Nog een plastidip project

Zelf sleutelende leden vertellen over hun project en/of laten de voortgang daarvan zien.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
Mike Philippens

Nog een plastidip project

Ongelezen bericht door Mike Philippens »

Vorig jaar ben ik begonnen met nadenken over een projectje om de RT over te spuiten. Met plastidip wel te verstaan. Ik had eea over het spul gehoord en was wel gecharmeerd van de mogelijkheden. Vooral dat je niet de hele boel hoeft op te schuren en daardoor dus de originele lak aantast sprak me aan. En het zou ook wat makkelijker verwerken dan normale spuitlak.

Ik had geen zin om met spuitbussen te gaan klooien, want dat is duur en je zit vast aan de kleuren die men aanbiedt. Bovendien is dip erg lastig te krijgen in Nederland. Op het dipyourcar forum las ik dat je ook je eigen kleuren kunt maken door pigment los te kopen. Daarmee is eigenlijk de sky the limit, want pigment is pigment en wat in gewone lak werkt, werkt ook met plastidip. Alleen pigment voor poedercoaten werkt niet, maar dat lijkt me logisch; het is een heel ander procedé.

Ik wilde 2 kleuren: wit parelmoer en blauw parelmoer. Bij Custom Painting Pearls heb ik een paar zakskes poeier besteld. Binnen 2 weken heb je dat in huis, en ze hebben heel veel funkyt kleurtjes. Voor de basiskleur (wit) als onderlaag heb ik een potje titaniumwit gekocht bij Ocres De France. Pigment is niet duur. Het potje wit kostte geloof ik €10 voor een pot waar ik nog wel 10 RT's kan doen. De pearl pigments zijn ietsje duurder, maar voor 25 gram betaal je $10. Je hebt ongeveer 50gr per gallon (ik weet het, 2 systemen door elkaar, handig) dip nodig. Dip wordt per gallon verkocht, vandaar.

Als basis gebruik je dus clear (kleurloze) dip, die je dan 1:1 moet verdunnen met speciale plastidip thinner. Ik heb een spuit gekocht via marktplaats. Plastidip spuit je niet met een normale (auto)lakspuit onder hoge druk, maar met een low pressure systeem. De Gamma/Karwei verkopen die dingen ook om latex mee te spuiten. Ik heb via de UK nog een blik zogenaamde glossifier op de kop getikt. Dat is zeg maar een blanke lak (plastidip) die voor een hoogglans afwerking zorgt. Erg mooi, tenzij je van mat houdt. Plastidip is 'van nature' mat, want het is rubber.
De glossifier (in emmers) mag je in Nederland niet kopen als particulier ivm het te hoge tolueen gehalte.
Het is dus (zoals met al het spuitwerk) zaak om een goed masker te gebruiken (geen stofkapje) en handschoenen te dragen. En werk in een goed geventileerde ruimte! Dit is erg giftig spul!

Ok, plaatjes!

Afbeelding
Dit is de kuip met wit pearleffect. Het pareleffect is lastig te zien. Misschien is de volgende foto duidelijke vwb het verschil:

Afbeelding

Afbeelding
HIer de overige onderdelen, in blauw pareleffect plastidip. Nog zonder gloss, maar omdat de zon erop schijnt lijkt het te glimmen.

Afbeelding
Dit is het kontje met de matte plastidip. (ik geloof dat de witbalans niet helemaal kosjer is, maar ik krijg het niet goed)

Afbeelding
En zo ziet het eruit als je er 2 lagen gloss overheen hebt zitten. Dit is al gedroogd.

Afbeelding
En in het zonnetje wordt het nóg feller...

Afbeelding
Het voorspatbord is 2tone met een sticker die ik speciaal heb laten maken door een kameraad die een stikkerbedrijfje heeft. Geïnspireerd door een HD Sportsterlogo.

Ik moet nog een klein beetje geduld hebben, want de brommerd moet eerst gerepareerd worden, en dan kan ik 'm weer in elkaar zetten. Zodra dat is gebeurd, volgens uiteraard meer foto's!
Mike Philippens

Re: Nog een plastidip project

Ik ben geen volleerd spuiter, dus het is niet helemaal perfect. Hier en daar zitten een paar inperfecties; gelukkig op plekjes die je niet zo snel ziet. Jammer, maar goed. Dat is dan ook meteen een nadeeltje van PD: je kunt niet makkelijk corrigeren als je de fout in gaat. Bij normale lak kun je een foutje misschien nog even wegschuren en dan een nieuwe laag er overheen. Met PD gaat dat niet zo makkelijk. Alle lagen gaan namelijk aan elkaar zitten, ook al spuit je het een jaar later. Je kunt dus niet even je laatste laagje eraf pulken.

Verder heb ik geleerd dat je met wit niet over een donkere kleur kunt spuiten. Tenminste...niet met 3 lagen. Ik had dus grijs als onderlaag moeten doen. De kuip is welliswaar wit, maar er zitten een paar dikke vette beschadigingen op en die zijn zwart. Leergeld zeg maar. Ook had ik de mengverhouding niet goed in eerste instantie. Dat heb ik later gecorrigeerd, maar dat heeft me een paar lagen extra gekost. Al met al een leerzaam project. Wie het ook wil doen, kan profiteren van mijn ervaring... ;)
Baird
2024
2024
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Ongelezen bericht door Baird »

Ik vind het hartstikke mooi, ben benieuwd naar de foto's als het spul weer opgebouwd is. _004
Met vriendelijke motorgroet
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
Franky
Type: R1150RT
Bijz: onze eerste BMW - witte richtingaanwijzers
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Tilburg

Ongelezen bericht door Franky »

+1 , het globale plaatje ben ik wel benieuwd naar Big RT Smile
Grts Franky
JDoubleOP
Type: R1100RT
Bijz: Koffers in kleur/V-Stream/BMW Navi III/SENA SMH10
Land: Duitsland
Woonplaats of omgeving: Emlichheim

Ongelezen bericht door JDoubleOP »

Mike, leuk project. Ik vind het logo zeer geslaagd 8)_ _004
wobbert
Type: R1200RT
Bijz: Van Harten special
Woonplaats of omgeving: Almere

Ongelezen bericht door wobbert »

Mooi resultaat! sjiek :-)
Mike Philippens

Vanmorgen de motor op een trailertje naar Kenny gebracht. De koppeling is stuk en mijn 'eigen' monteur wilde er niet aan beginnen, en dealers vertrouw ik niet :) Dus dan ga je naar de 'huisgarage' van het forum. Ik heb meer vertrouwen in Kenny dat ie het werk goed doet en geen overbodige zaken doet om de prijs alleen maar op te drijven. Dus...moest ik wel even een paar dingen op de motor bouwen zodat ik er straks weer op terug kan/mag rijden. Geeft wel even een mooi beeld van hoe het spuitwerk er uitziet op de motor:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Je moet je dan voorstellen dat de kuip zelf (de zijkappen) parelmoerwit zijn. Het grondspoilertje is ook blauw voor het contrast. Als Ken klaar is, bouw ik de rest op en kan gaan rijden! Ik kan haast niet wachten.
EL SCORPIO
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: BMW R1200R helaas verkocht
Woonplaats of omgeving: Haarlem

Ongelezen bericht door EL SCORPIO »

ziet er nu al netjes uit. Ben benieuwd naar het eindresultaat.
Mike Philippens

En de koppeling is inmiddels ook weer gemaakt. Zaterdagochtend gebracht, en ik denk dat Kenny er meteen aan begonnen is. Ik kreeg maandag al een mail dat het blok al open lag en geconstateerd was dat de druklager/stift naar zijn grootje was en ook de koppeling ver heen. En vanmiddag bericht dat ie klaar was. Eindelijk klaar waren zijn woorden! Ik had verwacht dat ie er langer mee bezig zou zijn. Maar ik heb dan weer een motor die helemaal op orde is: nieuwe schijf achter, remblokken voor, versche olie voor de tandwieltjes en een beetje afstelling. Hij liep bijzonder goed, vond Kenny. Niets dat ik nog niet wist natuurlijk :) Deze Beemer doe ik voorlopig niet weg!

Zaterdag ophalen en als ik zondag tijd heb, gaat ie weer helemaal in elkaar. Ik moet ook nog even een fatsoenlijk bedradingsharnasje maken voor mijn extra verlichting en de stuurschakelaar aansluiten. Kan ik eindelijk weer rijden!!! _004
Peter_V
Type: R1100RT
Woonplaats of omgeving: Amsterdam

Ongelezen bericht door Peter_V »

Hier een andere plastidip liefhebber :D

Leuke kleurencombi maar wat erg opvalt is het sinaasappel effect, zeker op het blauw. Zo erg heb ik het nog niet eerder gezien. Ik heb het tot nu toe alleen nog maar met de spuitbussen gedaan maar het volgende project ga ik ook met een verfspuit doen. De resultaten die ik daarvan heb gezien waren nog beter dan ik het met de spuitbus kan.
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.
doov650

Ongelezen bericht door doov650 »

Verkeersbordenblauw dus
Mike Philippens

Candy Blue Pearl heet het... :) Lijkt inderdaad erg op het verkeersbord.
beckysmile

Ongelezen bericht door beckysmile »

Hallo Mike,

als ik zo kijk naar de foto van je gemonteerde front, lijkt het wel of er lak op zit die met een te lage temperatuur verwerkt is, de zgn sinasappelhuid. Hoort dat zo, of kun je dit bij plastidip ook voorkomen of verminderen door een hogere verwerkingstemperatuur? Ik heb ook al wielen gezien, waarbij dit niet zo uit zag.

Groet, Aad
Mike Philippens

Volledig te wijten aan mijn onervarenheid. Qua temperatuur was het ok.
Misschien heb ik het wat te dik aangebracht.
beckysmile

Ongelezen bericht door beckysmile »

Okee, duidelijk :idea: alle begin is moeilijk.
Ik denk erover om de wielen van mijn grijze 1150 een leuk kleurtje te geven als contrast, en eventueel ook het bovendeel van de tank.
De voorkeur gaat hierbij uit naar oranje metallic, en dat heeft niks te maken met het wk voetbal, vindt ik gewoon een mooie kleurcombi.
Ik weet wel, dat als het resultaat niet strak is, ik het er binnen een week weer vanaf trek, maar dat ligt dan dus gewoon aan mezelf.

Nu nog zien dat ik plastidip krijg in die kleur, zonder dat ik genoeg heb voor 3 motoren en een hele auto.

Groet, Aad
MoneyFor

Ongelezen bericht door MoneyFor »

Gedurfd projectje, misschien een stomme vraag maar wat is het voordeel van deze plastidip tov gewone lak :?
clemturbo
Woonplaats of omgeving: Enschede

Ongelezen bericht door clemturbo »

Als het je na een tijdje niet meer bevalt, kun je het er gewoon weer aftrekken, en heb je de originele lak weer terug. ( zie het als wraping uit een spuitbus)
Boswachter
MoneyFor

Ongelezen bericht door MoneyFor »

clemturbo schreef:Als het je na een tijdje niet meer bevalt, kun je het er gewoon weer aftrekken, en heb je de originele lak weer terug. ( zie het als wraping uit een spuitbus)
Dank voor de toelichting, dat wist ik niet.

Leuk spul om eens mee te experimenteren dan.
aantzeetje
Type: R1200RT
Land: B
Woonplaats of omgeving: Oostduinkerke

Ongelezen bericht door aantzeetje »

Plastidip spuit je niet met een normale (auto)lakspuit onder hoge druk, maar met een low pressure systeem.
De "keteldruk" van mijn compressortje staat op 8 bar. Als ik wil gaan spuiten komt er op de uitgang een aparte regelbare manometer op die dan op 1.2 à 1.5 bar gezet wordt (afhankelijk van het soort verf mat of métallic en de positionereing van de nozzle in de verfspuit. Een kleine verspuit heeft uiteraard een dunnere nozzle en een andere afschuining van de tip). Ik zie dus geen enkele reden waarom je een aparte low pressure verfspuit zou moeten kopen daar je je instelling zelf regelt en uitprobeert op een stukje karton. Het feit dat je dat appelsien effect hebt wijst er op dat je 1. niet genoeg verstuiving gehad hebt en dus een te dikke laag gespoten hebt net doordat je een low pressure spuit gebruikt hebt. Maw de druk was te laag of de nozzle opening te groot? 2. te weinig verdunner gebruikt hebt (liever te veel verdunner dan te weinig, ook voor normale lak) Voor alle spuitwerk geldt: liever een extra dunne laag leggen dan te veel "verf" spuiten.
En ja, mengverhoudingen dien je te respecteren als een apotheker. Ofwel gebruik ik hiervoor speciale mengbekertjes (lak/verharder) of de weegschaal als de hoeveelheid te klein is. Doordat je de plastidip niet kan gaan opschuren tussen de verschillende lagen denk ik dat juist het leggen van verschillende dunne lagen (een 5 tal) een veel beter effect ging hebben.
Mike Philippens

Ik heb idd zo'n low pressure ding gebruikt. Ik heb geen idee waarom het niet met een normale verfspuit zou kunnen, dat moet je aan de deskundologen vragen. Ik wordt niet gehinderd door enige kennis op dat gebied :)
Ik weet wel dat er voor lui die dit professioneel doen inmiddels ook speciale systemen zijn. Dus niet zo'n ding met een stofzuigermotortje, maar een echte compressor. Maar vraag me geen details, ik heb er echt 0 verstand van. Ik weet zeker dat ik van alles verkeerd heb gedaan, maar dit was sowieso voor mij een leertraject. Dat het niet helemaal strak is, vind ik echt niet spannend. Wie zich eraan stoort, mag 'm overnieuw doen van mij Big RT Smile
Ik vind 't mooi en heb er zeker al voldoening van dat ik het zelf gedaan heb. Alleen heb ik de spiegelkappen gisteren verprutst, dus die doe ik binnenkort nog een keer overnieuw. Klein ding. Kijken of ik er zondag aan toekom om de zijkappen te monteren. Eerst nog wat andere klusjes doen.
Mike Philippens

Tadaa...bijna klaar, alleen nog een handje logo's opplakken en een emmertje sop er overheen.

Afbeelding

Afbeelding

Ook nog wat details af/bijwerken en dan noem ik 'm klaar!

De spiegels waren inderdaad eerst blauw, maar ik heb ze verprutst. Ik wilde de onderkant ook wit maken zodat het beter aansluit bij de zijkappen. Het plastic van de RT zit op die plaats raar in elkaar als je de boel wilt spuiten (in twee kleuren dan). Maar dat ging niet zoals ik wilde, dus heb ik het er weer vanaf gepulkt. Ik twijfel nu zwaar of ik ze wit laat (en uiteraard dan pearl white maak) of toch blauw/wit (maar dan goed).
Beamer63
Bijz: R Nine T Racer
Woonplaats of omgeving: Tilburg

Ongelezen bericht door Beamer63 »

Beste Mike ,

Als je er wat vorm in wilt brengen in de onderkant zou je het geheel gemonteerd kunnen afplakken tot de gewenste vorm is bereikt.
Daarna van dun karton een mal knippen,alle plakband verwijderen en de zaak demonteren.
Vervolgens met het malletje de juiste vorm terug aan brengen en de gedeeltes die je het eerst wilt spuiten NIET afplakken.
Eerste gedeelte spuiten ,goed laten drogen en daarna afplakken en 2e gedeelte spuiten.
Ik heb zo een hele R 1200S vormgegeven in de BMW racekleuren en laten spuiten.
De spuiter wilde het karwei alleen maar doen als ik alles zelf zou afplakken en de belijning zelf zou aanbrengen.( in een record tempo tussen het spuiten van de diverse lagen door)
Ik kan helaas niet zelf mijn foto' S toevoegen van mijn R 1200 S ( inmiddels niet meer in mijn bezit) ik kan je ze mailen indien je dit wenst en kun jij ze eventueel publiceren en zie je wat ik bedoel.(wel graag even een E-mailtje sturen)

Nog een belangrijke tip als je er gebogen lijnen in wilt brengen gebruik dan de speciale dunne plakband ( ongeveer 5 mm breed ) met de brede afplakband kun je geen strakke en mooie bochten maken.Daarna pas overlappend afplakken met brede afplakband.
Voor het gewone afplakken gebruik de wat duurdere blauwe of oranje afplakband deze laat namelijk geen lijmresten achter.
(Scheelt een hoop gepeuter.)

Succes, hoop dat het uiteindelijk helemaal naar JOUW tevredenheid wordt.

Peter
HansD
Type: R1200RT/LC
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Ongelezen bericht door HansD »

Super gedaan Mike. Ik vind hem mooi en zeer speciaal. De extra logos her en der maken hem af. Rt ziet er weer als nieuw uit.ik hoop deze Rt een keer in het echie te zien.
Habeve

Ongelezen bericht door Habeve »

Mooi gedaan, maar,....over smaak valt niet te twisten Big RT Smile
Mike Philippens

Hmm...inmiddels zijn we een paar maanden verder en is de euforie omgeslagen in lichte (kuch) teleurstelling. Hoe het komt weet ik niet, maar het blauw is helemaal verbleekt. Dit is vreemd, want de producent van de pigmenten beweert dat het spul 'automotive' grade is dat door verschillende lakfabrikanten wordt toegepast. Dat kan ik niet controleren, ook niet of de foto's die hij geplaatst heeft echt zijn en of het er daar ook nog op zit.

Ik vermoed dat het de gloss-blanke lak is die ik gebruikt heb. Ik heb dat spul uit Engeland gehaald omdat je het hier als particulier niet mag kopen (giftig ofzo) en nu schijnt er een alternatief goedje op de markt te zijn. Misschien dat die zich chemisch niet goed verdraagt met het gebruikte pigment. Het zag er mooi uit toen het er net op zat, maar na een paar weken in de zon is het helemaal oud geworden. Hier en daar ook craquelé (of hoe schrijf je dat?). Zonde van al het werk. Nou ja...het kan er gelukkig weer af zonder schade aan de onderlaag.

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Sleutelprojecten van leden”