch flink in de papieren lopen, denk ik zo.
(Ik heb ook nog een poging gedaan chip-tuning te doen, maar dat was bepaald geen suc6, het verne.kte de perfect afgestelde fiets door Kenny naar een benzinelucht verspreidende knal-fiets. Dus dat laat ik verder even buiten beschouwing)
2e hands uitlaten zie je met een zekere regelmaat te koop staan op (o.a.) MP, zo rond de 200 euro.
Grotere uitlaat-bochten zie je niet zo heel vaak 2e-hands. Maar moet je rekenen op 225 ~275 euro, afhankelijk van de staat en merk (Siebenrock is

En K&N luchtfilter zou ik in principe niet zo snel 2ehands willen kopen, tenzij je het onderhoudssetje er bij krijgt

En dan zo'n PowerCommander;
Voor de R1100Rt kom je uit op de PowerCommander III USB, en die lijkt mij niet goedkoop (495 US Dollar) en het is m.i. een persoonlijke smaak of je na al dat "geweld" van een andere uitlaat, grotere bochten, en zo'n K&N luchtfilter nog zo'n PowerCommander je vermogenshonger kan stillen (voor dat geld

Bij mij is het vooralsnog tot zo ver genoeg, het gaat mij al hard zat :lol:
Naast het feit dat ik denk dat dit extra geweld ook extra slijtage geeft aan de dame, en daar voor hou ik nog veel-te-veel van haar

Bedankt voor de reactie's maar,......Ik vroeg of een K&N luchtfilter de moeite waard was om aan te schaffen, wat de prijsverhouding betreft van een gewone luchtfilter.
En niet om een andere uitlaat en bochten,want dan wordt het helemaal een dure geld kwestie.
Gr,Pluut.
En niet om een andere uitlaat en bochten,want dan wordt het helemaal een dure geld kwestie.
Gr,Pluut.
Puur-en-alleen zo'n K&N filter?
M.i. niet dus, het geeft nauwelijks echte vermogenswinst, versus de kosten van zo'n filter (vergeleken met een "normaal" luchtfilter)
Maar, dat is mijn onhebbelijkheid, ik drijf het nog wel eens door met ideeën, dromen en fantasie

M.i. niet dus, het geeft nauwelijks echte vermogenswinst, versus de kosten van zo'n filter (vergeleken met een "normaal" luchtfilter)
Maar, dat is mijn onhebbelijkheid, ik drijf het nog wel eens door met ideeën, dromen en fantasie

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 5 Reacties
- 2638 Weergaves
-
Laatste bericht door hybride
-
- 8 Reacties