Xenon projectoren in de R1200RT

Xenon, LED, mistlampen, storingen en aanpassingen.

Moderator: RT_Patrick

bwreijmerink

Xenon projectoren in de R1200RT

Ongelezen bericht door bwreijmerink »

Op verzoek een paar plaatjes van de gemonteerde xenon projectoren in mijn R1200RT.
Optimaal zichtbaar, maar vooral optimaal zicht in het donker! Geweldige lichtopbrengst. En het staat nog "ondeugend" ook _004
(de stadslichtjes worden nog vervangen door LED...maar daar moet toch weer het een en ander voor uit elkaar...)
Afbeelding
Licht uit
Afbeelding
Licht aan
Baird
2024
2024
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Xenon projectoren in de R1200RT

Ongelezen bericht door Baird »

en heb je nu een nieuwe typegoedkeuring ontvangen van de RDW?
Met vriendelijke motorgroet
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
beckysmile

Ongelezen bericht door beckysmile »

Daar ben ik ook wel benieuwd naar, niet gedacht over angel eyes rond de projectoren?

Groet, Aad
Mariecke
Type: R1200RT
Bijz: 2005, Granit-grau, Topkoffer, Xenon
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Utrecht

Ongelezen bericht door Mariecke »

Ziet er goed uit Bert!!

Voor het vervangen van de stadslichtjes hoef je alleen de spiegels te verwijderen en het kapje daarachter, dan kan je er zo bij!
BMW R 1200 RT (2005) 10/2014 -
Suzuki GSF 650 SA Bandit (2005) 05/2007 -
Honda NTV 650 Revere (1989) 06/2006 - 05/2007
Honda V45 Sabre (1988) 03/2006 - 06/2006

When nothing goes right, go left
wobbert
Bijz: Van Harten special
Woonplaats of omgeving: Almere

Ongelezen bericht door wobbert »

Dat is een interessant projektje!
Ik rij al jaren met xenon maar door de veranderde wetgeving in Dld en Fr ben ik aan het twijfelen wat te doen met de xenon.
Eigenlijk kom ik met de motor alleen in Dld maar de bekeuring is (zeer) fors.
En als jouw oplossing een bekeuring 'onschadelijk' maakt, dan is dit misschien wel een mooi alternatief. Maar dan is ritje langs RDW misschien wel nodig.....
Heb je misschien meer info over het plaatsen van de projektoren in de gesealde unit en het kostenplaatje. Alvast bedankt.
PaPinkelman
Bijz: BMW F800GT
Woonplaats of omgeving: Helmond

Ongelezen bericht door PaPinkelman »

Was de 'oude' R!200RT niet leverbaar met Xenon verlichting af-fabriek? Dan zou er in Duitsland een type goedkeuring mét Xenon verlichting kunnen zijn. Kans op een bekeuring lijkt me dan een stuk minder....
Groeten,
Frank

BMW F800GT / Sena 20s / Zumo XT / GPSmap 62s
ciske
Type: Overig R-serie
Bijz: R1200GSA
Woonplaats of omgeving: twente

Ongelezen bericht door ciske »

Hier is er nog een die veel belangstelling heeft!

gr v Ciske
wobbert
Bijz: Van Harten special
Woonplaats of omgeving: Almere

Ongelezen bericht door wobbert »

PaPinkelman schreef:Was de 'oude' R!200RT niet leverbaar met Xenon verlichting af-fabriek? Dan zou er in Duitsland een type goedkeuring mét Xenon verlichting kunnen zijn. Kans op een bekeuring lijkt me dan een stuk minder....
Helaas niet ....
aantzeetje
Land: B
Woonplaats of omgeving: Oostduinkerke

Ongelezen bericht door aantzeetje »

geen type keuring, dan mag het niet. Dus ook niet in NL... Dus riskeer je forse boetes overal in de EU
beckysmile

Ook deze discussie is al een keer gevoerd. In NL mag je in een motorfiets achteraf Xenon monteren, mits deze niet verblindend is, net zoals dat geldt voor je standaard verlichting. In het buitenland gelden helaas andere regels.

Groet, Aad
PaulSolleveld
Type: R1100RT
Woonplaats of omgeving: Apeldoorn

Ongelezen bericht door PaulSolleveld »

Mag het wel of mag het niet, wat staat erover in de huisregels van de RDW?

Groetjes, Paul Solleveld
R1100RT rijder
aantzeetje

Even de site van de RDW op nagekeken: Alles staat of valt met de definitie van "voertuig" wat volgens de RDW brochure een auto, motorfiets, bromfiets of aanhangwagen max 750 kgkan zijn.

Verbod voor rijden over de weg: ....Dat geldt ook als het "voertuig" afwijkt van de gegevens op het kentekenbewijs.

Kentekenkeuring bij de RDW
Soms is het nodig om uw voertuig te laten keuren bij een keuringsstation van de RDW. Als u een "voertuig" heeft aangepast of in Nederland wilt invoeren, of voor een APK-keuring bijvoorbeeld. Hier leest u hoe u zo’n afspraak kunt maken.

Is er een verbod voor rijden over de openbare weg om technische redenen, dan moet u het voertuig eerst herstellen en daarna laten keuren. Gaat het om een afwijking tussen de voertuiggegevens en de gegevens op het kentekenbewijs, dan moet u de wijziging laten keuren. Hieronder leest u wat u moet doen om weer met het voertuig te mogen rijden.

U moet het voertuig laten keuren door de RDW. U kunt hiervoor online een afspraak maken en kiezen voor ‘Keuring na ongeldig verklaard kentekenbewijs' (of invordering).
U betaalt de kosten van de keuring.
Na goedkeuring stuurt de RDW u binnen 5 werkdagen een kentekenbewijs op creditcardformaat (ook wel kentekencard genoemd) per post. Daarnaast ontvangt u een brief met een tenaamstellingscode. Dit is een code die u nodig heeft bij bijvoorbeeld verkoop van het voertuig. De code bestaat uit 9 cijfers. Het is belangrijk om de tenaamstellingscode goed en apart van het kentekenbewijs te bewaren.
Is er voor het voertuig al een kentekencard afgegeven, dan ontvangt u een bevestigingsbrief. De bestaande kentekencard en tenaamstellingscode blijven geldig.
De melding, 'verbod voor het rijden over de weg' wordt verwijderd in het kentekenregister.

Dus als ik de wet (als Belg lol) goed interpreteer, mag je zelfs niet meer met je "voertuig" rijden zonder dat er eerst een RDW keuring plaatsgevonden heeft van de wijziging die je aan je "voertuig" aangebracht hebt en je een wijzigingsbrief ontvangen hebt ???

voor vragen staat er verder:

Een voertuig wijzigen
Als u wijzigingen aan uw voertuig aanbrengt of laat aanbrengen, neem dan contact op met de RDW, telefoon: 0900 07 39 (€ 0,10 per minuut).
Bert M
Erelid
Erelid
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Ongelezen bericht door Bert M »

Dat is inderdaad in geval van een WOK-maatregel (wachten op keuren). Je bent dan staande gehouden in verband met een hinderlijke afwijking ten opzichte van het origineel (bijvoorbeeld een blèrpijp of opvoerkitje op een brommer). Als de verbalisant echt lastig wil doen kan hij ook voor de WOK-maatregel kiezen bij ondeugdelijk werkende (aangepaste) verlichting. Ik verwacht echter dat dit niet zo heel snel zal gebeuren (dit in tegenstelling tot een aantal andere Europese landen). Wil je aan de veilige kant blijven met deze, zeer nette en adequate oplossing, doe je er verstandig aan om even contact op te nemen met het RDW. En dan nog is het de vraag in hoeverre goedkeuring door het RDW garandeert dat je uit handen blijft van de lokale autoriteiten in het buitenland.

[groet]
Bert M
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
MofkaP
Bijz: R1300GS ASO + F850GS
Woonplaats of omgeving: Amstelland
Contacteer:

Ongelezen bericht door MofkaP »

Hinderlijk of wel of niet toegestane modificatie of vervangingsonderdeel zijn twee verschillende zaken.
Lang niet alle modificaties of vervangingsonderdelen worden beschouwd als wijziging in de typegoedkeuring van het voertuig.
Als dat zo zou zijn ,dan mag je geen hyperpro vering meer monteren, geen extra of bredere spiegels plaatsen, of geen mistachterlicht monteren zonder goedkeuring van de RDW.
Hetzelfde geldt voor het plaatsen van een xenon of led lampje in een halogeen armatuur, dat mag gewoon.
Mits je maar voldoet aan het wettelijk voorgeschreven lichtbeeld, en daar zit nu net het probleem.
Alleen bij het vast aanbrengen van een wettelijk niet toegestane modificaties (zoals b.v. oranje zwaai- of knipperlichten) wordt het kenteken ongeldig verklaard en volgt een WOK status.
Overigens ben je dan ook niet meer verzekerd. Ga je toch de weg op dan heb je twee bonnen; één voor rijden zonder geldig kenteken en één voor onverzekerd zijn. Dat is zuur geld.

Of een xenon of led licht meer voordelen dan nadelen heeft, dat is een andere discussie.
De verkopers belichten alleen de voordelen.
Bert M
Erelid
Erelid

Dus als ik Mofkap goed begrijp is (bijna) alles an wijzigingen, modificaties etc. in Nederland toegestaan? Waarom bestaat er dan nog zoiets als het RDW en zou je als importeur nog de moeite moeten doen om een typegoedkeuring op een voertuig aan te vragen? Klinkt mij een beetje simplistisch.

[groet]

Bert M
Bert M

MofkaP
Contacteer:

Hoofdstuk 5 Afdeling 4 van de Regeling Voertuigen ( http://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/g ... 05-03-2015 ) staan de permanente eisen waaraan een motorfiets moet voldoen.
Daar staan de do's en de don'ts.
Wat niet verboden is, dat is toegestaan.
Bert M
Erelid
Erelid

Die link kennen we inderdaad, maar daar staat nog steeds in dat een knipperlicht moet knipperen en niet mag branden, en daar vertelde je eerder deze week van dat dat per 1 januari 2014 niet meer geldt. Die wetgeving is dus wel geldig, maar toch eigenlijk niet (of andersom...) :$

[groet]

Bert M
Bert M

MofkaP
Contacteer:

Artikel 5.4.59.1 RV tweede volzin: Indien twee stadslichten zijn gemonteerd, mogen de stadslichten ambergeel stralen.

Toelichting Staatscourant 2013 nr. 26590 1 oktober 2013, inwerkingtreding 1-1-2014:
Als gevolg van supplement 13 op wijzigingenreeks 01 bij VN/ECE-reglement nr. 53 betreffende de installatie van verlichting van motorfietsen, mogen de stadslichten van motorfietsen ook oranje stralen, mits er twee zijn gemonteerd. Deze versoepeling in de toelating wordt doorgevoerd in de permanente eis.

In die VN/ECE nr.53 staat dat RAW's en stadslichten samengevoegd en samengebouwd mogen zijn (één lampje).

