Motor blijft niet stationair lopen
Moderator: RT_Patrick
- amsteles
- Type: R1200RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Nieuwegein
Motor blijft niet stationair lopen
Zo af en toe komt het voor dat mijn r1200rt ( mei 2008) tijden het rijden, als je b.v. langzaam naar een kruispunt sukkelt met ingetrokken kopelingshandel, de motor afslaat.
Na weer starten en gas geven blijft hij wel lopen. Tijdens het rijden draait het blok perfect. Zodra je het gas loslaat slaat hij direct af; niet napruttelen maar direct baf stil.
Iemand daar ervaringen mee maar vooral ook een oplossing?
Na weer starten en gas geven blijft hij wel lopen. Tijdens het rijden draait het blok perfect. Zodra je het gas loslaat slaat hij direct af; niet napruttelen maar direct baf stil.
Iemand daar ervaringen mee maar vooral ook een oplossing?
Re: Motor blijft niet stationair lopen
Kan "valse lucht", lekkage in 1 van de aanzuigbuizen/verbindingen van en naar de throttle-bodies zijn.
De stationair wordt bij de R1200 elektronisch geregeld, misschien dat die kalibratie verlopen is. (bekent euvel)
En die kalibratie (adaptation) dient gedaan te worden door diagnose-apparatuur, zoals degene bij de BMW dealeRT, of Texa en GS911.
De stationair wordt bij de R1200 elektronisch geregeld, misschien dat die kalibratie verlopen is. (bekent euvel)
En die kalibratie (adaptation) dient gedaan te worden door diagnose-apparatuur, zoals degene bij de BMW dealeRT, of Texa en GS911.
- amsteles
Dank voor de reactie. Zal er naar laten kijken. Toch raar dat zich zoiets af en toe maar voordoet. Gaat soms weken goed en dan plotseling doet het euvel zich weer voor.
- Ton1959
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
Misschien gewoon tijd voor een beurt? Nieuwe bougies of zo
Sommige onderdelen zijn plastic en met de variërende temperaturen & weer, kán het zijn dat invloed heeft of er "lekkage" is of niet.
Of dat de tolerantie van de stappermotor noodzakelijk voor het stationair draaien net buiten het effectieve bereik valt, afhankelijk van de temperatuur.
Die kalibratie verloopt na enige tijd, en is bedoelt voor het bepalen van het nulpunt (van die stappermotor) waarmee het stationair draaien verder helemaal automatisch geregeld wordt.
Ik neem aan dat de kleur van de bougies er wel goed uitzien?
Inderdaad, wanneer is de laatste beurt geweest en de bougies tijdig vervangen?

Of dat de tolerantie van de stappermotor noodzakelijk voor het stationair draaien net buiten het effectieve bereik valt, afhankelijk van de temperatuur.

Die kalibratie verloopt na enige tijd, en is bedoelt voor het bepalen van het nulpunt (van die stappermotor) waarmee het stationair draaien verder helemaal automatisch geregeld wordt.
Ik neem aan dat de kleur van de bougies er wel goed uitzien?
Inderdaad, wanneer is de laatste beurt geweest en de bougies tijdig vervangen?
- amsteles
Heeft altijd en op tijd de servicebeurten gehad. Nu 45.000 km mee gereden.
- amsteles
Dank voor de reacties. Ga morgen naar de dealer. Zodra oorzaak bekend laat ik dat weten. 

Ben benieuwd, hopelijk wordt het snel voor je opgelost en stelt het niets voor. 

- amsteles
Gisteren eerst naar mijn dealer gebeld (in de buurt van Nieuwegein). Had pas op vrijdag gelegenheid.
Toen gebeld met Van Harten in Amersfoort. Daar was de reactie "kom maar, dan hangen we de RT eerst aan de computer".
Alle software is gewist en/of gereset; de parameters zijn opnieuw ingelezen en alles is opnieuw ingesteld en ingeregeld.
Ik merkte dat de motor "anders liep"; ook rustiger stationair. Nu maar hopen dat de storing wegblijft.
Toen gebeld met Van Harten in Amersfoort. Daar was de reactie "kom maar, dan hangen we de RT eerst aan de computer".
Alle software is gewist en/of gereset; de parameters zijn opnieuw ingelezen en alles is opnieuw ingesteld en ingeregeld.
Ik merkte dat de motor "anders liep"; ook rustiger stationair. Nu maar hopen dat de storing wegblijft.
Mooi, hopelijk is het opgelost.
Nette service van van Harten, dat zijn mijn ervaringen ook.
Moest je nog wel wat betalen?
(meestal voor het gebruik van de diagnose-apparaat, een redelijk nominaal bedrag)
Ik zeg het, het is een computer & software op 2 wielen.
:lol:

Nette service van van Harten, dat zijn mijn ervaringen ook.
Moest je nog wel wat betalen?

(meestal voor het gebruik van de diagnose-apparaat, een redelijk nominaal bedrag)
Ik zeg het, het is een computer & software op 2 wielen.

- amsteles
Heb € 25,00 betaald en dat vind ik heel schappelijk. Afgesproken om mijn servicebeurten daar te laten doen (als ik maar een "brommert" mee krijg om heen en weer te tuffen).
Dat is inderdaad heel schappelijk en krek hetzelfde wat ik toentertijd betaald heb. -top-
Ook bij hun.
Ook bij hun.
- amsteles
Reed afgelopen zondag met een aantal bekenden een leuke motortocht en deed het euvel zich wéér voor. Balen als de bekende stekker.
Eén van de mederijders hoorde van het probleem.
Hij reageerde met: kom van de week maar even bij me; ik heb een apparaat om de RT uit te lezen en softwarematig af te stellen.
Vlgs de uitgelezen gegevens was alles tip-top in orde.
Toen de carburateurs gecontroleerd met vacuümmeters; ze stonden niet synchroon. Je moet het maar allemaal weten. Na afstellen liep de motor duidelijk anders.
Tijdens de rit naar huis geen problemen gehad. Morgen ga ik weer een langere tocht maken. Heb er vertrouwen in.
Zal mijn ervaringen wel delen.
Eén van de mederijders hoorde van het probleem.
Hij reageerde met: kom van de week maar even bij me; ik heb een apparaat om de RT uit te lezen en softwarematig af te stellen.
Vlgs de uitgelezen gegevens was alles tip-top in orde.
Toen de carburateurs gecontroleerd met vacuümmeters; ze stonden niet synchroon. Je moet het maar allemaal weten. Na afstellen liep de motor duidelijk anders.
Tijdens de rit naar huis geen problemen gehad. Morgen ga ik weer een langere tocht maken. Heb er vertrouwen in.
Zal mijn ervaringen wel delen.
- amsteles
Afgelopen woensdag zo'n 170 km mee gereden: blok was flink heet, ook omdat ik 10 km achter een trekker aan reed die het smalle weggetje helemaal nodig had.
Geen één keer afgeslagen!!!!!!!
- Henk Opperman
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: EDE
- Contacteer:
Raar dat dealers hier nooit naar gekeken hebben.amsteles schreef:Afgelopen woensdag zo'n 170 km mee gereden: blok was flink heet, ook omdat ik 10 km achter een trekker aan reed die het smalle weggetje helemaal nodig had.

Maar goed dat je mederijder 'out of the box' dacht. :) :)
Juist afgestelde synchronisatie is voor een boxer zeer belangrijk. Je hebt maar twee cilinders en als er één niet juist is afgesteld werkt het de ander tegen. Stationair toerental wordt lager en de verbranding is niet optimaal.
Met vriendelijke motorgroet,
Henk Opperman
___________________________________________________________________________________
BMW R 1200 RT - Garmin Zumo 660 - Garmin Virb Elite - SENA intercom

Henk Opperman
___________________________________________________________________________________
BMW R 1200 RT - Garmin Zumo 660 - Garmin Virb Elite - SENA intercom

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht