Over Benzine
Moderator: RT_Patrick
- peijsj
- Berichten: 359
- Lid geworden op: 20 jan 2009, 12:20
- Type: R1100RT
- Locatie: Asten Heusden
Over Benzine
Beste
Gisteren weer eens een tourtocht in Limburg gedaan. Voornamelijk de Mergellandroute zowel de route voor auto's/motoren als voor de fiets. Tijdens een tankpauze ontstond een discussie over de benzine; Gewoon of super. Ik zelf tank vaker super. Anderen vinden dat onzin en misschien is dat ook wel zo.
wie kan hier iets zinnigs over zeggen ?
Groet
Jan
Gisteren weer eens een tourtocht in Limburg gedaan. Voornamelijk de Mergellandroute zowel de route voor auto's/motoren als voor de fiets. Tijdens een tankpauze ontstond een discussie over de benzine; Gewoon of super. Ik zelf tank vaker super. Anderen vinden dat onzin en misschien is dat ook wel zo.
wie kan hier iets zinnigs over zeggen ?
Groet
Jan
- EuropeRider
- Berichten: 255
- Lid geworden op: 10 jan 2009, 13:57
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: Sinds 2017 een GS1200LC e
- Land: Italie
- Woonplaats of omgeving: Umbrie
- Locatie: Umbria
- Contacteer:
Re: Over Benzine
Ik wissel het af......... als de 98 weer naar 1,65 gaat, tank ik weer 95 denk ik :lol: :lol:
Serieus, ik heb een jaar problemen gehad met name in de Alpen, waar de motor begon te pingelen bij zwaar optrekken vanuit stilstand.
Mijn dealer zei toen dat ik alleen maar 98 moest tanken..... heb ik een tijdje gedaan, en dat hielp wel. Maar later weer 95 gaan tanken en eigenlijk nooit meer problemen gehad.
Serieus, ik heb een jaar problemen gehad met name in de Alpen, waar de motor begon te pingelen bij zwaar optrekken vanuit stilstand.
Mijn dealer zei toen dat ik alleen maar 98 moest tanken..... heb ik een tijdje gedaan, en dat hielp wel. Maar later weer 95 gaan tanken en eigenlijk nooit meer problemen gehad.
Francois A. 'Navman' Dumas
writer, photographer, guide & gopher
The Man's Blog
.... and EuropeRides.com !!!
writer, photographer, guide & gopher
The Man's Blog
.... and EuropeRides.com !!!
- JOS WRSM
- Erelid
- Berichten: 4382
- Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:08
- Type: Ik heb geen motor (meer)
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Amsterdam
- Contacteer:
Re: Over Benzine
Hoi Jan,
Ik tank al jaren 95. Als ik het idee krijg dat de motor wat slechter gaat lopen krijgt ie een tankje BP Ultimate van me. DAT vind ie lekker!!
En het is nu weer wat betaalbaarder.
Ik tank al jaren 95. Als ik het idee krijg dat de motor wat slechter gaat lopen krijgt ie een tankje BP Ultimate van me. DAT vind ie lekker!!

Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM
Jos WRSM
- dhr
- Berichten: 450
- Lid geworden op: 20 jun 2008, 13:05
- Type: R1200RT/LC
- Bijz: Alpine Weiss
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Westfriesland
- Locatie: Hoorn NH
- Contacteer:
Re: Over Benzine
Interessant, dit vraagt om een pool
Niet alleen de discussie RON 95 (normaal) of RON 98 (super) maar ook wel of geen additieven. die kun je erzelf bij kopen/doen, of kant en klaar (Shell V-max, Toytal Excellium usw).
Overigens In landen als Oostenrijk (ook in het zuiden van Duitsland) is Normaal (ook) vaak RON 91 en da's te laag voor een RT.
Ik zelf tank altijd zo normaal mogelijk (RON 95 zonder iets erbij)
hgr
Kees

Niet alleen de discussie RON 95 (normaal) of RON 98 (super) maar ook wel of geen additieven. die kun je erzelf bij kopen/doen, of kant en klaar (Shell V-max, Toytal Excellium usw).
Overigens In landen als Oostenrijk (ook in het zuiden van Duitsland) is Normaal (ook) vaak RON 91 en da's te laag voor een RT.
Ik zelf tank altijd zo normaal mogelijk (RON 95 zonder iets erbij)
hgr
Kees
R1100RT (1997)+ | R1100RT (1996)+ | Honda ST1300 (2007)+ | BMW R1200RT-LC (2016)
- HansD
- Berichten: 3352
- Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
- Locatie: Bergschenhoek
Re: Over Benzine
In de bergen kan de hoogte van invloed zijn (minder zuurstof) - ik geloof niet dat de Motronic dit meet en de injectie bijsteld. (wie weet dat?)EuropeRider schreef:Ik wissel het af......... als de 98 weer naar 1,65 gaat, tank ik weer 95 denk ik :lol: :lol:
Serieus, ik heb een jaar problemen gehad met name in de Alpen, waar de motor begon te pingelen bij zwaar optrekken vanuit stilstand.
Mijn dealer zei toen dat ik alleen maar 98 moest tanken..... heb ik een tijdje gedaan, en dat hielp wel. Maar later weer 95 gaan tanken en eigenlijk nooit meer problemen gehad.
Hans
- PaulRS
- Berichten: 477
- Lid geworden op: 09 mei 2008, 13:37
- Locatie: Hillegom
Re: Over Benzine
Hoi.
Voor wat het waard is, mijne loopt onder alle omstandigheden probleemloos op 95.
Groeten, Paul.
Dat doettie ook, dmv een atmosferisch poortje en een drukmeter in de Moronic.HansD schreef: In de bergen kan de hoogte van invloed zijn (minder zuurstof) - ik geloof niet dat de Motronic dit meet en de injectie bijsteld. (wie weet dat?)
Hans
Voor wat het waard is, mijne loopt onder alle omstandigheden probleemloos op 95.
Groeten, Paul.
Geht net, gibbet net.
Re: Over Benzine
Ja dat is altijd het advies van de techneuten. Als de motor onder belasting pingelt dan moet je een hogere octaan benzine proberen. In de bergen bij hogere temperaturen, bepakt en misschien met een pillon acherop is er kans dat dan wel nodig is. Als de motor dan met de super benzine niet pingelt onder belasting is het wel de juiste benzinetype en het probleempje is opgelost. Mocht het niet zo zijn dan zijn er uit de troublshooting schema diverse oplossingen zoals bv. de onsteking timing verstellen en/ of een kouder type bougies. De motronic zal altijd proberen alles aan te passen qua omstandigheden maar er zijn ook limieten.EuropeRider schreef:Serieus, ik heb een jaar problemen gehad met name in de Alpen, waar de motor begon te pingelen bij zwaar optrekken vanuit stilstand.
Mijn dealer zei toen dat ik alleen maar 98 moest tanken..... heb ik een tijdje gedaan, en dat hielp wel. Maar later weer 95 gaan tanken en eigenlijk nooit meer problemen gehad.
NB: Als allles goed loopt met Normaal 95 dan is het niet zinvol om meer te betalen voor Super 98.
Behalve als he in Luxembourg bent want dan ben ik een sport voor de 1 eurocent verschil

