Alarmlichten in file
Moderator: RT_Patrick
Alarmlichten in file
ANWB nieuwsbrief http://www.anwbmotor.nl/nieuws/alarmkni ... -doen-niet
Weer even de kennis opfrissen.
Ik wist dat de alarmlichten verboden waren, maaarrrrr omdat ik de laatste tijd zoveel motorrijders er mee zie rijden tussen de files door, ging ik het eigenlijk ongemerkt zelf ook doen.
Mijn twijfel is in elk geval weer weg genomen.
Lees en leer.
Weer even de kennis opfrissen.
Ik wist dat de alarmlichten verboden waren, maaarrrrr omdat ik de laatste tijd zoveel motorrijders er mee zie rijden tussen de files door, ging ik het eigenlijk ongemerkt zelf ook doen.
Mijn twijfel is in elk geval weer weg genomen.
Lees en leer.
- MofkaP
- Berichten: 447
- Lid geworden op: 09 mei 2013, 08:08
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1300GS ASO + F850GS
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Amstelland
- Locatie: Juynen aan den Aemstel
- Contacteer:
Re: Alarmlichten in file
Wat ANWB Promotor schrijft is grote onzin.
Het met alarmlichten aan tussen de file doorrijden is helemaal niet verboden.
Om te beginnen wordt het RVV al onjuist geciteerd. Daar staat: Bestuurders mogen slechts geluidssignalen en knippersignalen geven ter afwending van dreigend gevaar.
Er staat niets over het voeren van (knipper)lichten.
Met geluidssignalen wordt de toeter (of bel) bedoeld en met knippersignalen lichtsignalen van het groot licht.
Bovendien geeft de ANWB een eigen interpretatie door te stellen dat met alarmlichten in file rijden geen afwending is van dreigend gevaar.
Er is nog nooit een bekeuring uitgedeeld voor het voeren van alarmlichten in de file. Dat kan ook niet omdat het eenvoudigweg niet verboden is.
Op FB is al een hele discussie geweest over de gekleurde misinformatie van ANWB Promotor. Met draaien en verdraaiing van de wet probeert met een eigen standpunt als enig juist juridisch standpunt te rechtvaardigen en te propageren.
Of het verstandig is alarmlichten bij file rijden te voeren, dat is een andere vraag.
Toen de filegedragscode tot stand kwam, was het advies om het niet te doen.
Reden daarvoor was dat de automobilist in bepaalde gevallen slechts één RAW zag en dat (fout) zou kunnen interpreteren voor richting aangeven.
Nu continu brandende RAW’s aan de voorzijde van de motor zijn toegestaan, wordt de waarde van dit advies en het argument al een stuk minder.
Het met alarmlichten aan tussen de file doorrijden is helemaal niet verboden.
Om te beginnen wordt het RVV al onjuist geciteerd. Daar staat: Bestuurders mogen slechts geluidssignalen en knippersignalen geven ter afwending van dreigend gevaar.
Er staat niets over het voeren van (knipper)lichten.
Met geluidssignalen wordt de toeter (of bel) bedoeld en met knippersignalen lichtsignalen van het groot licht.
Bovendien geeft de ANWB een eigen interpretatie door te stellen dat met alarmlichten in file rijden geen afwending is van dreigend gevaar.
Er is nog nooit een bekeuring uitgedeeld voor het voeren van alarmlichten in de file. Dat kan ook niet omdat het eenvoudigweg niet verboden is.
Op FB is al een hele discussie geweest over de gekleurde misinformatie van ANWB Promotor. Met draaien en verdraaiing van de wet probeert met een eigen standpunt als enig juist juridisch standpunt te rechtvaardigen en te propageren.
Of het verstandig is alarmlichten bij file rijden te voeren, dat is een andere vraag.
Toen de filegedragscode tot stand kwam, was het advies om het niet te doen.
Reden daarvoor was dat de automobilist in bepaalde gevallen slechts één RAW zag en dat (fout) zou kunnen interpreteren voor richting aangeven.
Nu continu brandende RAW’s aan de voorzijde van de motor zijn toegestaan, wordt de waarde van dit advies en het argument al een stuk minder.
Groetjes van MofkaP
Klik voor motorreisverslagen, verkeersquiz en foto's.
Klik voor motorreisverslagen, verkeersquiz en foto's.
Re: Alarmlichten in file
En waar heeft ANWB dan de wijsheid vandaan?
Wie moet ik nog geloven?
Ik heb indertijd zelfs een boekje/flyer over dit onderwerp gehad.
