De juiste toeren
Moderator: RT_Patrick
De juiste toeren
Hallo iedereen,
Ondertussen heb ik al zo'n 2.000 km op mijn RT'ke rondgetoerd en het bevalt me prima.
Maar wat ik me afvraag is: wat is het beste toerental (tussen x en y) om zuinig en ook nog efficiënt mee te rijden? Met mijn Burgman had ik dat probleem niet, die koos in feite zelf altijd het juiste toerental.
Groeten.
Dirk
Ondertussen heb ik al zo'n 2.000 km op mijn RT'ke rondgetoerd en het bevalt me prima.
Maar wat ik me afvraag is: wat is het beste toerental (tussen x en y) om zuinig en ook nog efficiënt mee te rijden? Met mijn Burgman had ik dat probleem niet, die koos in feite zelf altijd het juiste toerental.
Groeten.
Dirk
- HansD
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Re: De juiste toeren
Dirk,
Ik denk dat je rijstijl en het type ritjes dat je het meest rijdt het meest bepalend is voor het verbruik. Daarna komen pas andere dingen als bandenspanning, toerental enzo.
Ik denk dat je rijstijl en het type ritjes dat je het meest rijdt het meest bepalend is voor het verbruik. Daarna komen pas andere dingen als bandenspanning, toerental enzo.
Hoho, de bandenspannig is wel degelijk heel belangrijk hoor, niet alleen voor verbruik maar ook voor de veiligheid. Maar dat is de vraag niet.
Theoretisch zou je het meest efficient rijden rond het maximaal koppel.
Voor de rt is dat bij de 5500 toeren. (dus niet bij het maximaal vermogen dat bij de 7250 toeren zit)
Als je in de bergen rijdt ga je dat echt goed merken.
Maar je moet ook bedenken dat bij een rustige en gelijkmatige rijstijl je al veel winst kunt halen in verbruik. Rustig optrekken, gelijkmatig rijden en rustig in de toeren houden. Je rijd dan ook veel prettiger.
(jajajajaja ook ik heb wel eens een speelmiddagje op de motor en dan jakker ik er ook even flink op los :roll: )
Over het algemeen rijdt ik het prettigst rond 3000 toeren.
Theoretisch zou je het meest efficient rijden rond het maximaal koppel.
Voor de rt is dat bij de 5500 toeren. (dus niet bij het maximaal vermogen dat bij de 7250 toeren zit)
Als je in de bergen rijdt ga je dat echt goed merken.
Maar je moet ook bedenken dat bij een rustige en gelijkmatige rijstijl je al veel winst kunt halen in verbruik. Rustig optrekken, gelijkmatig rijden en rustig in de toeren houden. Je rijd dan ook veel prettiger.
(jajajajaja ook ik heb wel eens een speelmiddagje op de motor en dan jakker ik er ook even flink op los :roll: )
Over het algemeen rijdt ik het prettigst rond 3000 toeren.
- Kees BMW
Hallo,
Dus rond de 3000rpm ziet de motor niet af. Ik dacht dat dit een te laag toerental was. Ik wist ook niet dat je het maximum koppel maar verkrijgt rond de 5500rpm, wat ik vrij hoog vind. Ik ben namelijk iemand die niet houd van gillende motoren maar meer van vredige ronkers.
Bedankt voor de antwoorden.
Mvg Dirk
Dus rond de 3000rpm ziet de motor niet af. Ik dacht dat dit een te laag toerental was. Ik wist ook niet dat je het maximum koppel maar verkrijgt rond de 5500rpm, wat ik vrij hoog vind. Ik ben namelijk iemand die niet houd van gillende motoren maar meer van vredige ronkers.
Mvg Dirk
- RobNIJ
- Type: R1200RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Nijmegen
Ik rijd ook vrij laag in de toeren en mijn verbruik ligt net iets onder 1:20.Kephalus schreef:Hallo,
Mvg Dirk
Rob
Houdhetrubberonder
Robbie uit Nijmegen
R1200RT 2006
(R1150RT 2004)
(R1100RT 1998)
(K1100LT 1996)
Robbie uit Nijmegen
R1200RT 2006
(R1150RT 2004)
(R1100RT 1998)
(K1100LT 1996)
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 13 Reacties
- 3326 Weergaves
-
Laatste bericht door Baird
-
- 14 Reacties