Gr,
Kenny
Laatst gewijzigd door Beamietoo op 17 mar 2009, 07:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Over Benzine
Jullie gaan hier alleen aan het feit voorbij dat de motor zuiniger loopt op duurdere brandstof zoals Vpower of BP Ultimate.
Ik heb een tijdje dagelijks 150 km woon-werkverkeer moeten rijden.
Mijn actieradius bedroeg toen 225 km (Honda VF 1000F). Wat dus inhield dat ik elke dag moest tanken.
Ik deed dit altijd bij de BP bij mij in de buurt. Standaard iedere ochtend.
Ik heb toen als test een week lang euro 95 getankt en km stand en aantal liters genoteerd en hetzelfde een week lang met BP Ultimate.
De conclusie was dat gemiddeld BP ultimate precies één cent per tankbeurt duurder was.
Omdat Ultimate je motor schoner houd en beter voor het milieu is (of dit waar is weet ik niet maar dit wordt beweerd) tank ik altijd Ultimate.
Ik heb een tijdje dagelijks 150 km woon-werkverkeer moeten rijden.
Mijn actieradius bedroeg toen 225 km (Honda VF 1000F). Wat dus inhield dat ik elke dag moest tanken.
Ik deed dit altijd bij de BP bij mij in de buurt. Standaard iedere ochtend.
Ik heb toen als test een week lang euro 95 getankt en km stand en aantal liters genoteerd en hetzelfde een week lang met BP Ultimate.
De conclusie was dat gemiddeld BP ultimate precies één cent per tankbeurt duurder was.
Omdat Ultimate je motor schoner houd en beter voor het milieu is (of dit waar is weet ik niet maar dit wordt beweerd) tank ik altijd Ultimate.
- dhr
- Berichten: 450
- Lid geworden op: 20 jun 2008, 13:05
- Type: R1200RT/LC
- Bijz: Alpine Weiss
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Westfriesland
- Locatie: Hoorn NH
- Contacteer:
Re: Over Benzine
da's interessant
Hebben meer mensen dit soort testjes gedaan?
hgr
Kees
Hebben meer mensen dit soort testjes gedaan?
hgr
Kees
Paul schreef:Jullie gaan hier alleen aan het feit voorbij dat de motor zuiniger loopt op duurdere brandstof zoals Vpower of BP Ultimate.
Ik heb een tijdje dagelijks 150 km woon-werkverkeer moeten rijden.
Mijn actieradius bedroeg toen 225 km (Honda VF 1000F). Wat dus inhield dat ik elke dag moest tanken.
Ik deed dit altijd bij de BP bij mij in de buurt. Standaard iedere ochtend.
Ik heb toen als test een week lang euro 95 getankt en km stand en aantal liters genoteerd en hetzelfde een week lang met BP Ultimate.
De conclusie was dat gemiddeld BP ultimate precies één cent per tankbeurt duurder was.
Omdat Ultimate je motor schoner houd en beter voor het milieu is (of dit waar is weet ik niet maar dit wordt beweerd) tank ik altijd Ultimate.
R1100RT (1997)+ | R1100RT (1996)+ | Honda ST1300 (2007)+ | BMW R1200RT-LC (2016)
Re: Over Benzine
Een ander type motor en je moet alles over testen. Ik bedoel dat het per soort motor erg kan verschillen en als op een Honda VF1000F BP-ultimate beter rijdt, moet je dat zeker doen.
Ik heb eens tijdens een vakantie met de Goldwing 1200 een tank gevuld met RON 91 (min of meer per ongeluk) maar daar reed ik 1 :21 op !!
Mijn silverwing GL650 rijd het beste op RON98. (vooral wat betreft pingelen en vermogen, niet zozeer verbruik)
De BMW R1100 krijgt gewoon RON95(zoals ook het instruktieboekje voorschrijft). Soms wordt ie vertroeteld en krijgt hij V-power of Ultimate. Een keertje een toevoeging met injectie-cleaner of vochtverwijderaar doe ik ook wel eens.
Gr Micha
Ik heb eens tijdens een vakantie met de Goldwing 1200 een tank gevuld met RON 91 (min of meer per ongeluk) maar daar reed ik 1 :21 op !!
Mijn silverwing GL650 rijd het beste op RON98. (vooral wat betreft pingelen en vermogen, niet zozeer verbruik)
De BMW R1100 krijgt gewoon RON95(zoals ook het instruktieboekje voorschrijft). Soms wordt ie vertroeteld en krijgt hij V-power of Ultimate. Een keertje een toevoeging met injectie-cleaner of vochtverwijderaar doe ik ook wel eens.
Gr Micha
-
- Berichten: 678
- Lid geworden op: 04 mar 2009, 22:00
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: N-Br
Re: Over Benzine
Mijn ervaring is anders...Paul schreef:Jullie gaan hier alleen aan het feit voorbij dat de motor zuiniger loopt op duurdere brandstof zoals Vpower of BP Ultimate. ...
Ook ik houd een log bij.
Ik zie echter geen enkel verschil in verbruik tussen Shell V-Power (RON97) en normale Shell Euro 95.
Mijn vorige '07 1200RT had behoorlijk last van pingelen. Het maakte helemaal niets uit wat ik tankte RON 95, 97, zelfs 100 (Duitse Shell V-Power).
Pas na een software-update was het pingelen verdwenen. Sindsdien gaan last meer gehad van het pingel-fenomeen.
Re: Over Benzine
En toch loopt mn 1100 het mooist op V-power!
Ook is het verbruik iets minder.
Ook is het verbruik iets minder.
- JOS WRSM
- Erelid
- Berichten: 4382
- Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:08
- Type: Ik heb geen motor (meer)
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Amsterdam
- Contacteer:
FuelSave Euro 95
Ben erg benieuwd wat Shell de motorrijder gaat bieden met FuelSave Euro 95, de vervanger van de huidige Euro 95. Per 6 april zal de brandstof (alleen nog in Nederland) te koop zijn en zou een liter per tank besparen.
Uit de Telegraaf van 20 maart j.l.:
Shell heeft aan de nieuwe benzine een wrijvingsverminderaar toegevoegd, waardoor energieverlies in de motor vermindert, vooral op plaatsen waar motorolie moeilijk bij komt. Daarnaast bevat de nieuwe benzine speciale reinigende bestanddelen, die het vormen van vuilafzettingen in de motor tegengaan. Met een schone motor verbetert de verbranding, aldus Shell. “De nieuwe benzine is efficiënter en zorgt ervoor dat de motor soepeler draait”, zei een woordvoerder.
Download het factsheet voor meer informatie.
http://www-static.shell.com/static/nld/ ... euro95.pdf
Uit de Telegraaf van 20 maart j.l.:
Shell heeft aan de nieuwe benzine een wrijvingsverminderaar toegevoegd, waardoor energieverlies in de motor vermindert, vooral op plaatsen waar motorolie moeilijk bij komt. Daarnaast bevat de nieuwe benzine speciale reinigende bestanddelen, die het vormen van vuilafzettingen in de motor tegengaan. Met een schone motor verbetert de verbranding, aldus Shell. “De nieuwe benzine is efficiënter en zorgt ervoor dat de motor soepeler draait”, zei een woordvoerder.
Download het factsheet voor meer informatie.
http://www-static.shell.com/static/nld/ ... euro95.pdf
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM
Jos WRSM
- HansD
- Berichten: 3352
- Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
- Locatie: Bergschenhoek
Re: FuelSave Euro 95
Klinkt zeker interessant. Met een gemiddelde brandstoftank bij autos van 50 liter kom je dus op 2% besparing.
"wrijvingsverminderaar" - mooi nieuw woord, maar bedoelen ze niet gewoon olie, of glijmiddel?
(kan ik in mijn relatie ook af en toe wel gebruiken: "wrijvingsverminderaar" :; )
Hans
"wrijvingsverminderaar" - mooi nieuw woord, maar bedoelen ze niet gewoon olie, of glijmiddel?
(kan ik in mijn relatie ook af en toe wel gebruiken: "wrijvingsverminderaar" :; )
Hans
Re: Over Benzine
Hoi,
Die Shell he maakt zeker nog steeds geen goeie benzine daar ze telkens moeten vernieuwen.
De laatste 5 jaar Shell Pura, V-power, Ethanol in de benzine, nu weer een nieuwe brandstof de ongelood 98 is ook al verdwenen.
Neem nu Esso al jaren alleen euro 95 altijd goed nooit verbeteren en nog steeds wereldleider.
Groeten Ruud
Die Shell he maakt zeker nog steeds geen goeie benzine daar ze telkens moeten vernieuwen.

De laatste 5 jaar Shell Pura, V-power, Ethanol in de benzine, nu weer een nieuwe brandstof de ongelood 98 is ook al verdwenen.
Neem nu Esso al jaren alleen euro 95 altijd goed nooit verbeteren en nog steeds wereldleider.
Groeten Ruud
Re: Over Benzine
Alleen shell als t niet anders kan, ik tank net zo lief bij de witte pomp, als t maar euro's scheelt. En ja, dat scheelt soms behoorlijk.
Verder denk ik vaak dat al die toevoegingen pure geldklopperij zijn. Ze zullen bij testen heus wel enig voordeel kunnen aantonen, maar ik geloof dat dit allemaal marge-werk is.
Echt, het brandstof-verbruik zit het allergrootste deel in je eigen rechter pols
Het gevoel van lekker hard optrekken, de bocht uit accelereren etc is heerlijk, en ja onder andere rijden we daar motor voor, maar rijd maar eens een tank heel bewust met rustig gasgeven, gelijkmatig rijden, vroegtijdig gas terug en zo min mogelijk remmen. Je verbruik zal stukken dalen.
Nee hoor, ik doe dat ook niet altijd, maar als je brandstof wilt besparen kun je beter zo rijden dan duurdere benzine tanken.
De oorspronkeloke vraag ging over de zin of onzin van euro (95) of super (98)
BMW schrijft zelf euro (RON/ROZ 95) voor, en dat is ook niet voor niets. Pingelt je motor met euro benzine? Misschien is er wat met de afstelling of wat anders aan de hand?
Ik hou t gewoon bij euro-benzine, af en toe eens een keertje een toevoeging voor het schoonmaken/houden van de sproeiers (Wynn's injector cleaner) verder geen fratsen.
Groet Micha
Verder denk ik vaak dat al die toevoegingen pure geldklopperij zijn. Ze zullen bij testen heus wel enig voordeel kunnen aantonen, maar ik geloof dat dit allemaal marge-werk is.
Echt, het brandstof-verbruik zit het allergrootste deel in je eigen rechter pols

