Koppeling vervangen? Kosten?

Onderhoud, problemen en ervaringen.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
Rico Kom

Koppeling vervangen? Kosten?

Ongelezen bericht door Rico Kom »

Hallootjes,

Mijn eerste post op het alom bekende RT forum.

Afgelopen week heb ik de overstap gemaakt naar een BMW R1200RT, bj2005, 47.800 km's. Alles zit erop behalve cruisecontrol. Leuk prijsje ervoor met nog een ZUMO660 navigatie en meer leuke accesoires. Alles bij elkaar ben ik zeer blij met mijn "nieuwe" aanschaf.

Tijdens de proefrit alle versnellingen opgezocht en rustig gereden. Na 45 minunten reed ik terug en trok ik een paar keer even het gas open.
Ik merkte op dat het toerental omhoog schoot, de snelheid kwam maar langszaam mee en op zeker moment zakte de toeren en trok deze mee omhoog met de snelheid.
Soort van break even point troffen ze elkaar weer. Verkoper hiernaar bevraagd en zei het niet te kennen/weten.
Ik zocht er geen kwaad achter, kan een dingetje zijn waaraan ik moest wennen. Is immers mijn eerste boxer motor.
Beetje op het forum gelezen en nu heb ik inmiddels een afspraak bij MSA gemaakt. Dit na alle positieve verwijzingen op dit forum.

Kenny zei dat het de koppeling was. Kon twee dingen betekenen. Drukvloeistof bijvullen van de koppeling of een versleten koppeling.
Daar Kenny geen uitspraak wilde doen weet ik niet wat mijn kosten hiervoor kunnen zijn. Flesje vloeistof zal om een paar tientjes gaan, dat is niet erg.
Wie kan mij een indicatie geven wat het mij nog kost om een koppeling te laten vernieuwen?
Waarom wil ik dat weten? Ik wil weten of ik een defribilator moet meenemen voor na de pintransactie.

Blijft een risico als je tweedehands koopt, "i know", een Nul-beurt was ik zo en zo van plan, maar als dit een verkopen-met-gebreken geval betreft ga ik de verkoper hier ook deel van laten zijn.

Lees graag! Greetz.

Update: Bijna vergeten: Aangrijpingspunt zit ook helemaal aan het einde van de koppelingshandel, waar moet ik dan rekening mee houden? Is dat een beetje betaalbaar op te lossen? Vraag van de minder technische motorrijder _001 :roll:
Wolfs RT
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GSA-LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: 't Gooi

Re: Koppeling vervangen? Kosten?

Ongelezen bericht door Wolfs RT »

Bij de dealer heb ik bedragen gehoord van rond de €1000 voor een nieuwe koppeling. Het is vooral de tijd die het kost om de boel los te halen.

Hopelijk valt het mee en ligt het probleem elders.
Now:
BMW R1200GSA-LC '15

Before:
BMW R1200RT '10 (DOHC)
BMW R1200RT '05
Honda XL1000V (Varadero) '99
Honda VT700 (Shadow) '86
Cowcatcher
Type: Overig R-serie
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Nijkerk

Ongelezen bericht door Cowcatcher »

Kosten zitten inderdaad in het arbeidsloon _002
Gezien de km stand lijkt olie inderdaad de voor de hand liggende oorzaak.
Om je een idee te geven van wat er gebeuren mag een link naar een foto album.
Vorig jaar was ik de "gelukkige" om het te mogen doen.
https://picasaweb.google.com/1066056996 ... directlink
Afbeelding
Nieuwe seal voor de as door de bak(koppelings slave zijde) en een koppelingsplaat koste mij een goede 120 euro.
Succes met contact verkopende partij 8-)

[groet]
Han
Inspector Gadget

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Het probleem is dat je niet weet wat er exact aan de hand is totdat je er mee aan de slag gaat.
De koppeling vervangen is de halve motor (letterlijk!) uit elkaar halen en dat kost al snel een dag, naar wat ik heb begrepen.

Kenny kennende zal hij minutieus aan de slag gaan en niet "hogere machten zegen de greep" rücksichtslos maar wat dure onderdelen gaan vervangen zonder dat dit echt nodig is.

Heeft Kenny de motor gezien & ben je bij hem langs gegaan?
Via de telefoon en/of email zou ik ook geen prijsindicaties afgeven, naar wat hands-on eventueel tegen gekomen zal worden.

De koppeling vervangen is inderdaad een kostbare grap, bij Kenny zal het waarschijnlijk goedkoper zijn dan bij een dealeRT en weet je dat het goed gebeurt én dat het gebeurt.
JeHo
Type: R1200RT
Bijz: kleur schwartz 2 (bmw autokleur)
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zuiden

Ongelezen bericht door JeHo »

Omdat waarschijnlijk de frictieplaat is versleten daalt het vloeistofniveau in het kop.reservoir. En waarschijnlijk ben je daardoor al een beetje lucht in het
systeem aan drukken.Allereerst reservoir met vitamol bijvullen en ontluchten voordat verdere actie wordt ondernomen.
Het kan ook zijn dat de hydr.cilinder een lekkage heeft waardoor de vitamol op de plaat komt. Deze moet dan vernieuwd worden
Het blijft niet bij een nieuwe frictieplaat , als het goed gedaan wordt moeten de drukplaten en diafragmaveer ook worden vernieuwd.
En als de v-bak er toch af is dan ook absoluut de simmeringen ingaande as en uitgaande as vernieuwen.
Ga eens prijs opvragen bij een niet BMW dealer. Of zelf doen als je hier verstand van hebt.
m.v.g. JeHo
Rico Kom

Ongelezen bericht door Rico Kom »

Jullie zijn allemaal wat technischer aangelegd als ik _004 . Is dat ook de reden dat ik het aangrijpingspunt helemaal aan het einde van de koppelingshandel pas heb en dat ik hem dan nog steeds niet lekker (vlot en krachtig) voel aangrijpen? Is dat ook gelijk opgelost als de koppeling is vervangen of de vloeistof is bijgevuld of moet de koppelingshandel gewoon weg "gestemd" worden. _004 . Die NUL-beurt moet ervoor zorgen dat de motor weer 2 jaar zonder ongemakken de km's kan maken. Dat kost me rond de 600 euro. Daarom vind ik het even fijn als ik weet hoeveel ik totaal in het slechtste geval kwijt ben...
Zwiety
Type: R1200RT
Land: Nld
Woonplaats of omgeving: A'foort

Ongelezen bericht door Zwiety »

Cowcatcher schreef: Om je een idee te geven van wat er gebeuren mag een link naar een foto album.
Vorig jaar was ik de "gelukkige" om het te mogen doen.
https://picasaweb.google.com/1066056996 ... directlink

[groet]
Han
Ik volg dit draadje ook want mijn aanslag ligt ook achterin de koppelingshendel. Ik heb nu 70300km op de klok...

Jemig, wat een operatie :$ ik heb niet echt 2 linker handen maar hier schrik ik wel wat voor terug. Bovendien heb je ook een leuke sleutelruimte nodig en dito hoeveelheid gereedschap. Persoonlijk zou ik dan naar de dealeRT of Kenny gaan en dan maar de beurs trekken...... _001

Off. topic: Is je sleutelproject niet in het betreffende topic eigen sleutelprojecten opgenomen?
Troy
Type: Ik heb een ander type BMW
Land: België
Woonplaats of omgeving: Antwerpse kempen

Ongelezen bericht door Troy »

een koppeling kost (voor een 1200) iets van een 400€ rekbouten inclusief, vervangen gaat op een klein dagje, afhankelijk van welk type boxer... moet je enkel een nieuw schijfje dan scheelt het algauw een 300€ minder...

op een gs of a doe ik er een kleine 6 uurtjes over afhankelijk van 't remsysteem :mrgreen:
Mike Philippens

Ongelezen bericht door Mike Philippens »

Ik hoop voor je dat het die vloeistof is, want als iemand het voor elkaar krijgt om de koppeling te braden binnen de 50.000km wil ik niet eens weten wat ie die arme motor allemaal heeft aangedaan. Ik heb net mijn eerste laten vervangen op 170k. En dat is nog eens een ex-politiemotor.
Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Versnellingsbak & Koppeling”