Als ik het terug kan vinden zal ik het hier ter beschikking stellen.
Wie moet ik nog geloven?
Ik heb indertijd zelfs een boekje/flyer over dit onderwerp gehad.
Als ik het terug kan vinden zal ik het hier ter beschikking stellen.
- MofkaP
- Berichten: 447
- Lid geworden op: 09 mei 2013, 08:08
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1300GS ASO + F850GS
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Amstelland
- Locatie: Juynen aan den Aemstel
- Contacteer:
Re: Alarmlichten in file
Je kunt ook kijken op de site van het motorplatform.
Samenspel in de file.
Daar staat de folder.
Samenspel in de file.
Daar staat de folder.
Groetjes van MofkaP
Klik voor motorreisverslagen, verkeersquiz en foto's.
Klik voor motorreisverslagen, verkeersquiz en foto's.
Re: Alarmlichten in file
Die folder bedoelde ik , maar er staat toch: Om verwarring bij automobilisten te voorkomen gebruikt u geen richtingaanwijzers of alarmlichten als u tussen de file doorrijdt.
Het is dus niet verboden begrijp ik, maar waar in
naam haalt ANWB zijn informatie??
Het is dus niet verboden begrijp ik, maar waar in

- MofkaP
- Berichten: 447
- Lid geworden op: 09 mei 2013, 08:08
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1300GS ASO + F850GS
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Amstelland
- Locatie: Juynen aan den Aemstel
- Contacteer:
Re: Alarmlichten in file
Ik denk dat de ANWB de informatie over een verbod haalt uit een hele grote duim.
In de discussie op FB werd het de ANWB nogal kwalijk genomen.
Een dergelijke gerenommeerde organisatie behoort geen (bewuste) misinformatie te geven.
In de discussie op FB werd het de ANWB nogal kwalijk genomen.
Een dergelijke gerenommeerde organisatie behoort geen (bewuste) misinformatie te geven.
Groetjes van MofkaP
Klik voor motorreisverslagen, verkeersquiz en foto's.
Klik voor motorreisverslagen, verkeersquiz en foto's.
Re: Alarmlichten in file
Ik zit niet op FB.
En dat van die duim vind ik een flauw antwoord op een serieuze vraag!
En dat van die duim vind ik een flauw antwoord op een serieuze vraag!
- AGVerheij
- Berichten: 866
- Lid geworden op: 14 jun 2010, 11:01
- Type: R1200RT
- Bijz: RT-P uit 2015 in prachtig mat-blauw
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Utrecht
- Locatie: Utrecht
Re: Alarmlichten in file
Mijn gevoel is dat je toch net iets beter wordt gezien mét de raw's aan in de file.
Werd vorig jaar aangesproken door collega, die bijna een motor plat reed in de file: "maar ik zag hem niet omdat hij zijn knippers niet gebruikte en de rest wel!"
En daar kan ik me wel wat bij voorstellen.....
Sent from my HTC One X aan alle forumleden
Werd vorig jaar aangesproken door collega, die bijna een motor plat reed in de file: "maar ik zag hem niet omdat hij zijn knippers niet gebruikte en de rest wel!"
En daar kan ik me wel wat bij voorstellen.....
Sent from my HTC One X aan alle forumleden
Groets, GerbeRT
"Zolang ik verkeerslichten moet herkennen om mijzelf te onderscheiden van een robot heb ik weinig vertrouwen in zelfrijdende voertuigen
"Zolang ik verkeerslichten moet herkennen om mijzelf te onderscheiden van een robot heb ik weinig vertrouwen in zelfrijdende voertuigen
- MofkaP
- Berichten: 447
- Lid geworden op: 09 mei 2013, 08:08
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1300GS ASO + F850GS
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Amstelland
- Locatie: Juynen aan den Aemstel
- Contacteer:
Re: Alarmlichten in file
Die duim smaakt misschien wel flauw, maar ik kan er niets anders van maken dan een verzinsel.
Of het is gewoon onkunde bij de verkeersspecialisten van ANMW Promotor.
Misschien is de ANWB wel tegen het gebruik van alarmlichten in de file en proberen ze met een gefabuleerd verbod hun standpunt kracht bij te zetten en een juridisch tintje te geven.
Ik weet het verder ook niet.
Wel of geen knippers daar zijn de meningen nogal over verdeeld.
Of het is gewoon onkunde bij de verkeersspecialisten van ANMW Promotor.
Misschien is de ANWB wel tegen het gebruik van alarmlichten in de file en proberen ze met een gefabuleerd verbod hun standpunt kracht bij te zetten en een juridisch tintje te geven.
Ik weet het verder ook niet.
Wel of geen knippers daar zijn de meningen nogal over verdeeld.
Groetjes van MofkaP
Klik voor motorreisverslagen, verkeersquiz en foto's.
Klik voor motorreisverslagen, verkeersquiz en foto's.
- Dingeman
- Berichten: 599
- Lid geworden op: 20 nov 2011, 11:31
- Type: R1200RT
- Bijz: Heb veel RT's t/m R1200RT (DOHC) gehad en gereden.
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: West Brabant
Re: Alarmlichten in file
Ik ben toch echt in de veronderstelling dat je alleen die verlichting mag voeren of moet voeren en gebruiken die met name in de wettelijke regelgeving is benoemd. En als de verlichting is genoemd, dan vind je daarbij ook wanneer en onder welke omstandigheden je deze mag voeren of moet voeren en gebruiken.
Voor degene die het nog weten, denk aan de "problematiek" van toendertijd het zg 3e remlicht. Was niet benoemd in de wettelijke regelgeving, dus ook niet toegestaan. Er zijn toen menige bekeuringen voor uitgeschreven.
Mogelijk ligt het aan mij, maar ook nu kan ik in de wettelijke regelgeving niets vinden over knipperende richtingaanwijzers, dus niet genoemd in de wettelijke regelgeving. Dan is mijn conclusie dat je deze "verlichting" dan ook niet mag gebruiken.
Uiteraard zie ik graag mijn ongelijk aangetoond.
Voor degene die het nog weten, denk aan de "problematiek" van toendertijd het zg 3e remlicht. Was niet benoemd in de wettelijke regelgeving, dus ook niet toegestaan. Er zijn toen menige bekeuringen voor uitgeschreven.
Mogelijk ligt het aan mij, maar ook nu kan ik in de wettelijke regelgeving niets vinden over knipperende richtingaanwijzers, dus niet genoemd in de wettelijke regelgeving. Dan is mijn conclusie dat je deze "verlichting" dan ook niet mag gebruiken.
Uiteraard zie ik graag mijn ongelijk aangetoond.
Om kilometers te rijden, moet je eerst meters maken.
- MofkaP
- Berichten: 447
- Lid geworden op: 09 mei 2013, 08:08
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1300GS ASO + F850GS
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Amstelland
- Locatie: Juynen aan den Aemstel
- Contacteer:
Re: Alarmlichten in file
Het derde of vierde remlicht was niet benoemd omdat het wettelijk niet was toegestaan om meer dan twee remlichten op een personenauto te hebben.
Op basis daarvan werd de bekeuring voor het derde remlicht uitgeschreven (meer remlichten dan toegestaan) niet omdat het niet geregeld was.
Wanneer alarmlichten gevoerd mogen worden is niet geregeld, dat betekent niet dat het verboden is ze te gebruiken.
In jouw visie zou je de alarmlichten ook niet mogen gebruiken als je achteraan sluit in de file om het achteropkomende verkeer te waarschuwen.
Bij sommige autotypes gaan de alarmlichten automatisch aan als er hard wordt geremd.
Op basis daarvan werd de bekeuring voor het derde remlicht uitgeschreven (meer remlichten dan toegestaan) niet omdat het niet geregeld was.
Wanneer alarmlichten gevoerd mogen worden is niet geregeld, dat betekent niet dat het verboden is ze te gebruiken.
In jouw visie zou je de alarmlichten ook niet mogen gebruiken als je achteraan sluit in de file om het achteropkomende verkeer te waarschuwen.
Bij sommige autotypes gaan de alarmlichten automatisch aan als er hard wordt geremd.
Groetjes van MofkaP
Klik voor motorreisverslagen, verkeersquiz en foto's.
Klik voor motorreisverslagen, verkeersquiz en foto's.
- wobbert
- Berichten: 225
- Lid geworden op: 30 dec 2009, 13:11
- Type: R1200RT
- Bijz: Van Harten special
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Almere
Re: Alarmlichten in file
Ik rij dagelijks tussen de file door en dus dagelijks gebruik ik mijn alarmlichten. Daar verandert niemand wat aan. Ook de ANWB niet.
Ben een keer door een politie videoauto (iets met blik op de weg.....) van de weg gehaald vanwege te hard rijden tussen de file door. Alhans, dat vonden zij maar dat doet er verder niet toe.