Het gevoel van lekker hard optrekken, de bocht uit accelereren etc is heerlijk, en ja onder andere rijden we daar motor voor, maar rijd maar eens een tank heel bewust met rustig gasgeven, gelijkmatig rijden, vroegtijdig gas terug en zo min mogelijk remmen. Je verbruik zal stukken dalen.
Nee hoor, ik doe dat ook niet altijd, maar als je brandstof wilt besparen kun je beter zo rijden dan duurdere benzine tanken.
De oorspronkeloke vraag ging over de zin of onzin van euro (95) of super (98)
BMW schrijft zelf euro (RON/ROZ 95) voor, en dat is ook niet voor niets. Pingelt je motor met euro benzine? Misschien is er wat met de afstelling of wat anders aan de hand?
Ik hou t gewoon bij euro-benzine, af en toe eens een keertje een toevoeging voor het schoonmaken/houden van de sproeiers (Wynn's injector cleaner) verder geen fratsen.
Groet Micha
- Wildripper
- Berichten: 487
- Lid geworden op: 15 dec 2008, 14:36
- Type: R1200RT
- Land: Tsss echt niet
- Woonplaats of omgeving: Westfriesland
- Locatie: Hoorn
Re: Over Benzine
Ik tank ook voornamelijk euro 95 en zo nu en dan euro 98, omdat ik het gevoel heb dat ie dan iets lekkerder rijdt.
Maar zaterdag met de promotor rit gewoon 1 op 17 gereden dus daar ben ik dan wel tevreden over.
Maar als ik een enkele keer woon-werk rijdt dan gaat het verbruik drastisch omhoog, maar ja dan blazen we ook over de A7 dus dat ligt dan niet aan het soort benzine.
En ik tank ook bij elke pomp. Vaak Esso omdat ik daar langs kom.
Maar zaterdag met de promotor rit gewoon 1 op 17 gereden dus daar ben ik dan wel tevreden over.
Maar als ik een enkele keer woon-werk rijdt dan gaat het verbruik drastisch omhoog, maar ja dan blazen we ook over de A7 dus dat ligt dan niet aan het soort benzine.
En ik tank ook bij elke pomp. Vaak Esso omdat ik daar langs kom.
Zümo XT
Re: Over Benzine
Hoi,
Bij de grotere zitten additieven in de brandstof bij de meeste witte pompen niet, tank je alleen maar een witte pomp zul je naar verloop van tijd merken dat je motor minder km maakt en ook schraler gaat lopen. De smeermiddelen zijn niet aanwezig dus meer wrijving.
Verder is een ieder natuurlijk vrij om te tanken wat hij wil maar feit blijft dat een merkpomp niet duurder hoeft te zijn dan een witte pomp, feit blijft wel dat er een kwaliteits verschil is en dat heeft dan wel weer invloed op je motor of auto.
Groeten Ruud
Bij de grotere zitten additieven in de brandstof bij de meeste witte pompen niet, tank je alleen maar een witte pomp zul je naar verloop van tijd merken dat je motor minder km maakt en ook schraler gaat lopen. De smeermiddelen zijn niet aanwezig dus meer wrijving.
Verder is een ieder natuurlijk vrij om te tanken wat hij wil maar feit blijft dat een merkpomp niet duurder hoeft te zijn dan een witte pomp, feit blijft wel dat er een kwaliteits verschil is en dat heeft dan wel weer invloed op je motor of auto.
Groeten Ruud
- peijsj
- Berichten: 359
- Lid geworden op: 20 jan 2009, 12:20
- Type: R1100RT
- Locatie: Asten Heusden
Re: Over Benzine
Beste
Doel van dit issue was om aan de weet te komen wat nu verstandig is.
Dat is, denk ik een beetje gelukt, met dien verstande dat overwegend toch euro 95 wordt getankt zonder problemen oid.
Of euro 98 nu werkelijk beter is of zorgt voor minder verbruik is ook niet bewezen.
Wat ik er uit leer is dat ik euro 95 ga tanken en eens rustig afwacht of er "gekke dingen"gebeuren.
Gelet op de reacties hierboven verwacht ik dat echter niet.
Dank voor een ieder zijn inbreng.
Groet
Jan
Doel van dit issue was om aan de weet te komen wat nu verstandig is.
Dat is, denk ik een beetje gelukt, met dien verstande dat overwegend toch euro 95 wordt getankt zonder problemen oid.
Of euro 98 nu werkelijk beter is of zorgt voor minder verbruik is ook niet bewezen.
Wat ik er uit leer is dat ik euro 95 ga tanken en eens rustig afwacht of er "gekke dingen"gebeuren.
Gelet op de reacties hierboven verwacht ik dat echter niet.
Dank voor een ieder zijn inbreng.
Groet
Jan
- peijsj
- Berichten: 359
- Lid geworden op: 20 jan 2009, 12:20
- Type: R1100RT
- Locatie: Asten Heusden
Re: Over Benzine
Ik wil toch nog even terugkomen op dit issue. Heb nu enige tijd euro 95 getankt en ik merk dat de motor bij terugschakelen toch kleine plofjes geeft. Zijn geen knallen zoals elders bij KFR wordt gemeld maar het is er wel.
Terug euro 98 getankt het het is er weer niet.
Verder liep en loopt de BMW geweldig en is het verbruik met 1 op 17 tot 1 op 19 niet opvallend. Dit alles overigens bij beide soorten benzine.
Groet
Jan
Terug euro 98 getankt het het is er weer niet.
Verder liep en loopt de BMW geweldig en is het verbruik met 1 op 17 tot 1 op 19 niet opvallend. Dit alles overigens bij beide soorten benzine.
Groet
Jan
- han62
- Berichten: 378
- Lid geworden op: 16 nov 2008, 18:07
- Type: R1200RT
- Locatie: Budel
Re: Over Benzine
Ik tank bijna altijd 95 en nu met de 1200 als ik er aan denk 98 want dat schrijft meneer BMW voor. En eigenlijk altijd (indien mogelijk) bij een witte pomp in Belgié. Ik woon ca 3km van de grens en ca 6km van het eerste grote tankstation vandaar. Ik tank daar al meer dan 20 jaar met alle motoren en onze auto's en die geven tot heden geen klap verkeerd.
Dat er bij een witte pomp geen toevoegingen in de benzine zitten is onzin het is gewoon merkbenzine alleen niet altijd van hetzelfde merk. ze kopen soms restanten of door de grote omzet speciale prijzen. Het zal bij benzinemaatschappijen niet anders werken dan in een andere industrie.
Als je in Lieshout bent bij Bavaria daar maken ze Bier maar ook frisdrank als je bij de productie aanwezig bent zie je eerst een heel groot aantal flessen met een bepaalde merknaam en op een gegeven moment zie je dat er op dezelfde lopende band op flessen een ander etiket komt. want dat is dan voor een andere winkelketen. en zo gaat het met fietsen en met auto's. en met veel meer artikelen en volgens verschillende pomphouders ook met benzine.
lang geleden stond er in een motorblad een artikel iets over V-power dat ze geen test wilde doen omdat ze bang waren voor een claim van shell als dit in hun nadeel zou uitvallen
In Belgié wordt je nog steeds keurig geholpen met tanken tenminste waar ik altijd kom en meestal heb je het dasn over het weer koud hé of tis weer druk nu dacht ik zal eens een ander praatje maken. dus ik vraag zo aan de pompbediende toen hij bezig was de tank van de auto te vullen, heb je wel eens gebruikte benzine Hij kijkt me aan en zegt Hé . Ik zeg ja je kan tegenwoordig alles gebruikt kopen waarom dan geen gebruikte benzine het mag best een keer gebruikt zijn. Maar hij het kwam niet over hij snapte er niks van en toen hij er echt serieus op in wilde gaan ben ik maar van onderwerp veranderd.
Ik vond het zelf toch wel leuk en toen ik ergens was en zo zat te praten vertelde ik dat ik om gebruikt benzine had gevraagd. toen was de reactie en hadden ze dat? toen viel ik bijna van mijn stoel.
Dat er bij een witte pomp geen toevoegingen in de benzine zitten is onzin het is gewoon merkbenzine alleen niet altijd van hetzelfde merk. ze kopen soms restanten of door de grote omzet speciale prijzen. Het zal bij benzinemaatschappijen niet anders werken dan in een andere industrie.
Als je in Lieshout bent bij Bavaria daar maken ze Bier maar ook frisdrank als je bij de productie aanwezig bent zie je eerst een heel groot aantal flessen met een bepaalde merknaam en op een gegeven moment zie je dat er op dezelfde lopende band op flessen een ander etiket komt. want dat is dan voor een andere winkelketen. en zo gaat het met fietsen en met auto's. en met veel meer artikelen en volgens verschillende pomphouders ook met benzine.
lang geleden stond er in een motorblad een artikel iets over V-power dat ze geen test wilde doen omdat ze bang waren voor een claim van shell als dit in hun nadeel zou uitvallen
In Belgié wordt je nog steeds keurig geholpen met tanken tenminste waar ik altijd kom en meestal heb je het dasn over het weer koud hé of tis weer druk nu dacht ik zal eens een ander praatje maken. dus ik vraag zo aan de pompbediende toen hij bezig was de tank van de auto te vullen, heb je wel eens gebruikte benzine Hij kijkt me aan en zegt Hé . Ik zeg ja je kan tegenwoordig alles gebruikt kopen waarom dan geen gebruikte benzine het mag best een keer gebruikt zijn. Maar hij het kwam niet over hij snapte er niks van en toen hij er echt serieus op in wilde gaan ben ik maar van onderwerp veranderd.
Ik vond het zelf toch wel leuk en toen ik ergens was en zo zat te praten vertelde ik dat ik om gebruikt benzine had gevraagd. toen was de reactie en hadden ze dat? toen viel ik bijna van mijn stoel.
R1200RT - Harley Heritage
http://i426.photobucket.com/albums/pp34 ... 0RT187.jpg[/IMG]
http://i426.photobucket.com/albums/pp34 ... 0RT187.jpg[/IMG]
Re: Over Benzine
Ik tank altijd Shell 98... ik heb de indruk dat hij op die 98 beter en zuiniger is. Shell omdat die (van de merkbenzine) bij ons het goedkoopste is !! Trouwens de witte pomp is bijna altijd slecht weinig goedkoper en ik heb met de auto ooit een dikke reparatie gehad vanwege vervuilde injectoren....witte pomp is vaak benzine die overblijft, waardoor er meer rotzooi ik (kan) zitten.
Re: Over Benzine
Hoi,
Witte pomp is geen benzine die overblijft hoor maar gewoon 0 aan additives, kijk maar eens bij de laaddepots daar laden alle kleuren zowel geel, rood, groen, blauw en ja zelfs de witte auto's en die brandstof komt allemaal uit dezelfde pijp uit dezelfde opslagtank.
Groeten Ruud
Witte pomp is geen benzine die overblijft hoor maar gewoon 0 aan additives, kijk maar eens bij de laaddepots daar laden alle kleuren zowel geel, rood, groen, blauw en ja zelfs de witte auto's en die brandstof komt allemaal uit dezelfde pijp uit dezelfde opslagtank.
Groeten Ruud
- Ralph Romein
- Berichten: 399
- Lid geworden op: 16 apr 2009, 16:50
- Type: R1200RT/LC
- Bijz: Ebony Metallic 2015, Sena 10R
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Alphen aan den Rijn
Re: Over Benzine
Ik tank met mijn 1200RT altijd BP Ultimate (98), want BMW adviseert dat bij de 1200RT. Vroeg mij natuurlijk af wat nu goedkoper is. Bij het tanken van 25 liter kost deze € 1,30 extra t.o.v. euro (95).
€ 1,30 euro is gelijk aan 0,87 liter en het gemiddelde verbruik is 1:21 [0,87 x 21 = 18,3 km] Ik moet met BP Ultimate (98) dus 18,3 km verder komen om de kosten gelijk te houden aan euro (95). Nu de praktijk: met BP Ultimate (98) kom ik duidelijk verder op een tank en de motor draait mooier vind ik. Qua kosten per kilometer maakt het geen verschil uiteindelijk.
Groeten, Ralph
€ 1,30 euro is gelijk aan 0,87 liter en het gemiddelde verbruik is 1:21 [0,87 x 21 = 18,3 km] Ik moet met BP Ultimate (98) dus 18,3 km verder komen om de kosten gelijk te houden aan euro (95). Nu de praktijk: met BP Ultimate (98) kom ik duidelijk verder op een tank en de motor draait mooier vind ik. Qua kosten per kilometer maakt het geen verschil uiteindelijk.
Groeten, Ralph
Mvg, Ralph Romein


