Apk-keuring voor motorfietsen

Alle overige technische zaken.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten

APK voor motorfietsen; een goede zaak?

Eens
8
23%
Oneens
27
77%

Totaal aantal stemmen: 35

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

JOS WRSM
Erelid
Erelid
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

Gelezen in de Telegr :shock: :shock: f van 8 dec 2008

Europese regels ook in Nederland
door Harrie Nijen Twilhaar

AMSTERDAM - Er is een verplichte apk voor motoren, bromfietsen en scooters in de maak. De Europese vereniging van motorfietsfabrikanten ACEM wil zo snel mogelijk richtlijnen voor Brussel opstellen.
Brancheorganisaties Bovag en RAI Vereniging steunen de plannen, de Koninklijke Nederlandse Motorrijders Vereniging (KNMV) is fel tegen de invoering.
Als die Europese regelgeving er komt zal ook in Nederland, een van de weinige EU-landen waar geen apk-keuring voor motoren en bromfietsen geldt, niet meer aan een periodieke controle ontsnappen.
De meeste EU-landen hanteren nu nog hun eigen regels voor apk-keuringen. Die gaan op de schop zodra de gezamenlijke apk wordt ingevoerd. Begin dit jaar oordeelde verkeersminister Eurlings nog dat er geen apk voor motoren zou komen.
De Europese fabrikanten willen met de invoering van uniforme Europese apk-regels de strijd aanbinden tegen opgevoerde en slecht onderhouden motorvoertuigen.
De Bovag staat positief tegenover een apk voor motoren en brommers. "Maar dan moet wel vaststaan dat zo'n keuring genoeg oplevert. Niemand zit te wachten op onnodige kostenverhogingen voor de motor- en brommerrijders", aldus Bovag-zegsman Paul de Waal.
De KNMV reageert woedend. ,,Dit voorjaar hebben we de discussie tot in den treuren gevoerd met de Nederlandse politiek. Uiteindelijk hebben na het horen van onze argumenten zowel verkeersminister Eurlings als een meerderheid van de Tweede Kamer aangegeven dat er geen apk voor motoren hoeft te komen", aldus KNMV adjunct-directeur Patrice Assendelft.
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

han62
Type: R1200RT

Ongelezen bericht door han62 »

De Bovag staat positief tegenover een apk voor motoren en brommers. "Maar dan moet wel vaststaan dat zo'n keuring genoeg oplevert. Niemand zit te wachten op onnodige kostenverhogingen voor de motor- en brommerrijders", aldus Bovag-zegsman Paul de Waal.

Logisch dat de Bovag voor een APK is. APK betekend in een teruglopende branche extra inkomsten generen. Hij bedoeld te zeggen het genoeg opleveren voor de dealers. de Bovag is een branche organisatie dus voor de werkgevers en behartigd niet in de eerste plaats de balangen van de Consument. daar zijn immers andere organisaties voor.

Het is een overbodige actie. Je leest nooit dat er motorrijders zijn aangehouden omdat ze op een onvelige motor zouden rijden. En daar is een APK toch in eerste instantie voor bedoeld. Het is onzin te stellen dat er bij een APK wordt gekeken naar de hoeveelheid geluid dat de uitlaat produceert en of de originele uitlaat er nog op zit. deze en andere accessoires zijn immers makkelijk voor de controle (tijdelijk) te vervangen.
Een motor wordt vaak als hobby gebruikt en veel hebben er meerdere waar ze slechts enkele honderden of een paar duizend kilometer mee rijden.

Pure geldklopperij dus. maar we zullen er wel niet aan ontkomen als het aan de heren beslissers ligt die vaak zelf geen motor rijden.
RuudRT

Ongelezen bericht door RuudRT »

Nee, klopt de heren worden gereden maar nu het roken drastisch daalt is men op zoek naar een nieuwe inkomsten bron.

En hoe je het went of keert we ontkomen er niet aan het zijn vaak de mensen die niets meer te doen hebben en dit soort dingen gaan verzinnen.

En zo slecht hebben we het nou ook weer niet kijk naar onze oosterburen een setje bredere banden voor je auto en deze moet al opnieuw TUV gekeurd worden.

Ik hoop alleen dat het zinvol is, en zeg nou zelf waar kun je een BMW nu op afkeuren
Stoffel

tegengeluid

Ongelezen bericht door Stoffel »

Beetje tricky vind ik het toch wel. Het hoeft van mij niet en inderdaad het wordt al gauw geld klopperij, alhoewel je daar zelf bij bent. APK kan al voor 25,- euro, vaak gaat het mis met de extra dingen die je aangesmeerd wordt.

Veruit de meeste zullen het onderhoud zelf goed bijhouden, dat is ook wel bewezen, maar kan je van iedereen verwachten zoveel kennis te hebben van techniek om een motor veilig te houden? Ik ken zat motorrijders die er een in de schuur (of buiten!!!!) hebben staan, en dan niet voor een wintertje maar soms voor jaren. Opeens is het mooi weer, ach waarom niet een rondje. Uitgedroogde banden, remleidingen, zeg het maar!

Maar ja dat is zo'n klein groepje...
dhr
Type: R1200RT/LC
Bijz: Alpine Weiss
Woonplaats of omgeving: Westfriesland
Contacteer:

Ongelezen bericht door dhr »

:twisted:
Erg mee oneens.
We zijn al een overgereguleerd land. Waar blijft de eigen verantwoordelijkheid van mensen? Ik wordt erg moe van dit soort dingen. Of beter: moedeloos :roll:

hg
Kees
R1100RT (1997)+ | R1100RT (1996)+ | Honda ST1300 (2007)+ | BMW R1200RT-LC (2016)
Stoffel

Als een regel levens kan redden heb ik daar niet zoveel moeite mee. Het verschil met auto's vind ik wel apart. Zijn motorrijders dan echt zoveel verstandiger? Uit de statistieken blijkt van wel...

Stoffel

Als een regel levens kan redden heb ik daar niet zoveel moeite mee. Het verschil met auto's vind ik wel apart. Zijn motorrijders dan echt zoveel verstandiger? Uit de statistieken blijkt van wel....
HansD
Type: R1200RT/LC
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Ongelezen bericht door HansD »

Als 'mijn' KNMV goede redenen heeft om hier tegen te zijn, dan zullen ze wel goede argumenten hebben denk ik (alhoewel ik ze even niet kan vinden :o ). Om de veiligheid voor motorrijders te verbeteren, denk ik eerder aan ABS verplicht, VRO-cursus verplicht etc. en niet meteen aan APK.
Ik denk dat het voor de gemiddelde motorrijder niets oplevert (en zeker niet voor de gemiddelde RT forum vriend!), maar misschien wel voor de incidentele rijder, die zonder onderhoud af en toe rijdt. Misschien dat die schrikt van de boete voor aanhouding met een niet-APK-gekeurde motor; maar daar zullen er ook zat bij zitten die dan net zo goed gaan rijden.....
Hans
BeeeMWee

Ongelezen bericht door BeeeMWee »

Ook ik sluit me aan bij de "oneens-partij".

Op de eerste plaats vind ik dit alweer de zoveelste betuttelende maatregel. Wanneer wordt er weer eens een beroep gedaan op het verantwoordelijkheidsgevoel van de mensen (vooropgesteld dat dit niet voor alles opgaat).

Ten tweede gaat de gemiddelde motorrijder (zeker diegenen die het hele jaar rond rijden) "ietsje" anders om met het voertuigonderhoud dan de gemiddelde automobilist.

Ten derde: gaat dit echt om de veiligheid? Of gaat het om inkomsten genereren? Ik sluit me aan bij bij Hans dat als het echt om de veiligheid van de motorrijder gaat, je beter zaken als ABS en VRO verplicht kunt stellen. En laat ze dat dan ook gelijk voor de automobilist verplicht stellen, samen met een cursus "kijkgedrag" :wink:

Groet,
Ramon
Ard
Type: R1150RT
Woonplaats of omgeving: Rotterdam-Rijnmond

Ongelezen bericht door Ard »

Als ze iets willen verplichten zou ook eerder een cursus oid verplichten dan een APK.

Gemiddelde motor is toch beter onderhouden dan een auto.

Een cursus, zoals VRO, of over veilig rijden lijkt me dan wel praktischer. Ik erger mij er juist aan dat er mensen zijn die in een korte broek en hempie op de motor zitten (in de zomer natuurlijk), dat zijn geen echte motorrijders maar dood-rijders. En dan nog zo'n dom mokkel achterop met een amperbroekie. Mijn 'mokkel' zit helemaal ingepakt achterop. Of van die gasten die alleen maar hard kunnen rijden. Daarvoor zou een verplichte cursus moeten komen.
ltjl

Ongelezen bericht door ltjl »

RT'ers,

Ik ben voor een periodieke keuring voor motorfietsen!

I.v.m. mijn werk heb ik een 5-tal jaren in de Bondsrepubliek Duitsland gewoond. Aldaar moest ik om de 24 maanden naar de Tüv. Daar werd naar de technische toestand van de motorfiets gekeken, maar ook of het juiste type banden en verantwoorde/toegestane accessoires aangebracht waren. In Nederland kun je elke willekeurig type band op je bike monteren, zonder dat er iemand naar kraait. Ook kun je willekeurige accessoires monteren zonder dat deze gekeurd en inorde bevonden zijn. Mijn ervaringen met dit periodieke keuringssysteem zijn positief. Of je een type band of een bepaald accessoire mag monteren word (v.w.b. banden zelfs met de motorfabriek/importeur) door een techneut bekeken (of is reeds tijdens het productieproces bekeken geworden) en word a.d.h.v. een "Freigabe" of ABE (algemeine Betriebs Erlaubnis) op het kentekenbewijs vastgelegd (op de Kraftfahrzeugschein).

E.e.a. heb ik ook als positief ondervonden tijdens het aankoopproces. Je kunt d'r niet blind op varen, maar je kunt er wel het e.e.a. uit herleiden.

Ik kan mij echter voorstellen dat half custom minnend nederland niet zit te wachten op zo'n keuring.....bedenk het aantal customs met veel te brede banden, veranderde vering, ophanging, remmen en wielen.......foute koplampen etc.....

Ik beloof jullie dat ik mijn tip niet aan Minister Eurlings verder zal leiden :twisted:

Groetjes,

ltjl (Leon)

bmw jacky

Ongelezen bericht door bmw jacky »

Hallo RT Vrienden,

wat betreft de APK Voor motoren, zie deze link:

http://www.motorrijdersactiegroep.nl/cm ... torfietsen

kijk ook even naar de andere bladzijde's van onze club, wij doen echt veel voor Motorrijdend Nederland.

Prettige jaarwisseling, en graag tot volgend jaar.

gr BMW Tijger en BMW Jacky
Hazeldonk
Bijz: Xenon verlichting, valbeugels, HyperPro veren.
Woonplaats of omgeving: Dordrecht
Contacteer:

Ongelezen bericht door Hazeldonk »

APK voor motorfietsen, daar heb ik toch even over nagedacht en kom tot de conclusie dat het niet echt noodzakelijk is. Dat baseer ik op onderzoek die de politie deed en doet sinds de jaren '80 tijdens de TT te Assen, uit al die onderzoeken blijkt dat de technische staat van de aanwezige motoren uitstekend is. Wat bij een auto wel kan is bij de motor n.l. niet te doen. Wie van ons heeft wel eens gereden met een versleten, voorwiel, achterwiel of balhoofd lager? Onze fietsen rijden voor geen meter met een van deze gebreken! Ik bedoel er is gewoon niet mee te rijden. Verkeerde banden, het rijgedrag van je motor veranderd zo erg dat je gauw de goede er weer onderzet? Verkeerde leuke dingen gemonteerd? Daar wordt bij een APK voor auto's ook niet naar gekeken. Kortom geldklopperij van de BOVAG.

gr,

Ben
R 1200RT 2005 met Pilot Xenon 5000K, Zumo 350LM, SHOEI MULTITEC, SENA SMH5 headset, Nikon D60 en Sony Cyber-shot. Lid BMW Club Nederland, ANWB, WW.

Ooit:
Jawa 350
Honda 250N
Yamaha 1100XS
Kawasaki 1000ST
BMW R 90S
BMW R 100RS
BMW K 1200LT

Qua Patet Orbis.
http://www.r-1200rt-onderweg.nl
Frans

Ongelezen bericht door Frans »

ik ben er mee eens en oneens,

De meeste motoren worden netjes onderhouden.
Maar ik weet er ook een paar te staan die absoluut de weg niet op zouden mogen!

Stel je voor dat zo'n joker door slecht onderhoud, tegen jouw of een van je bekende knalt.

En oneens, want inderdaad zoeken ze weer een nieuwe inkomstenbron.

Om even op het bericht van Ben terug te komen, bij mij om de hoek staat een GSX 600 op straat geparkeerd, de ketting hangt zo slap dat hij bijna de stoep raakt, en het ijzer uit de voorband is zichtbaar, maar toch gewoon doorjagen met dat ding, echt levensgevaarlijk!
Hazeldonk
Contacteer:

Frans schreef:ik ben er mee eens en oneens,

Om even op het bericht van Ben terug te komen, bij mij om de hoek staat een GSX 600 op straat geparkeerd, de ketting hangt zo slap dat hij bijna de stoep raakt, en het ijzer uit de voorband is zichtbaar, maar toch gewoon doorjagen met dat ding, echt levensgevaarlijk!
Frans, ik ga helemaal met je mee, maar dit is 1 exemplaar. In eerste instantie is hij een gevaar voor zich zelf en in tweede voor anderen. Ik vermoed dat er veel meer gevaarlijke auto's rond rijden dan motoren. Om daarvoor de motorrijder extra te belasten vind ik een brug te ver.

gr,

Ben
R 1200RT 2005 met Pilot Xenon 5000K, Zumo 350LM, SHOEI MULTITEC, SENA SMH5 headset, Nikon D60 en Sony Cyber-shot. Lid BMW Club Nederland, ANWB, WW.

Ooit:
Jawa 350
Honda 250N
Yamaha 1100XS
Kawasaki 1000ST
BMW R 90S
BMW R 100RS
BMW K 1200LT

Qua Patet Orbis.
Frans

Ben,

Daar kan ik het weer helemaal mee eens zijn, ik ben zeker niet uit op extra betalen, dat kunnen we beter in de tank schudden (bv bij het rt treffen)

Hazeldonk
Contacteer:

Frans schreef:Ben,

Daar kan ik het weer helemaal mee eens zijn, ik ben zeker niet uit op extra betalen, dat kunnen we beter in de tank schudden (bv bij het rt treffen)
Mooi zo, weer een probleem de wereld uit.

Vanuit mijn beroep doe ik wel eens een motor "bezitter" aanspreken op de, soms erbarmelijke, staat waarin de motor verkeerd. Voor de eigenaar is dat echt een moment om even na te denken en er iets aan te doen.

gr,

Ben

Ooit:
Jawa 350
Honda 250N
Yamaha 1100XS
Kawasaki 1000ST
BMW R 90S
BMW R 100RS
BMW K 1200LT

Qua Patet Orbis.
Frans

Nu wordt ik beniewd, wat doe je dan voor de kost?
Hazeldonk
Contacteer:

Frans schreef:Nu wordt ik beniewd, wat doe je dan voor de kost?
Simpel, ik ben Gemeente ambtenaar met BOA bevoegdheid en als zodanig bevoegd om op grond van de APV op te treden tegen voertuigen die niet kunnen of mogen rijden vanwege enig gebrek, die mogen dan niet langer dan drie dagen op de openbare weg staan. Dus spreek ik de eigenaar of bezitter daar op aan, dus ook een motor eigenaar/bezitter. Mij valt vanuit mijn motorhobby een motor die lang stilstaat sneller op dan de collega's. Ik wordt ook vaak door collega's gevraagd om eens te gaan kijken als ze de staat niet vertrouwen en zo dragen wij bij aan een veilig motorpark in Nederland, toch?

Ben

Ooit:
Jawa 350
Honda 250N
Yamaha 1100XS
Kawasaki 1000ST
BMW R 90S
BMW R 100RS
BMW K 1200LT

Qua Patet Orbis.
Frans

ik zou zeggen een paar ambtenaren met boa bevoegdheid aannnemen, dan kunnen we die apk helemaal vergeten
Hazeldonk
Contacteer:

Frans schreef:ik zou zeggen een paar ambtenaren met boa bevoegdheid aannnemen, dan kunnen we die apk helemaal vergeten
Als ze dan ook nog R 1200RT rijden wordt het druk op dit forum.

gr,

Ben

Ooit:
Jawa 350
Honda 250N
Yamaha 1100XS
Kawasaki 1000ST
BMW R 90S
BMW R 100RS
BMW K 1200LT

Qua Patet Orbis.

Mike Philippens

Re:

Ongelezen bericht door Mike Philippens »

ltjl schreef:Ik ben voor een periodieke keuring voor motorfietsen!
I.v.m. mijn werk heb ik een 5-tal jaren in de Bondsrepubliek Duitsland gewoond. Aldaar moest ik om de 24 maanden naar de Tüv. Daar werd naar de technische toestand van de motorfiets gekeken, maar ook of het juiste type banden en verantwoorde/toegestane accessoires aangebracht waren.
[knip]
Ik kan mij echter voorstellen dat half custom minnend nederland niet zit te wachten op zo'n keuring.....bedenk het aantal customs met veel te brede banden, veranderde vering, ophanging, remmen en wielen.......foute koplampen etc.....
Ik denk dat ik het wel met je eens ben. Het is op zich wel te verwachten dat 'iedereen' met de hakken in het zand gaat. En de aanames vliegen vrolijk in het rond: motoren worden beter onderhouden, motoren rijden minder km's/jaar, etc. Misschien dat dat opgaat voor de liefhebbers die zich (oa) hier op het forum ophouden, maar lang niet voor iedereen. Er zijn zat lui die een motor zien als werkpaard en manier om van a naar b te komen, en zolang ie niet explodeert, blijven ze erop rijden. Bovendien is het aantal motorrijders dat alleen voor woon-werkverkeer rijdt (om de files te ontlopen) de laatste jaren toegenomen. Je merkt dat ook aan hun rijgedrag: er zitten nogal wat ongeduldige ex-automobilisten tussen die zich niet echt netjes gedragen. Maar dat terzijde.

Ik zie wel positieve punten aan zo'n APK. Want zeg nou eerlijk: welke redelijke basis is er nu om een bepaalde categorie uit te sluiten van een periodieke keuring? Geen een. Het zijn voornamelijk emotionele argumenten.

Maar...mijn kanttekening: ik betwijfel zeer sterk of de verkeersveiligheid hiermee gebaat is. Het aantal verkeersdoden is in Nederland al behoorlijk laag. De motoren zitten (helaas) een beetje in de lift, maar meer dan 70 per jaar zijn het er niet. Elke dode is er één teveel natuurlijk, maar je kunt je afvragen of je het wel (significant) verder omlaag kunt brengen. En dan betwijfel ik de bijdrage van een keuring daaraan. Welk doel dient een dergelijke keuring? Dát is een belangrijke vraag. Als het doel het verhogen van de verkeersveiligheid is, wil ik graag zien in welke mate ondeugdelijke motorfietsen de oorzaak zijn van (dodelijke) ongevallen. Want volgens mij worden ongevallen nog altijd veroorzaakt door onoplettendheid, overschatting en onervarenheid (of elke willekeurige combinatie van die drie). Je hoort niet zo vaak dat iemand crashed omdat zijn remmen het niet meer deden of dat de achterbrug afbrak.
Als het dus om de verkeersveiligheid gaat, moet men een bepaalde target hebben; bijvoorbeeld het verminderen van het aantal (aan slecht onderhoud gerelateerde) ongevallen met 25%. En dan nóg vraag ik me af of het zinvol is... Is de inspanning die je moet doen in verhouding met het resultaat? Als men iets aan verkeersveiligheid wil doen, maak dan regels voor een betere rijopleiding met evt. verplichte vervolgcursussen en stel goede kleding/bescherming verplicht. Dán kun je tenminste volhouden dat het om verkeersveiligheid gaat.

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Overige Techniek & Mechanica”