Xenon projectoren in de R1200RT
Moderator: RT_Patrick
- DesertStrom
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Noord Holland
Re: Xenon projectoren in de R1200RT
Zoals ik de reactie van het RDW lees, staat in de eerste regel dat de verlichting op individuele basis mag worden aangepast, mits aan alle voorwaarden wordt voldaan die daaronder worden genoemd.
Wil je echter als motorfabrikant of fabrikant van after-market koplamphuizen deze aanpassing doen, dan zal men een type-goedkeuring moeten hebben.
Retrolab levert de componenten voor deze aanpassing en kan de aanpassing voor je uitvoeren, maar levert geen kant en klare aangepaste koplamphuizen, (zoals bijvoorbeeld Whitelights.DE aangepaste remlichten en knipperlichten levert) en zullen dus geen typegoedkeuring nodig hebben, hoewel ze wel erg dicht op het randje zitten.
Wil je echter als motorfabrikant of fabrikant van after-market koplamphuizen deze aanpassing doen, dan zal men een type-goedkeuring moeten hebben.
Retrolab levert de componenten voor deze aanpassing en kan de aanpassing voor je uitvoeren, maar levert geen kant en klare aangepaste koplamphuizen, (zoals bijvoorbeeld Whitelights.DE aangepaste remlichten en knipperlichten levert) en zullen dus geen typegoedkeuring nodig hebben, hoewel ze wel erg dicht op het randje zitten.
Klopt, er is een Regeling Voertuigen maar vooralsnog geen wetgeving die dergelijke verlichting specifiek verbied.
Of eventuele aanpassingen daaraan verbied.
Zolang je maar voldoet aan de gestelde lichtbeeld-regelgeving zoals omschreven en geen hinder of gevaar voor het overige verkeer veroorzaakt.
In mijn optiek is dit in essentie geen grensgeval betreffende RetroLab, omdat er eenvoudigweg (nog) geen specifieke regelgeving is, in Nederland, die dat (wel) regelt.
WhiteLights (et al) hebben wel die type-goedkeuring aangevraagd, anders mag het in Deutschland (en diverse andere EU landen) niet gebruikt worden noch gemonteerd zijn.
Of soms zelfs helemaal niet verkocht worden, nur fur export.
Of eventuele aanpassingen daaraan verbied.
Zolang je maar voldoet aan de gestelde lichtbeeld-regelgeving zoals omschreven en geen hinder of gevaar voor het overige verkeer veroorzaakt.
In mijn optiek is dit in essentie geen grensgeval betreffende RetroLab, omdat er eenvoudigweg (nog) geen specifieke regelgeving is, in Nederland, die dat (wel) regelt.
WhiteLights (et al) hebben wel die type-goedkeuring aangevraagd, anders mag het in Deutschland (en diverse andere EU landen) niet gebruikt worden noch gemonteerd zijn.
Of soms zelfs helemaal niet verkocht worden, nur fur export.
- sacuL
- Type: R1150RT
- Bijz: een mooie zwarte met LED daglicht verlichting.
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Utrecht
Dag Rob,Jos,
Ik weet niet of ik deze vraag in dit draadje zou mogen stellen, maar er werd wel hier over "gepraat"
Zo niet dan weet Jos hem wel goed weg te zetten denk ik
In dit kader een al eerder aangehaald punt van RAW /runinglights het voeren van deze verlichting die nu is goedgekeurd (uitspraak van MofkaP)
Nu weet ik dat jij veel hebt geëxperimenteerd met de KISAN SM-5 en er enkele met deze voorziening rondrijden
Hiermee krijg je dus je knipperlichten voor en achter constant in een lagere intensiteit brandend.
Ik ben het met MofkaP eens dat (vooral achter) de verwarring kan ontstaan.
Kan je deze schakeling zodanig manipuleren dat deze in een extra achterlicht is te maken?
Dat zal dan draden trekken worden denk ik, maar blijven dan de andere functies intact?
sacuL.
Ik weet niet of ik deze vraag in dit draadje zou mogen stellen, maar er werd wel hier over "gepraat"
Zo niet dan weet Jos hem wel goed weg te zetten denk ik

In dit kader een al eerder aangehaald punt van RAW /runinglights het voeren van deze verlichting die nu is goedgekeurd (uitspraak van MofkaP)
Nu weet ik dat jij veel hebt geëxperimenteerd met de KISAN SM-5 en er enkele met deze voorziening rondrijden
Hiermee krijg je dus je knipperlichten voor en achter constant in een lagere intensiteit brandend.
Ik ben het met MofkaP eens dat (vooral achter) de verwarring kan ontstaan.
Kan je deze schakeling zodanig manipuleren dat deze in een extra achterlicht is te maken?
Dat zal dan draden trekken worden denk ik, maar blijven dan de andere functies intact?
![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
"LEKKER DUURT ALTIJD TE KORT"
Ik heb de elektrische schema's van de 11xxRT niet meer maar de knipperlichten op de 11xx-serie is links (en rechts) 1 circuit, 1 draad volgens mij.sacuL schreef:...met de KISAN SM-5 ...
Er zijn dus 2 circuits, 1 voor de linkerzijde voor én achter, en 1 voor de rechterzijde voor én achter.
(in tegenstelling tot de 1200RT, elke lamp heeft zijn eigen aansluiting op de ZFE, een zegening en een curse als je met led-lampen aan de gang gaat)
Ik heb toentertijd voor mijn Kisan SM-5 ook de VectraLights aangeschaft en deze wel eens bekeken, dus volgens mij moet je via die extra RJ-11 aansluitingen (op de Kisan SM-5) wel iets kunnen doen.
Helaas heb ik geen 11xxRT noch de Kisan SM-5 meer, dus ik moet je helaas verdere duiding schuldig blijven, ik kan het niet (meer) verder uittesten. Jammer genoeg!
@ sacuL,
ik denk te begrijpen wat je wilt, ervoor zorgen dat aan de achterzijde alleen maar rood licht wordt uitgestraald.
De schakeling aanpassen zoals jij wilt is volgens mij niet mogelijk, simpelweg, omdat de sm-5 module het voltage voor je knipperlicht verlaagd, en daardoor een lagere lichtintensiteit genereert.
Daarvoor wordt dus gewoon de originele knipper-bedrading gebruikt, en is het dus niet mogelijk om dit te verleggen naar een anderlampje.
Als je dat wilt bereiken zul je naar een externe schakeling moeten grijpen die het lage voltage doorleidt naar (bijvoorbeeld) led-verlichting, die je in de koffers zou kunnen monteren, en het hoge voltage naar de knipperlichten, hetgeen dan meteen het nadeel oplevert, dat de extra verlichting uitgaat, als je richting aangeeft...
Het is ook nooit goed.
In mijn optiek kun je dan beter kiezen voor xtra verlichting in je kofferset, die je gewoon parallel aan je achterlicht laat branden. Bij de 11xx is dit geen probleem, want geen canbus, en dus geen problemen met aansluiten van allerlei extra dingen.
Succes, Aad
ik denk te begrijpen wat je wilt, ervoor zorgen dat aan de achterzijde alleen maar rood licht wordt uitgestraald.
De schakeling aanpassen zoals jij wilt is volgens mij niet mogelijk, simpelweg, omdat de sm-5 module het voltage voor je knipperlicht verlaagd, en daardoor een lagere lichtintensiteit genereert.
Daarvoor wordt dus gewoon de originele knipper-bedrading gebruikt, en is het dus niet mogelijk om dit te verleggen naar een anderlampje.
Als je dat wilt bereiken zul je naar een externe schakeling moeten grijpen die het lage voltage doorleidt naar (bijvoorbeeld) led-verlichting, die je in de koffers zou kunnen monteren, en het hoge voltage naar de knipperlichten, hetgeen dan meteen het nadeel oplevert, dat de extra verlichting uitgaat, als je richting aangeeft...
Het is ook nooit goed.
In mijn optiek kun je dan beter kiezen voor xtra verlichting in je kofferset, die je gewoon parallel aan je achterlicht laat branden. Bij de 11xx is dit geen probleem, want geen canbus, en dus geen problemen met aansluiten van allerlei extra dingen.
Succes, Aad
Inderdaad geen CAN-bus maar pas wel op als je met je achterverlichting "aan de gang gaat", het ABS systeem kan daardoor nadeling beïnvloed worden!beckysmile schreef:In mijn optiek kun je dan beter kiezen voor xtra verlichting in je kofferset, die je gewoon parallel aan je achterlicht laat branden. Bij de 11xx is dit geen probleem, want geen canbus, en dus geen problemen met aansluiten van allerlei extra dingen.
- MofkaP
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1300GS ASO + F850GS
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Amstelland
- Contacteer:
En daar vrees ik dat het fout gaat met een xenonlampje.Inspector Gadget schreef: 2. een duidelijke, geheel of ten dele horizontale scheidingslijn tussen licht en donker moet zichtbaar zijn;
Xenon geeft een bewegende vlamboog af, halogeen heeft een vast afgiftepunt in het filament.