- BeemerBert
- Berichten: 522
- Lid geworden op: 21 jan 2009, 22:38
- Type: R1200RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: De Mergelandroute
- Locatie: Heerlen
Re: Over Benzine
Hallo Ralph,
Leuk die berekeningen, maar ik zie aan je avator dat je verbruik wel laag moet liggen
sorry, kon het niet laten
Groet, Bert
Leuk die berekeningen, maar ik zie aan je avator dat je verbruik wel laag moet liggen



Groet, Bert
Re: Over Benzine
Als je het echt wilt weten moet je gewoon op spritmonitor een account aanmaken en een tijdje je tankbeurten bijhouden. Als je nou bv 2 tankbeurten normale benzine tankt en dan weer 2 tanks met 'special' benzine, dan kan iedereen precies zien of het echt uitmaakt. Kosten staan er automatisch bij. Kan je natuurlijk ook zelf in Excel, maar met spritmonitor kan iedereen het zien (zie hieronder; klik maar op het tankje voor het overzicht).
- dhr
- Berichten: 450
- Lid geworden op: 20 jun 2008, 13:05
- Type: R1200RT/LC
- Bijz: Alpine Weiss
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Westfriesland
- Locatie: Hoorn NH
- Contacteer:
Re: Over Benzine
spritmonitor is inderdaad handig, na de tip van Mike ben ik hem ook gaan gebruiken, kijk maar onderaan, ik pomp iets meer geld in de economie :;
Maar ik merk wel, en dat is natuurlijk logisch met zoveel variabelen, dat je op basis van één of twee tankbeurtjes niet heel veel (of gedetailleerd) kan zeggen.
Maar ik merk wel, en dat is natuurlijk logisch met zoveel variabelen, dat je op basis van één of twee tankbeurtjes niet heel veel (of gedetailleerd) kan zeggen.
Mike Philippens schreef:Als je het echt wilt weten moet je gewoon op spritmonitor een account aanmaken en een tijdje je tankbeurten bijhouden. Als je nou bv 2 tankbeurten normale benzine tankt en dan weer 2 tanks met 'special' benzine, dan kan iedereen precies zien of het echt uitmaakt. Kosten staan er automagisch bij. Kan je natuurlijk ook zelf in Excel, maar met spritmonitor kan iedereen het zien (zie hieronder; klik maar op het tankje voor het overzicht).
R1100RT (1997)+ | R1100RT (1996)+ | Honda ST1300 (2007)+ | BMW R1200RT-LC (2016)
Re: Over Benzine
Klopt. Je moet het echt over een langere tijd zien. Ik heb een paar keer snelwegstukken gedaan (hele tank leeg gereden) waarbij in 130 deed met flinke wind. Dan gaat je verbruik natuurlijk omhoog. Het leuke is dat je ook andere dingen zoals onderhoud en andere uitgaven erin kunt stoppen. Zo krijg je een aardig overzicht van wat die bak je eigenlijk kost.dhr schreef:Maar ik merk wel, en dat is natuurlijk logisch met zoveel variabelen, dat je op basis van één of twee tankbeurtjes niet heel veel (of gedetailleerd) kan zeggen.
Re: Over Benzine
Als je liever Nederlands leest, http://www.autoverbruik.nl" onclick="window.open(this.href);return false;Mike Philippens schreef:Als je het echt wilt weten moet je gewoon op spritmonitor een account aanmaken.
De site heet wel autoverbruik, maar je kunt er ook je motorfiets onderbrengen. Er staan al verschillende RT's op.
- dhr
- Berichten: 450
- Lid geworden op: 20 jun 2008, 13:05
- Type: R1200RT/LC
- Bijz: Alpine Weiss
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Westfriesland
- Locatie: Hoorn NH
- Contacteer:
Re: Over Benzine
Die vind ik toch wat minder handig.
onder andere, zonder een diepgravende analyse te hebben gemaakt:
- je kunt maar één bon per dag invullen, als je er meer hebt moet je gaan trucken, met de auto komt dat niet vaak voor met de motor lukt je dat wel met een leuk toertje
- je kunt niet snel variabelen in pictogrammen mee geven
- dus ook niet overzichtelijk zien wat voor soort kilometers het zijn (klik maar eens op mijn onderschrift)
- en je kunt het resultaat niet als HTML menemen naar willekurige welke website (zie het onderschrift van Mike en mij)
onder andere, zonder een diepgravende analyse te hebben gemaakt:
- je kunt maar één bon per dag invullen, als je er meer hebt moet je gaan trucken, met de auto komt dat niet vaak voor met de motor lukt je dat wel met een leuk toertje
- je kunt niet snel variabelen in pictogrammen mee geven
- dus ook niet overzichtelijk zien wat voor soort kilometers het zijn (klik maar eens op mijn onderschrift)
- en je kunt het resultaat niet als HTML menemen naar willekurige welke website (zie het onderschrift van Mike en mij)
BaHoi schreef:[Als je liever Nederlands leest, http://www.autoverbruik.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
De site heet wel autoverbruik, maar je kunt er ook je motorfiets onderbrengen. Er staan al verschillende RT's op.
R1100RT (1997)+ | R1100RT (1996)+ | Honda ST1300 (2007)+ | BMW R1200RT-LC (2016)
- peijsj
- Berichten: 359
- Lid geworden op: 20 jan 2009, 12:20
- Type: R1100RT
- Locatie: Asten Heusden
Re: Over Benzine
Beste
Kan het niet laten om hier toch op te reageren. Het zal mij worst zijn of mijn BMW 1 op 15 of 1 op 20 loopt. Natuurlijk is het geld maar de keuze voor mijn BMW is niet door verbruik bepaald maar door allerlei andere zaken. Natuurlijk heb ik wel eens gekeken naar het verbruik om het een keer te weten maar om daar een hele statistiek voor bij te houden.....
Nu praat ik wellicht te gemakkelijk omdat ik mijn fiets voornamelijk voor de pret gebruik.
Toch zou ik ook bij woon werkgebruik niet anders reageren
Kan het niet laten om hier toch op te reageren. Het zal mij worst zijn of mijn BMW 1 op 15 of 1 op 20 loopt. Natuurlijk is het geld maar de keuze voor mijn BMW is niet door verbruik bepaald maar door allerlei andere zaken. Natuurlijk heb ik wel eens gekeken naar het verbruik om het een keer te weten maar om daar een hele statistiek voor bij te houden.....
Nu praat ik wellicht te gemakkelijk omdat ik mijn fiets voornamelijk voor de pret gebruik.
Toch zou ik ook bij woon werkgebruik niet anders reageren
Re: Over Benzine
Tsja...en de ene heeft een rode BMW en de andere een zwarte Suzuki...peijsj schreef:Kan het niet laten om hier toch op te reageren. Het zal mij worst zijn of mijn BMW 1 op 15 of 1 op 20 loopt.

Re: Over Benzine
Ik heb ergens gelezen dat BP Ultimate RON 100 is. Maar omdat in nederland alleen 95 en 98 mag worden verkocht staat er 98 op het etiket. Voor V=Power geldt dat het RON 97 is, maar als 95 wordt verkocht.
Als dit klopt ga ik vaker BP Ultimate tanken. Was hier altijd wel tevreden over. Dit zo een verlkaring kunnen zijn.
. . . . Kan iemand dit bevestigen?
Als dit klopt ga ik vaker BP Ultimate tanken. Was hier altijd wel tevreden over. Dit zo een verlkaring kunnen zijn.
. . . . Kan iemand dit bevestigen?
- BeemerBert
- Berichten: 522
- Lid geworden op: 21 jan 2009, 22:38
- Type: R1200RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: De Mergelandroute
- Locatie: Heerlen
Re: Over Benzine
Stukje van een ander forum waar ik regelmatig vertoef.
Geschreven door iemand die de hele dag met motoren bezig is, zowel zakelijk, als hobby, eigenbouw en racerij
Zijn stelling elke verbetering door brandstof zit tussen de oren.
Fietsje op de testbank zetten? en alles meten? vermogen >koppel> toerentallen> met een zeer uitgebreide uitlaatgas analyse erbij?
Heb ik reeds gedaan ..zelfs met duitse Vpower 100 vs gewone shell 95 in een GSXR1000 op dezelfde dag , op dezelfde testbak met exact dezelfde waarden als omgevingstemp, luchtvochtigheid en luchtdruk ingeklopt in de software.. geen verschillen behalve een zeer kleine piek in topvermogen. Met de supermono talloze keren op de testbank gestaan om te testen met onder andere ook brandstoffen .
Het zit tussen de oren Dwars .. als ik mijn auto heb gewassen en van nieuwe olie heb voorzien rijdt ie ook beter voor mijn gevoel.. mrgreen
Vpower is overigens niet eens 98 maar heeft een RON getal van 97
Ik ben geen tegenstander van V power, zeg alleen dat het niet werkt, niet omdat ik dat denk of meen te voelen maar omdat het onderbouwd , wetenschappelijk en niet geheel onbelangrijk..objectief getest is door een onafhankelijke instantie. En ik zeg dat er een brandstof is die wel doet wat de fabrikant beloofd.
V power is marketing dude...
Ik zeg niet dat het slechter is dan andere brandstoffen, het maakt alleen de belofte's die shell erover doet niet waar en voor jouw KTM maakt het geen ruk uit (en maakt het ook in "lopen" O verschil ) of je er nu shell v power ingooit of gewoon loodvrij 95 van bijvoorbeeld de total of de texaco..
en al zou je er de BP ultimate indoen.. dan nog zou je het waarschijnlijk slechts zeer beperkt merken..als je het al merkt..
vermogenswinst is te verwaarlozen, schonere verbranding intern gaat de rijder zelf echt niet merken en het enige voordeel zou kunnen zijn dat het blok minder neiging heeft tot pingelen "bovenin"maar daarvoor is de compressieverhouding sowieso niet hoog genoeg.
aan de andere kant.. als dat dubbeltje de liter de rijvreugde verhoogd..zeker doen. motorrijden is immers emotie.
Bert
Geschreven door iemand die de hele dag met motoren bezig is, zowel zakelijk, als hobby, eigenbouw en racerij

Zijn stelling elke verbetering door brandstof zit tussen de oren.
Fietsje op de testbank zetten? en alles meten? vermogen >koppel> toerentallen> met een zeer uitgebreide uitlaatgas analyse erbij?
Heb ik reeds gedaan ..zelfs met duitse Vpower 100 vs gewone shell 95 in een GSXR1000 op dezelfde dag , op dezelfde testbak met exact dezelfde waarden als omgevingstemp, luchtvochtigheid en luchtdruk ingeklopt in de software.. geen verschillen behalve een zeer kleine piek in topvermogen. Met de supermono talloze keren op de testbank gestaan om te testen met onder andere ook brandstoffen .
Het zit tussen de oren Dwars .. als ik mijn auto heb gewassen en van nieuwe olie heb voorzien rijdt ie ook beter voor mijn gevoel.. mrgreen
Vpower is overigens niet eens 98 maar heeft een RON getal van 97
Ik ben geen tegenstander van V power, zeg alleen dat het niet werkt, niet omdat ik dat denk of meen te voelen maar omdat het onderbouwd , wetenschappelijk en niet geheel onbelangrijk..objectief getest is door een onafhankelijke instantie. En ik zeg dat er een brandstof is die wel doet wat de fabrikant beloofd.
V power is marketing dude...
Ik zeg niet dat het slechter is dan andere brandstoffen, het maakt alleen de belofte's die shell erover doet niet waar en voor jouw KTM maakt het geen ruk uit (en maakt het ook in "lopen" O verschil ) of je er nu shell v power ingooit of gewoon loodvrij 95 van bijvoorbeeld de total of de texaco..
en al zou je er de BP ultimate indoen.. dan nog zou je het waarschijnlijk slechts zeer beperkt merken..als je het al merkt..
vermogenswinst is te verwaarlozen, schonere verbranding intern gaat de rijder zelf echt niet merken en het enige voordeel zou kunnen zijn dat het blok minder neiging heeft tot pingelen "bovenin"maar daarvoor is de compressieverhouding sowieso niet hoog genoeg.
aan de andere kant.. als dat dubbeltje de liter de rijvreugde verhoogd..zeker doen. motorrijden is immers emotie.
![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
Re: Over Benzine
Het is een feit dat de brandstof bij de verschillende merken, vooral als het gaat om "witte" pompen, nogal verschillen in kwaliteit.
Maar, het is ook een feit dat er witte pompen zijn die geleverd worden door de merken, met dan oude(re) voorraad, e.d.
Moderne voertuigen meten de kwaliteit van de brandstof, en passen daarop het motormanagement aan. (voor optimale verbranding, emissie-eisen, etc)
Ik weet dat, omdat mijn auto zo'n geavanceerde boordcomputer heeft, die na een tank-beurt aangeeft hoeveel kilometers je op de huidige hoeveelheid brandstof nog kunt rijden.
En als ik bij zo'n witte pomp tank, zie ik vaak beduidend minder kilometers na een tank-beurt dan bij de "merken".
Daarnaast verkopen de diverse overheidsdiensten ook om de zoveel tijd de noodvoorraad brandstof die ze hebben, aan "witte" pompen cq. de vrije markt (opkopers, e.d.)
Meestal na 5 jaar (kan ook 3 jaar zijn, ondertussen), omdat brandstof nu eenmaal door (o.a.) de additieven na verloop van tijd minder energetisch wordt.
Bij benzine gaat het om de additief MTBE of Metyl Tertiary-Butyl Ether. Bij diesel is dat FAME, voluit Fatty Acid Methyl Ester.
Die bio-componenten zijn afbreekbaar. Dat betekent dat zij na enkele jaren aan ontbinding onderhevig zijn.
Na 3 maanden is benzine al minder energetisch, dus houdbaarheid is een belangrijk punt.
Tevens is het zo dat er al een tijdje wintervaste brandstof verkocht wordt (duh!), en die is ook minder energetisch door de aangepaste additieven.
(bij diesel ontstaat paraffine, en bij de zomer-kwaliteit ontstaat dat al bij 0 graden, de Cloudpoint of CFPP genaamd)
De R1100RT meet de kwaliteit van de brandstof niet, noch past het motormanagement aan voor optimale verbranding.
Wellicht de R1200RT wel, maar dat weet ik echt (nog) niet.
Het is ook zeker zo dat "witte" brandstoffen hierdoor ook meer risico op vervuiling kunnen geven, en inderdaad, afhankelijk van de afstelling van de motor, ook onregelmatig of slecht lopen van de motor.
Als je dit bemerkt na een tankbeurt bij pomp van merk x, en je motor liep voor die tijd als een zonnetje, kan je wellicht beter of die pomp in het vervolg mijden, of, terwijl je die brandstof nog in de tank hebt, je motor opnieuw laten afstellen.
En als het gaat om brandstoffen met nog hoge(re) RON getallen, dan moet je en een motormanagement hebben die daarop is af- en ingesteld, en een motor die daar ook in het ontwerp gebruik van maakt.
Dat is al eens uitgebreid onderzocht, en de winsten waren echt pas meetbaar bij de hoge-performance motoren, in de andere gevallen was het effect echt miniem.
In de racerij worden brandstoffen met nog hogere RON getallen gebruikt, ook omdat de motor het flink te verduren krijgt, dus smering, meer zuurstof, dempers en ga zo maar door, van belang zijn.
Maar bij een goede pomp 98 tanken is m.i. voldoende, ultimate en de vpowers maken onze fietsen m.i. veel te weinig effect uit.
Als je motor maar soepel loopt, want je zit er toch (ook) op om er van te genieten
Maar, het is ook een feit dat er witte pompen zijn die geleverd worden door de merken, met dan oude(re) voorraad, e.d.
Moderne voertuigen meten de kwaliteit van de brandstof, en passen daarop het motormanagement aan. (voor optimale verbranding, emissie-eisen, etc)
Ik weet dat, omdat mijn auto zo'n geavanceerde boordcomputer heeft, die na een tank-beurt aangeeft hoeveel kilometers je op de huidige hoeveelheid brandstof nog kunt rijden.
En als ik bij zo'n witte pomp tank, zie ik vaak beduidend minder kilometers na een tank-beurt dan bij de "merken".
Daarnaast verkopen de diverse overheidsdiensten ook om de zoveel tijd de noodvoorraad brandstof die ze hebben, aan "witte" pompen cq. de vrije markt (opkopers, e.d.)
Meestal na 5 jaar (kan ook 3 jaar zijn, ondertussen), omdat brandstof nu eenmaal door (o.a.) de additieven na verloop van tijd minder energetisch wordt.
Bij benzine gaat het om de additief MTBE of Metyl Tertiary-Butyl Ether. Bij diesel is dat FAME, voluit Fatty Acid Methyl Ester.
Die bio-componenten zijn afbreekbaar. Dat betekent dat zij na enkele jaren aan ontbinding onderhevig zijn.
Na 3 maanden is benzine al minder energetisch, dus houdbaarheid is een belangrijk punt.
Tevens is het zo dat er al een tijdje wintervaste brandstof verkocht wordt (duh!), en die is ook minder energetisch door de aangepaste additieven.
(bij diesel ontstaat paraffine, en bij de zomer-kwaliteit ontstaat dat al bij 0 graden, de Cloudpoint of CFPP genaamd)
De R1100RT meet de kwaliteit van de brandstof niet, noch past het motormanagement aan voor optimale verbranding.
Wellicht de R1200RT wel, maar dat weet ik echt (nog) niet.
Het is ook zeker zo dat "witte" brandstoffen hierdoor ook meer risico op vervuiling kunnen geven, en inderdaad, afhankelijk van de afstelling van de motor, ook onregelmatig of slecht lopen van de motor.
Als je dit bemerkt na een tankbeurt bij pomp van merk x, en je motor liep voor die tijd als een zonnetje, kan je wellicht beter of die pomp in het vervolg mijden, of, terwijl je die brandstof nog in de tank hebt, je motor opnieuw laten afstellen.
En als het gaat om brandstoffen met nog hoge(re) RON getallen, dan moet je en een motormanagement hebben die daarop is af- en ingesteld, en een motor die daar ook in het ontwerp gebruik van maakt.
Dat is al eens uitgebreid onderzocht, en de winsten waren echt pas meetbaar bij de hoge-performance motoren, in de andere gevallen was het effect echt miniem.
In de racerij worden brandstoffen met nog hogere RON getallen gebruikt, ook omdat de motor het flink te verduren krijgt, dus smering, meer zuurstof, dempers en ga zo maar door, van belang zijn.
Maar bij een goede pomp 98 tanken is m.i. voldoende, ultimate en de vpowers maken onze fietsen m.i. veel te weinig effect uit.
Als je motor maar soepel loopt, want je zit er toch (ook) op om er van te genieten

- Baird
- 2024
- Berichten: 4365
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: Over Benzine
Even mijn reactie op een ander forum stuk hier neer gezet en wat aangepast:
Ik heb 3 jaar geleden rechts een vastloper gehad, altijd Makro, Tinq en Tango getankt. De oorzaak van de vastloper was overmatige koolafzetting op de zuigerveren/olieschraap veer en op de uitlaatkleppen, toen geen dealeronderhoud meer, jaartje uit garantie. _003 De revisie heeft een dusdanig bedrag gekost dat ik toen overgegaan ben op BP Ultimate ( =98), meer voor de reinigende werking dan voor het octaangetal. Sinds die tijd heb ik prima mooie bougies van de juiste kleur en ik kom ruim 30 km verder op een tank, haal nu regelmatig bijna 500 km op een tank. Het is dus iets duurder maar je krijgt er wat kilometers voor terug.
De zaak waar ik nu mijn onderdelen koop adviseert ook 98 ipv 95, alhoewel hij zelf gewoon een willekeurige merk tankt. Ik merk geen verschil dat de motor beter of mooier loopt, ik neem het risico op vervuiling niet meer, een revisie verdien je niet terug door goedkopere benzine te tanken.

Ik heb 3 jaar geleden rechts een vastloper gehad, altijd Makro, Tinq en Tango getankt. De oorzaak van de vastloper was overmatige koolafzetting op de zuigerveren/olieschraap veer en op de uitlaatkleppen, toen geen dealeronderhoud meer, jaartje uit garantie. _003 De revisie heeft een dusdanig bedrag gekost dat ik toen overgegaan ben op BP Ultimate ( =98), meer voor de reinigende werking dan voor het octaangetal. Sinds die tijd heb ik prima mooie bougies van de juiste kleur en ik kom ruim 30 km verder op een tank, haal nu regelmatig bijna 500 km op een tank. Het is dus iets duurder maar je krijgt er wat kilometers voor terug.
De zaak waar ik nu mijn onderdelen koop adviseert ook 98 ipv 95, alhoewel hij zelf gewoon een willekeurige merk tankt. Ik merk geen verschil dat de motor beter of mooier loopt, ik neem het risico op vervuiling niet meer, een revisie verdien je niet terug door goedkopere benzine te tanken.
![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)

Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
Re: Over Benzine
En ik heb ooit op een bedrijfsfiets een
geintje gehad, knallende vastloper met veel gevolgschade, ettelijke kilometers na een tank-beurt (wel weer wat jaren geleden)
Uit onderzoek bleek dat er vocht in de cylinders zat, de brandstof bleek te veel water te bevatten.
Daardoor werd er een claim bij de (witte) pomphouder gedaan, allemaal verzekeringswerk natuurlijk, maar is toch binnen een week opgelost.
Sindsdien ben ik voorzichtiger geworden met mijn keuzes qua brandstof en waar ik mijn brandstof koop.
Vandaar mijn eerdere advies;
Als je ergens getankt hebt, en je vindt dat je fiets minder loopt, w.o. knallen e.d., die pomp in het vervolg mijden.
Gerelateerde vraag;
Wat staat er op de (half-ronde) sticker van de tank-klep op de R1100RT, letterlijk
:
Bij mij is deze vanaf het begin al totaal onleesbaar, maar staat daar niets op van dat je super moet tanken? (o.i.d.)

Uit onderzoek bleek dat er vocht in de cylinders zat, de brandstof bleek te veel water te bevatten.
Daardoor werd er een claim bij de (witte) pomphouder gedaan, allemaal verzekeringswerk natuurlijk, maar is toch binnen een week opgelost.

Sindsdien ben ik voorzichtiger geworden met mijn keuzes qua brandstof en waar ik mijn brandstof koop.
Vandaar mijn eerdere advies;
Als je ergens getankt hebt, en je vindt dat je fiets minder loopt, w.o. knallen e.d., die pomp in het vervolg mijden.
Gerelateerde vraag;
Wat staat er op de (half-ronde) sticker van de tank-klep op de R1100RT, letterlijk

Bij mij is deze vanaf het begin al totaal onleesbaar, maar staat daar niets op van dat je super moet tanken? (o.i.d.)
Re: Over Benzine
Dit staat er bij mij ,maar in NL is normale benzine al 95 ron in duitsland is Super 95 ron en normale maar 93 of zoiets.dutchmidiman schreef: Gerelateerde vraag;
Wat staat er op de (half-ronde) sticker van de tank-klep op de R1100RT, letterlijk:
Bij mij is deze vanaf het begin al totaal onleesbaar, maar staat daar niets op van dat je super moet tanken? (o.i.d.)

- BeemerBert
- Berichten: 522
- Lid geworden op: 21 jan 2009, 22:38
- Type: R1200RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: De Mergelandroute
- Locatie: Heerlen
Re: Over Benzine
@ Vioma
Ik dacht dat jij deze erop had zitten:
http://cgi.ebay.de/Aufkleber-Schluck-du ... 2301934970" onclick="window.open(this.href);return false;
Vertaling zal wel niet hoeven in dit geval :lol: :lol:
Groet, Bert
Ik dacht dat jij deze erop had zitten:
http://cgi.ebay.de/Aufkleber-Schluck-du ... 2301934970" onclick="window.open(this.href);return false;
Vertaling zal wel niet hoeven in dit geval :lol: :lol:
Groet, Bert
Re: Over Benzine
[quote="BeemerBert
Vertaling zal wel niet hoeven in dit geval :lol: :lol:
Groet, Bert[/quote]
Zoiets
:
:
: [media]<object width="480" height="385"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/kXV5ujUeHKk&hl ... ram><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/kXV5ujUeHKk&hl ... 2=0xfebd01" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="480" height="385"></embed></object>[/media]
Vertaling zal wel niet hoeven in dit geval :lol: :lol:
Groet, Bert[/quote]
Zoiets



Re: Over Benzine
Gisteren maar eens BP Ultimate getankt. Lees veel positieve reacties hierover. Of het nu tussen de oren zit of echt iets uitmaakt zullen we misschien nooit weten. Ik hou jullie op de hoogte. 
Hier een link: http://www.bp.com/sectiongenericarticle ... Id=7054724" onclick="window.open(this.href);return false;

