Hej, met de winter voor de deur en tijd om te sleutelen, kom ik jullie om advies vragen. Dit jaar was immers een sukkeljaar voor mij en mijn trouwe R1100RT [1998, 130.000km]. En ik weet eerlijk gezegd niet goed waar te beginnen. ‘t Is een lang verhaal …
Vorige winter nagenoeg de hele winter in de garage. In tegenstelling tot de voorbije jaren, verloor de batterij snel spanning. Nochtans zat er een relatief nieuwe gelbatterij in [1 jr oud]. Na wat onderzoek toch een nieuwe batterij geïnstalleerd. Probleem opgelost? De spanning wel, maar nu wou ie niet meer starten. Na wat testjes vermoedde ik een kapotte HAL-sensor en ja hoor: HAL-sensor vervangen door de garage en problemen van de baan. Vol goeie moed de lente in en klaar voor een solo trip door Zweden.
Alleen … problemen onderweg in Duitsland. Na een tankbeurt wou hij niet meer starten. Geen spanning, none, klokje uit. Na wat geprul en gefrunnik, leek het probleem miraculeus opgelost. Volgende tankbeurt idem … Google leerde me dat als de batterijcontacten niet 120% vast zitten, je vreemde dingen kan meemaken. Dus even alles los, alles vast en probleem [leek] opgelost. Halverwege de reis opnieuw zelfde probleem. Batterij er helemaal uit en opnieuw geïnstalleerd aan de kant van de weg. Probleem opgelost. Tot 100km voor de boot in Göteborg. Niet hetzelfde probleem! Na wat gesputter stilgevallen terwijl ik reed, wel nog spanning, wel nog startmotor en benzinepomp, niet meer starten. Terwijl ik stond te wachten in een verlaten schuur, bougies er uit gehaald. Die leken geen spark of benzine te hebben. Maar 100% zeker ben ik niet van mijn onderzoek daar. [ik was gefrustreerd en half onderkoeld].
Bon. Motor [en ikzelf] gerepatrieerd. Hij is 2 maanden [!] onderweg geweest. Tot de garage mij belt: Jeroen, we hebben je motor hier van het pallet gehaald en hij start en rijdt zonder problemen. We hebben net een testrit van 20km gedaan. Draait als nieuw. What?!? Ze konden [of wilden] geen uitspraak doen over de mogelijke oorzaak.
Ok. Dan maar verder. De voorbije weken een aantal fijne ritten gedaan zonder problemen. Motorisch loopt ie prima. Maar wel nog 1 keer alle spanning weg na stilleggen. Snel op de middensteun, batterijkabels nagekeken en verder. Wat ik nu wel merk - en om het mysterie compleet te maken - is dat mijn rechterpinker soms niet werkt. Noch via de richtingaanwijzer[schakelaar], noch via de gevarenschakelaar. Dan werkt de linker wel. Helemaal zeker ben ik niet, maar het leek alsof het groene N-lichtje dan ook niet werkte.
Sowieso ga ik alle batterij-verbindingen eens goed nakijken, proper maken en opnieuw aansluiten. Maar het lijkt me dat er meer aan de hand is. Ik overweeg om de hele kabelboom te vervangen, maar daar zie ik wel behoorlijk tegenop en dat zou ik liever vermijden. En mijn vriendin zegt dat ik beter een nieuwe motor koop. Enerzijds wil ik die kans wel grijpen, maar eerlijk … ik hou van deze motor. En hij verdient het om nog veel kilometers te doen.
Zouden de problemen verwant zijn? Of is het toeval en zijn het aparte problemen? Waar begin ik? Alle suggesties en ervaringen zijn welkom. Bedankt alvast.
R1100RT met elektrische kuren
Moderator: RT_Patrick
-
- Type: R1100RT
- Land: België
- Woonplaats of omgeving: Antwerpen
- Baird
- 2024
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: R1100RT met elektrische kuren
Wat ik ooit met mijn R1100RT gehad heb is dat de bedrading die onder uit het contactslot komen door het eeuwig draaien van het stuur vermoeidheidsbreuken kregen en daar kwamen de meest vreemde storingen uit op de raarste momenten. Gezien de leeftijd van je motor zou ik de eerste 20cm of 30 cm bekabeling vanaf het contactslot vervangen, een middagje solderen en frunniken en je weet zeker dat dat in ieder geval goed zit......
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
-
- Type: R1100RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Maassluis
Re: R1100RT met elektrische kuren
Bedrading naar het contactslot maar ook de solderingen in het contactslot zijn problemen die op latere leeftijd voorkomen. Wat belangrijk is wat er bij een storing wel aan blijft en wat er uit gaat. Het klokje is iets wat continue op de spanning staat. Als deze ook uit valt dan kan het inderdaad richting de aansluiting gaan van de dikke adres. Maar die hebben 2 kanten. De accu had je schoon gemaakt maar de andere zijde, de verbinding met de massa of de voeding naar de startmotor kunnen ook oxidatie problemen hebben. Vandaar dat het belangrijk is om te weten wat er uit gaat en wat er aan blijft. Met meer informatie kunnen we je zeker beter naar een richting sturen waar de mogelijke klacht zit.
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 13 Reacties
- 4021 Weergaves
-
Laatste bericht door robveenstra
-
- 1 Reacties