Als geen richting wordt aangegeven dan is het geen RAW, dan hoeft het licht niet te knipperen; dan zijn het stadslichten en mogen ze beide ambergeel branden. Het licht heeft dus een dubbelfunctie.
HansD
Type: R1200RT/LC
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Ongelezen bericht door HansD »

Running lights zijn nu legaal!
Bert M
Erelid
Erelid

HansD schreef:Running lights zijn nu legaal!
Ja, blijkbaar en des te beter overigens :D

Mofkap, bedankt voor dit keurige toelichtende relaas cq uitzoekwerk _004

[groet]

Bert M
Bert M

MofkaP
Contacteer:

Persoonlijk zou ik altijd kiezen om twee aparte witte lichten te monteren dan om de RAW's continue te laten branden.
Dat leidt alleen maar tot verwarring. Dat heeft weer te maken met de voorgeschreven geometrische zichtbaarheid van RAW's.
Een automobilist die van de motor van voren van de zijkant (zijweg) nadert en ziet, die ziet maar één oranje licht.
Die gaat echt niet zitten wachten om te kijken of dat licht wel of niet knippert.
Die denkt: "Hé, een richtingaanwijzer. Die motor slaat af." Vervolgens rijdt hij door om de motor rechtstreeks in de flank te torpederen.
Dit is helaas een praktijkvoorbeeld.
Al sta je dan als motorrijder verkeerstechnisch volkomen in je gelijk en juridisch volledig in je recht, daar heb je weinig aan in het ziekenhuis, tijdens de revalidatie, of in het ergste geval op je grafsteen.

Wat xenon licht betreft, dat heeft voordelen maar ook veel nadelen.
In de USA, waar het allemaal is begonnen, is men grotendeels weer afgestapt van het monteren van xenonlichten.
Juist vanwege dat ene grote nadeel. De grote lichtopbrengst betekent dat je in het donkere gedeelte buiten de bundel een stuk minder ziet dan bij halogeen.
Dat heb ik zelf ook wel ervaren met herten (en elanden) langs de weg in de bosrand.
De (donkere) bocht inkijken op de motor lukt ook niet zo goed.
Vergelijk het met 's nachts naar buiten kijken vanuit je verlichte kamer, hoe meer licht je hebt branden des te minder je buiten ziet.
Inspector Gadget

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

+1, 100% eens met die stellingen;
Je profiel als motorrijder is al moeilijk genoeg voor sommige 4-wielige om je goed waar te nemen.
Ze kijken soms wel maar zien je niet altijd.

Naast het ongeduld die schering en inslag is in het verkeer tegenwoordig.

Als je aan je zichtbaarheid wilt werken zijn er m.i. ook betere dingen die je kunt doen, denk aan retro-reflectering op je motor en kleding.
(bijvoorbeeld je wielen)
bmwalter
Type: Ik heb een andere motor
Bijz: Toch maar overgestapt op een Harley...
Land: nl
Woonplaats of omgeving: nijmegen

Ongelezen bericht door bmwalter »

Over retroflexie gesproken: om de zichtbaarheid van mijn hoofd te vergroten heb ik er wat retroflexie op mijn helm aangebracht. Dat wilde ik laten zien met een plaatje. Lukt niet helemaal, te veel retroflexie.
Nou kijk ik zelden naar de achterkant van mijn hoofd. Blijkt het zwarte Schubert-symbool net zo hard te reflecteren als de zilvergrijze stickers. Wist ik niet, blij mee.
Overigens ben ik van mening dat als je meer licht nodig hebt dan de standaard meer dan 100 watt halogeen, je je dan af kunt vragen of je in het donker wel de weg op moet gaan....
Bijlagen
20150305_183222-resized-500.jpg
20150305_183222-resized-500.jpg (62.27 KiB) 674 keer bekeken
Tomos 4L,Zundap KS 50, Matchless 350, Jawa California, R69S, R60-7, Yamaha 920, Yamaha 920 Virago, R100RT, R1100RT, R1150RT, R1200RT, Harley Davidson Road King.
HansD
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Ongelezen bericht door HansD »

Retroflexie werkt alleen als er licht op valt, en de kans dat in het donker iemand op de hoogte van je helm zijn licht schijnt, lijkt me niet zo groot. Laatst heb ik wat proefjes gedaan met reflectiemateriaal op de koffers van een vriend. Toen ik achter hem reed zag ik voornamelijk de zijkoffers en niet de wat hoger zittende topkoffer.
Maar kwaad kan het natuurlijk ook niet.
Baird
2024
2024
Bijz: R1200GS LC
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Ongelezen bericht door Baird »

MofkaP schreef:Artikel 5.4.59.1 RV tweede volzin: Indien twee stadslichten zijn gemonteerd, mogen de stadslichten ambergeel stralen.

Toelichting Staatscourant 2013 nr. 26590 1 oktober 2013, inwerkingtreding 1-1-2014:
Als gevolg van supplement 13 op wijzigingenreeks 01 bij VN/ECE-reglement nr. 53 betreffende de installatie van verlichting van motorfietsen, mogen de stadslichten van motorfietsen ook oranje stralen, mits er twee zijn gemonteerd. Deze versoepeling in de toelating wordt doorgevoerd in de permanente eis.

In die VN/ECE nr.53 staat dat RAW's en stadslichten samengevoegd en samengebouwd mogen zijn (één lampje).

Als geen richting wordt aangegeven dan is het geen RAW, dan hoeft het licht niet te knipperen; dan zijn het stadslichten en mogen ze beide ambergeel branden. Het licht heeft dus een dubbelfunctie.
1) Running lights dus toegestaan maar dan moet ik wel het originele stadslichtje verwijderen, klopt?
2) Running lights branden ook aan de achterzijde: moet ik daar nog iets mee?
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
Wullum
Type: R1250RT
Bijz: Elegance in Manhattan Grün Metallic
Land: DE
Woonplaats of omgeving: Lkr. HN

Ongelezen bericht door Wullum »

HansD schreef:Retroflexie werkt alleen als er licht op valt, en de kans dat in het donker iemand op de hoogte van je helm zijn licht schijnt, lijkt me niet zo groot. Laatst heb ik wat proefjes gedaan met reflectiemateriaal op de koffers van een vriend. Toen ik achter hem reed zag ik voornamelijk de zijkoffers en niet de wat hoger zittende topkoffer.
Maar kwaad kan het natuurlijk ook niet.
Maak maar eens een foto van die koffers, met flits. Nadat ik dat had gedaan van mijn -850- (she rests in peace) was ik overtuigd en plak ik zwarte, rode en zilveren Scotchlite waar het kan. Liever een kerstboom dan overreden worden door een zwarte VW Sharan (hm, toen hielp de Scotchlite ook niet, come to think of it, twee jaar geleden...)
Vroeger, ooit, 2 Japanners, meh... Later een heel nest BMW's, allemaal met een bijnaam...
Nu: de 6e BMW, die nog geen bijnaam heeft, de 7e BMW rijdt mijn inmiddels ex- op.
MofkaP
Contacteer:

Baird schreef: 1) Running lights dus toegestaan maar dan moet ik wel het originele stadslichtje verwijderen, klopt?
2) Running lights branden ook aan de achterzijde: moet ik daar nog iets mee?
1. Officieel wel......
2. Uitschakelen. Monteer beter een tweede achterlicht, remlicht of mistachterlicht.
beckysmile

Liever een kerstboom dan overreden worden door een zwarte VW Sharan (hm, toen hielp de Scotchlite ook niet, come to think of it, twee jaar geleden...)
Dit herken ik, op mijn 1100 RT zaten de knipperlichten van Whitelights met led-dagrijverlichting, en toch werd ik gemist door een automobilist die wel in mijn richting gekeken had, maar daar alleen een lantaarnpaal zag staan, met als resultaat mijn eerste vliegles en de motor total-loss. Lichamelijk gelukkig niet veel aan overgehouden, hoewel het toch ruim een half jaar heeft geduurd eer alle klachten over waren.

Je kunt dus je fiets heel goed verlichten, en voorzien van een heleboel reflectiemateriaal, en toch niet gezien worden door een automobilist, die tenslotte ook maar een fractie van een seconde kijkt.

Blijft dus over, zelf niet voor 2 maar voor 3 kijken, en heel defensief rijden

Groeten, Aad
MofkaP
Contacteer:

Er zijn automobilisten die een hele brandweerwagen met sirene en zwaailicht, rangerende locomotieven en grote vrachtwagens niet zien.
Dus laat staan een motorrijder.
Inspector Gadget

Overdag werkt retroreflectie ook, afhankelijk van de lichtinval (w.o. ook de zon).

Maar inderdaad een extra (tweede) achterlicht kan ook heel zinvol zijn.
In mijn geval op (circa) ooghoogte van de 4-wielige achter mij. :twisted:
Knippert ook nog heel kortstondig een paar keer, voor de (hopelijk) extra attentie.
Mag natuurlijk niet volgens de regels.

Maar, met alle maatregelen die ik genomen heb, naast dat ik altijd rekening hou dat men mij vooral *niet* gezien heeft, geeft mij wat meer vertrouwen in de verkeersdeelneming.
En dat helpt volgens mij ook in het veilig laveren over/door de asfaltjungle.

Terug naar het onderwerp;
Ik heb mijn xenon verlichting nog steeds niet gemonteerd, maar wel amber DRL verlichting aan de voorzijde.
MofkaP
Contacteer:

Mee eensch, overdag werkt retroreflectie ook.

Kijk eens bij http://www.boxerpower.nl/safety-reflect ... bmw-1200rt die hebben (behalve verboden kleuren) ook rood reflecterende en pasklaar gemaakte stickers voor achterop de koffers.
Of ga eens langs bij een vrachtwagen bestickerings- of belijningsbedrijf en koop een paar stukken 3m diamond reflectietape van de rol.
Of een vel oranje reflectie en knip of snijd daar een mooie afbeelding, vorm of logo uit voor op de zijkanten. Let wel, links en rechts moeten nagenoeg gelijk zijn.
Inspector Gadget

3x raden wat ik zoal op mijn motor gedaan/aangedaan heb. ;)
Achterop de koffer Black ScotchLite, onderop het spatbord nog een rode reflector. (van een bermpaaltjesleverancier, met dank aan een forum-genoot voor de tip!)
Op de zijkant de "bekende" van AutoTrim Design, maar dan geel retro-reflecterend.
http://www.autotrimdesign.net/Graphic_K ... rcycle.asp
Op de NedPlex kofferdeksels tevens ook Black ScotchLite, naast de gele reflectoren waar normaal gesproken "ongeveer" het BMW logo op de kofferdeksels zit.

Daarnaast de diverse amber led-lampen van ClearWater, lichtintensiteit maatje landingslichten (als het moet, dus zelden)
https://www.clearwaterlights.com//products2_pp.html

Het enige wat ik nog wil doen is het groot licht vervangen door een H7 Rally gloeilamp (van meer dan de reguliere 55 watt, zonder E-keur)
(dus zwaar verboden & niet toegestaan op de openbare weg)
Voor het geval dat ik echt een keer een bats extra licht nodig heb. ;)

Kortom, Xenon verlichting hoeft niet...
Wat de eerder genoemde voordelen heeft.

Dus ik zou zo beter zichtbaar of ten minste opvallend moeten zijn. :mad:
Maar ik ga daar nimmer van uit, natuurlijk.

PS: De stickersets van BoxerPower zijn dus degene van de fabrikant MotoEquip uit de US, pasklaar gemaakt van 3M materialen.
http://www.motoequip.com
Inspector Gadget

BTW, ik schat in dat dit bedrijf degene is die de Xenon projectoren gemonteerd heeft;
https://www.retrofitlab.com

Als je dan toch Xenon wenst, is dit de meest veilige keuze.
Ikzelf ga het proberen met een H7-R (dus Xenon met een reflector).

En ze zijn snel, klaar terwijl u wacht (grapje!)
[media]XVHyLObN4mo[/media]
1-handed
Bijz: www.1-handed.com
Woonplaats of omgeving: Sappemeer
Contacteer:

Ongelezen bericht door 1-handed »

Kan er bijna een boek overschrijven Xenon :evil:

Dit is wel een hele gave set , en je zit niet met je originele spiegel
Denk dat dit ook niet mag , zoals oom agent al zei "nicht serienmasig ausgestated" :D
Inspector Gadget

je zit niet met je originele spiegel
Dat is inderdaad het hele punt bij wijziging van de lichtbron naar een ander type dan waar de (ik neem aan dat je die bedoelt) reflector voor ontworpen is, je zou dan in principe ook de reflector in de koplamp moeten aanpassen/wijzigen.

Ik denk dat deze projector-oplossing wat dat betreft de meest "verstandige" aanpassing is.

Wellicht dat MofkaP de navolgende vraag kan beantwoorden;
Stel je laat deze projectoren monteren, en doet dan een (her)keuringsaanvraag bij de RDW.
Zou de RDW voor die wijziging inderdaad (opnieuw) de verlichting keuren op de wettelijk/doelmatigheid en daar een goedkeuringsrapport voor kunnen afgeven?

Want in mijn redenering kan de RDW elke wijziging keuren, of het nu een aanpassing op de motor omdat je een beperking hebt of elke andere technische wijziging.

Stel dat de RDW een dergelijke projector installatie goedkeurt, zal, in mijn redenering althans, de buitenlandse handhavers daar weinig tegen kunnen inbrengen, op basis van EU wetgeving? _001
MofkaP
Contacteer:

De vraag is of de RDW wel wil herkeuren.
Het plaatsen van xenon of led lampen in Nederland is toegestaan, ook in een armatuur waar de "H" van halogeen op staat.
Het is een toegestane modificatie, ook al is het niet serienmäßig.
Daar is geen herkeuring voor nodig.
Of het kan en of het in de voertuiggegevens van het kentekenregister kan worden opgenomen, dat moet je echt aan de RDW vragen.

Het enige is dat het lichtbeeld moet voldoen aan de wettelijk voorgeschreven eisen.
Daar hoeft de RDW niet voor te testen, dat kun je bij een garagebedrijf laten doen.
Of het lichtbeeld aan die wettelijke eisen voldoet, dat kan ik niet beoordelen.
Maar ik heb mijn twijfels.
Op de hele website van retrofitlab ben ik geen stukje over juridische verwijzing tegengekomen.
Wordt dat bewust weggelaten of is dat gewoon vergeten?

Op grond van EU wetgeving moeten buitenlandse handhavers toch al de modificaties die in een ander land (Nederland) zijn toegestaan bij tijdelijke invoer (vakantie) toelaten, ook al is dat niet in overeenstemming met de eigen buitenlandse voertuigwetgeving.
Dat die handhavers dat niet doen, dat is een tweede.
Vreemd dat KNMV, MAG of ANWB daar nooit ingedoken zijn.
Inspector Gadget

Dank je wel voor deze vroege reactie! _004

Da's een goede!
Inderdaad, het is maar de vraag of RDW hierop wil keuren, aangezien er inderdaad (vooralsnog) geen wettelijke kader is.

Dat een leverancier/fabrikant geen melding is inderdaad soms om dergelijke redenen.
Zolang het bij wet nog niet geregeld is, zijnde een verbod of additionele eisen (bijv. was-installatie, niveau-regeling e.d)

Zo ziet je bij bijvoorbeeld de fabrikant Pilot dat ze wel de regelgeving op hun website toelichten.
Scheelt ook achteraf "gedonder" als een klant melding maakt van desondanks een bekeuring om het een of ander.

Ik ben geen expert in dergelijke materie, maar wat betreft de EU-wetgeving of wetgeving in een ander (EU)land gaat die nooit boven lokale wetgeving, heb ik zoal begrepen;
Zo bedoel ik, ter illustratie, de wetgeving aangaande raamfolie c.q de lichtdoorlaatbaarheid van de zij- en voorramen.
Volgens mij zijn er diverse landen in de EU waar daar geen regels voor gelden maar we kunnen regelmatig op TV zien bij de betreffende handhaaf-programma's (Blik op de Weg e.d.) dat in Nederland daar weldegelijk op gecontroleerd wordt en ook fikse bekeuringen voor uitgeschreven worden, ook voor buitenlandse bezoekers.

Maar wellicht heb je helemaal gelijk en is het een hiaat in de EU regelgeving, dat is voer voor de experts en belangenorganisaties.
Ik kan er alleen maar wild naar gissen en gokken, slurpende aan de koffie.

Wellicht dat het navolgende verduidelijking geeft;
http://www.swov.nl/rapport/Factsheets/N ... geving.pdf
MofkaP
Contacteer:

Europese of verdragswetgeving gaat altijd boven lokale wetgeving.

Dat staat zo in de Grondwet:
Artikel 93
Bepalingen van verdragen en van besluiten van volkenrechtelijke organisaties, die naar haar inhoud een ieder kunnen verbinden, hebben verbindende kracht nadat zij zijn bekendgemaakt.
Artikel 94
Binnen het Koninkrijk geldende wettelijke voorschriften vinden geen toepassing, indien deze toepassing niet verenigbaar is met een ieder verbindende bepalingen van verdragen en van besluiten van volkenrechtelijke organisaties.

Daar weet onze voormalige minister van Justitie opa Opstelten alles van en zijn o.a. de internetproviders en telefoonaanbieders heel blij mee.

Nog een voorbeeld:
Volgens EU wetgeving moeten motorfietsen overdag verplicht dimlicht voeren (de witte of oranje stadslichten mogen meebranden).
In de meeste EU landen is die verplichting al in de lokale wetgeving opgenomen.
In Nederland nog niet.
Volgens een bepaald forum waar veel handhavers schrijven, bestaat die verplichting in Nederland niet omdat er niet voor kan worden bekeurd.
Dat is dus het referentiekader ........ :(

Hetzelfde dualisme geldt t.a.v. xenon verlichting. Volgens EU wetten is bij auto's ombouw verboden zonder aanpassingen als wis-was en hoogteregeling, dat verbod heeft een tijdje in de Regeling Voertuigen gestaan. Ook kregen motorrijders daarvoor een bon; die zijn achteraf allemaal weer ingetrokken. Die betreffende agenten hadden de klok horen luiden. Er is toen door het LOOT verzocht om agenten te informeren dat het nabouwverbod (destijds) alleen voor auto's gold.

Nu staat er in de EU reglementen voor motorfietsen dat het lampje moet overeenkomen met de code van de armatuur. Of er een werkelijk verbod voor ombouw geldt, dat zou ik moeten nakijken, ik weet het niet zeker. In veel landen is dat wel zo volgens de lokale wetgeving.

Helaas is de coryfee op het ministerie van justitie die gespecialiseerd was in verkeers- en voertuigwetgeving en de nieuwe of aangepaste wetgeving voorbereidde, een jaar of drie geleden met pensioen gegaan. Vanwege de bezuiniging is er geen echte opvolger aangesteld, het wordt er nu bij gedaan.
WaltzingMatilda
Type: R1250RT
Bijz: Triumph 900 GT PRO en een Moto Guzzi V85 TT
Land: LUXEMBOURG
Woonplaats of omgeving: Kautenbach

Ongelezen bericht door WaltzingMatilda »

Ik volg dit draadje met meer dan warme belangstelling aangezien ik én Xenon heb én met enige regelmaat in Duitsland en Frankrijk aan het toeren ben.
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
aantzeetje

Europese of verdragswetgeving gaat altijd boven lokale wetgeving.
Klopt inderdaad. Maar niets weerhoud de landen er van een strengere regelgeving te voeren dan de EU !

Bv: rij maar eens met zomerbanden in D, L of in I (provincie Torino - moet je zelfs verplicht sneeuwkettingen bij hebben gedurende de wintermaanden, net zoals in bepaalde kantons in CH en bergregio's in F) als het sneeuwt. Kom je oom agent tegen en is deze in een slechte bui, kan je je voertuig laten staan of in het ergste geval wordt het weggesleept met een boete van 150€ bovenop.

Net zoals in B aangepaste motorkledij verplicht is.

M.a.w. als je geen herkeuringsbewijs van de RDW hebt, sta je nergens.
Inspector Gadget

En andersom zijn er ook regelgeving in Nederland die op basis van zogenoemde EU adviezen (!) bij ons in wetten zijn omgezet.
(beroemd voorbeeld is de glazenwasser in Nederland die een hijsinstallatie moet gebruiken als hij boven de 10 meter werkt, ladderen is niet meer toegestaan)

Het moge zo zijn dat formeel EU wetgeving boven lokale wetgeving uit gaat, maar in de praktijk blijkt dat vaak toch wel anders te gaan/zijn.

En Nederland is ondertussen beroemd (voor Nederlanders zelf: berucht) om te proberen het beste jongetje van de klas te zijn, als het om regelgeving gaat.

Terug naar het onderwerp;
De 1e stap zal dus de RDW zijn, denk ik zo.
1-handed
Bijz: www.1-handed.com
Woonplaats of omgeving: Sappemeer
Contacteer:

Ongelezen bericht door 1-handed »

WaltzingMatilda schreef:Ik volg dit draadje met meer dan warme belangstelling aangezien ik én Xenon heb én met enige regelmaat in Duitsland en Frankrijk aan het toeren ben.

Ga alvast maar sparen :cry:
In Frankrijk kan zelfs je kenteken worden afgenomen
Alwel ik ik het jaren heb gevoerd , brand ik mijn hand er niet meer aan :D
JOS WRSM
Erelid
Erelid
Type: Ik heb geen motor (meer)
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

Laten we in dit draadje svp de discussie over wel of niet Xenon even buiten beschouwing? De behandeling hierover in dit draadje was al uitvoering.
Jos WRSM
Inspector Gadget

Ok, dan ben ik benieuwd naar wat ervaringen van de auteur van dit draadje (ook al is hij ff niet meer op het forum geweest);
- Hoe bevalt het 's avonds ondertussen?
- Nog op- of aanmerkingen gehad van de overige verkeersdeelnemers?
- Hoe lang duurde het inbouwen?
Heb je de koplamp naar hen opgestuurd of ben je op de motor gesprongen en werd het klaar-terwijl-u-wacht door hen gedaan?

Ondertussen zal ik contact opnemen met de RDW over de eventuele goedkeuring-aanvraag (on)mogelijkheden, want dat zal voor menigeen ook belangrijk zijn om te weten.
Inspector Gadget

Ondertussen contact gehad met RetroFitLab;

Inderdaad, zover hen bekend is, wordt in Nederland Xenon op motorfietsen min of meer toegestaan of gedoogd.
Mits wel het juiste lichtbeeld (afscheiding donker/licht) op orden is.
Maar dat geldt natuurlijk voor elke verlichting, je krijgt anders een prent schat ik zo in.

Het is hen (ook) bekend dat in Oostenrijk (en Duitsland) aanvullende eisen zijn, met name hoogteverstelling.
Desalniettemin hebben ze relatief veel klanten uit Duitsland en Oostenrijk die de complete kits kopen, en hebben ze vooralsnog nog nooit gehoord dat die aangehouden en/of een bekeuring gehad hebben.
Waarschijnlijk omdat het voordeel ook is dat deze oplossing voor de gemiddelde persoon niet te onderscheiden is van een originele xenon koplamp, geven zij aan.
Daarnaast kan je, omdat ze Xenon H1 lampen gebruiken, tijdelijk ook halogeen H1 lampen monteren in de projectors en zou het dan weer wel wettelijk in orden zijn, ook voor het buitenland.
Ware het niet dat op de 1200RT je er niet altijd ff gemakkelijk een lamp wisselt. :$

Ik heb ook getracht, via hun webformulier, contact te zoeken met de RDW, maar dat lijkt te zijn mislukt;

Uw aanvraag is verstuurd naar de RDW.
Binnen 15 minuten ontvangt u een mail op het door u ingevulde mailadres. In deze mail staan ook de op het formulier ingevulde gegevens. Wanneer u geen mail krijgt is er iets fout gegaan met het versturen. In dat geval kunt u een nieuw formulier invullen.
Ik kreeg dus niet binnen de gestelde 15 minuten een bevestiging.
Maar dat weet ik over drie (3) werkdagen. ;)
EileRT
Erelid
Erelid
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Woonplaats of omgeving: Drachten

Ongelezen bericht door EileRT »

Thanx voor jouw actie en info Rob! _004
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert
Inspector Gadget

Hmm, apart, ondanks dat ik geen melding terugkreeg van RDW dat de website-formulier "gelukt" was, heb ik nochtans (dus er zijn wat daagjes over heen gegaan :lol: ) toch antwoord gekregen van de RDW;
Desondanks mijn complimenten voor de RDW, ze proberen echt hun best te doen, binnen de kaders;
Of ik het allemaal goed begrijp en begrepen heb, is een 2e. ;)

Hartelijk dank voor uw e-mail. U vraagt de RDW informatie over het wijzigen van de dimlicht van uw motorfiets.

U mag de verlichting aanpassen, mits u aan de gestelde eisen volgens hoofdstuk 5 van de Regeling voertuigen kunt voldoen. Hierin staat onder andere het volgende:
Artikel 5.4.56
Het dimlicht van motorfietsen moet goed zijn afgesteld, hierbij is het bepaalde in Aanvullende permanente eisen, artikelen 113 en 114 van toepassing.

Artikel 113

Het dimlicht moet zodanig zijn afgesteld dat bij controle met een koplamptestapparaat het geprojecteerde beeld, na fixatie van het apparaat, voldoet aan de volgende eisen:

1. het lichte vlak moet zich onder het donkere vlak bevinden;
2. een duidelijke, geheel of ten dele horizontale scheidingslijn tussen licht en donker moet zichtbaar zijn;
3. het horizontale gedeelte van de scheidingslijn moet zich bevinden tussen of op de lijnen op het scherm van het koplamptestapparaat, die overeenkomen met een daling van de lichtbundel ten opzichte van de horizontale middenlijn van de koplamp van 5 tot 40 mm/m;
4. indien een ten dele horizontale scheidingslijn zichtbaar is:

1°. moet het horizontale gedeelte van de scheidingslijn zich grotendeels links bevinden van de verticale hartlijn op het scherm van het koplamptestapparaat;

2°. mag het snijpunt van het horizontale en het niet-horizontale gedeelte bij controle met een koplamptestapparaat niet links van de verticale hartlijn op het scherm van het koplamptestapparaat vallen.

Artikel 114

1. De stand van de lichtbundel van het dimlicht wordt gecontroleerd met behulp van een koplamptestapparaat dat juist voor het voertuig moet zijn opgesteld en waarbij;

a. de voorwielen van het voertuig in de stand van rechtuitrijden staan;

b. de handrem van het voertuig los staat, en

c. het voertuig en het koplamptestapparaat op een vlakke en horizontale vloer zijn geplaatst.

2. Indien het voertuig is uitgerust met een inrichting waarmee de dimlichtafstelling eenvoudig aan de beladingstoestand kan worden aangepast, moet tijdens de controle deze afstelinrichting staan op de stand die overeenkomt met de beladingstoestand.

3. Indien het voertuig is uitgerust met een automatische niveauregeling, wordt de controle uitgevoerd met stationair draaiende motor. Een eventuele bedieningsmogelijkheid moet in de normale rijstand staan.

4. Voertuigen die zijn voorzien van een kenteken bevattende de lettergroep CD of CDJ of de lettergroep BN of GN en twee groepen van twee cijfers dan wel een vermelding inzake afwijkende koplampen onder bijzonderheden in het kentekenregister of op het kentekenbewijs, mogen zijn voorzien van dimlichten met een afwijkend lichtbeeld. Het dimlicht wordt niet als verblindend aangemerkt indien deze als volgt is afgesteld:

a. globaal mag het geprojecteerde lichtste vlak, voor zowel een beladen als een onbeladen voertuig, zich niet bevinden boven de horizontale lijn die overeenkomt met een daling van 2 cm/m van de lichtbundel ten opzichte van het midden van de koplamp;

b. tevens mag het midden van dit vlak zich niet duidelijk links bevinden van de verticale hartlijn op het scherm van het koplamptestapparaat.

Goedkeuring
Wanneer u voor deze verlichtingsunit een typegoedkeuring wilt verkrijgen dient u aan de volgende voorwaarde te kunnen voldoen:

Als u één of een serie componenten, bestemd voor voertuigen, op de markt wil brengen, moet u ervoor zorgen dat deze goedgekeurd wordt door de RDW. De voertuigfabrikant zal u om deze goedkeuring vragen, omdat deze eisen ook aan de voertuigfabrikant worden gesteld. Hieronder leest u aan welke eisen het component en, bij typegoedkeuring, ook uw productieproces moet voldoen. Verder leest u meer over hoe u deze goedkeuringen bij de RDW aanvraagt. De RDW kan u hierin ondersteunen.

Individuele goedkeuring of typegoedkeuring

U kunt voor één exemplaar, van bijvoorbeeld een stootbalk, een individuele goedkeuring aanvragen. Dit ene exemplaar moet dan voldoen aan de gestelde eisen. De goedkeuring geldt eveneens voor dit ene exemplaar. Voor een serie van dezelfde producten kunt u een typegoedkeuring aanvragen. Hiervoor moet behalve het component, ook het productieproces voldoen aan de richtlijnen: u moet kunnen garanderen dat elk exemplaar uit de serie aan dezelfde eisen voldoet (overeenkomstig met het product van de homologatietest).

Eisen aan componenten

Om een (type)goedkeuring te kunnen krijgen, moet uw component voldoen aan de EG-richtlijnen (http://ec.europa.eu/enterprise/sectors/ ... dex_en.htm) en ECE verordeningen. (http://www.unece.org/trans/main/welcwp29.html)

Voor systemen, afzonderlijke technische eenheden of componenten zijn EG goedkeuringen verplicht voor alle lidstaten van de Europese Unie. Deze worden aangeduid met een kleine ‘e’. De goedkeuringen worden afgegeven op basis van EG-richtlijnen. ECE-goedkeuringen worden afgegeven voor systemen, afzonderlijke technische eenheden of componenten (hiervoor is geen WVTA mogelijk). U moet deze goedkeuring hebben voor alle landen die (vrijwillig) elke overeenkomst hebben ondertekend. In de wetgeving worden deze aangeduid met een grote ‘E’. De wereldwijd aanvaarde ECE verordeningen vormen de basis.

Wilt u een opdracht plaatsen bij de RDW dan kunt u het het digitale opdrachtformulier 'Opdrachtformulier TGK/Orderform TGK' hier aanvragen.
(https://www.rdw.nl/Lists/Opdrachtformul ... omponenten)

Eisen aan fabrikant

Voordat u een typegoedkeuring voor uw component kunt aanvragen moet u aantonen dat uw productieproces in orde is.
(https://www.rdw.nl/sites/tgk/Paginas/To ... omponenten)

Ook kunt u een RDW-goedgekeurde technische dienst inzetten om testen uit te voeren.
(https://www.rdw.nl/sites/tgk/Paginas/TG ... omponenten)

Voor het verkrijgen van typegoedkeuringen moet u een geldig Compliance Statement hebben. Voor het aanvragen van een Compliance Statement of het doorgeven van een wijziging kunt u het formulier 'Opdrachtformulier CoP/Orderform Compliance Statement' hier aanvragen.
(https://www.rdw.nl/Lists/Opdrachtformul ... omponenten)

Kosten

De prijs van een test is opgebouwd uit de volgende componenten:

* De uitvoering van de test en ook de rapportage van de test op basis van het technisch uurtarief.
* De administratieve kosten op basis van het administratieve uurtarief.
* Een toeslag voor het gebruik van de faciliteiten, indien van toepassing op basis van het betreffende uurtarief.
* Toelatingskosten en instandhoudingskosten (https://www.rdw.nl/SiteCollectionDocume ... kosten.pdf)

De uurtarieven vindt u in de tarievenlijst van TTV van de RDW. U kunt tijdens uw gesprek met de RDW-medewerker een indicatie van de kosten vragen.
(https://www.rdw.nl/SiteCollectionDocume ... 202015.pdf)

Vragen?
Heeft u na het lezen van deze e-mail nog vragen? Wij helpen u graag verder. U kunt ons bereiken door te reageren op deze e-mail, of telefonisch via 0900 07 39 (€ 0,10 per minuut, maandag t/m vrijdag van 8.00 tot 17.00 uur). U kunt ons ook bellen vanuit het buitenland. (http://www.rdw.nl/overrdw/Paginas/Belle ... ortal/Over)
DesertStrom
Woonplaats of omgeving: Noord Holland

Ongelezen bericht door DesertStrom »

We doen er van alles aan, positie op de weg, extra rij-opleidingen, opvallende kleding, nog meer en nog betere verlichting, maar als ik dan dit zie begin ik mij toch e.e.a. af te vragen:
En dit komt dan gemiddeld 2 keer per week voor.

Afbeelding

(fotootje van de site van Stefan Verkerk geplukt)
aantzeetje

dus als retrolab een EU type keuring heeft dan zou het mogen en zou de RDW een attest kunnen afleveren als ik het goed begrijp. Hebben ze die niet, dan mag het dus niet. Op hun site zie ik nergens keuringsattesten staan?
Inspector Gadget

Wat ik begrepen heb, heeft Retrolab niets ter keuring gedaan, noch toelatingen of enig andere certificeringen.

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Verlichting & Elektronica”