Hier een link: http://www.bp.com/sectiongenericarticle ... Id=7054724" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Over Benzine
Ik ben ook geen specialist, zoals zo velen van ons, maar heb er wel een denkwijze over:
Ik vraag me af of "de witte pomp" benzine verkoopt van mindere kwaliteit of dat ze gewoon genoegen nemen met een lagere winstmarge. Ze zitten vaak ook op goedkopere plekken, geen bemanning of een mooi winkeltje etc. ANWB heeft ook een tijdje tankstations met gehad met lage prijzen en denk je nu dat zij slechte benzine gaan verkopen???
Bij mij naast het werk zit een Tango. Daar komt elke keer een Q8 wagen om brandstof te brengen. Vroeger was Q8 ook een A merk met eigen tankstations. En al die toevoegingen, wrijvingsverminderaars, smeermiddelen... Ik weet het niet, volgens mij moet de benzine ontploffen in je cilinder en zorgt de olie voor het betere wrijfwerk. Misschien zoals al genoemd is is dat bij racerij wel interessant omdat die motoren veel meer te verduren hebben.
Voor de A merk fabrikanten is een toevoeginkje natuurlijk weer een goede reden om een hogere prijs te betalen. Calve pindakaas met nootjes is ook duurder als zonder nootjes. Het huismerk is goedkoper, maar daar zitten ook wat goedkopere grondstoffen in, maar is per definitie niet slechter.
Octaangetal en pingelen is iets wat wel degelijk onderbouwd is, heeft namelijk te maken met zelfontbranding van de brandstof, meestal door vervuiling in de cilinder of een bougie die te warm blijft (dus moet je dan andere benzine tanken of het probleem bij de bron aanpakken en oplossen.) Ook zal een motor die niet goed loopt op een te laag octaan gehalte meer gaan verbruiken omdat het motormanagement gaat regelen. Daardoor zal die motor beter en zuiniger lopen op een hoger octaan gehalte.
Zelf tank ik al jaren(met motor en de auto (VW TDI) diesel bij de tango e.d. en nooit problemen en natuurlijk kan je eens pech hebben (heb ik afgelopen maanden regelmatig gehad met 2 fietsen :lol: ), maar te veel vocht in de benzine kan ook aan het systeem van de witte pomphouder liggen (tanklekkages oid) en hoeft natuurlijk niet perse aan de benzine (leverancier) te liggen.
De auto met moderne boordcomputer meet niet de brandstofkwaliteit. Hij meet hoe je op dat moment rijd en uit eigen ervaring kan ik vertellen dat zodra je net getankt hebt en je hebt daarvoor heel zuinig gereden en daarna ook dat hij dan heel veel km-tjes aangeeft. Ook bij witte pomp benzine. De computer meet namelijk niet allen vanaf het moment dat jij de tank gevuld hebt, maar hij meet over een langere tijd en geeft daarna een gemiddelde te rijden afstand weer. (of je moet de computer op dat moment resetten) Wel heb ik ook de ervaring dat je met V power wel iets meer km rijd, maar dat heb je ook als je een dope erin gooit om je injectie schoon te maken, want dat is namelijk extra brandstof wat je erin gooit. (Marketing: Wynn's adviseert om het elke 2000 km te doen?!?!?!) Maar verschil in km tussen tango euro 95 en shell euro 95 is er volgens mij niet.
Waar is het feit op gebaseerd dat witte pompen minder kwaliteit benzine geven. Is dat getest door een onafhankelijk instituut of zo?
Wel een leuke discussie trouwens.(toch nog een heel epistel geworden)
Ik vraag me af of "de witte pomp" benzine verkoopt van mindere kwaliteit of dat ze gewoon genoegen nemen met een lagere winstmarge. Ze zitten vaak ook op goedkopere plekken, geen bemanning of een mooi winkeltje etc. ANWB heeft ook een tijdje tankstations met gehad met lage prijzen en denk je nu dat zij slechte benzine gaan verkopen???
Bij mij naast het werk zit een Tango. Daar komt elke keer een Q8 wagen om brandstof te brengen. Vroeger was Q8 ook een A merk met eigen tankstations. En al die toevoegingen, wrijvingsverminderaars, smeermiddelen... Ik weet het niet, volgens mij moet de benzine ontploffen in je cilinder en zorgt de olie voor het betere wrijfwerk. Misschien zoals al genoemd is is dat bij racerij wel interessant omdat die motoren veel meer te verduren hebben.
Voor de A merk fabrikanten is een toevoeginkje natuurlijk weer een goede reden om een hogere prijs te betalen. Calve pindakaas met nootjes is ook duurder als zonder nootjes. Het huismerk is goedkoper, maar daar zitten ook wat goedkopere grondstoffen in, maar is per definitie niet slechter.
Octaangetal en pingelen is iets wat wel degelijk onderbouwd is, heeft namelijk te maken met zelfontbranding van de brandstof, meestal door vervuiling in de cilinder of een bougie die te warm blijft (dus moet je dan andere benzine tanken of het probleem bij de bron aanpakken en oplossen.) Ook zal een motor die niet goed loopt op een te laag octaan gehalte meer gaan verbruiken omdat het motormanagement gaat regelen. Daardoor zal die motor beter en zuiniger lopen op een hoger octaan gehalte.
Zelf tank ik al jaren(met motor en de auto (VW TDI) diesel bij de tango e.d. en nooit problemen en natuurlijk kan je eens pech hebben (heb ik afgelopen maanden regelmatig gehad met 2 fietsen :lol: ), maar te veel vocht in de benzine kan ook aan het systeem van de witte pomphouder liggen (tanklekkages oid) en hoeft natuurlijk niet perse aan de benzine (leverancier) te liggen.
De auto met moderne boordcomputer meet niet de brandstofkwaliteit. Hij meet hoe je op dat moment rijd en uit eigen ervaring kan ik vertellen dat zodra je net getankt hebt en je hebt daarvoor heel zuinig gereden en daarna ook dat hij dan heel veel km-tjes aangeeft. Ook bij witte pomp benzine. De computer meet namelijk niet allen vanaf het moment dat jij de tank gevuld hebt, maar hij meet over een langere tijd en geeft daarna een gemiddelde te rijden afstand weer. (of je moet de computer op dat moment resetten) Wel heb ik ook de ervaring dat je met V power wel iets meer km rijd, maar dat heb je ook als je een dope erin gooit om je injectie schoon te maken, want dat is namelijk extra brandstof wat je erin gooit. (Marketing: Wynn's adviseert om het elke 2000 km te doen?!?!?!) Maar verschil in km tussen tango euro 95 en shell euro 95 is er volgens mij niet.
Waar is het feit op gebaseerd dat witte pompen minder kwaliteit benzine geven. Is dat getest door een onafhankelijk instituut of zo?
Wel een leuke discussie trouwens.(toch nog een heel epistel geworden)
- Baird
- 2024
- Berichten: 4365
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: Over Benzine
Ik beweer niet dat witte benzine slechter is, het is alleen moeilijker aan te tonen dat het net zo goed is. Uit mijn bovenstaand stuk kun je mijn motivering afleiden waarom ik overgestapt ben naar BP Ultimate, uiteindelijk "verdient" de hogere prijs zich terug in meer kilometers en weet je tenminste wel enigszins wat er in je tank gaat.
Ik heb bij de Makro eens staan praten met een van de chauffeurs die kwam vullen en stelde de vraag waar de benzine vandaan kwam, hij reed met het Gulf logo op zijn truck en vertelde dat het bij de normale oliemaatschappijen vandaan kwam en net hoe het uitkwam er ergens een partij gekocht werd. Ik lees dat Tinq een volle dochter van Gulf is. http://nl.wikipedia.org/wiki/Tinq Waar de "echte" Witte pompen het halen weet ik niet.

Ik heb bij de Makro eens staan praten met een van de chauffeurs die kwam vullen en stelde de vraag waar de benzine vandaan kwam, hij reed met het Gulf logo op zijn truck en vertelde dat het bij de normale oliemaatschappijen vandaan kwam en net hoe het uitkwam er ergens een partij gekocht werd. Ik lees dat Tinq een volle dochter van Gulf is. http://nl.wikipedia.org/wiki/Tinq Waar de "echte" Witte pompen het halen weet ik niet.
![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)

Laatst gewijzigd door Baird op 15 feb 2010, 19:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
Re: Over Benzine
En zo'n tank-auto is voorzien van reclame, zie het, althans mijn idee, als een handelsonderneming.
Daar komt nog bij dat zo'n tank-wagen meerdere compartimenten heeft, en vandaar dat het niet uitzonderlijk is dat een merk-tankwagen bij een witte pomp staat.
(zie vaak Gulf wagen bij TinQ staan)
De pomphouder is vaak een franchise-nemer, het logo op zijn station bepaald bij welke handelsonderneming hij zijn spullen inkoopt.
En vaak regelt de handelsonderneming ook nog de inrichting en andere producten van zijn station.
Voor mijn werk moet ik alles bijhouden qua kilometers, verbruik, welk station, etc, en ik bemerk weldegelijk verschil tussen de "merk" bandstof en van een "witte" pomp, scheelt meer dan 100 km op een tank
Wat de administratie-afdeling ook bemerkt heeft, op basis van de andere collega's registraties.
Daar komt nog bij dat zo'n tank-wagen meerdere compartimenten heeft, en vandaar dat het niet uitzonderlijk is dat een merk-tankwagen bij een witte pomp staat.
(zie vaak Gulf wagen bij TinQ staan)
De pomphouder is vaak een franchise-nemer, het logo op zijn station bepaald bij welke handelsonderneming hij zijn spullen inkoopt.
En vaak regelt de handelsonderneming ook nog de inrichting en andere producten van zijn station.
Voor mijn werk moet ik alles bijhouden qua kilometers, verbruik, welk station, etc, en ik bemerk weldegelijk verschil tussen de "merk" bandstof en van een "witte" pomp, scheelt meer dan 100 km op een tank
Wat de administratie-afdeling ook bemerkt heeft, op basis van de andere collega's registraties.
Re: Over Benzine
http://www.gva.be/arch/goedkopere-brand ... iteit.aspx
http://www.ad.nl/ad/nl/1006/Autowereld/ ... zine.dhtml
http://www.ad.nl/ad/nl/1038/Rotterdam/a ... rbij.dhtml
Geeft toch duidelijk aan hoe het werkt met de benzine logistiek.
Ik denk dat er veel tussen de oren zit, Ook de adac heeft een test gedaan met V power en verbruik, maar heeft geen verschil kunnen constateren.
Even terug komen op dat potje pindakaas, tussen de prijs bij de Appie en de jumbo zit ook een verschil, voor hetzelfde product en dezelfde kwaliteit. Dus als benzine ergens goedkoper is hoeft de kwaliteit niet slechter te zijn.
Overigens kijk eens naar waar de benzine duurder is: Langs de snelweg, betekend dit dat daar de kwaliteit dan beter is, nee ik denk het niet. Ze bepalen zelf hun prijs, net als die pomphouder/franchisenemer die ook zelf bepaald voor welke prijs hij verkoopt. (advies prijs en dan + of - , afhankelijk van welke andere stations (lees concurrentie) er in de buurt zit. De tango bij mij naast het werk hanteert andere prijzen dan de tango in Bunschoten...
Overigens klopt het dat een tankwagen meerder compartimenten heeft, dat is voor de veiligheid dat niet alles eruit loopt als hij lek slaat en dat de vloeistof niet als geheel staat te klotsen, maar als kleine compartimenten, dat rijd voor die chauffeur ook wat comfortabeler.
Overigens was er toch iemand die bij Shell werkt en op dit forum actief was, Kan die niet een tipje van de sluier oplichten (is natuurlijk niet objectief, maar ja..)
http://www.ad.nl/ad/nl/1006/Autowereld/ ... zine.dhtml
http://www.ad.nl/ad/nl/1038/Rotterdam/a ... rbij.dhtml
Geeft toch duidelijk aan hoe het werkt met de benzine logistiek.
Ik denk dat er veel tussen de oren zit, Ook de adac heeft een test gedaan met V power en verbruik, maar heeft geen verschil kunnen constateren.
Even terug komen op dat potje pindakaas, tussen de prijs bij de Appie en de jumbo zit ook een verschil, voor hetzelfde product en dezelfde kwaliteit. Dus als benzine ergens goedkoper is hoeft de kwaliteit niet slechter te zijn.
Overigens kijk eens naar waar de benzine duurder is: Langs de snelweg, betekend dit dat daar de kwaliteit dan beter is, nee ik denk het niet. Ze bepalen zelf hun prijs, net als die pomphouder/franchisenemer die ook zelf bepaald voor welke prijs hij verkoopt. (advies prijs en dan + of - , afhankelijk van welke andere stations (lees concurrentie) er in de buurt zit. De tango bij mij naast het werk hanteert andere prijzen dan de tango in Bunschoten...
Overigens klopt het dat een tankwagen meerder compartimenten heeft, dat is voor de veiligheid dat niet alles eruit loopt als hij lek slaat en dat de vloeistof niet als geheel staat te klotsen, maar als kleine compartimenten, dat rijd voor die chauffeur ook wat comfortabeler.
Overigens was er toch iemand die bij Shell werkt en op dit forum actief was, Kan die niet een tipje van de sluier oplichten (is natuurlijk niet objectief, maar ja..)
Re: Over Benzine
Gevonden: Dat was RuudRT, de brenger van het zwarte goud....
Ruud hoe zit dat nu?
Ruud hoe zit dat nu?
Re: Over Benzine
Hoi geestesgenoten,
Ik tank met m'n
voor woon-/werkverkeer dikwijls 95 RON en heb dan soms wel het idee dat de motor niet zo mooi 'rond' draait. Voor reiskilometers doe ik de bak steeds met 98 RON vol. Naar mijn gevoel loopt ie dan mooier en heeft in de hogere toeren een betere draaicultuur. Ik denk het vooral te voelen bij beklimmingen in de bergstreken en vooral dan bij het aanpakken van de versnellingen voor/na haarspeldbochten (met volle bepakking, eega incluis).
Wat betreft m'n verbruik... geen idee, ik doe hem vol wanneer hij op reserve gaat. Ooit reed ik nadat de boordcomputer 0 km aangaf nog 40 km verder tot een benzinepomp en nog steeds was ie niet leeg, vermoedelijk veel geluk gehad
. Volgens diezelfde boordcomputer verbruikt ie tussen 5,1 en 5,3 l/100 km maar het aantal gereden km per tank zet ik nooit op nul
.
Wel heb ik een buurvrouw die steeds trajecten op dezelfde tijdstippen aflegt, ze bezoekt steeds dezelfde adressen en doet dit met een OPEL Vectra diesel. Zij tankte steeds bij Esso maar stapte vorige zomer tijdelijk over naar Makropompen en kwam tot de vaststelling dat ze 60 km minder kon rijden met dezelfde inhoud van haar brandstoftank. Ondertussen terug bij een Esso-verdeler en inderdaad, ze haalt weerom ongeveer die 60 km meer.
Vraag aan een merkverdeler leerde mij dat blijkbaar in de citernes steeds dezelfde brandstof zit maar dat het octaan zou verschillen. De beste kwaliteit zou bovenaan zitten en deze wordt dan voorbehouden aan de merkpompen, de mindere kwaliteiten zouden dan met ?mindere? additieven voorzien worden voor witte pompen. Ook kan het zijn dat beide kwaliteiten in dezelfde tank maar een ander compartiment ondergebracht worden maar dit dan alléén maar bij zelfstandige transportfirma's. De 'groten' zoals Shell, Esso, ... hebben hun eigen voertuigen en hier zou men genoeg omzet hebben om de opleggers met eenzelfde kwaliteit te vullen! Of deze alinea klopt kan ik niet met zekerheid zeggen, de merkverdeler blijkbaar wel... misschien weten jullie beter :roll: ?
Met vriendelijke groet
,
WilBike
Ik tank met m'n

Wat betreft m'n verbruik... geen idee, ik doe hem vol wanneer hij op reserve gaat. Ooit reed ik nadat de boordcomputer 0 km aangaf nog 40 km verder tot een benzinepomp en nog steeds was ie niet leeg, vermoedelijk veel geluk gehad


Wel heb ik een buurvrouw die steeds trajecten op dezelfde tijdstippen aflegt, ze bezoekt steeds dezelfde adressen en doet dit met een OPEL Vectra diesel. Zij tankte steeds bij Esso maar stapte vorige zomer tijdelijk over naar Makropompen en kwam tot de vaststelling dat ze 60 km minder kon rijden met dezelfde inhoud van haar brandstoftank. Ondertussen terug bij een Esso-verdeler en inderdaad, ze haalt weerom ongeveer die 60 km meer.
Vraag aan een merkverdeler leerde mij dat blijkbaar in de citernes steeds dezelfde brandstof zit maar dat het octaan zou verschillen. De beste kwaliteit zou bovenaan zitten en deze wordt dan voorbehouden aan de merkpompen, de mindere kwaliteiten zouden dan met ?mindere? additieven voorzien worden voor witte pompen. Ook kan het zijn dat beide kwaliteiten in dezelfde tank maar een ander compartiment ondergebracht worden maar dit dan alléén maar bij zelfstandige transportfirma's. De 'groten' zoals Shell, Esso, ... hebben hun eigen voertuigen en hier zou men genoeg omzet hebben om de opleggers met eenzelfde kwaliteit te vullen! Of deze alinea klopt kan ik niet met zekerheid zeggen, de merkverdeler blijkbaar wel... misschien weten jullie beter :roll: ?
Met vriendelijke groet

WilBike
Re: Over Benzine
BMW beveelt voor de 1200RT expliciet 98 octaan aan. Ze melden dat 95 octaan mag omdat de machine pingelsensoren heeft die het motormanagement de motor anders laat afregelen.
Indien mogelijk altijd 98 tanken vertelde een BMW medewerker mij. 95 alleen gebruiken als het niet anders kan.
Ik doe dat natuurlijk trouw en denk inderdaad dat de machine beter loopt op 98 octaan.
Jammer dat 98 bijna niet meer te krijgen is. Volgens mij heeft alleen BP nog 98. Dus onderweg gaat er regelmatig 95 in. Geen gepingel, dat zou ook niet moeten, maar volgens mij wel minder mooi lopen..
Huub
Indien mogelijk altijd 98 tanken vertelde een BMW medewerker mij. 95 alleen gebruiken als het niet anders kan.
Ik doe dat natuurlijk trouw en denk inderdaad dat de machine beter loopt op 98 octaan.
Jammer dat 98 bijna niet meer te krijgen is. Volgens mij heeft alleen BP nog 98. Dus onderweg gaat er regelmatig 95 in. Geen gepingel, dat zou ook niet moeten, maar volgens mij wel minder mooi lopen..
Huub
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 12 Reacties
- 2052 Weergaves
-
Laatste bericht door Lupo R
-
- 10 Reacties
- 5677 Weergaves
-
Laatste bericht door Wolfs RT
-
- 20 Reacties
- 6061 Weergaves
-
Laatste bericht door hybride
-
- 8 Reacties
- 6242 Weergaves
-
Laatste bericht door PaPinkelman