- De mening van de leden
- De samenvatting
- Het volledig rapport
Voor hen die het niet weten: de ANWB heeft een peiling gehouden onder de leden via het internet, een enquete dus. Vervolgens is een ruim aantal leden uitgenodigd deel te nemen aan een online discussie. Zoals verwacht hebben de leden het netjes en zakelijk gehouden

Ik heb net even het rapport gedownload en de samenvatting doorgebladerd. Verder heb ik het rapport doorzocht op de woorden motorfiets (kwam niet voor), motor (kwam voor in combinaties, een enkele keer in meervoud als aanduiding van de krachtbron en een enkele keer als aanduiding voor een tweewielig vervoermiddel) en rijwiel (kwam enkel voor in combinatie met het woord belasting).
Om even kort door de bocht te gaan de belangrijkste conclusies (over motoren het eerst, dat blijft tenslotte het hoofdonderwerp van dit forum):
- Motoren moeten ook gaan betalen, zij gebruiken de weg ook en vervuilen ook;
- Dat motorrijders geen files veroorzaken wordt niet als argument gezien ze uit te zonderen van deze regeling;
- Dat de techniek op een motor problemen oplevert voor de inbouw/opbouw van kastjes mag geen reden zijn voor uitzondering op de regel;
- Oldtimers moeten ook gaan betalen, zij gebruiken de weg ook en vervuilen ook.
Wat meer generieke opmerkingen±
- Kilometerheffing wordt als te lastig gezien, met name de transitie van BPM naar MRB;
- De technische oplossing wordt als moeilijk beschouwd, er is weinig vertrouwen in de techniek;
- Betalen voor gebruik van het vervoermiddel wordt als belangrijk gezien, bezit hoeft niet belast te worden;
- Er wordt gevraagd om zo min mogelijk uitzonderingen, dus campers, oldtimers, motoren en hulpdiensten moeten gewoon gaan betalen.
Alle overige opmerkingen kun je in het rapport lezen, inclusief mooie statistische indelingen in vier groepen respondenten. Prachtig allemaal, maar met dit advies zal de KNMV en MAG weer extra werk krijgen in Den Haag...
Het is wat kort door de bocht beschreven hier, maar ik probeer ook maar -in de gauwigheid- zo´n 230 pagina´s samen te vatten