Winterbanden motor

Ervaringen met banden, velgen en grip.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
Donic

Winterbanden motor

Ongelezen bericht door Donic »

Beste forumleden,

Gisterochtend heb ik wederom de winterbanden op de auto laten monteren. Dit is een jaarlijks terugkerend "evenement". Ik heb de toegevoegde waarde van winterbanden vaak ervaren.

Ik rij met de motor in principe (nog) de winter niet door (aantal oorzaken), maar ik heb gezien dat er op het forum een aantal "bikkels" zijn die dat wel doen. Het forumonderdeel hierover heb ik ook met interesse gelezen. Wat ik miste in alle voorbereidingen die men treft om de winter goed door te komen is het onderwerp "winterbanden" voor motoren.

Nu kan het goed zijn dat die niet bestaan! In principe rijden we dan echter op zomerbanden in de herfst en winterperiode. De rijeigenschappen die je stelt aan een zomerband zijn volgens mij toch heel anders dan die van een "winterband". Een "winterband" voor de motor lijkt me toch veel veiliger :!: rijden in de herfst- en winter.

Wie weet hier meer van?

Gr.
Donic
Stoffel

Re: Winterbanden motor

Ongelezen bericht door Stoffel »

Zover ik weet zijn de motor banden meer allrounder dan auto banden. Het is ook niet gezegd dat de normale motorband meer naar zomerbanden neigen dan naar winterbanden, eerder intermediate. Het blijft wel een apart fenomeen. Ik heb net nieuwe banden gekocht, nog niet gemonteerd, en de dealer rept er ook met geen woord over. Puur alleen al uit commerciele belangen zou je verwachten dat er wat meegedaan zou worden!

Groet,
Stoffel
Stingray

Ongelezen bericht door Stingray »

Volgens mij aqauplanneert een motor niet. (ik kan me voorhalen dat ik dat ooit in een artikel gelezen heb). Dit vanwege de smalle band en wigvorm van de band. Hou je dus alleen de samenstelling van de compound over in relatie met de temperatuur. Lijkt mij dan zo dat een zachtere compound zijn flexibiliteit langer behoud als het kouder wordt.
Berrybeer
2023
2023
Type: R1150RT
Bijz: met alles d'rop & d'ran..
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Uden

Ongelezen bericht door Berrybeer »

Niet dat ik als mooi weerrijder veel ervaring heb met rijden in de regen... 8)_ , maar ik dacht dat snelheid en profieldiepte wel degelijk van invloed zijn op het wél of niet aquaplaneren van je motor...
Donic

Ongelezen bericht door Donic »

Stingray schreef:Volgens mij aqauplanneert een motor niet. (ik kan me voorhalen dat ik dat ooit in een artikel gelezen heb). Dit vanwege de smalle band en wigvorm van de band. Hou je dus alleen de samenstelling van de compound over in relatie met de temperatuur. Lijkt mij dan zo dat een zachtere compound zijn flexibiliteit langer behoud als het kouder wordt.
Mee eens. Bij winterbanden speelt het profiel een belangrijke rol, maar met name ook de compound. Bij temperaturen lagen dan 7 graden C presteren zomerbanden aanzienlijk slechter dan winterbanden.
Maar misschien is een motorband een soort "allround". Maar dat lijkt ook weer niet zo logisch, omdat veel motorrijders toch "mooi weer" rijders zijn en met name in de droge zomerse perioden hun km's maken. En dan wil je maximale performance gekoppeld aan veiligheid. Denk aan zomerse temperaturen, snelheid versus warmteontwikkeling. Dat red je dus niet met een allround of intermediate band.

Gr.
Donic
Brommertje114

Ongelezen bericht door Brommertje114 »

Een paar jaar geleden heeft ProMotor een test gepubliceerd van winterbanden voor brommerts. Er is een Duitse fabriek die motorwinterbanden maakt (Heidenau geloof ik) en dan alleen in de maten voor de minder zware all-roads. Dus voor de wat "grotere maten" is er niets te vinden. :( Ook geen zgn. "vier-seizoenen"-band, alleen Conti heeft een M&S-motorband maar die wil je alleen op je Ural-met -zijspan hebben... Ok, da's ook een boxer, maar toch iets anders... :D

Commercieel gezien is dat natuurlijk logisch... wie gaat er nou banden ontwikkelen en maken als je er maar een paar van gaat verkopen? Want de redenatie van de meeste bandenfabrikanten is nog altijd dat 85% van de motoren bij temperaturen beneden de 5 graden gewoon lekker in de schuur blijven staan... En dan is de markt gewoon veel te klein dus daar beginnen ze maar niet aan.

Dus gewoon minder woest gassen, lichtvoetiger door de bochten en als 't sneeuwt of ijzelt... doe dan net als de prof's, die moeten 'm dan ook laten staan!

Eric
Inspector Gadget

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ik zie bij MV Motorrad zelfs sneeuwkettingen :O
(MV Schneekralle und Weltenbummlerhilfe - Die "Schneekette" fürs Motorrad)

Of liever, zoals zij het noemen, sneeuw-klauwen. 8-)
Brommertje114

Ongelezen bericht door Brommertje114 »

Even gegoegeld want daar was ik wel nieuwsgierig naar...
Wat een dingen zeg :$ ! Daar wordt je qua rijcomfort waarschijnlijk niet blij mee... Maar goed, als 't je overeind houdt in de sneeuw is 't altijd goed... toch? Alleen... als er géén sneeuw ligt moet je ze volgens mij als d'n gesmeerde bliksem van je bandjes afhalen, anders doe je niets anders dan stapjes opzij in bochten :shock: :!:

Eric
Paul cr

Ongelezen bericht door Paul cr »

Met die dingen gemonteerd wordt je ook geacht om stapvoets te blijven rijden. Een setje is 110 euro. En je hebt ze voor en achter nodig lijkt me. 220 euro dus. Het idee is wel leuk gevonden. Ik ga ´ns kijken of ik ze zelf kan fabrieken. Ik ben wel´ns overvallen door een flinke sneeuwbui waarbij ik op het punt stond om de motor te laten staan en de laatste kms naar m´n werk te lopen.....in zo´n geval kan je die dingen onderbinden en toch verder rijden.
Roadrunner

Ongelezen bericht door Roadrunner »

Ik denk dat onze motorbanden eerder op winterbanden lijken dan op zomerbanden. Onze rubbers zijn aanzienlijk zachter dan een standaard autoband ten behoeve van betere grip onder alle omstandigheden. Slijten dus ook veel harder dan een autoband.

Tom.
Mike Philippens

Ongelezen bericht door Mike Philippens »

Roadrunner schreef:Ik denk dat onze motorbanden eerder op winterbanden lijken dan op zomerbanden. Onze rubbers zijn aanzienlijk zachter dan een standaard autoband ten behoeve van betere grip onder alle omstandigheden. Slijten dus ook veel harder dan een autoband.
Maar wat doet het compound bij lagere temperaturen? Ze worden dan minder effectief denk ik zo. Maar winterbanden zijn meer dan alleen een ander compound. Helaas zijn er maar relatief weinig mensen die op de motor in de winter doorrijden, dus de markt voor dergelijke banden is erg klein. Je zou er anders de donder op kunnen zeggen dat een van de fabrikanten het zou produceren.

Ik ken wel wat mensen die 'wintervelgen' hebben; een setje velgen die het pekel mogen trotseren en die niet steeds gepoetst hoeven te worden. Als het zou passen, zou je natuurlijk een soort allroad band kunnen proberen, maar die passen niet op normale wegmotoren. Ik heb die rare 17" achtervelg (van de GS) en daar kan dan weer wel een allroad band op. Dat heb ik voor de vakantie naar Marokko gedaan, een Conti Trail Attack. Die heeft 9mm profiel en het is ook wat breder (vooral naar de rand toe) dan een normaal profiel. Voor heb ik een 18" velg (normaal op een RT 17") en daar zijn geen allroad banden voor te krijgen. Op een GS zou het wel kunnen, want die heeft 17" en 19", typische enduro maten. Je zou allroad banden kunnen typeren als banden die ook in de winter goed geschikt zijn. Door het grovere profiel voeren ze makkelijker water af en misschien zijn ze zelfs beter in sneeuw. Maar ja...of je je daarin wilt wagen op 2 wielen... :O

[edit]
Heidenau heeft winterbanden. Echter alleen voor enduro's...gezien de maten.
moh_fan
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: N-Br

Ongelezen bericht door moh_fan »

Ongeveer een jaar geleden werden op de motorbeurzen de eerste off-roads met winterbanden gespot.
Van het merk, Heidenau, had ik toen nog nooit gehoord.
Afbeelding
Op de website zie ik nu een nieuw model, de K66.
Deze lijkt mij meer geënt op normale wegmotoren, gezien het type profiel.
Er is alleen weinig keus qua maat: 110/70 17 en 130/70 17
Afbeelding
Ik ben een 'doorrijder'. Al 20 jaar rijd ik in de winter gewoon door.
Mocht ik nu de keus hebben om zo'n motor-winterband te monteren, dan zou ik dan niet doen.
Met de huidige generatie motorbanden heb ik nog nooit een probleem gekend tijdens het NL winterseizoen.
En mocht ik overvallen worden door sneeuw of ijzel... harder dan stapvoets ga ik dan toch niet... met of zonder winterband!
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
R1150RT - R1200RT '07 / '08 / '11 / '15
--- Lid BMW MC Vlaanderen ---
Mike Philippens

Ongelezen bericht door Mike Philippens »

Heidenau maakt inderdaad meer banden voor het enduro/offroad segment. Ze hebben ook wel racebanden en banden voor klassiekers, maar het 'normale' segment bedienen zie nauwelijks. Op zich slim, want ze zitten in een niche en ze hebben een aardige naam opgebouwd daarin. Bezitters van een ex-politie RT boffen, want die hebben een 17" achterwiel en kunnen dus ook van die allroad banden monteren. Alleen voor gaat het niet lukken, daar zit een 18" en enduro/offroad is 19"/21".

Wat zou je allemaal moeten doen om een 19" voorwiel uit een GS op een RT te monteren? Moet je dan een andere voorvork hebben ivm de hoogte van het spatbord enzo? Zomaar uit interesse, ik heb geen ambities om de RT om te bouwen.

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Banden & Wielen”