Groetjes van MofkaP
Klik voor motorreisverslagen, verkeersquiz en foto's.
Klik voor motorreisverslagen, verkeersquiz en foto's.
Tenzij je, zoals RetroLab, een projectie-type lamp gebruikt, net als bij de "reguliere" OEM Xenon lampen. (!)MofkaP schreef:En daar vrees ik dat het fout gaat met een xenonlampje.
Xenon geeft een bewegende vlamboog af, halogeen heeft een vast afgiftepunt in het filament.
Wat je ook kunt zien in hun montage-video, de lichtscheiding is haarscherp.
- sacuL
Dag Rob, Beckysmile, en MofkaP.
Dank voor jullie reactie op mijn Kisan SM-5 vraag.
Ik had nog even de gedachte om in de achterknipperlichten L+R een schiedingsweerstandje te zetten, die de lage constante niet doorlaat en de hoge wanneer de richting of de alarmstand wordt ingeschakeld wel doorlaat.
Maar wat Rob zegt DE ABS kan he
Overigens heb ik van het remlicht achter wel een aftakking gemaakt naar de LED's verlichting in de topkoffer, dit zonder probleem voor de ABS.
Wat is wijsheid en welke weerstand zou dan een volgende vraag kunnen zijn.
sacuL.
Dank voor jullie reactie op mijn Kisan SM-5 vraag.

Maar wat Rob zegt DE ABS kan he

Overigens heb ik van het remlicht achter wel een aftakking gemaakt naar de LED's verlichting in de topkoffer, dit zonder probleem voor de ABS.
Wat is wijsheid en welke weerstand zou dan een volgende vraag kunnen zijn.

![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
Zolang je verlichting er bij zet en *niet* de bestaande verlichting verwijdert, zou het in principe goed moeten gaan voor wat betreft je ABS.sacuL schreef:Maar wat Rob zegt DE ABS kan he![]()
Wat is wijsheid en welke weerstand zou dan een volgende vraag kunnen zijn.![]()
In mijn optiek is een eventuele weerstand niet de oplossing, omdat een weerstand de elektrische stroom beperkt.
Daarnaast moduleert (lees: heel snel aan-en-uit) de knipperlichten om zo het "running light" effect te krijgen.
Maar, ik wil liever niet nog verder offtopic gaan met je welnemen;
Maak een nieuwe topic aan en vraag aan de forumbeheerders of zij de relevante berichten uit dit draadje daartoe verplaatsen, dan kunnen we het rustig verder over bomen.
Dank je wel voor je begrip!
- sacuL
Prima Rob,
Ga ik doen -top-
Groet sacuL.
Ga ik doen -top-
Groet sacuL.
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht