Benzinemeter R 1200RT 2008

Alle overige technische zaken.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
ovi
Type: R1200RT
Land: België
Woonplaats of omgeving: VL. Brabant

Benzinemeter R 1200RT 2008

Ongelezen bericht door ovi »

Vorige eigenaar had van int begin al problemen met de digitale benzinemeter! Ik had dus getest (stilgevallen dus!!!) dat als hij nog 125 km aangeeft en er inderdaad ook nog 1/4 aangegeven staat hij toch volledig leeg is.
Vorig weekend viel hij stil terwijl ik volgens hem nog 210 km kon rijden???
Gisteren start ik hem en ondanks dat hij voor 3/4 vol is geeft hij nu aan dat hij helemaal leeg is en zit er continu een waarschuwing te pinken???
Dat zal dus effe naar de dealer gaan worden vrees ik want dit ga ik zelf niet kunnen oplossen! :$
Na 32 jaar met Japanse motoren te rijden is dit de eerste keer dat ik naar een dealer moet dus ik ben al iets minder happy met mijn BMW! :mrgreen:
bmwalter
Type: Ik heb een andere motor
Bijz: Toch maar overgestapt op een Harley...
Land: nl
Woonplaats of omgeving: nijmegen

Re: Benzinemeter R 1200RT 2008

Ongelezen bericht door bmwalter »

Een gekend probleem. Is al veel aandacht aan besteed op dit forum. De zoekfunctie is soms best handig.
Tomos 4L,Zundap KS 50, Matchless 350, Jawa California, R69S, R60-7, Yamaha 920, Yamaha 920 Virago, R100RT, R1100RT, R1150RT, R1200RT, Harley Davidson Road King.
JOS WRSM
Erelid
Erelid
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

Zie ook:
viewtopic.php?f=45&t=8895&p=99499&hilit ... ter#p95515
en
viewtopic.php?f=1&t=8994&p=99214&hilit= ... 0rt#p96870
ovi schreef:Vorige eigenaar had van int begin al problemen met de digitale benzinemeter! Ik had dus getest (stilgevallen dus!!!) dat als hij nog 125 km aangeeft en er inderdaad ook nog 1/4 aangegeven staat hij toch volledig leeg is.
Vorig weekend viel hij stil terwijl ik volgens hem nog 210 km kon rijden???
Gisteren start ik hem en ondanks dat hij voor 3/4 vol is geeft hij nu aan dat hij helemaal leeg is en zit er continu een waarschuwing te pinken???
Dat zal dus effe naar de dealer gaan worden vrees ik want dit ga ik zelf niet kunnen oplossen! :$
Na 32 jaar met Japanse motoren te rijden is dit de eerste keer dat ik naar een dealer moet dus ik ben al iets minder happy met mijn BMW! :mrgreen:
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM
Inspector Gadget

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Is inderdaad jammer genoeg een gekende issue;
De meetstrip raakt beschadigt door het klotsen in de brandstof.

Ik zou als plan-van-aanpak willen adviseren:

1.
Laat de dealeRT je meetstrip opnieuw kalibreren. (of iemand met een GS911)

2.
Als dat niet helpt, en afhankelijk hoe handig je bent, zap je meetstrip;
viewtopic.php?f=45&t=8430
en (met afbeeldingen) _004
viewtopic.php?f=45&t=7832

3.
Als het bovenstaande niet helpt, vervanging van de meetstrip.
Als je dat door de BMW dealeRT laat doen, heb je er ook garantie op, mocht deze voortijdig wederom falen.
ovi

bmwalter schreef:Een gekend probleem. Is al veel aandacht aan besteed op dit forum. De zoekfunctie is soms best handig.
Yep, dat had ik zeker moeten doen maar was zo lastig op mijn BMW dat ik het vergeten ben! :oops:
Bedankt dus voor de info en linkjes en dus duidelijk dat die strip een rotding is!!! :evil:
Kan ik de fiche van die meetstrip niet gewoon afkoppelen of blijft hij dan aangeven en knipperen dat hij leeg is?
Ik heb er geen probleem mee om op mijn dagteller te kijken wanneer ik moet gaan tanken.
Inspector Gadget

