beamer1200rt schreef:Mijn ervaring is dat afstellen met K&N mooier loopt dan afstellen met nieuw papieren filter. K&N klinkt ook iets beter en reageert beter.
Het zandprobleem ken ik eigenlijk niet. Zal wel aan de routekeuze liggen.

Zand kan er inderdaad doorheen, maar dan wel heeeeel fijn zand en wat stof misschien. Een K&N filter wordt dan ook afgeraden voor de Sahara. Maar als je over een zandweg rijdt, zullen er echt geen korrels doorheen komen. Ik heb mijn luchtfilter onlangs schoongemaakt en ik merkte dat ik 'm er niet helemaal goed in had zitten (deksel er verkeer op gedaan) en ik had onderin een beetje rommer liggen. Maar het fijne rode stof dat overal onder de kuip zat, heb ik niet aangetroffen in mijn luchtfilterhuis. Wél in het luchtfilter zelf.
Ergo: ik denk dat het best meevalt. En als dit echt een probleem zou zijn, zou je er meer over horen denk ik. Het is niet zo dat niemand met een K&N filter rijdt natuurlijk. Er wordt hier en daar wel eens beweerd dat die dingen slecht zouden zijn. De olie zou in de motor komen met allerlei nare gevolgen, maar meer dan een enkeling die een kruistocht tegen K&N voert is het niet. Hetzelfde kun je lezen over de sludge cleaner enzo. Voorlopig heb ik er goede ervaringen mee, en de praktijk is wat telt.