1200RT start niet

Alle overige technische zaken.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
elbeRT
Type: R1200RT
Bijz: Ex politie
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Kapelle

1200RT start niet

Ongelezen bericht door elbeRT »

Mijn 1200RT start niet meer. Even wat feiten op een rij:
-Als ik nu start hoor ik de motor rondgaan (3x) en daarna niks meer.
-staat ruim 4 weken stil
- tot eind Oktober 1000km in de week gereden. Starten zonder problemen
- Bij grote beurt paar maanden geleden, start motor schoongemaakt en accu vervangen
- Accu gemeten 12,6 volt
- Accu aan de lader gehangen. Nogmaals starten, niet starten, zelfde situatie. 3x rond gaan.
- wat me opvalt (of ik heb het mis) is dat het dimlicht aan gaat zodra je contactsleutel bedient
na start poging gaat het ligt weer uit naar stadslicht

Startmotor toch maar verwijderd en opengemaakt, ziet er schoon en gesmeerd uit. Getest los op de accu, alles werkt naar behoren. Tijdens testen met de motoraccu op de startmotor, mulitmeter op de accu gezet en valt de spanning terug van ca 12,5 volt naar ca 11 volt. Accu is voorals nog niet de boosdoener (lijkt mij)

Wat zijn de volgende stappen die ik moet doorlopen of wie heeft dit fenomeen eens eerder meegemaakt.
PaPinkelman
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: BMW F800GT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Helmond

Re: 1200RT start niet

Ongelezen bericht door PaPinkelman »

Ik zou de accu eens een nachtje opladen en dan weer proberen. Kan ook zijn dat de massa-aansluiting van de startmotor niet goed meer is (teveel overgangsweerstand). Even nalopen, goed schoonmaken en vastzetten (niet alleen aan de kant van de startmotor, maar ook aan de andere zijde...).
Groeten,
Frank

BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Inspector Gadget

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Inderdaad, de accu.
Die goed opladen of laten testen.

11 volt geeft aan dat de accu niet opgeladen is c.q de zware belasting (van starting).
Zeker als je eerst 12,6 volt meet (12,73 volt is een 100% lading).

PS: 12,5 vote is 80% lading.
elbeRT

Accu heeft 2 dagen aan de lader gehangen. Nogmaals startpoging gedaan zonder succes.
Ik ga zeker de accu laten testen, alleen al om het uit te sluiten.
Maar.... Het lijkt me sterk. Is net nieuwe accu in gegaan (4 maanden geleden) en dagelijks mee gereden.

Nadat ik dus een startpoging heb gedaan, ben ik de startmotor gaan verwijderen en los met de accu gaan testen.
Dus vandaar de 12,6 volt. Ik neem aan dat een accu weer je mee start (zonder succes ) even een dipje heeft wat normaal weer wordt bijgeladen. Accu net gechecked en geeft 12.89V (om precies te zijn) ;)

Zijn er nog andere dingen waar ik aan moet denken.
Inspector Gadget

Het is maar welke lader je exact bedoelt.
Een druppellader krijgt de accu nooit volledig opgeladen, daarvoor is de "waterdruk" te laag.
En dan nog moet je een druppellader vaak een paar dagen (48 uur minimaal) aangesloten laten, en zal de lading tot zo'n 80% zijn, voldoende voor een starting.

Een paar keer proberen te starten met een te lege accu kan voldoende zijn om de accu permanent te beschadigen, dan neemt de startcapaciteit heel snel af.
Vergeet ook a.u.b niet dat bij koud weer, de capaciteit van de accu ook al afneemt.

Je kunt een redelijke indicatie verkrijgen van de lading-staat van de accu door het meten van de open-klem spanning; (dus onbelast/niet aangesloten)

State of Charge (SOC):
100% = 12,73 volt
90% = 12,62 volt
80% = 12,50 volt
70% = 12,37 volt
60% = 12,24 volt
50% = 12,10 volt
40% = 11,96 volt
30% = 11,81 volt
20% = 11,66 volt
10% = 11,51 volt

30% (11,81 volt) is de gevaar-zone, de risico op permanente beschadiging van de accu is dan heel reëel.

Je zou ook kunnen kijken naar de plek waar de startmotor in het blok gaat, of daar vervuiling zit, beschadigingen, de bedil, vering-werking e.d
En natuurlijk de massa-verbindingen, aansluitingen van de startmotor.
EileRT
Erelid
Erelid
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Woonplaats of omgeving: Drachten

Ongelezen bericht door EileRT »

Elbertbezuijen schreef:Maar.... Het lijkt me sterk. Is net nieuwe accu in gegaan (4 maanden geleden) en dagelijks mee gereden.
Ik zal mij niet bemoeien met het technische verhaal, simpelweg omdat ik daar geen verstand van heb. Maar bij een van mijn bezoekjes aan MSA kwam er een klant terug met een accu die nieuw geplaatst was en na een zeer korte periode had begeven. Deze is toen onder garantie vervangen. Kortom je zal niet de eerste zijn die dit overkomt.
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert
Ton1959
Bijz: R80
Woonplaats of omgeving: Tilburg

Ongelezen bericht door Ton1959 »

11 Volt wil nog niet zeggen dat de accu kapot is. Als de accu echt kapot was dook hij wel onder de 10Volt tijdens het starten. Maar laat de accu even testen zou ik zeggen. Wij testte ze altijd door ze te belasten met drie maal het opgegeven amperage van de accu. En dan mocht hij niet onder de 10 Volt komen. De slechte accu's duiken dan heel snel naar 8.5 V en dan weet je genoeg
Mariecke
Bijz: 2005, Granit-grau, Topkoffer, Xenon
Woonplaats of omgeving: Utrecht

Ongelezen bericht door Mariecke »

We zijn ondertussen bijna een week verder en ik ben wel nieuwsgierig wat het nu geweest is....

Misschien wil TS hier nog iets over kwijt? Kunnen we misschien nog wat van opsteken?
BMW R 1200 RT (2005) 10/2014 -
Suzuki GSF 650 SA Bandit (2005) 05/2007 -
Honda NTV 650 Revere (1989) 06/2006 - 05/2007
Honda V45 Sabre (1988) 03/2006 - 06/2006

When nothing goes right, go left
elbeRT

Excuses voor de late reactie. Accu is getest, is prima.
Startmotor en accu weer terug geplaatst. Eerst toch nog maar bougievonk gecontroleerd, allemaal prima.
Toen het spannende moment, zou die willen starten.... Nee dus, in eerste instantie met de startknop gaat de motor mooi rond en je hoort dat de motor net niet aanslaat.
Heb op het forum een en ander gelezen over TPS en met meer gas starten. Dit geprobeerd, en waarempel.....ja met beetje stotteren en happeren komt de motor langzaam op gang. Uiteindelijd liep de motor weer (ook via startknop). _004

Wat mij nu erg opvalt is een duidelijk tik in het blok. Als je dicht bij de cilinderkop luistert hoor je een duidelijk tikkend geluid.
Ik dacht gelijk dat zijn de kleppen. Heb nog nooit kleppen gesteld, dus heb het alleen maar even bij kleppen speling meten gehouden.
Speling was niet dermate groot. Alhoewel ik wel het idee heb dat de linkcilinder uitlaat kleppen aardig strak staan in vergelijking met de rechter cylinder.
Een feit is dat er weinig olie in zit (kijkglaasje 10-15%). Heb even geen olie voorhanden, is besteld. Zou dit het tikken kunnen verminderen?

Ik moet misschien wel even een kantekening maken, dat ik ruim een week geleden mijn motor heb omlaten kukkelen op de oprit (stom stom stom). Gelukkig ex KLPD met valbeugels, dus niks aan de hand. Vervolgens is het hele startdrama naar voorgekomen en is dit misschien het gevolg?
Ronald K
Bijz: Zumo 350,
Xenon,
Laseruitlaat,
Corbin seat
Woonplaats of omgeving: Spijkenisse

Ongelezen bericht door Ronald K »

Wat een mogelijkheid is dat de motor niet/slecht startte zou kunnen zijn dat toen hij op de kant heeft gelegen er olie in de laagste cilinder is gelopen.
Je krijgt dan zeer hoge compressie, wat zou kunnen verklaren dat hij na drie keer ronddraaien er mee ophield. (mede gezien je nu lage oliepeil)
Ik heb het zelf nooit meegemaakt maar mijne heeft slechts één keer een seconde of tien op zijn zij gelegen.
Kwam er veel rook uit de uitlaat toen hij wel startte?
BMW R1100RT - Honda VFR750 - Honda CX500 - Kawasaki GTR1000 - BMW R1100RT
elbeRT

Nee, klein pluimpje. Was daarna weg.
Ronald K
Bijz: Zumo 350,
Xenon,
Laseruitlaat,
Corbin seat
Woonplaats of omgeving: Spijkenisse

Ongelezen bericht door Ronald K »

Elbertbezuijen schreef:Nee, klein pluimpje. Was daarna weg.
Dan zal dat bij jou ook niet het geval zijn geweest vermoed ik
BMW R1100RT - Honda VFR750 - Honda CX500 - Kawasaki GTR1000 - BMW R1100RT
WernerB
Bijz: Midland BT next/TomTom 550
Woonplaats of omgeving: Tholen

Ongelezen bericht door WernerB »

Heb met Elbert al afspraak gemaakt om eens bij hem langs te gaan. Tholen - Kapelle Is fluitje van een cent.
Ben ook erg benieuwd naar dat tikkende geluid!
Als de motor voorheen altijd goed heeft gestart en gedraaid, zou het wel heel gek moeten zijn als er nu ineens iets ernstigs aan de hand is..... _001
We gaan het meemaken!
Have a nice BMW-day!
WernerB

.....Nil Nobis Absurdum....Dus: Penderyn whisky, mooie sigaren en Italiaanse Amarone-wijn! (Niet noodzakelijkerwijs in die volgorde......)
Afbeelding
WernerB

Afgelopen dinsdag 29/12/2015 bij Elbert op bezoek geweest. Zijn ex-politie RT stond er uitgekleed bij!
Als eerste bougies bekeken. Waren flink vochtig. Wellicht is de motor bij de diverse startpogingen toch verzopen geweest.
Na nauwkeurig de kleppen opnieuw gesteld te hebben en de bougies teruggeplaatst, konden we kijken of de boel nu wel zou draaien. De motor sloeg vrijwel direct aan. Blok liep fraai rond. Het door Elbert in aanvang gemelde tikkende geluid, was inderdaad aanwezig. Ook wanneer de koppeling werd ingetrokken. Maar binnen een halve minuut verdween het tikken en liep de RT zoals we dat mogen verwachten: als een zonnetje! Wel geadviseerd om het tikken in de gaten te houden; het kwam overduidelijk bij de versnellingsbak vandaan. En bij herhaling naar een goede monteur te gaan....Kenny in Ede natuurlijk.
Helaas zat ik krap in de tijd, zodat we de synchronisatie met de Carbtune even achterwege moesten laten. Dat doen we binnenkort dan nog maar een keer; voorlopig ligt de RT toch nog open.
Have a nice BMW-day!
WernerB

.....Nil Nobis Absurdum....Dus: Penderyn whisky, mooie sigaren en Italiaanse Amarone-wijn! (Niet noodzakelijkerwijs in die volgorde......)
Afbeelding
elbeRT

Allereerst bedankt Werner voor de kennis en het enthousiasme.
Tuberware weer teruggebouwd en afgelopen zaterdag een rondje gedaan. Spannend moment...
Na het starten toch nog tikken gehoord maar was volgens mij weer snel weg. Daarna flink stuk gereden om toch weer vertrouwen op te bouwen. Voorband is aardig op en lijkt erg gecupped (als dat een woord is),lijkt ook wel beetje zenuwachtig weg gedrag te vertonen.

Wil toch nog eens langs een expert (misschien Kenny) om eens nader te onderzoeken.

Heb nog wel 250cc olie bijgevuld, maar lijkt nog steeds erg weinig olie in te zetten. Na peilen (warm blok, op standaard en middenbok) blijft er toch erg weinig over moet ik zeggen.
Zou dit tikken nog van de kettingspanner kunnen komen? Dit samen me laag olie peil... _001
Isaac
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Ongelezen bericht door Isaac »

Het is niet onmogelijk dat de ketting door het lange stilstaan van de motor niet soepel meer buigt. Dit zou dan na enkele keren rijden nagenoeg weg moeten zijn. Dit verschijnsel kon nog wel eens optreden bij verzuurde olie wat weer voorkwam bij motoren die relatief niet echt door en door warm draaien op een langere afstand. Uiteraard kan deze klacht alleen ontstaan bij gebruik van minerale oliën. Ik weet niet of dat nog te achterhalen is welke oliesoort er gebruikt is in het verleden. Dan is het iets wat (vaak) over gaat bij een regelmatig gebruik en soms weer wat hoorbaar is als de motor weer een week of wat stil gestaan heeft.
Ton1959
Bijz: R80
Woonplaats of omgeving: Tilburg

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Begin eerst eens met olie op peil zou ik zeggen.
Baird
2024
2024
Bijz: R1200GS LC
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Ongelezen bericht door Baird »

elbeRT schreef:Allereerst bedankt Werner voor de kennis en het enthousiasme.
Tuberware weer teruggebouwd en afgelopen zaterdag een rondje gedaan. Spannend moment...
Na het starten toch nog tikken gehoord maar was volgens mij weer snel weg. Daarna flink stuk gereden om toch weer vertrouwen op te bouwen. Voorband is aardig op en lijkt erg gecupped (als dat een woord is),lijkt ook wel beetje zenuwachtig weg gedrag te vertonen.

Wil toch nog eens langs een expert (misschien Kenny) om eens nader te onderzoeken.

Heb nog wel 250cc olie bijgevuld, maar lijkt nog steeds erg weinig olie in te zetten. Na peilen (warm blok, op standaard en middenbok) blijft er toch erg weinig over moet ik zeggen.
Zou dit tikken nog van de kettingspanner kunnen komen? Dit samen me laag olie peil... _001
Oliepeilen boxer:
Goed warm rijden, op jiffy zetten, minuut laten draaien en dan pas motor uit zetten (je kunt horen of de oliekoeler leeg loopt, 10 minuten wachten, motor op vlakke ondergrond op middenbok en dan na een half uurtje maar eens gaan kijken naar het glaasje. (Geen zorgen, heb er hier ooit een gehad die het met 2 liter ook nog deed, was wel triest -naughty- )
Met vriendelijke motorgroet
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
WernerB

Baird schreef:
elbeRT schreef:Allereerst bedankt Werner voor de kennis en het enthousiasme.

Oliepeilen boxer:
Goed warm rijden, op jiffy zetten, minuut laten draaien en dan pas motor uit zetten (je kunt horen of de oliekoeler leeg loopt, 10 minuten wachten, motor op vlakke ondergrond op middenbok en dan na een half uurtje maar eens gaan kijken naar het glaasje. (Geen zorgen, heb er hier ooit een gehad die het met 2 liter ook nog deed, was wel triest -naughty- )
Elbert, zoals ons aller Baird beschrijft: dit Is de enige correcte wijze van olie peilen! Dus uit je hoofd leren en nooit meer vergeten! ;)
Have a nice BMW-day!
WernerB

Afbeelding
HansD
Type: R1200RT/LC
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Ongelezen bericht door HansD »

Baird zijn manier is natuurlijk de enig juiste, maar ik was altijd lui met de oude -1200- en wachtte gewoon tot het uitroepteken <!> in het dashboard verscheen en vulde dan een kwart litertje bij.
Inspector Gadget

HansD schreef:.. met de oude -1200- en wachtte gewoon tot het uitroepteken <!> in het dashboard verscheen en vulde dan een kwart litertje bij.
Weet niet of dat zo heel verstandig is;
Het is een niveau-schakelaar die ik bij het uitlezen met de GS911 bij menig motor "intermitterende fouten" zag in het storingsgeheugen.
Navraag toentertijd gaf een BMW dealeRT aan dat die bewuste schakelaar inderdaad "ook de nodige problemen kende" :$
2016-01-05_20-23-40.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
HansD

Inspector Gadget schreef:
HansD schreef:.. met de oude -1200- en wachtte gewoon tot het uitroepteken <!> in het dashboard verscheen en vulde dan een kwart litertje bij.
Weet niet of dat zo heel verstandig is;
Het is een niveau-schakelaar die ik bij het uitlezen met de GS911 bij menig motor "intermitterende fouten" zag in het storingsgeheugen.
Navraag toentertijd gaf een BMW dealeRT aan dat die bewuste schakelaar inderdaad "ook de nodige problemen kende" :$
2016-01-05_20-23-40.jpg
Weet ik, maar ik ben lui hė.
Daarnaast ken je de motor na een tijdje en weet je het olieverbruik wel ongeveer (ik vaar niet helemaal blind op het <!> teken)
Inspector Gadget

:lol: _004
Ben het met je eens dat je na verloop van tijd je motor wel leert kennen.
Qua verbruik en andere levenssapjes en zo.

Die "<!>" melding in het scherm kan soms als "raar wiebertje" gezien & verkeerd begrepen worden.
Het is dat ik het weet van eerdere draadjes over dit symbool op het RT-forum maar anders had ik er ook mogelijk hele andere dingen daarin gezien. :$
HansD

Klopt, ik heb de eerste keer enorm lopen zoeken wat het was, en ik zag er van alles in behalve gewoon een uitroepteken. Wat is er mis met gewoon een oliekannetjes zoals in de meeste autos?

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Overige Techniek & Mechanica”