Maar wat ik wil zeggen, ik heb geen reprimande gehad voor het tussendoor rijden met alarmlichten aan. Heb ook nog nooit gehoord dat iemand daar op aangesproken is.
Gewoon doen.
Ben een keer door een politie videoauto (iets met blik op de weg.....) van de weg gehaald vanwege te hard rijden tussen de file door. Alhans, dat vonden zij maar dat doet er verder niet toe.
Maar wat ik wil zeggen, ik heb geen reprimande gehad voor het tussendoor rijden met alarmlichten aan. Heb ook nog nooit gehoord dat iemand daar op aangesproken is.
Gewoon doen.
Re: Alarmlichten in file
Het (formele) advies is/was "Om verwarring bij automobilisten te voorkomen gebruikt u geen richtingaanwijzers of alarmlichten als u tussen de file doorrijdt."
En ook;
En ook;
Ik rij liever helemaal geen file en pas mijn route aan als ik bemerk dat het risico op file aan het ontstaan is.Naderen file
Bij het naderen van een file houdt u via de spiegels rekening met achterop komend verkeer dat niet tijdig snelheid vermindert.
Verminder zelf geleidelijk aan de snelheid en waarschuw achterop komend verkeer met alarmlichten (of remlicht).
- blackers
- Berichten: 735
- Lid geworden op: 03 apr 2010, 10:57
- Type: Ik heb geen motor (meer)
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Flevoland
Re: Alarmlichten in file
Het advies van de ANWB is sowieso onduidelijk. In het advies staat o.a. ook:
"Hoe moet het ook al weer?
Sinds het tussen de rijen door rijden in de file werd gedoogd, gelden regels waaraan je je moet houden:
• houd een snelheidsverschil aan van maximaal 10 km/u
• wees alert op het ontstaan van gaten in de file; ze geven automobilisten gelegenheid tot het wisselen van baan
• wees bij warm weer alert op openslaande portieren
• rijd je met andere motorrijders tussen de rijen door, houd dan een tussenafstand aan van tenminste twee auto’s
• gebruik op wegen met meer dan twee rijstroken uitsluitend ruimte tussen de tweede en derde rijstrook
• nader je een file of ga je stilstaan: zet de alarmknipperlichten aan
• lost de file op, geef dan richting aan en voeg in op de rijstrook"
Er staat dus niet dat je de alarmknipperlichten uit moet zetten als je de file inrijdt. (beetje spijkers op laag water, maar toch)
![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
"Hoe moet het ook al weer?
Sinds het tussen de rijen door rijden in de file werd gedoogd, gelden regels waaraan je je moet houden:
• houd een snelheidsverschil aan van maximaal 10 km/u
• wees alert op het ontstaan van gaten in de file; ze geven automobilisten gelegenheid tot het wisselen van baan
• wees bij warm weer alert op openslaande portieren
• rijd je met andere motorrijders tussen de rijen door, houd dan een tussenafstand aan van tenminste twee auto’s
• gebruik op wegen met meer dan twee rijstroken uitsluitend ruimte tussen de tweede en derde rijstrook
• nader je een file of ga je stilstaan: zet de alarmknipperlichten aan
• lost de file op, geef dan richting aan en voeg in op de rijstrook"
Er staat dus niet dat je de alarmknipperlichten uit moet zetten als je de file inrijdt. (beetje spijkers op laag water, maar toch)
![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
Kreidler 1972-1974
K100LT 1995-1998
R100RT 2002-2003
R1150RT 2003-2009
R1200RT 2009-2019
motorloos 2019-heden
Why don't we call it a day before we call it a nightmare
K100LT 1995-1998
R100RT 2002-2003
R1150RT 2003-2009
R1200RT 2009-2019
motorloos 2019-heden
Why don't we call it a day before we call it a nightmare
- MofkaP
- Berichten: 447
- Lid geworden op: 09 mei 2013, 08:08
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1300GS ASO + F850GS
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Amstelland
- Locatie: Juynen aan den Aemstel
- Contacteer:
Re: Alarmlichten in file
Dat had ik nog niet eens gezien.
Filerijden is helemaal niet gedoogd.
Het is gewoon toegestaan (sinds 1991).
De filegedragscode is er alleen voor om aan te geven hoe met dat recht op verantwoorde wijze om te gaan.
De filegedragscode kent ook regels voor automobilisten in de file.
Ik zou bijna gaan vloeken op ANWB Promotor, maar dat doe ik gebruikelijk niet.
Groet, MofkaP
Filerijden is helemaal niet gedoogd.
Het is gewoon toegestaan (sinds 1991).
De filegedragscode is er alleen voor om aan te geven hoe met dat recht op verantwoorde wijze om te gaan.
De filegedragscode kent ook regels voor automobilisten in de file.
Ik zou bijna gaan vloeken op ANWB Promotor, maar dat doe ik gebruikelijk niet.
Groet, MofkaP
Groetjes van MofkaP
Klik voor motorreisverslagen, verkeersquiz en foto's.
Klik voor motorreisverslagen, verkeersquiz en foto's.
- AGVerheij
- Berichten: 866
- Lid geworden op: 14 jun 2010, 11:01
- Type: R1200RT
- Bijz: RT-P uit 2015 in prachtig mat-blauw
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Utrecht
- Locatie: Utrecht
Re: Alarmlichten in file
Lekker op een vrijwel lege weg doorrijden heeft ook zeker mijn voorkeur, maar dat is als dagelijkse woon-werk rijder zo goed als onhaalbaar. Gelukkig valt het na de verbreding wel mee op de A2 tussen Utrecht en Amsterdam, maar er zijn dagen (zoals gisteren) dat de boel flink vastloopt. En dan rij ik liever rustig door de file dan op de alternatieve route's: daar staat het te vaak ook vast zónder gelegenheid voor de motoren om tussendoor te rijden.dutchmidiman schreef:Ik rij liever helemaal geen file en pas mijn route aan als ik bemerk dat het risico op file aan het ontstaan is.
Het rare is dat we in Nederland dijken bouwen die pas breken bij een storm die zich misschien eens in de 10.000 jaar voordoet, terwijl we wegen bouwen die, onder optimale omstandigheden (lees: geen regen, niet donker, geen laagstaande zon, geen pechgevallen, geen ongevallen, alle plus/spitsstroken open) net voldoende capaciteit hebben om een gemiddelde spits af te werken. Als er dus iets gebeurt (en dat is vaker dan eens in de 10.00 jaar) loopt het aan alle kanten vast omdat er geen of op z'n best te weinig alternatieve route's zijn. Er wordt niet op de langere termijn gepland en gebouwd aan wegen - het ene knelpunt wordt weggenomen en vervolgens verschoven naar de volgende locatie.......
Groets, GerbeRT
"Zolang ik verkeerslichten moet herkennen om mijzelf te onderscheiden van een robot heb ik weinig vertrouwen in zelfrijdende voertuigen
"Zolang ik verkeerslichten moet herkennen om mijzelf te onderscheiden van een robot heb ik weinig vertrouwen in zelfrijdende voertuigen
- strik
- Berichten: 238
- Lid geworden op: 23 sep 2012, 19:31
- Type: R1100RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Zwolle
- Contacteer:
Re: Alarmlichten in file
Volgens mij gaat het bij motorrijden maar om één ding. Waarborgen van je eigen veiligheid.
Omdat ik door woonwerk veel door file moet rijden bemerk ik duidelijk verschil in alarm lichten aan of uit.
Bij alarmlichten aan gaan automobilisten eerder aan de kant en wordt je veel sneller gezien.
Dit is voor mij de enige reden om de alarmlichten aan te doen.
Daar kan geen wet of regel tegenop.
Omdat ik door woonwerk veel door file moet rijden bemerk ik duidelijk verschil in alarm lichten aan of uit.
Bij alarmlichten aan gaan automobilisten eerder aan de kant en wordt je veel sneller gezien.
Dit is voor mij de enige reden om de alarmlichten aan te doen.
Daar kan geen wet of regel tegenop.
Omdat beelden meer zeggen dan 1000 woorden. https://www.3xfilm.nl/motorcrossfilm-laten-maken
- HansD
- Berichten: 3352
- Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
- Locatie: Bergschenhoek
Re: Alarmlichten in file
+1strik schreef:Volgens mij gaat het bij motorrijden maar om één ding. Waarborgen van je eigen veiligheid.
Zonder kreukelzones, gordel en airbags ben je veel kwetsbaarder dan de koekblikken om je heen.
Als het strafbaar wordt, ook echt bekeuringen uitgedeeld worden, en deze hoog zijn, kijken we verder.
- zadkine
- Berichten: 149
- Lid geworden op: 02 jan 2013, 12:51
- Type: R1100RT
- Bijz: Antraciet
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Twente
- Locatie: Twente
Re: Alarmlichten in file
Hoe komt de ANWB aan dit punt?blackers schreef:Het advies van de ANWB is sowieso onduidelijk. In het advies staat o.a. ook:
"....
• gebruik op wegen met meer dan twee rijstroken uitsluitend ruimte tussen de tweede en derde rijstrook
.....
Er staat dus niet dat je de alarmknipperlichten uit moet zetten als je de file inrijdt. (beetje spijkers op laag water, maar toch)
Vzv ik weet ben je "verplicht" om de ruimte tussen strook 1 en 2 te gebruiken.
Waarbij uiteraard gerealiseerd moet worden dat strook 1 de meest linker strook is.
Iets als tussen strook 2 en 3 geeft geheid problemen op de A2 (5 strooks) , diverse stukken op de A16 ed.
- AGVerheij
- Berichten: 866
- Lid geworden op: 14 jun 2010, 11:01
- Type: R1200RT
- Bijz: RT-P uit 2015 in prachtig mat-blauw
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Utrecht
- Locatie: Utrecht
Re: Alarmlichten in file
Ik kreeg ook al het idee dat de ANWB van rechts naar links nummert
Voor zover ik weet is tegenwoordig (wellicht loopt de ANWB wat achter) de meest linker strook 1, en wordt er dus van links naar rechts genummerd. Dus met de motor in de file zit je altijd tussen strook 1 en 2
Voor zover ik weet is tegenwoordig (wellicht loopt de ANWB wat achter) de meest linker strook 1, en wordt er dus van links naar rechts genummerd. Dus met de motor in de file zit je altijd tussen strook 1 en 2
Groets, GerbeRT
"Zolang ik verkeerslichten moet herkennen om mijzelf te onderscheiden van een robot heb ik weinig vertrouwen in zelfrijdende voertuigen
"Zolang ik verkeerslichten moet herkennen om mijzelf te onderscheiden van een robot heb ik weinig vertrouwen in zelfrijdende voertuigen
- MofkaP
- Berichten: 447
- Lid geworden op: 09 mei 2013, 08:08
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1300GS ASO + F850GS
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Amstelland
- Locatie: Juynen aan den Aemstel
- Contacteer:
Re: Alarmlichten in file
De "A" bij ANWB staat toch voor "Amateur."
:)
:)
Groetjes van MofkaP
Klik voor motorreisverslagen, verkeersquiz en foto's.
Klik voor motorreisverslagen, verkeersquiz en foto's.
- EL SCORPIO
- Berichten: 1672
- Lid geworden op: 26 sep 2010, 16:50
- Type: Ik heb geen motor (meer)
- Bijz: BMW R1200R helaas verkocht
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Haarlem
Re: Alarmlichten in file
Ik heb jaar en dag naast politiebureau's gewoond. Heb vanwege mijn sport ook met de politie te maken.
Mijn parkeerplaats vroeger was dezelfde als die van de politie en heb daar aardig wat met motoragenten gesproken.
Zolang je met de motor normaal rijdt en je zou met knipperlichten aan niet door een file mogen rijden en wordt hierop aangehouden door een agent dan zou je in het ergste geval, mits je je normaal gedraagt, een waarschuwing kunnen krijgen als je meldt dat je dit doet voor jouw veiligheid en die van de automobilisten.
Het verkeer is een samenspel van gebruikers.
Knipperlichten dien je volgens mij toch te voeren in geval van een gevaarlijke situatie?
Zoals een ineens ontstane file, een stilstaand vervoersmiddel aan de kant van de weg.
Is tussen een file doorrijden dan geen gevaarlijke situatie????
Ik probeer mij zoveel als mogelijk aan de verkeersregels te houden en ben al diverse keren door motoragenten in situaties geholpen zoals een te lang links rijdende automobilist, te lang voor een stoplicht moeten wachten ivm slechte wegsensoren. Motoragenten zien dagelijks vaker problemen voor motorrijders in het verkeer en zullen eerder helpen dan bekeuren. Ik heb ook geen probleem om motoragenten te begroeten met de hand. 8 van de 9 keer groeten ze gewoon terug.
Mijn parkeerplaats vroeger was dezelfde als die van de politie en heb daar aardig wat met motoragenten gesproken.
Zolang je met de motor normaal rijdt en je zou met knipperlichten aan niet door een file mogen rijden en wordt hierop aangehouden door een agent dan zou je in het ergste geval, mits je je normaal gedraagt, een waarschuwing kunnen krijgen als je meldt dat je dit doet voor jouw veiligheid en die van de automobilisten.
Het verkeer is een samenspel van gebruikers.
Knipperlichten dien je volgens mij toch te voeren in geval van een gevaarlijke situatie?
Zoals een ineens ontstane file, een stilstaand vervoersmiddel aan de kant van de weg.
Is tussen een file doorrijden dan geen gevaarlijke situatie????
Ik probeer mij zoveel als mogelijk aan de verkeersregels te houden en ben al diverse keren door motoragenten in situaties geholpen zoals een te lang links rijdende automobilist, te lang voor een stoplicht moeten wachten ivm slechte wegsensoren. Motoragenten zien dagelijks vaker problemen voor motorrijders in het verkeer en zullen eerder helpen dan bekeuren. Ik heb ook geen probleem om motoragenten te begroeten met de hand. 8 van de 9 keer groeten ze gewoon terug.
Re: Alarmlichten in file
Zoials ik al eerder zei werkt een zoon van een goede vriend bij ANWB.
Die heeft voor mij nagevraagd bij een motorrijdende collega die ook in het motorplatform zit.
Aangepaste tekst:
Mijn collega M.L., ook verkeerskundige op onze afdeling, zit in het motorplatform. Daar spreken ze over dit soort zaken. Zover ons bekend is: geen alarmlichten (want geen gevaar)
Een kort antwoord dus.
Officieel is het niet toegestaan.
Die heeft voor mij nagevraagd bij een motorrijdende collega die ook in het motorplatform zit.
Aangepaste tekst:
Mijn collega M.L., ook verkeerskundige op onze afdeling, zit in het motorplatform. Daar spreken ze over dit soort zaken. Zover ons bekend is: geen alarmlichten (want geen gevaar)
Een kort antwoord dus.
Officieel is het niet toegestaan.
Re: Alarmlichten in file
Zo is het mij ook verteld & geïnstrueerd tijdens de rijopleiding;
alarmlichten zijn niet toegestaan tijdens het filerijden.
alarmlichten zijn niet toegestaan tijdens het filerijden.
- EL SCORPIO
- Berichten: 1672
- Lid geworden op: 26 sep 2010, 16:50
- Type: Ik heb geen motor (meer)
- Bijz: BMW R1200R helaas verkocht
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Haarlem
Re: Alarmlichten in file
http://www.autoblog.nl/nieuws/video-een ... file-58727
Ik las net dit dus op bovenstaande link van maandje 4-2013.
En dit is een autoblog die praten over de motorrijder in de file. Lees ik nu goed dat een automobilist wil dat wij onze waarschuwingslichten gebruiken?????????
In Nederland is het sinds 1991 voor een motorrijder toegestaan om dit met gepaste snelheid te doen, en dan ook het liefst met waarschuwingslichten aan. Het snelheidsverschil tussen de motor en de auto die ingehaald wordt, mag niet meer dan 10 km/u zijn.
Als ik lees dat de motorrijder dit eigenlijk wil en de autorijder eigenlijk ook, waar komt dan het verhaal vandaan dat bijv een ANWB dit niet wil??? De ANWB vertegenwoordigt toch de weggebruiker?
Ik las net dit dus op bovenstaande link van maandje 4-2013.
En dit is een autoblog die praten over de motorrijder in de file. Lees ik nu goed dat een automobilist wil dat wij onze waarschuwingslichten gebruiken?????????
In Nederland is het sinds 1991 voor een motorrijder toegestaan om dit met gepaste snelheid te doen, en dan ook het liefst met waarschuwingslichten aan. Het snelheidsverschil tussen de motor en de auto die ingehaald wordt, mag niet meer dan 10 km/u zijn.
Als ik lees dat de motorrijder dit eigenlijk wil en de autorijder eigenlijk ook, waar komt dan het verhaal vandaan dat bijv een ANWB dit niet wil??? De ANWB vertegenwoordigt toch de weggebruiker?
- MofkaP
- Berichten: 447
- Lid geworden op: 09 mei 2013, 08:08
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1300GS ASO + F850GS
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Amstelland
- Locatie: Juynen aan den Aemstel
- Contacteer:
Re: Alarmlichten in file
Mocht je Maarten Ligt van de ANWB bedoelen, dan is het op zich juist dat over dit soort zaken wordt gesproken.J vd B te V schreef:Mijn collega M.L., ook verkeerskundige op onze afdeling, zit in het motorplatform. Daar spreken ze over dit soort zaken. Zover ons bekend is: geen alarmlichten (want geen gevaar)
Een kort antwoord dus.
Officieel is het niet toegestaan.
Nu neem ik ook deel in het motorplatform en kan ik mij niet herinneren dat er de laatste jaren überhaupt is gesproken over het specifieke gebruik van waarschuwingslichten in de file.
Het advies destijds - bij de totstandkoming van de filegedragscode - was om het niet te doen, vanwege de reden die ik eerder schreef (mogelijke verwarring).
Het advies werd gegeven omdat er geen (officiële) wettelijke regeling bestond, laat staan een verbod, om in die specifieke omstandigheden waarschuwingslichten te gebruiken. Als er een verbod had bestaan, dan had het advies ook niet gegeven hoeven worden. Een dergelijk verbod bestaat nog steeds niet.
Of dat advies thans nog zo zou luiden is onzeker, immers de RAW's aan de voorzijde mogen als attentielichten continu branden, wat destijds niet was toegestaan.
Dat er een verbod zou gelden is kennelijk een gewenste interpretatie van de ANWB, zoals ook blijkt uit de berichtgeving van ANWB Promotor. De ANWB is echter geen wetgever en kan derhalve zeker niet bepalen dat het officieel niet zou zijn toegestaan.
De conclusie dat het officieel niet is toegestaan is niet gestoeld op een wettelijke regel, maar slechts uiting van de blijkbare mening van de ANWB.
Ik vind het persoonlijk nogal kwalijk dat een organisatie als de ANWB het doet voorkomen alsof een eigen mening en interpretatie een wettelijke verbod zou zijn.
Het stukje rammelt toch al; er wordt gesproken over gedogen in plaats van toegestaan en rijden tussen 2de en 3de rijstrook in plaats van 1ste en 2de rijstrook. Van een verkeerskundige mag je toch wel wat beter verwachten.
Groetjes van MofkaP
Klik voor motorreisverslagen, verkeersquiz en foto's.
Klik voor motorreisverslagen, verkeersquiz en foto's.
- MofkaP
- Berichten: 447
- Lid geworden op: 09 mei 2013, 08:08
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1300GS ASO + F850GS
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Amstelland
- Locatie: Juynen aan den Aemstel
- Contacteer:
Re: Alarmlichten in file
Kijk op https://www.facebook.com/Motorplatform voor een foto van de deelnemers van het Motorplatform.
Groetjes van MofkaP
Klik voor motorreisverslagen, verkeersquiz en foto's.
Klik voor motorreisverslagen, verkeersquiz en foto's.
Re: Alarmlichten in file
Ik zit niet op fb. Heb geen zin en tijd voor social media onzin.
Re: Alarmlichten in file
Jammer dat de jonge garde niet of nauwelijks vertegenwoordigd is.MofkaP schreef:Kijk op https://www.facebook.com/Motorplatform voor een foto van de deelnemers van het Motorplatform.
Is dit een dwarsdoorsnede van motorrijdend Nederland?
- MofkaP
- Berichten: 447
- Lid geworden op: 09 mei 2013, 08:08
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1300GS ASO + F850GS
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Amstelland
- Locatie: Juynen aan den Aemstel
- Contacteer:
Re: Alarmlichten in file
Tja, zo'n foto vertekent wel hè.
Ik ben de derde van links, naast de GS.

Ik ben de derde van links, naast de GS.
Groetjes van MofkaP
Klik voor motorreisverslagen, verkeersquiz en foto's.
Klik voor motorreisverslagen, verkeersquiz en foto's.
- blackers
- Berichten: 735
- Lid geworden op: 03 apr 2010, 10:57
- Type: Ik heb geen motor (meer)
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Flevoland
Re: Alarmlichten in file
De gemiddelde leeftijd komt aardig overeen met het huisnummer op de achtergrond (62MofkaP schreef:Kijk op https://www.facebook.com/Motorplatform voor een foto van de deelnemers van het Motorplatform.

Kreidler 1972-1974
K100LT 1995-1998
R100RT 2002-2003
R1150RT 2003-2009
R1200RT 2009-2019
motorloos 2019-heden
Why don't we call it a day before we call it a nightmare
K100LT 1995-1998
R100RT 2002-2003
R1150RT 2003-2009
R1200RT 2009-2019
motorloos 2019-heden
Why don't we call it a day before we call it a nightmare
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 2 Reacties
- 1735 Weergaves
-
Laatste bericht door Hazeldonk
-
-
Nieuw bericht Re: File-rijden
door Inspector Gadget » » in RT Verkeersforum: verkeerssituaties, veiligheid, wet- en regelgeving - 25 Reacties
- 7060 Weergaves
-
Laatste bericht door RhanRT
-
-
- 8 Reacties
- 2977 Weergaves
-
Laatste bericht door Bert M