Het verhaal winterbanden heeft voor mij in de afgelopen weken een hele nieuwe dimensie gekregen.
In de periode dat ik zwaardere auto's reed (Mercedes C-klasse en later BMW 5-serie) reed ik in de winter standaard op winterbanden en dat had een voelbaar positief effect op de rijeigenschappen bij besneeuwd wegdek (tegen ijzel doen ook winterbanden niets!). Op mijn hobby karretje (opfokte Smart Roadster) liggen overdreven brede Pirelli's P-Zero Nero's (hele plakkerige mooi weer banden) en omdat ik die oorspronkelijk alleen zomers rij, heb ik daar nooit winterbanden voor gekocht.
Sinds enkele maanden rij ik de iets compactere Mini en bij aanschaf lagen daar nagenoeg nieuwe winterbanden onder (goodyears). Zowel op droog als gewoon nat asfalt geen centje pijn en niet van de lijn af te krijgen.
Ik ben me de afgelopen weken echter letterlijk te barsten geschrokken hoe ongelooflijk slecht de Mini op de weg ligt als er een paar centimeter sneeuw ligt! Vanaf 60km/h gaat het karretje onvermoeibaar op zoek naar zijn eigen weg en is er, ondanks de winterbanden en diverse voortgezette rijopleidingen van de berijder, bijna geen houden aan...
Ergo: het zijn dus zeker niet alleen de winterbanden die zaligmakend zijn. De hele 'trim' van het voertuig bepaalt het gedrag bij gladheid en of het zin heeft om winterbanden te monteren of niet.
Voor mij geldt: sneeuw? Ik pak de Smart...
Bert M