Trilling 'onderin'
Moderator: RT_Patrick
Trilling 'onderin'
Beste BMW-ers,
Ik rijd sinds kort een BMW 850 Rt en hiervoor had ik een Honda CBR 1000 F, dus een compleet andere fiets met een heel ander karakter.
Maar het volgende wil ik graag jullie voorleggen:
Rond de 130 km/u voel ik wat trillingen van 'onderuit' komen. Is dit puur karaktereigenschap van het blok of is er een lagertje aan vervanging toe? Het gevoel kan ik denk ik het beste omschrijven alsof het achterwiel gebalanceerd moet worden, maar de trilling komt naar mijn idee meer bij het blok vandaan. Nu ben ik ook geen cardan gewend dus wellicht hoort het hierbij.
Graag jullie reactie / mening.
Groet,
Jaap
Ik rijd sinds kort een BMW 850 Rt en hiervoor had ik een Honda CBR 1000 F, dus een compleet andere fiets met een heel ander karakter.
Maar het volgende wil ik graag jullie voorleggen:
Rond de 130 km/u voel ik wat trillingen van 'onderuit' komen. Is dit puur karaktereigenschap van het blok of is er een lagertje aan vervanging toe? Het gevoel kan ik denk ik het beste omschrijven alsof het achterwiel gebalanceerd moet worden, maar de trilling komt naar mijn idee meer bij het blok vandaan. Nu ben ik ook geen cardan gewend dus wellicht hoort het hierbij.
Graag jullie reactie / mening.
Groet,
Jaap
- rob55
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: 1200GS 2008 Blauw
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Grave
Re: Trilling 'onderin'
Is het alleen bij 130 of ook daaronder/daarboven?
Met de huidige info denk ik aan een onbalans in je achterwiel of mogelijk synchroniseren plus kleppen stellen.
Rob55
Met de huidige info denk ik aan een onbalans in je achterwiel of mogelijk synchroniseren plus kleppen stellen.
Rob55

Beste Rob55,
Trilling is vanaf 130 km/h. Veel harder ben ik nog niet gegaan ....
Groet,
Jaap
Trilling is vanaf 130 km/h. Veel harder ben ik nog niet gegaan ....
Groet,
Jaap
- Baird
- 2024
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
En als je 130 in een de vierde versnelling rijdt: komt het dan bij een lager toerental of pas bij 130: hiermee kun je onderscheid maken tussen wielen en banden gedoe of motorisch.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
-
- Type: Overig R-serie
- Bijz: R1150RS
- Woonplaats of omgeving: Arnhem
Kun je dat eens toelichten? Is de redenatie dat het vierde verzet nagenoeg "prise direct" is, en dat je het dan over ieder toerental zou moeten voelen dat het motorisch is en als het dan pas bij 130 optreedt het hoogstwaarschijnlijk iets is vanuit het rollend gedeelte? :)Baird schreef:En als je 130 in een de vierde versnelling rijdt: komt het dan bij een lager toerental of pas bij 130: hiermee kun je onderscheid maken tussen wielen en banden gedoe of motorisch.
Jeroen
Bedankt voor de reacties zover, ik ga dit bij mijn volgende rit proberen.
Ik laat het even weten...
Groet,
Jaap
Groet,
Jaap
-
- Type: Overig R-serie
- Bijz: R1150RS
- Woonplaats of omgeving: Arnhem
Ik denk overigens ook vaak dat ik iets "voel" in de motorfiets. Vaak zit dat, volgens mij, tussen de oren. Ik heb de 1150RS eens op een glad en nieuw wegdek in de vrij getrapt en vervolgens het contact afgezet. Dan voel je dus alles met uitzondering van het motorblok, en ik voelde toen eigenlijk weinig bijzonders. Dat kon toen uitgesloten worden in ieder geval.JaapZet schreef:Bedankt voor de reacties zover, ik ga dit bij mijn volgende rit proberen.
Groet,
Jaap
Deze exercitie is overigens in mijn geval niet zonder risico: het bekrachtigde remsysteem werkt dan ook niet meer mee. Is ook wel bijzonder om te ervaren hoeveel (of hoe weinig) remkracht je dan nog overhoudt!
Jeroen
- Ton1959
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
Hoe voelt die achterband als je er mee je hand over heen gaat? Heeft die een regelmatig slijtagepatroon?
Ja, daar heb ik naar gekeken, maar kan niets bijzonders ontdekken.
Gewoon normale slijtage en ook de bandenspanning is goed.
Gewoon normale slijtage en ook de bandenspanning is goed.
- WernerB
- Type: R1200RT
- Bijz: Midland BT next/TomTom 550
- Woonplaats of omgeving: Tholen
Als de trilling alleen vanaf 130km/uur op komt, kun je er bijna vergif op innemen dat het een band Is, die cupt of die onbalans vertoont. Cuppen veroorzaakt, zeker vanaf 120km/uur, het trillen. Onbalans uiteraard ook!
Trilt de motor bij toerentallen die ongeveer gelijk zijn aan het toerental bij 130 km/uur, dan Is er sprake van onbalans tussen de cylinders en dient er een synchronisatie uitgevoerd te worden.
Succes.
Trilt de motor bij toerentallen die ongeveer gelijk zijn aan het toerental bij 130 km/uur, dan Is er sprake van onbalans tussen de cylinders en dient er een synchronisatie uitgevoerd te worden.
Succes.
Have a nice BMW-day!
WernerB
.....Nil Nobis Absurdum....Dus: Penderyn whisky, mooie sigaren en Italiaanse Amarone-wijn! (Niet noodzakelijkerwijs in die volgorde......)

WernerB
.....Nil Nobis Absurdum....Dus: Penderyn whisky, mooie sigaren en Italiaanse Amarone-wijn! (Niet noodzakelijkerwijs in die volgorde......)

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht