Een gratis forum voor liefhebbers van boxermotoren en RT-modellen. Hier deel je informatie, ervaringen en ritverhalen met andere motorrijders. Of je nu rijdt of fan bent, je bent welkom!
Dag, is er wetenschap over het starten van de R 1200RT als de accu het af laat weten? Heeft iemand zijn RT al eens moeten starten met een lege (eigen) accu?
gr,
Ben
R 1200RT 2005 met Pilot Xenon 5000K, Zumo 350LM, SHOEI MULTITEC, SENA SMH5 headset, Nikon D60 en Sony Cyber-shot. Lid BMW Club Nederland, ANWB, WW.
Ooit:
Jawa 350
Honda 250N
Yamaha 1100XS
Kawasaki 1000ST
BMW R 90S
BMW R 100RS
BMW K 1200LT
Een beetje moelijk voor mij om precies te pinpointen wat je qua informatie zoekt maar als de accu helemaal leeg is denk ik dat die eerst aan de laadapparraat moet gedeeltelijk opladen om de motronic systeem voldoende voeding te geven. Daarna met de jumper kabels opstarten. Zelden is de accu volledig ontladen is dus gewoon met de kabels proberen. Belangerijk is de bron van ontlading op te sporen. En soms is de accu gewoon op en dan is een nieuwe de oplossing.
Enige troost is dat de ANWB momenteel heel druk is met accu's die wiegeren dienst te doen.
ksimon schreef:Een beetje moelijk voor mij om precies te pinpointen wat je qua informatie zoekt maar als de accu helemaal leeg is denk ik dat die eerst aan de laadapparraat moet gedeeltelijk opladen om de motronic systeem voldoende voeding te geven. Daarna met de jumper kabels opstarten. Zelden is de accu volledig ontladen is dus gewoon met de kabels proberen. Belangerijk is de bron van ontlading op te sporen. En soms is de accu gewoon op en dan is een nieuwe de oplossing.
Enige troost is dat de ANWB momenteel heel druk is met accu's die wiegeren dienst te doen.
Nu, bij mij komt het probleem gelukkig niet voor maar stel dat "de accu het niet trekt" is dan de oplossing "auto er naast, kabels aansluiten druk op de knop en "lopen"?
gr,
Ben
R 1200RT 2005 met Pilot Xenon 5000K, Zumo 350LM, SHOEI MULTITEC, SENA SMH5 headset, Nikon D60 en Sony Cyber-shot. Lid BMW Club Nederland, ANWB, WW.
Ooit:
Jawa 350
Honda 250N
Yamaha 1100XS
Kawasaki 1000ST
BMW R 90S
BMW R 100RS
BMW K 1200LT
In je eentje zal het niet lukken met de twee grote potten om een duwende start te geven. Wel mogelijk in de 3de versnelling met z'n 3en. Kies wat jongere buikschuiver types :lol: :lol:
Met 'hulp' startkabels moet je toch op de plus van de accu en op de massa van het te helpen voertuig aansluiten?
Ik wens je succes, want om bij de plus van de accu te komen moet je de kuipdelen en de tank verwijderen.
Bij dit koude weer is de remedie inderdaad gewoon steeds de lader erop houden.
Rijd je iedere dag en trekt de accu het 's morgens al niet meer dan lijkt me een nieuwe accu geen overbodige luxe.
Succes
motorpappa schreef:Ik wens je succes, want om bij de plus van de accu te komen moet je de kuipdelen en de tank verwijderen.
Een monteur bij Molenaar heeft mij laat zien dat als je de zadel af heb is het mogelijk met een wat langere schroevendraaier bij de + terminal een nood aansluiting te maken zodat je de start kabel op de aangesloten hulpstuk zou kunnen krijgen. De min ergens op de massa en hoeft niet perse direct op de accu.
Het zal niet de schoonheidsprijs winnen maar in noodgeval who cares.
Ik heb op de accupolen messingstrippen van ± 3,5 cm lang gemonteerd die naar achteren wijzen,als ik de zitbank verwijder kan zo de startkabels er op klemmen.
Ik heb op de accupolen messingstrippen van ± 3,5 cm lang gemonteerd die naar achteren wijzen,als ik de zitbank verwijder kan zo de startkabels er op klemmen.
Succes,
Is inderdaad een goede oplossing, accu uitbouwen en strippen monteren lijkt me een goede optie. Ik ben ben benieuwd of ik het nodig heb.
vr gr,
Ben
R 1200RT 2005 met Pilot Xenon 5000K, Zumo 350LM, SHOEI MULTITEC, SENA SMH5 headset, Nikon D60 en Sony Cyber-shot. Lid BMW Club Nederland, ANWB, WW.
Ooit:
Jawa 350
Honda 250N
Yamaha 1100XS
Kawasaki 1000ST
BMW R 90S
BMW R 100RS
BMW K 1200LT
Ik heb op de accupolen messingstrippen van ± 3,5 cm lang gemonteerd die naar achteren wijzen,als ik de zitbank verwijder kan zo de startkabels er op klemmen.
Succes,
Is inderdaad een goede oplossing, accu uitbouwen en strippen monteren lijkt me een goede optie. Ik ben ben benieuwd of ik het nodig heb.
vr gr,
Ben
De mooie en wat mij betreft zeer nuttig aanpassing van Kees zie ik inderdaad op vele RT's. Soms is er zelfs een alsluitpost op de + van de startermoter. Het zijn allemaal hele mooie oplossingen die je hoopt nooit te hoeven gebruiken.
Je kunt het ook zoals als een reserve band in de auto zien. Heel onzichtbaar tot dat je het nodig hebt dan ben je pas blij dat ie er is !
Op de 1150 vind je -na het zadel te hebben verwijderd- een met de batterij verbonden aansluiting voor de plus pool van de startkabels. De min pool sluit je ergens op het frame aan. Men heeft hier dus af-fabriek aan gedacht.
De 1100 heeft dit niet, daar kan je echter de truc met de schroevedraaier toepassen (plus klem van de startkabel op de schroevedraaier klemmen en deze vervolgens op de min pool van de batterij drukken. ENKEL OP EIGEN VERANTWOORDELIJKHEID: je mag niets anders raken natuurlijk want dat geeft vuurwerk! Voor de handigen onder ons echter best te doen, wel zorgen dat je een tweede persoon ter beschikking hebt voor het starten zelf.
Of de 1200 af-fabriek een nood-aansluiting heeft is me niet bekend.
Goed tip Patrick.
De heren bij de dealer hebben dit ook met twee mannen gedaan.
Zo ver ik weet moet je bij de 1200 ook je eigen noodvoorziening aan brengen.
Helaas heb ik zelf een keer met een te zwakke accu gezeten (waarschijnlijk was de accu al wat zwakker en dan enkele malen starten... ). De accu nog even aan de lader gehangen en nogmaals geprobeerd, maar helaas... Ik heb toen de WW maar gewoon gebeld (daar heb je tenslotte het abonnement voor). Deze had ook de min-klem op het frame gezet en de plus-klem op een lange schroevendraaier en die dan op de plus-pool. Daarna starten en lopen.
Is inderdaad een goede oplossing, accu uitbouwen en strippen monteren lijkt me een goede optie. Ik ben ben benieuwd of ik het nodig heb.
vr gr,
Ben
Beste Forum vrienden, ik heb me voor niets zorgen gemaakt over het starten van de RT na 3 weken stilstand tijdens de vorstperiode zonder aan een druppelaar te hebben gezeten, het was als vanouds "contact aan", twee maal het gashandel tegen de stuit draaien, dit is de startprocedure nadat de accu losgekoppeld is geweest en dan starten. Gewoon druk op de knop en lopen zoals het hoort, geen rare geluiden of horten en stoten niets van dat alles. Gewoon perfect!! :lol:
gr,
Ben
R 1200RT 2005 met Pilot Xenon 5000K, Zumo 350LM, SHOEI MULTITEC, SENA SMH5 headset, Nikon D60 en Sony Cyber-shot. Lid BMW Club Nederland, ANWB, WW.
Ooit:
Jawa 350
Honda 250N
Yamaha 1100XS
Kawasaki 1000ST
BMW R 90S
BMW R 100RS
BMW K 1200LT
Ben schreef:
Gewoon druk op de knop en lopen zoals het hoort, geen rare geluiden of horten en stoten niets van dat alles. Gewoon perfect!! :lol:
Zo hoort een BMW te zijn ! Ik denk ook dat vele forum lezers met alle gegeven tips hun voordeel kunnen doen en dat vind ik juist zo mooi van een gooie en zinvolle draad
Ik heb op de accupolen messingstrippen van ± 3,5 cm lang gemonteerd die naar achteren wijzen,als ik de zitbank verwijder kan zo de startkabels er op klemmen.
Ik heb op de accupolen messingstrippen van ± 3,5 cm lang gemonteerd die naar achteren wijzen,als ik de zitbank verwijder kan zo de startkabels er op klemmen.
Ik denk niet dat dat gaat werken. Starten vraagt nogal wat stroom - veel meer dan 10A denk ik. De kabel op de foto lijkt me te dun, en smelt zo als je hem voor het starten van de motor gebruikt. Het is niet voor niks dat startkabels altijd zo dik zijn...
Hans
HansD schreef:Klopt, maar dit lijkt me - ondanks de beschrijving - geen startkabel, maar meer een 12V verlengkabel....
Hans
Voor een verlengkabel is het wel handiger als er een mannetje en vrouwtje op zittn ipv twee stekkers. Volgens mij toch wel bedoeld als startkabel, alleen twijfel ik wel aan de betrouwbaarheid.
Wildripper schreef:Nou als ik al een probleem zou hebben, dan wordt de anwb of de knmv gebeld. Dan ga ik toch echt niet klooien.
Of ben ik dan een mietje.
Nee hoor, heb ook een KNMV kaart op zak. Maar als je een lege accu kan oplossen door even bij een automobilist stroom af te tappen ga ik geen half uur of meer wachten
Wat betreft de dikte van de kabels, kan ik van de foto niet veel zeggen, maar weet wel zeker dat de stroomkabel van de accu naar de startmotor is ook niet zo dik als startkabels.
Ik kwam het toevallig tegen en wat een heerlijke discussie hebben we hier
BeemerBert schreef:
Wat betreft de dikte van de kabels, kan ik van de foto niet veel zeggen, maar weet wel zeker dat de stroomkabel van de accu naar de startmotor is ook niet zo dik als startkabels.
Groet, Bert
Let ook op de stekker en het contactoppervlak - die is volgens mij nog minder; maar zoals eerder gezegd: starten via een 10A zekering - veel succes!
Hans
Als ex-electricien heb ik ook zo mijn twijfels over dit apparaatje. Maar het ligt er een beetje aan waarvoor je het gebruikt denk ik. Als je accu bijna leeg is en net niet genoeg power heeft om de motor te starten, dan kan het beetje stroom wat via dit apparaatje binnenkomt net genoeg zijn om wel te kunnen starten.
Maar als het gaat om een moter die de hele winter binnen heeft gestaan zonder druppellader, die dus flink moet worden doorgestart, dan vergeet het maar.
Mijn motor wilde onlangs niet starten en heb ik getracht dit te doen via mijn 12v dashboardaansluiting en startkabels. Dit is geen succes en raad ik af omdat er gelijk een zekering doorbrandde. Toen deden mijn gevarenlichten en knipperlichten het niet meer. Hierna heb ik de zijschermen gedemonteerd en met ringkabelschoentjes (+ en -) op de accu een kabel geschroeft die met een speciaal koppelaansluiting onder mijn zadel ligt. Hierop kan ik mijn lader aansluiten of in geval van nood mijn motor starten.
Deze startkabel aansluit hulpje heb ik op mijn accu gemonteerd. Nu kom ik super makkelijk in noodgeval bij de + (plus) pool op de accu.
De onderdelen had ik bij Molenaar besteld en de prijs was 16,50. Deze was standaard op de 1150 vanaf 2004 maar past op alle RT's.
Hier zij de bestel nummers:
61217671334 -accupool verlenger
61137672395 - rubberdop accupool
61137671354 -aardingspin
Nrs 9,10,en 11
Om de accu snel in en uit te krijgen haal de linker (van achter de motor gezien) tupperware af. Dan de deksel van de luchtfilter zo dat je de luchtinlaat buis met een inbus uit de weg kunt halen, rubber accuband loskoppelen en klaar. Let op dat de rodekabel oog (+ kant) terug op de binnenkant van de plus terminal wordt gemonteerd. Je hoeft niets te buigen en het is makkelijk gepiept.