Motor tikt bij 3000 toeren

Alle overige technische zaken.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
Niels1962

Motor tikt bij 3000 toeren

Ongelezen bericht door Niels1962 »

Beste experts ;)

Mijn motor heeft groot onderhoud gehad net nadat ik hem gekocht heb een aantal weken terug. Grote beurt, benzinefilter, remblokjes, accu, synchroniseren, enz. En naar volle tevredenheid want de motor loopt als een zonnetje zonder ook nog maar een stottertje te geven. Maar nu mijn vraag anders start ik geen topic natuurlijk. Als de motor koud is loopt hij echt als een naaimachine, zo mooi. Zodra de motor wat warmer word begint hij meer te tikkeren, het ergste zo rond de 3000 toeren. Het tikkeren loopt gelijk met de snelheid van de zuigerbeweging. Het rijcomfort blijft hetzelfde, het is alleen het geluid wat me stoort. Kan dit tikkeren kwaad voor de motor? En als iemand een idee heeft wat het is, is er makkelijk iets aan te doen?

Alvast bedankt en groet, Niels
hybride
Type: R1150RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Goes

Re: Motor tikt bij 3000 toeren

Ongelezen bericht door hybride »

Het is een Twinspark neem ik aan? (2004) Zo ja, dan zou je de bougiedoppen met bobine eens kunnen checken op goede werking.

Als er 1 stopt met vonken of hapert kun je vreemde effecten krijgen.

Zie ook hier: viewtopic.php?f=1&t=7347&p=77849&hilit=bobine#p77849
Wolfs RT
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GSA-LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: 't Gooi

Ongelezen bericht door Wolfs RT »

Van een afstand het getik beoordelen blijft lastig.

Ik had zelf ook een getik bij warme motor rond de 3000rpm die er eerst niet was. Voornamelijk bij de rechter cylinder. Naar de dealer gegaan (garantie) en deze belde me later op de dag op dat de motor weer klaar was. Het bleek dat de axiale speling op de tuimelaars (rechts meer dan links) opnieuw gesteld moest worden. De klepspeling was in orde.
De motor heeft ook bijna 10.000km gereden sinds de laatste beurt dus dat klopte dan ook wel.
Now:
BMW R1200GSA-LC '15

Before:
BMW R1200RT '10 (DOHC)
BMW R1200RT '05
Honda XL1000V (Varadero) '99
Honda VT700 (Shadow) '86
Niels1962

Ongelezen bericht door Niels1962 »

Het is inderdaad een twinspark maar de bobine zou goed moeten werken want die was juist stuk. Er is een nieuwe geplaatst. De omschrijving in de thread herken ik, ik had dat ook maar dat was na het plaatsen van de nieuwe bobine verholpen. Het dus meer iets met de kleppen te maken kunnen hebben denk ik. Volgens een collega hier niets om me druk over te maken maar zal toch een informeren of het kan dat de axiale speling opnieuw gesteld moet/kan worden zoals Wolfs zegt. In ieder geval bedankt voor de reacties.

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Overige Techniek & Mechanica”