Lekkage tussen motorblok en versnellingsbak

Onderhoud, problemen en ervaringen.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
Wally69

Lekkage tussen motorblok en versnellingsbak

Ongelezen bericht door Wally69 »

Ik heb sinds kort lichte olielekkage tussen het motorblok en de versnellingsbak,
heeft iemand enig idee wat deze lekkage veroorzaakt?
Ik heb op de foto aangegeven met de rode pijl het gebied waarboven de lekkage
vandaan komt.

Afbeelding
Afbeelding

Het betreft een -1200- bouwjaar 2011
Ton1959
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg

Re: Lekkage tussen motorblok en versnellingsbak

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Volgens mij moet je dan denken aan voorste versnellingsbak oliekeerring of oliekeerring achter de koppeling/vliegwiel. Je zou aan de olie kunnen ruiken omdat motorolie anders ruikt dan versnellingsbakolie of cardanolie. Controleer je versnellingsbakoliepeil maar eens om te kijken of die te laag staat? Als het een lekkende koppelingscilinder was dan zakt je vloeistofpeil en remvloeistof lost lak snel op dus ook dat is snel zichtbaar.
Wally69

Beste Ton,

bedankt voor je reactie.
Ik heb geroken aan de olie en ben bijna voor 100% zeker dat het motorolie is,
het koppelingsvloeistof niveau is niet gezakt deze staat nog op max dus verwacht
dat daar geen lekkage zit, morgen zal ik het niveau van de versnellingsbak controleren
en laat het resultaat dan weten.

In het geval de keering van motorblok naar koppeling lekt dan heb ik een beste
klus voor de boeg :D
JeHo
Type: R1200RT
Bijz: kleur schwartz 2 (bmw autokleur)
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zuiden

Ongelezen bericht door JeHo »

Nog een andere mogelijkheid is de simmering stuk van de balansas
m.v.g. JeHo
Wally69

Simmering balansas zou ook zeer goed de veroorzaker kunnen zijn, de lekkage is nagenoeg direct daaronder zichtbaar.
Om zekerheid te kunnen krijgen zou ik toch de achterkant moeten verwijderen inclusief V-bak .
Is lekkage van de simmering balansas een veel voorkomende klacht bij deze motoren dat iemand weet?
beckysmile

Ongelezen bericht door beckysmile »

Simmerringen gaan over het algemeen lekken door langdurige stilstand, zeker als het olieniveau net halverwege de ring is. De ene helft blijft dan vochtig, terwijl de andere helft uitdroogt, en net op die overgang ontstaat uiteraard de lekkage, door bijvoorbeeld een klein droogtescheurtje. Ook is het mogelijk dat het droge deel aan de as plakt en dan bij de eerste keer draaien kapot getrokken wordt.
Als de lekkage heel gering is, is het mogelijk dat de simmerring hersteld wordt met zgn olieverbeteraar, maar de kans dat dat lukt is niet erg groot. Vervangen is dan dus de enige juiste oplossing.
Voor de niet-doorrijders geldt dus, zet je motor op de middenbok, in een hoge versnelling en draai eens in de week het achterwiel een aantal keren met de hand rond, zodat alle andere assen in het blok ook even rondgedraaid worden, dat voorkomt zulke problemen en onnodige dure reparaties.

Groet, Aad
JeHo

Begin eerst met het goedkoopste en snelste te demonteren onderdeel n.l. de koppelingswerkcilinder welke is bevestigd aan de achterdeksel van de v-bak.
Als deze zou lekken gaat de lekolie via de drukstang naar de koppelingsplaat en moet je deze ook vernieuwen als je er niet snel bij bent.
Trouwens de koppelingsvloeistof is geen remvloeistof maar een speciale minerale olie . Dus niet met remvloeistof vullen bij een 1200 boxer.
Als de simmering van de balansas lekt zal de motorolie niet zo snel op de koppelingsplaat komen omdat de balansas op het laagste punt van de motor ligt.
Maar dit is natuurlijk geen exuus om z.s.m. te repareren.Geldt ook voor simmeringen v-bak en krukas.
En inderdaad het is geen werkje wat je tussen de soep en de aardappelen doet. En als je geen of weinig sleutelervaring hebt bezint voor gij begint!
succes JeHo
Wally69

Bedankt voor alle reacties, hier kan ik in ieder geval wat mee..!
V-bak olie gecheckt vandaag en deze is ook nog op peil, ik denk dat ik volgende week start met de klus en verwacht
dat de simmering van balansas lekt maar dat zal volgende week blijken.
Deze week alles voor zover mogelijk met de hogedruk schoon spuiten en daarna een kort stukje rijden om niet teveel
olielekkage te creëren maar net genoeg om de lokatie straks te kunnen vaststellen . :O
Ik heb redelijk veel ervaring met sleutelen dus deze klus durf ik wel aan en uiteraard hou ik jullie op de hoogte evt. met foto's.
Ton1959

Tussen motor en versnellingsbak spuit je het toch niet zuiver denk ik. Je hebt waarschijnlijk meer kans om het lek te vinden als je niks afspuit. Door de hoge druk blaas je de olie eerder meerdere richtingen uit waardoor het moeilijker kan worden.
Troy
Land: België
Woonplaats of omgeving: Antwerpse kempen

Ongelezen bericht door Troy »

Hoofdverdachte is de balansas, lekt ook 't vaakst.
hulpcilinder koppeling kan natuurlijk maar dan moet je hoeveelheid in je potje op 't stuur al flink gedaald zijn als 't al onder aan 't blok eruit loopt !!
Wally69

Dat verwacht ik ook Troy, dit weekend ga ik beginnen aan de klus.
Wally69

Demontage klus zojuist klaar, gezien het oliespoor is de krukas kering de dader van de lekkage.

Afbeelding
Afbeelding

Overigens best klusje...!

Afbeelding
RharryRT
Type: Overig R-serie
Woonplaats of omgeving: Wenum

Ongelezen bericht door RharryRT »

Wat een klus zeg je moet het maar durven,maar snap er niets van dat een motor(r1200rt) van 20000 euries met dit soort euvels te maken krijgt.Als je dit bij de dealer laat doen gaat dit een zak vol duiten kosten,de lol gaat er dan snel af.
Wally69

Ik weet niet wat zo'n klus bij de dealer zou kosten maar ben er wel benieuwd naar.
Het blijft wel de ultieme manier om je motor goed te leren kennen :idea:

Afbeelding

Uiteraard meteen koppelingsplaten vernieuwen , cardan olie en versnellingsbak olie vervangen
nu toch alles gedemonteerd is.
EileRT
Erelid
Erelid
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Woonplaats of omgeving: Drachten

Ongelezen bericht door EileRT »

Wally69 schreef:Het blijft wel de ultieme manier om je motor goed te leren kennen
De meesten van ons doen dat rijdend . . . :O . . . maar op deze manier kun je het ook opvatten! ;)

Succes in ieder geval . . . je verkiest een grondige aanpak! _004
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert
beckysmile

Ik heb vorig jaar zelf mijn (total-loss) motor gedemonteerd ipv naar de sloper, zo leer je natuurlijk ook je motor kennen.
Daarvan leer je in elk geval hoe het hele zaakje in elkaar zit, en dat is eigenlijk best eenvoudig. Meestal is het probleem dat we geen plaats en/of tijd genoeg hebben om een dergelijke klus aan te pakken.

Respect dat je dit zelf doet.

Een goede handleiding van Haynes ofzo helpt natuurlijk ook ontzettend, en schakel ook alle hulp via youtube maar in, daar staan ook genoeg howto's over onze babies.

Succes met weer in elkaar zetten.

Groet, Aad
Ton1959

Dus toch de krukaskeerring. Zie je dan ook op de krukas zelf een inlooprandje van de oliekeerring? Toen ik werkte aan Mercedes lekte deze keerring ook regelmatig maar die hadden een metalen dikke loopring tussen krukas en keerring. Die kon je dan omdraaien als je de keerring vernieuwde of nog beter vernieuwen. Vaak veroorzaakt de keerring ook een inlooprandje op de krukas als er geen tussenring is en als dan de keerring precies op dezelfde diepte ligt na montage krijg je daar weer sneller een lekkage.
Wally69

bedankt Aad, het in elkaar zetten komt goed.
Bedoel je dat direct achter de keerring een randje zit waar tegenaan de keerring zit Ton en door aanloop slijtage de lekkage ontstaat?
Misschien dat in dat geval een ondiepere plaatsing maar wel volledig verzonken een oplossing kan zijn?
Ik moet alles eerst nog vet vrij maken en zal daarna de oude keerring pas verwijderen, maar
zoals ik op plaatjes kan zien in documentatie is de keerring voor het lager gemonteerd met niets daartussen.
Ik verwacht morgen aan het cleanen en verwijderen toe te komen, na demontage plaats ik
een foto.
Ton1959

Meestal waar de lip van de keerring de krukas raakt krijg je een soort inloopgroef. En soms kan je de ring net iets verder tikken waardoor de lip van de nieuwe keerring niet precies op dezelfde plaats komt. De keerring zal de oorzaak zijn maar kijk goed naar de plaats waar de keerring de krukas raakt.

Daarom gebruikt men bij auto's een soort tussenring soms tussen keerring en krukas. Als daar een inloopgroef in komt vervang je de tussenring . En dan draagt de keerring als het ware weer op een nieuw vlak zonder groef.
Maar het kan ook zijn dat het loopvlak van de keerring op de krukas er goed uit ziet. Let op met de keerring erin tikken. Dealers hebben daar waarschijnlijk speciaal gereedschap voor om te zorgen dat de binnenzijde van de keerring niet beschadigd tijdens montage. En goed recht erin tikken.
Baird
2024
2024
Bijz: R1200GS LC
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Ongelezen bericht door Baird »

Is het één of zijn het er twee achter elkaar? Ik meen dat bij de 1150 met een aangepast colablikje de seal geplaatst kan worden, droog zelfs, pas nog bij Beemer-Tycoon gebeurd. Bij mijn R80 destijds eerst de seal laten zwellen in hete olie en dan pas plaatsen, tijden veranderen.

Bij de 1200 niet de "achterkant-omhoog-klap-methode" gebruiken?

succes _004
Met vriendelijke motorgroet
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
JeHo

Mocht het zijn dat de simmering een groefje in de krukas heeft gemaakt zoals Ton beschrijft dan het groefje met fijn waterproof schuren zodat het bijna niet voelbare
braampje weg is.Wel zorgen dat er geen schuurmiddel in het lager kan komen.
Voor demontage oude simmering de inbouwdiepte opmeten en de nieuwe simmering ongeveer 0.2 mm minder diep monteren in het huis.
Moet wel secuur gebeuren zodat de simmering niet schuin in het huis wordt gemonteerd.
Vraag is of je de simmering ingaande as v-bak ook vernieuwd of eventueel alle drie.
Wat deze klus bij de dealer kost ongeveer 8 uur werk aan 60-80 € per uur zonder onderdelen.
Voor de rest komen mij deze fotos heel erg bekend voor !!!!! En het is zoals ik eerder schreef een klus die je niet tussen soep en aardappelen doet.
En oefening baart kunst. Na drie of vier keer dit werk doe je het ook in een dag.
Mocht je teflon simmeringen krijgen mogen deze absoluut niet met olie gemonteerd worden en voor montage oprekken zodat de ring makkelijker over de as schuift.
succes JeHo
JeHo

Bij de 1200 moet het frame in twee stukken gedeeld worden
m.v.g. JeHo
JeHo

Ik denk dat het heel moeilijk wordt om het achterframe ( zoals op de foto is te zien) te monteren is zonder dat de cardan en de cardanas zijn gedemonteerd .
Ik doe dit altijd apart mede dat ik alleen werk . Maar met hulp is het misschien wel mogelijk om dit in zijn geheel te monteren.
m.v.g. Jeho
Wally69

Vandaag met ontvetter en kwast bezig geweest, daarna de balansas en krukas keerring verwijderd.

Afbeelding

Na demontage van de balansas en keerring heb ik toch zo mijn twijfels over de lekkage gezien het
olie spoor wat na demontage zichtbaar wordt zie foto.

Afbeelding

Nu moet ik de orginele onderdelen bestellen, maar waar doen jullie dit, gewoon bij de lokale BMW dealer auto/motor...?
beckysmile

Hoi,

onderdelen bestellen kun je onder amdere bij de dealer, maar ook in Duitsland bij
http://www.wuedo.de

Ik heb geen idee of de laatste goedkoper is dan de dealer, maar dat zou zomaar het geval kunnen zijn.

Voor het zoeken naar onderdeelnummers kun je kijken op
http://www.realoem.com

Succes, Aad
Wally69

Bedankt Aad
Ton1959

Jou eerste foto's waren toch best duidelijk en ik zou ook zeggen krukaskeerring. Op de laatste zie ik zo maar weinig.
Benji
Type: R1150RT
Land: België
Woonplaats of omgeving: Limburg

Ongelezen bericht door Benji »

Voor onderdelen ga ik altijd bij http://www.hobbyist.nl
Motorrijden is meer dan merk en type. Motorrijden wil je liefst zorgeloos doen ... en met zekerheden qua veiligheid en toekomstverwachting van zo weinig mogelijk kosten.
siebke
Bijz: 2009, import (D)
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Peel en Maas

Ongelezen bericht door siebke »

Benji schreef:Voor onderdelen ga ik altijd bij http://www.hobbyist.nl
+1 (alleen "altijd" = voornamelijk")
As ut neet geit zoeas 't môt, dèn môt 't mèr zoeas ut geit
Wally69

Klus is klaar, gister de krukas keerring en balans-as keerring erin getikt en koppelingsplaat vernieuwd (was niet echt nodig).
Ook motor en versnellingsbak olie vernieuwd en olie en luchtfilter vervangen.
Totale kosten €240,-

Afbeelding

JeHo, het terugplaatsen van de achterkant met de cadan gemonteerd was geen enkel probleem in m'n eentje alleen het
afdichtings rubber tussen v-bak en cardan voorzien van een sluitring (ty-rip) is lastig.

Bij deze wil ik allen bedanken die meegedacht hebben met mij en voor alle tips & tricks -top-
Laatst gewijzigd door Wally69 op 25 mar 2015, 07:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Wolfs RT
Bijz: R1200GSA-LC
Woonplaats of omgeving: 't Gooi

Ongelezen bericht door Wolfs RT »

Goed gedaan hoor _004

En nu lekker rijden!
Now:
BMW R1200GSA-LC '15

Before:
BMW R1200RT '10 (DOHC)
BMW R1200RT '05
Honda XL1000V (Varadero) '99
Honda VT700 (Shadow) '86
JOS WRSM
Erelid
Erelid
Type: Ik heb geen motor (meer)
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

Met alle respect . . . . _004
Wally69 schreef:Klus is klaar, gister de krukas keerring en balans-as keerring erin getikt en koppelingsplaat vernieuwd (was niet echt nodig).
Totale kosten €240,-
JeHo, het terugplaatsen van de achterkant met de cadan gemonteerd was geen enkel probleem in m'n eentje alleen het
afdichtings rubber tussen v-bak en cardan voorzien van een sluitring (ty-rip) is lastig.

Bij deze wil ik allen bedanken die meegedacht hebben met mij en voor de alle tips & tricks -top-
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM
EileRT
Erelid
Erelid
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Woonplaats of omgeving: Drachten

Ongelezen bericht door EileRT »

Jos WRSM schreef:Met alle respect . . . . _004
Wally69 schreef:Klus is klaar, gister de krukas keerring en balans-as keerring erin getikt en koppelingsplaat vernieuwd (was niet echt nodig).
Totale kosten €240,-

Bij deze wil ik allen bedanken die meegedacht hebben met mij en voor de alle tips & tricks -top-
+ 1 . . . met alle respect! _004
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert
basplehn
Type: R1200RT/LC
Bijz: Tourscherm, Topkoffer en NAV V
Woonplaats of omgeving: Heesch

Ongelezen bericht door basplehn »

En het mooiste, jij kent jouw motor nu van binnen en van buiten _004
BMW K1200GT (2003) Graugrun Metallic
BMW R1200RT LC (2014) Kalistograu Metallic Matt
Beemer-Tycoons
2023
2023
Type: Ik heb een andere motor
Bijz: Kawasaki GTR1400, V-Stream scherm ,Hypro vering.
Woonplaats of omgeving: Dordrecht

Ongelezen bericht door Beemer-Tycoons »

Ik zie nu pas dit hele draadje betreffende je lekkage en het vervangen van de krukas keerring, zelf heb ik dit helaas meerdere malen mogen doen. nadat ik twee jaar geleden problemen kreeg met de splineas van de versnellingsbak en de Koppelingsplaten ( het bekende euvel). Ik heb toen gelijk de krukas keerring vervangen die op die vreemde manier met de lip naar binnen droog gemonteerd moet worden. Na enige honderden kilometers begon die toch weer door te zweten met als gevolg een bij hoge snelheid doorslippende koppeling, afgelopen winterstop nogmaals de keerring heel voorzichtig vervangen en volgens mij is het nu wel goed gegaan maar het blijft een vreemde manier van keerring monteren temeer je de keerring ook niet tegen een aanslag monteert, hopelijk is het voor jou gelijk goed gegaan.
[groet] Peter -1150-
Meer dan 45 Jaar Motor historie :Suzuki 250, Suzuki 750GT, Kawasaki Z900, Kawasaki Z1000, Suzuki 750GT, Honda 350 4cil, Kawasaki 450 2cil, Kawasaki Z550, Kawasaki Z1000ST, Kawasaki 1000GTR, Bmw R1100RT, BMW R1150RT, Kawasaki GTR1400
Afbeelding
Ton1959

Ik denk dat het net fijn is dat de keerring niet tegen een aanslag gaat. Dan kan je hem nog net iets dieper of minder diep monteren afhankelijk van de ruimte. Dit omdat de keerring vaak een lichte groef maakt op de krukas en als de nieuwe precies op dat randje loopt je net weer een lekkage kan krijgen. Bij de auto's ging er vaak een beetje olie aan de lip en dat was voldoende.
Wally69

Hallo Peter,

ik heb (gelukkig) tot nu toe geen lekkage kunnen waarnemen dus ik neem aan dat beiden goed gemonteerd zijn.
De diepte van montage heb ik iets ondieper gedaan , wel eerst maximale plaatsing diepte en dikte van keerring
gemeten zodat ik een iets ondiepere plaatsing kon realiseren met het idee zoals Ton al aangaf om lekkage door
slijtage op dezelfde plek te voorkomen.
Ik heb beide keerringen overigens "Droog" gemonteerd, dit stond ook uitdrukkelijk vermeld in de RepRom.

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Versnellingsbak & Koppeling”