nieuw en keuze
Moderator: RT_Patrick
- arjl
- Berichten: 99
- Lid geworden op: 26 sep 2008, 00:04
- Type: R1100RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Den Haag
- Locatie: Den Haag
nieuw en keuze
Hallo,
Ik ben nieuw op dit forum. Ik ben Arjen, nog net 29 jaar, en kijk uit naar een R1100RT. Ik vind het leuk om veel zaken over de 1100 op dit forum te lezen.
Nu heb ik inmiddels wat 1100's gezien en twijfel een beetje over de keuze die ik moet maken. Ik zou graag weten wat jullie zouden doen....
Ik kan kiezen tussen 1 uit 1997 met 58000 op de teller, ziet er verder goed uit enzo. Of 1 uit 2001 met 80000 op de teller en ziet er ook goed uit. Prijsverschil is 1000 euro, maar dat heb ik er eigenlijk zo op het eerste gezicht niet voor over (maar ben een leek).
Wat zouden jullie overwegingen zijn voor de één of de ander, kijkend naar bouwjaar en kilometrage...?
Ik hoop hier nog veel leuke zaken te lezen!
Groeten,
Arjen
Ik ben nieuw op dit forum. Ik ben Arjen, nog net 29 jaar, en kijk uit naar een R1100RT. Ik vind het leuk om veel zaken over de 1100 op dit forum te lezen.
Nu heb ik inmiddels wat 1100's gezien en twijfel een beetje over de keuze die ik moet maken. Ik zou graag weten wat jullie zouden doen....
Ik kan kiezen tussen 1 uit 1997 met 58000 op de teller, ziet er verder goed uit enzo. Of 1 uit 2001 met 80000 op de teller en ziet er ook goed uit. Prijsverschil is 1000 euro, maar dat heb ik er eigenlijk zo op het eerste gezicht niet voor over (maar ben een leek).
Wat zouden jullie overwegingen zijn voor de één of de ander, kijkend naar bouwjaar en kilometrage...?
Ik hoop hier nog veel leuke zaken te lezen!
Groeten,
Arjen
Mijn gevoel zegt om voor de 97ér te gaan ivm de KM-stand. Niet dat 80000 zo veel is voor een RT maar je wilt nog lang plezier hebben van je fiets.
Hoe zit eht met de opties van beide fietsen? heeft de ene bv radiovoorbereiding oid. Maar ja dat zijn keuzes die jij alleen kan maken omdat jij weet wat het doel van de fiets is.
Mijn eerste vereiste was dat er drie koffers op moesten zitten ivm het vervoeren en opbergen van spullen.
Hoe zit eht met de opties van beide fietsen? heeft de ene bv radiovoorbereiding oid. Maar ja dat zijn keuzes die jij alleen kan maken omdat jij weet wat het doel van de fiets is.
Mijn eerste vereiste was dat er drie koffers op moesten zitten ivm het vervoeren en opbergen van spullen.
- HansD
- Berichten: 3352
- Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
- Locatie: Bergschenhoek
Helemaal met Fantom eens. Het klinkt alsof het voor je niet veel verschil maakt. Denk dan nog eens na over de kleine verschillen: koffers, kleur, opties. Wat vind je belangrijk?
Kijk ook eens naar de banden: als een van de 2 nieuwere banden heeft en de ander niet, scheelt het je zo honderden Euri.
Ander (klein) puntje zal de accu zijn die bij 97-er eerder aan vervanging toe zal zijn...
En rij gewoon eens met allebei! Hardstikke leuk, en misschien voel je verschil.
Tenslotte: wie geeft je de beste deal.
Succes met je moeilijke keuze.
Hans
Kijk ook eens naar de banden: als een van de 2 nieuwere banden heeft en de ander niet, scheelt het je zo honderden Euri.
Ander (klein) puntje zal de accu zijn die bij 97-er eerder aan vervanging toe zal zijn...
En rij gewoon eens met allebei! Hardstikke leuk, en misschien voel je verschil.
Tenslotte: wie geeft je de beste deal.
Succes met je moeilijke keuze.
Hans
- arjl
- Berichten: 99
- Lid geworden op: 26 sep 2008, 00:04
- Type: R1100RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Den Haag
- Locatie: Den Haag
Heren,
Bedankt voor jullie antwoord!
@ Jos: Ik heb inderdaad het forum al door gelopen op handige weetjes bij de aanschaf zoals accu/abs, versnellingsbak etc. Ik wilde alleen de mening weten van een aantal puur voor de keus voor 1997/58K of 2001/80K.
@Hans & Fantom: Het klopt dat het mij niet heel erg veel uit maakt. Qua kleur zijn ze beide mooi en opties... Daar wil ik eigenlijk later naar kijken. Het belangrijkste zit er al op, nl handvatverwarming (want ik ben ondanks dat ik het hele jaar door ga rijden van Den Haag naar Schiphol (waar ik werk) een koukleum!
), verstelbaar windscherm en 2 koffers. Ik wil wel een derde koffer, maar die probeer ik in de onderhandelingen erbij te krijgen.
Beide fietsen staan bij dezelfde dealer. Hier kom ik al van kinds af aan en deze is ook praktisch voor onderhoud nu en straks.
Op het model uit '97 zitten gloednieuwe banden. Deze moesten erop voor de proefrit die ik gisteren heb gemaakt. Daarvoor moest hij ook nog een nacht in de oplader.Is het dan ook handig om een nieuwe (gel)accu te vragen cq te bedingen? Het ABS lampje ging inderdaad al branden bij de tweede keer starten.
Het enige wat ik dan nu zou willen is nog een soort van cruise control op het gas. Dat was volgens de dealer geeb enkel probleem en kon zo geregeld worden.
Ik heb zelf 8 jaar geleden mijn motorrijbewijs gehaald en daarna sporadisch gereden, maar als ik reed deed ik dat op een R80RT. Vorige week dan een proefrit gemaakt op een Yamaha Fazer, maar dat vond ik qua gas geven helemaal niks. Veel te zenuwachtig e.d. Ik wilde eigenlijk geen BWM (eerst voor de prijs...), omdat ze zo groot en zwaar zijn. Na de proefrit met de Fazer toch besloten om de 1100 te gaan testen en tsja..... in 1 klap verliefd! :) Dat groot en zwaar geldt alleen als je ermee moet lopen en staan (ik weeg zelf niet zo heel veel, haha :lol: ). Zodra je erop zit heb je nergens last meer van! Wat een heerlijk sturende machine!
Ik vind het leuk om hier rond te neuzen en te lezen. Ik zal jullie zeker op de hoogte gaan houden of de RT van mij gaat worden! In ieder geval, nogmaals, alvast bedankt voor de antwoorden!
Groeten,
Arjen
Bedankt voor jullie antwoord!
@ Jos: Ik heb inderdaad het forum al door gelopen op handige weetjes bij de aanschaf zoals accu/abs, versnellingsbak etc. Ik wilde alleen de mening weten van een aantal puur voor de keus voor 1997/58K of 2001/80K.
@Hans & Fantom: Het klopt dat het mij niet heel erg veel uit maakt. Qua kleur zijn ze beide mooi en opties... Daar wil ik eigenlijk later naar kijken. Het belangrijkste zit er al op, nl handvatverwarming (want ik ben ondanks dat ik het hele jaar door ga rijden van Den Haag naar Schiphol (waar ik werk) een koukleum!

Beide fietsen staan bij dezelfde dealer. Hier kom ik al van kinds af aan en deze is ook praktisch voor onderhoud nu en straks.
Op het model uit '97 zitten gloednieuwe banden. Deze moesten erop voor de proefrit die ik gisteren heb gemaakt. Daarvoor moest hij ook nog een nacht in de oplader.Is het dan ook handig om een nieuwe (gel)accu te vragen cq te bedingen? Het ABS lampje ging inderdaad al branden bij de tweede keer starten.
Het enige wat ik dan nu zou willen is nog een soort van cruise control op het gas. Dat was volgens de dealer geeb enkel probleem en kon zo geregeld worden.
Ik heb zelf 8 jaar geleden mijn motorrijbewijs gehaald en daarna sporadisch gereden, maar als ik reed deed ik dat op een R80RT. Vorige week dan een proefrit gemaakt op een Yamaha Fazer, maar dat vond ik qua gas geven helemaal niks. Veel te zenuwachtig e.d. Ik wilde eigenlijk geen BWM (eerst voor de prijs...), omdat ze zo groot en zwaar zijn. Na de proefrit met de Fazer toch besloten om de 1100 te gaan testen en tsja..... in 1 klap verliefd! :) Dat groot en zwaar geldt alleen als je ermee moet lopen en staan (ik weeg zelf niet zo heel veel, haha :lol: ). Zodra je erop zit heb je nergens last meer van! Wat een heerlijk sturende machine!
Ik vind het leuk om hier rond te neuzen en te lezen. Ik zal jullie zeker op de hoogte gaan houden of de RT van mij gaat worden! In ieder geval, nogmaals, alvast bedankt voor de antwoorden!
Groeten,
Arjen
Zeker als je er dan veel woon-werk km's mee gaat maken zou ik voor de 97ér gaan waar minder km's op staan. Ik heb dinsdag mijn R1100RT uit 97 opgehaald met de standaard accu. Ik heb geen problemen met starten. Nog niet gezien dat de ABS lampen blijven knipperen. Zodra de motor een paar meter heeft gereden gaan deze uit. Volgens het boekje klopt dat ook (bij 7km/u uit mijn hoofd).
Als de accu mogelijk versleten is zou ik er een nieuwe bij bedingen of anders goed testen in de garantie periode.
Als de accu mogelijk versleten is zou ik er een nieuwe bij bedingen of anders goed testen in de garantie periode.
- arjl
- Berichten: 99
- Lid geworden op: 26 sep 2008, 00:04
- Type: R1100RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Den Haag
- Locatie: Den Haag
Volgens de handleiding betekent een constant brandend ABS lampje dat er een fout is in het ABS systeem en dat deze bevestigd is middels de ABS schakelaar op het dashboard. (Als ik em niet vergis).
Als één ABS lamp brand of als de ABS lampen om-en-om knipperen dan geeft dat aan dat er een fout is geconstateerd in het ABS systeem.
Als één ABS lamp brand of als de ABS lampen om-en-om knipperen dan geeft dat aan dat er een fout is geconstateerd in het ABS systeem.
- HansD
- Berichten: 3352
- Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
- Locatie: Bergschenhoek
Voor woon werk verkeer zou ik ook zeker de 97-er nemen. Je hoeft dan niet het nieuwste en mooiste maar wilt gewoon een degelijke en betrouwbare motor, en dat heb je met die oudere ook.
Let wel op die abs. er zit zeker een fout in als het lampje ineens gaat branden. Dit kan komen door een slechte accu, dus die zou ik zeker vragen bij eventuele koop. Maar beding dan ook dat als de abs problemen blijft geven dat dit dan opgelost wordt, zelfs als uiteindelijk blijkt dat het bv aan de dynamo ligt.
Wat betreft cruise control,,,, dat is dus eigenlijk gewoon een gasvasthouder. Het systeem met de balansknop aan het stuureind vind ik zelf niet zo fijn. Ik was op de goldwing gewend aan een handeltje en daarmee kon ik heel makkelijk de gasvasthouder weer ontgrendelen. Op de bmw lukt dat met dit systeem niet en moet je je er heel erg bewust van zijn dat je dus ook steeds zelf het gas terug moet draaien ipv gewoon loslaten.
Succes en groetjes Micha
Let wel op die abs. er zit zeker een fout in als het lampje ineens gaat branden. Dit kan komen door een slechte accu, dus die zou ik zeker vragen bij eventuele koop. Maar beding dan ook dat als de abs problemen blijft geven dat dit dan opgelost wordt, zelfs als uiteindelijk blijkt dat het bv aan de dynamo ligt.
Wat betreft cruise control,,,, dat is dus eigenlijk gewoon een gasvasthouder. Het systeem met de balansknop aan het stuureind vind ik zelf niet zo fijn. Ik was op de goldwing gewend aan een handeltje en daarmee kon ik heel makkelijk de gasvasthouder weer ontgrendelen. Op de bmw lukt dat met dit systeem niet en moet je je er heel erg bewust van zijn dat je dus ook steeds zelf het gas terug moet draaien ipv gewoon loslaten.
Succes en groetjes Micha
- Kees BMW
- Berichten: 623
- Lid geworden op: 28 mar 2008, 19:31
- Locatie: Harlingen
Hallo
Ik zou ook kiezen voor die van 1997 maar kijk wel even op www.realoem.com als je daar je framenummer in typt kun je zien wanneer je motor gebouwd is.Als dat september was zit je goed dan heb je het nieuwe type versnellingsbak.De andere motor is wel jonger maar heeft 80000km gelopen,dat is niet alleen de motor,de koppeling,schakelaars enz dus de rest is ook aardig versleten.Je bent dan onderhand aan nieuwe koppelingsplaaten toe.
Succes.
Ik zou ook kiezen voor die van 1997 maar kijk wel even op www.realoem.com als je daar je framenummer in typt kun je zien wanneer je motor gebouwd is.Als dat september was zit je goed dan heb je het nieuwe type versnellingsbak.De andere motor is wel jonger maar heeft 80000km gelopen,dat is niet alleen de motor,de koppeling,schakelaars enz dus de rest is ook aardig versleten.Je bent dan onderhand aan nieuwe koppelingsplaaten toe.
Succes.
Kees BMW
- arjl
- Berichten: 99
- Lid geworden op: 26 sep 2008, 00:04
- Type: R1100RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Den Haag
- Locatie: Den Haag
Dank jullie allemaal voor jullie input!
Gisteren bij de BMW dealer geweest en R1100RT aangeschaft. Het is niet die uit '97 geworden, maar 1 uit 2000. Deze zag er 10 keer beter uit dan de fietsen uit '97 en 2001! Er stond 74k op de teller.
Hij wordt nu helemaal voor mij in orde gemaakt en kan 'm waarschijnlijk 9 oktober ophalen!
Hier 2 foto's van mijn nieuwe fiets:


Groeten,
Arjen
PS. Waar komt het woord "beemer" vandaan??
Gisteren bij de BMW dealer geweest en R1100RT aangeschaft. Het is niet die uit '97 geworden, maar 1 uit 2000. Deze zag er 10 keer beter uit dan de fietsen uit '97 en 2001! Er stond 74k op de teller.
Hij wordt nu helemaal voor mij in orde gemaakt en kan 'm waarschijnlijk 9 oktober ophalen!
Hier 2 foto's van mijn nieuwe fiets:


Groeten,
Arjen
PS. Waar komt het woord "beemer" vandaan??

- HansD
- Berichten: 3352
- Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
- Locatie: Bergschenhoek
- arjl
- Berichten: 99
- Lid geworden op: 26 sep 2008, 00:04
- Type: R1100RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Den Haag
- Locatie: Den Haag
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht