Start problemen 1200RT
Moderator: RT_Patrick
Start problemen 1200RT
Ik heb geregeld een probleem met het starten van mijn R1200RT. Ik kan hem al niet starten in zijn versnelling met de koppeling in, ik weet niet of dit hoort?
Dus als hij afslaat (wat in andere topic's ook wel besproken is) moet ik eerst naar zijn neutraal voor ik hem kan starten. Nu komt mijn volgende probleem, dat de boordcomputer geregeld zijn 1, 2 en neutraal niet herkend.
Dus dan staat hij in zijn vrij, maar niet op het display. Dus start hij niet, zeer lastig.
Ook als ik een tankstop ga maken en hem in zijn neutraal zet voor ik hem uit schakel en na het tanken weer wil starten is het vakje in het display zwart en wil hij niet in zijn 1 of neutraal. Snap er niets van, ik hoop dat 1 van U mij zou kunnen helpen met een tip of een oplossing.
Ik probeer het eerst zo even voor ik naar een dealer hol, woon niet echt in de buurt van een dealer.
Bvd voor de reacties.
Ron
Dus als hij afslaat (wat in andere topic's ook wel besproken is) moet ik eerst naar zijn neutraal voor ik hem kan starten. Nu komt mijn volgende probleem, dat de boordcomputer geregeld zijn 1, 2 en neutraal niet herkend.
Dus dan staat hij in zijn vrij, maar niet op het display. Dus start hij niet, zeer lastig.
Ook als ik een tankstop ga maken en hem in zijn neutraal zet voor ik hem uit schakel en na het tanken weer wil starten is het vakje in het display zwart en wil hij niet in zijn 1 of neutraal. Snap er niets van, ik hoop dat 1 van U mij zou kunnen helpen met een tip of een oplossing.
Ik probeer het eerst zo even voor ik naar een dealer hol, woon niet echt in de buurt van een dealer.
Bvd voor de reacties.
Ron
Re: Start problemen 1200RT
Je zult dan de "adaptation" moeten laten doen.
Dat kan met een Hexcode GS911 diagnose apparaat of bij de BMW dealeRT.
De versnellingsstand-detectie bij de 1200RT is weerstandswaardes voor elke stand apart
en die waardes kunnen nog wel eens verlopen.
Als "adaptation" gedaan wordt, worden alle ingeleerde waardes gewist en moet je, terwijl de motor op de bok staat, de motor in de 1e, 2e, etc (dus alle) versnellingen laten doorlopen en dat in elke stand voor een paar seconden. (als ik het mij goed herinner). Ik heb het al eens gedaan voor iemand met vergelijkbare problemen op een 1200 (maar dan een ander model) en stelt eigenlijk niet veel voor.
Anders dan dat je met foutieve waardes inderdaad dergelijke problemen kunt krijgen.
Er is helaas geen andere manier dan opnieuw de waardes opnieuw te laten inleren.
Dat kan met een Hexcode GS911 diagnose apparaat of bij de BMW dealeRT.
De versnellingsstand-detectie bij de 1200RT is weerstandswaardes voor elke stand apart

Als "adaptation" gedaan wordt, worden alle ingeleerde waardes gewist en moet je, terwijl de motor op de bok staat, de motor in de 1e, 2e, etc (dus alle) versnellingen laten doorlopen en dat in elke stand voor een paar seconden. (als ik het mij goed herinner). Ik heb het al eens gedaan voor iemand met vergelijkbare problemen op een 1200 (maar dan een ander model) en stelt eigenlijk niet veel voor.
Anders dan dat je met foutieve waardes inderdaad dergelijke problemen kunt krijgen.
Er is helaas geen andere manier dan opnieuw de waardes opnieuw te laten inleren.
Super bedankt voor je snelle reactie. Ik zal naar een dealer bellen voor een afspraak. Ik heb zelf zo'n apparaat niet. Nogmaals dank.
- scan
- Type: R1200RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Everywhere
Dat is juist, en hoort zo! Eerst vrij zetten.Ik kan hem al niet starten in zijn versnelling met de koppeling in, ik weet niet of dit hoort?
- HansD
- Type: R1200RT/LC
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Nee hoor bij mij niet. Ik start vaak in zijn 1, no problemo. (modeljaar 2009)scan schreef:Dat is juist, en hoort zo! Eerst vrij zetten.Ik kan hem al niet starten in zijn versnelling met de koppeling in, ik weet niet of dit hoort?
- Wolfs RT
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GSA-LC
- Woonplaats of omgeving: 't Gooi
Ik kan ook gewoon starten in de eerste versnelling. Toen ik de motor net had ging dit erg lastig. De dealer hoeft toen het schakelaartje in het koppelingspedaal schoongemaakt en anders afgesteld.
Now:
BMW R1200GSA-LC '15
Before:
BMW R1200RT '10 (DOHC)
BMW R1200RT '05
Honda XL1000V (Varadero) '99
Honda VT700 (Shadow) '86
BMW R1200GSA-LC '15
Before:
BMW R1200RT '10 (DOHC)
BMW R1200RT '05
Honda XL1000V (Varadero) '99
Honda VT700 (Shadow) '86
Met ingetrokken koppeling kan je inderdaad een 1200RT gewoon starten, terwijl deze in de versnelling staat.
Zoals ook in de gebruikershandleiding staat:
(versnelling, noodschakelaar en zijstandaard)
Zoals ook in de gebruikershandleiding staat:
Dit is 1 van de 3 beveiligingsmaatregelen op de 1200RT.De motor kan in de neutraalstand of met ingeschakelde versnelling met bediende koppeling worden gestart.
De koppeling pas bedienen nadat het contact is ingeschakeld; anders kan de motor niet worden gestart.
(versnelling, noodschakelaar en zijstandaard)
Hartelijk dank weer voor de reacties, waardeer ik zeer. Ga van die ingetrokken koppeling nog eens proberen en er op letten dat ik eerst het contact aanzet. Dacht dat het niet ging maar voor de zekerheid, de schakelaar in het handel doet het wel want met een ingeschakelde cruise control hoef ik mijn koppelingshandel maar aan te raken en hij schakelt uit. Het is trouwens een model uit 2006.
Ik weet vrijwel zeker dat het hier om die "adaptation" gaat;
Als de versnellingsindicatie niets aangeeft wil de motor inderdaad niet starten, vaak ook niet met ingetrokken koppeling.
Dat is de "logica" van de beveiliging had ik bemerkt bij die andere 1200.
Bij de 1200 is het een weerstand (dus spanning) meting, bij de 1100 en 1150 is het een BCD-schakelaar.
(Voordeel is dat je bij de 1100 & 1150 het niet hoeft in te leren maar die schakelaar wil nog wel eens vervuilen door de plek waar deze zit.)
Opnieuw laten inleren (adaptation) zal het probleem moeten oplossen.
Als de versnellingsindicatie niets aangeeft wil de motor inderdaad niet starten, vaak ook niet met ingetrokken koppeling.
Dat is de "logica" van de beveiliging had ik bemerkt bij die andere 1200.
Bij de 1200 is het een weerstand (dus spanning) meting, bij de 1100 en 1150 is het een BCD-schakelaar.
(Voordeel is dat je bij de 1100 & 1150 het niet hoeft in te leren maar die schakelaar wil nog wel eens vervuilen door de plek waar deze zit.)
Opnieuw laten inleren (adaptation) zal het probleem moeten oplossen.
Een kleine update,
Na wat onderzoek van onder andere Kenny, is tot de conclusie gekomen dat de versnellingsindicator achter op de versnellingsbak overleden is.
Een afspraak bij MSA gemaakt om het onderdeel te vervangen, en het probleem van het niet starten omdat hij zijn neutraal niet kon herkennen is opgelost.
Het probleem van niet starten in de versnelling met ingetrokken koppeling is er nog, daar zijn ook diverse knappe koppen op aan het dokteren. Wordt vervolgt.
Alle oplossingen en/of aanbevelingen zijn welkom.
Groet en dank. Ron
Na wat onderzoek van onder andere Kenny, is tot de conclusie gekomen dat de versnellingsindicator achter op de versnellingsbak overleden is.
Een afspraak bij MSA gemaakt om het onderdeel te vervangen, en het probleem van het niet starten omdat hij zijn neutraal niet kon herkennen is opgelost.
Het probleem van niet starten in de versnelling met ingetrokken koppeling is er nog, daar zijn ook diverse knappe koppen op aan het dokteren. Wordt vervolgt.
Alle oplossingen en/of aanbevelingen zijn welkom.
Groet en dank. Ron
Had enige jaren terug hetzelfde probleem (niet starten in versnelling met ingetrokken koppeling) bij mijn 1100 RT en ontdekte dat het koppelingsschalelaartje bij de handgreep kapot was. Nadat ik dat had vervangen was probleem opgelost.
gr. Dick
gr. Dick
Bedankt Dick voor de reactie. Het vervelende is dat als het goed is zit er maar 1 schakelaar in het koppelingshandel en die reageert gewoon op de cruise control. De Jiffy schakelaar is ook in orde. Dus het heeft er de schijn van dat de schakelaar in het handel zich deelt, 1 deel voor de cruise control en 1 deel voor het start circuit.
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht