Benzine geur

Alle overige technische zaken.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
LambertvanGelder

Benzine geur

Ongelezen bericht door LambertvanGelder »

Sinds 5 maanden rijd ik een 1200 rt uit 2006 met 133.000 km. Alles werkt perfect, echter sinds enkele weken ruik ik benzine in de garage, motor is bij de verkoper geweest en de monteur heeft o-ringen in de snelkoppeling van de brandstofleiding vervangen, hierin zat een haarscheurtje. Helaas blijft de benzinegeur, er ligt geen benzine onder de motor. waar kan deze benzinegeur vandaan komen ? Bij de tankdop ruik je haast niks, het is het meest merkbaar in de buurt van de linker topkuip waar de brandstofpomp zit. Wie weet raad ?
Inspector Gadget

Re: Benzine geur

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ken zijn dat daar op die linker plek de snelkoppeling (ook) gescheurd is.
Of, en dat komt helaas ook nog wel eens voor, dat de rand waarin de (plastic) quick disconnect in de brandstoftank geschroefd zit, scheurtjes vertoond.

Foto 1 ter oriëntatie, mét de metalen ring van de terugroep-actie gemonteerd.
foto1.jpg

Foto 2 ter illustratie hoe die micro-scheurtjes eruit kúnnen zien.
foto2.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Inspector Gadget op 04 sep 2016, 12:24, 1 keer totaal gewijzigd.
R1nus
Type: R1200RT
Bijz: Mistachterlicht, stang op stuur voor nav. e.d.
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Amsterdam

Ongelezen bericht door R1nus »

Ik weet niet of er een modificatie is uitgevoerd zoals hieronder omschreven!

viewtopic.php?f=1&t=670&p=8257&hilit=Ta ... atie#p6755

Maar het zou kunnen dat door een ander tankgedrag, tanken vlak voor je naar huis gaat, i.p.v. onderweg of net na vertrek.

Ik heb deze modificatie ook uitgevoerd en soms tank ik vlak voor ik naar huis ga en dan stink de berging ook naar benzine.
Een probleem is pas een probleem, als je er geen oplossing voor kunt vinden.
Inspector Gadget

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Het is waar dat je maar een paar druppels hoeft te morsen en dat ruik je langere tijd.
Vul maar eens een jerrycan, sluit deze af en zet in je garage, ook die zal je langere tijd ruiken.

Overigens, de 1200 tank-dop sluit ook niet altijd even goed af, en er alleen nog niet achter wat de exacte oorzaak is.
Die benzinelucht kan je sterker waarnemen als je de neus in het sleutelgat steekt van de tanktop.
LambertvanGelder

Ongelezen bericht door LambertvanGelder »

Zal eens kijken rondom de plaats zoals op de foto, s. Thnx _004
Mariecke
Type: R1200RT
Bijz: 2005, Granit-grau, Topkoffer, Xenon
Woonplaats of omgeving: Utrecht

Ongelezen bericht door Mariecke »

Inspector Gadget schreef:Het is waar dat je maar een paar druppels hoeft te morsen en dat ruik je langere tijd.
Vul maar eens een jerrycan, sluit deze af en zet in je garage, ook die zal je langere tijd ruiken.

Overigens, de 1200 tank-dop sluit ook niet altijd even goed af, en er alleen nog niet achter wat de exacte oorzaak is.
Die benzinelucht kan je sterker waarnemen als je de neus in het sleutelgat steekt van de tanktop.
Dit kan ik alleen maar beamen. Ik heb ooit eens de tankdop niet goed afgesloten en rook het zelfs tijdens het rijden.

Ander punt, voor zover nog niet genoemd, is dat de motor benzine lekt wanneer je deze met volle tank op de zijstandaard wegzet. Ook dan zie je vaak geen benzine omdat het snel verdampt.
BMW R 1200 RT (2005) 10/2014 -
Suzuki GSF 650 SA Bandit (2005) 05/2007 -
Honda NTV 650 Revere (1989) 06/2006 - 05/2007
Honda V45 Sabre (1988) 03/2006 - 06/2006

When nothing goes right, go left
EileRT
Erelid
Erelid
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Woonplaats of omgeving: Drachten

Ongelezen bericht door EileRT »

Ik heb dezelfde ervaring met de twee voorbeelden die Mariecke noemt. Je kan ook een benzinegeur ruiken als je de motor op de middenbok zet met een volle tank die tot de uiterste rand is gevuld. Ik heb overigens geen 1200, maar een 1100 RT.

[groet] Eilert
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert
lennarddevries19

Ongelezen bericht door lennarddevries19 »

Kan ook een lekkende injector zijn. Die ruik je bij de uitlaat of t luchtfilter. Ff de pijpjes loshalen die op de injectorbehuizing zit misschien.
lennarddevries19

Ongelezen bericht door lennarddevries19 »

Ps die snelkoppelingen zijn ruk. Had er ook altijd gezeur mee. Ik heb ze vervangen door een pijpje met slangklemmen. Werkt fantastisch en nooit gelekt.
Wigo
Type: R1200RT/LC
Woonplaats of omgeving: Groene Hart

Ongelezen bericht door Wigo »

Vandaag ook een gevecht gehad met 1 van de snelkoppelingen. Ik had vandaag het rechter kuipdeel van mijn r1150rt verwijderd voor een soldeerklusje. Zag toen een druppeltje benzine onder 1 van de snelkoppelingen hangen. Nadt ik de snelkoppeling droog had geveegd kwam het druppeltje snel terug en het volgende druppeltje nog sneller. Al snel was er sprake van een straaltje En voor dat ik het wist was de snelkoppeling finaal afgebroken en was er geen houden meer aan. Tien minuten later had ik dik 15 liter benzine in een aantal emmers opgevangen en was mijn tank totaal leeg.
Bij een dealer in de buurt nieuwe koppelingen gekocht, een nieuw stuk slang en nieuwe slangenklemmen.
Alles is inmiddels weer in elkaar geschroefd en er is geen lekkage meer.
De snelkoppelingen zijn tegenwoordig van metaal en best wel prijzig maar afbreken zullen ze niet meer zo snel.
Hopelijk verdwijnt de benzinelucht ook weer snel uit de schuur.
Motorhistorie: cb550f, cb750kz, cx500c, vf700c, k75, r850r, r1100rt, r1150rt, r1200gs, k75, k75rt, r1150rt, r1200rt
Nu r1200rt lc
Wolfs RT
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GSA-LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: 't Gooi

Ongelezen bericht door Wolfs RT »

Heb dit probleem met mijn 1200RT (2005 - 108.000km (toen)) ook gehad. De rubbers van de quick disconnect én van de injectoren zijn toen vervangen. Probleem opgelost.

De modificatie van het extra gaatje om de tank makkelijker te vullen heeft bij mij nog nooit geleid tot een naar benzine ruikende garage!

Ik zou eerst met je neus eens boven de injectoren gaan hangen en daarna de hals van de quick disconnect bekijken. Zitten hier scheurtjes in dan afspraak maken bij de BMW dealer. Bij mij is twee of drie jaar geleden de unit door BMW vervangen (recall).
Now:
BMW R1200GSA-LC '15

Before:
BMW R1200RT '10 (DOHC)
BMW R1200RT '05
Honda XL1000V (Varadero) '99
Honda VT700 (Shadow) '86

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Overige Techniek & Mechanica”