ovi schreef:Bedankt dus voor de info en linkjes en dus duidelijk dat die strip een rotding is!!! :evil:
Klopt, vandaar ook dat medio oktober 2008 BMW weer overgestapt is op het vlottermodel.
(en bij sommige modellen, zoals de 1200GS zelfs al eerder)
ovi schreef:Kan ik de fiche van die meetstrip niet gewoon afkoppelen of blijft hij dan aangeven en knipperen dat hij leeg is?
Ik heb er geen probleem mee om op mijn dagteller te kijken wanneer ik moet gaan tanken.
Als je de meetstrip loshaalt c.q verwijdert zal je worden bestookt door inderdaad brandstof-leeg melding én de knipperende gele waarschuwingsdriehoek.
Dat zal mateloos irritant zijn, verwacht ik zo. Naast het feit dat de gele/rode waarschuwingsdriehoek ook voor andere belangrijke waarschuwing gebruikt wordt, in principe zou je dus die eventueel over het hoofd kunnen gaan zien.
Je kunt dit weer oplossen door weerstanden te monteren;
FuelStripSpoof_v2.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Inspector Gadget op 26 apr 2015, 17:39, 1 keer totaal gewijzigd.
ovi

Ai, elektronica! :oops:
Laat mij een motor uit elkaar halen en reviseren dat is geen probleem maar elektronica ben ik geen held in! :cry:
Toen ik een groot onderhoud gedaan heb heb ik wel even de benzinepomp eruit gehad om te kijken of het wel degelijk zo is dat er GEEN benzinefilter inzit maar weet niet of ik daar ergens een fiche gezien heb van die strip?
Ik vemoed dat er dus ergens een fiche zit die ik kan lostrekken en daar moet ik dan die weerstanden tussen solderen?
Of zie ik dat verkeerd?
Inspector Gadget

Zo ziet de meetstrip er uit;
2008 BMW K1200GT R1200GS Adventure R1200RT Fuel Level Sensor Float 16147675547 - 2.jpg
En hier hangt deze aan;
GetImage5.jpg
En zo zou je het in principe kunnen loshalen;
(ik vindt het nogal redelijk grof aan toe gaan, maar je krijgt een idee van de werkzaamheden)
[media]ycNVWW-aBkU[/media]

Maar als electronica niet je "ding" is kan je het beter aan iemand anders overlaten, zou ik willen adviseren.
Want het zit dichtbij brandstof dus gevaar voor brand of explosie!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
bmwalter

Als je de fool strip spoof uit wil halen kan de strip gewoon blijven zitten. Buitenste linker kap er af (4 boutjes) en je kijkt op de aansluiting. Voor de strip zit er een platte stekker met 4 draden. Scoor zo'n stekker, soldeer daar de weerstanden en doorverbindingen op ( veilig aan de keukentafel, ver van de tank) en steek die in plaats van de orginele kabelboom die je gewoon laat zitten voor als jij of de volgende eigenaar alsnog de strip wil vervangen.
Ik zou eerst de truc met de piezoontsteking proberen. Kost weinig, werkt bij mij uitstekend. En in het kader van 'wat er op zit moet ook werken' is mij dat liever dan een noodoplossing met weerstandjes en zo.
Tomos 4L,Zundap KS 50, Matchless 350, Jawa California, R69S, R60-7, Yamaha 920, Yamaha 920 Virago, R100RT, R1100RT, R1150RT, R1200RT, Harley Davidson Road King.
Inspector Gadget

+1
Het hoort inderdaad gewoon te werken.
Met weerstanden is wat dat betreft echt een noodgreep & noodmaatregel, dat zou je eigenlijk niet moeten willen.
Maar wilde de gestelde vraag wel beantwoorden. ;)
ovi

Allemaal bedankt voor de info en heb deze topic wel degelijk doorgestuurd naar een vriend van mij die veel straffer is in electronica dus ga er zeker zelf niet eerst het één en ander aan verprutsen.
Hij heeft gisteren een account aangemaakt zodat hij ook de tekening kan bekijken.
Zal hem even vragen om de truc met die piezoontsteking even te bestuderen zodat we dat misschien eerst even kunnen proberen. _004
ovi

Vriend had weinig tijd dus zelfs zo'n aansteker gaan kopen en omgebouwd en de truck met die piezoontsteking uitgevoerd!
Buiten dat hij slechts 395 km aangeeft dat ik nog zou kunnen rijden; ondanks dat hij volledig vol is; werkt alles terug prima! _004
bmwalter

Mooi!!
Die restkilometers worden berekend op basis van de tankinhoud en het gemiddelde verbruik van de laatste (?) kilometers. Je zult zien dat die, als je een tijdje heel rustig en zuinig rijdt, zelfs nog op kunnen lopen.

Waarschijnlijk moet je de handelingen na een paar maanden herhalen: de reparatie maakt het systeem niet beter. En het systeem deugt niet en de kans dat het lint het op een zwak plekje nog eens begeeft is zeker aanwezig.. Af en toe een keer 'flitsen' is nog altijd goedkoper als een nieuw lint.
ovi

_004
Yep, toen ik er even een ritje mee gaan maken ben zat ik eerst aan een gemiddelt verbruik van bijna 10 liter :lol: maar een beetje later ging hij al mooi onder de 6 liter dus waarschijnlijk zal hij wel terug naar de 5.1 liter gaan zoals het altijd geweest is.
In ieder geval wil ik iedereen hier bedanken voor de goede tip want op het Belgisch forum was de oplossing "Ik heb hem even bij de dealer binnen gedaan en probleem opgelost"! :evil:
Eric r1200rt
Bijz: Esa, c.c., zadelverw., Senna SMH5, zumo 660
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Limburg

Ongelezen bericht door Eric r1200rt »

Nederlanders staan bekend om hun zuinigheid .... Big RT Smile
4 wheels move the body, 2 wheels move the soul
ovi

Helemaal niet Eric! -naughty-
Ik heb veel nederlandse vrienden en ook met mijn oude Lotus spreken we op het Belgisch forum zo goed als niet over "werken aan onze eigen auto" want dat vinden ze not done! :evil: Ook daar enkel Nerlanders die het ook boeiend vinden om ZELF problemen op te lossen en voor mijn andere auto's zit ik regelmatig op "problemcar.nl" om ander mensen te helpen of om iets te vragen wat ik zelf niet opgelost krijg. Daar heb je zelfs "professionals" die op een zondag avond een heel uitgebreide uitleg schrijven om u te helpen! _004 Dat zie ik een Belgische garagist zeker niet doen!
Dus het is mij en andere techneuten zeker niet enkel te doen om wat euro's te besparen maar gewoon een fijn gevoel als je zelf iets kan herstellen.
Ik rij 33 jaar moto en heb nog nooit met één van mijn moto's naar een garage gemoeten en wil dit ook zo houden. Big RT Smile
Dingelbert
Bijz: Full options, Rapid Bike Kit, Laser uitlaat
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Horst

Ongelezen bericht door Dingelbert »

ovi schreef:Vriend had weinig tijd dus zelfs zo'n aansteker gaan kopen en omgebouwd en de truck met die piezoontsteking uitgevoerd!
Buiten dat hij slechts 395 km aangeeft dat ik nog zou kunnen rijden; ondanks dat hij volledig vol is; werkt alles terug prima! _004
Voor de tweede keer bekend probleem met benzinemeter. Eerste keer een nieuw "lint" voor € 100,00 (geen calibratie, dat scheelt € en is niet echt nodig meestal).
Deze keer de piezo-truc uitgeprobeerd. Aanvankelijk leek er niets te gebeuren. Maar na een nachtje.... Big RT Smile
Ben benieuwd voor hoe lang
WaltzingMatilda
Type: R1250RT
Bijz: Triumph 900 GT PRO en een Moto Guzzi V85 TT
Land: LUXEMBOURG
Woonplaats of omgeving: Kautenbach

Ongelezen bericht door WaltzingMatilda »

Eric r1200rt schreef:Nederlanders staan bekend om hun zuinigheid .... Big RT Smile
Helemaal niet Eric, mensen vinden het ook leuk om zelf te knutselen aan hun motor.
Werkt bovendien ontspannend net als voor anderen koken of zo.
Voor sommigen is dat knutselen aan de motor vaak ook omdat ze slechte ervaringen hebben met hun dealer.
Lees het forum er maar eens op na. Er gaan volgens mij meer mensen naar MSA dan naar een officiële dealer.
Het is alleen vervelend dat zo'n strip telkens kapot gaat en de brandstofstand daardoor niet juist wordt aangegeven.
Zo heb ik 3 jaar geleden een R1200R gekocht bij KERAM in Maastricht Aachen Airport en die had hetzelfde probleem.
Heb de motor iets langer dan een jaar gehad en ben binnen die periode 2 x terug geweest om hem (binnen de garantie) te laten vervangen.
Het kost verder niks maar moest wel telkens een aantal uren vrij nemen om de motor te brengen en weer te halen. Kosten die NIET betaald werden terwijl BMW zelf niet voor een goede oplossing ging zorgen. Ging het weer kapot dan moest ik maar weer terug komen om het te laten vervangen. Net zolang dat de garantie verlopen was en dan kon ik het zelf betalen..
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
ovi

Nog vergeten te plaatsen dat na een paar keer rijden mijn indicatie van verbruik van 9 liter terug mooi naar 5,2 gegaan is en hij nu volledig de juiste hoeveelheid en km dat ik nog kan rijden aangeeft dus het werkt perfect.
Er gaat nu even een vriend langskomen die al 3 jaar met een defecte benzinemeter zit die al eens vervangen is voor 200 euro! _004

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Overige Techniek & Mechanica”