Tips! om stuur signaal voor CAN-BUS helper af te tappen
Moderator: RT_Patrick
Tips! om stuur signaal voor CAN-BUS helper af te tappen
Ik ben bezig om led verstralers te installeren op mijn 1200 RT 2010. Omdat de LED lampen toch redelijk wat ampere gebruiken heb ik hiervoor de Touratech TPS 15 CAN-BUS helper bested.
Doormiddel van een stuursignaal word een solid state relais geschakeld waardoor ik veilig en betrouwbaar de stroom kan schakelen zonder de CAN-BUS te beinvloeden.
Om deze schakelijk toe te kunnen passen dient er stuursignaal te zijn, immers het relais moet weten wanneer het contact aan staat. Bij de module wordt een scotchlock geleverd om het signal van het stadslicht af te tappen. Echter hierdoor wordt de orginele kabelboom wel beschadigd wat ik eigenlijk wil voorkomen.
Heeft er iemand tips waar ik het stuursignaal zodanig af kan tappen zonder de kabelboom of mantel te beschadigen of te modificeren. Zijn er b.v. adapters die tussen orginele stekkers in kan klikken om zo veilig het stuursignaal af te tappen ?
Ik ben benieuwd naar de tips!
Doormiddel van een stuursignaal word een solid state relais geschakeld waardoor ik veilig en betrouwbaar de stroom kan schakelen zonder de CAN-BUS te beinvloeden.
Om deze schakelijk toe te kunnen passen dient er stuursignaal te zijn, immers het relais moet weten wanneer het contact aan staat. Bij de module wordt een scotchlock geleverd om het signal van het stadslicht af te tappen. Echter hierdoor wordt de orginele kabelboom wel beschadigd wat ik eigenlijk wil voorkomen.
Heeft er iemand tips waar ik het stuursignaal zodanig af kan tappen zonder de kabelboom of mantel te beschadigen of te modificeren. Zijn er b.v. adapters die tussen orginele stekkers in kan klikken om zo veilig het stuursignaal af te tappen ?
Ik ben benieuwd naar de tips!
Re: Tips! om stuur signaal voor CAN-BUS helper af te tappen
Welkom op ons forum!
Nieuw hier?
Graag eerst even voorstellen;
viewforum.php?f=43
Terug naar je vraag;
Er zijn 2 oplossingen mogelijk;
- Gebruik maken van de GPS voedingsconnector nabij het stuurbalhoofd plus een kabeltje. - Speciale CAN-bus adapter voor je stadslicht;
http://www.twistedthrottle.com/electric ... otorcycles
Nieuw hier?
Graag eerst even voorstellen;
viewforum.php?f=43
Terug naar je vraag;
Er zijn 2 oplossingen mogelijk;
- Gebruik maken van de GPS voedingsconnector nabij het stuurbalhoofd plus een kabeltje. - Speciale CAN-bus adapter voor je stadslicht;
http://www.twistedthrottle.com/electric ... otorcycles
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Bedankt voor je snelle reactive sneller dan het licht
Die kabel voor het stadslicht is alleen in de USA verkrijgbaar ? Mijn GPS aansluiting is al bezet dus dat gaat hem helaas niet worden, weten jullie of er ook Y kabels voor deze aansluiting beschikbaar zijn zodat ik beide kan gebruiken GPS/stuursignaal relais ?

Zou ik deze ook kunnen gebruiken kwam ik tegen op de site in de USA, is een kabelboom voor een extra aansluiting ik zou hiermee een 12 V stopcontact af kunnen tappen voor het stuursignaal. Wat denken jullie ?
http://www.sierrabmwonline.com/product_ ... 028-p-1832 zou deze ook in NL leverbaar zijn?
Graag gedaan!
Dat is mijn "handelsmerk" ondertussen. :lol:
Die USA-stadslicht adapter heb ik volgens mij ook wel ergens op een web-shop in de EU gezien, maar kan dat zo "eins-zwei-drei" niet meer vinden. _002
Je kunt, mist je niet te veel stroom trekt, inderdaad de bestaande GPS voedingsaansluiting nabij het balhoofd voor aansturing van meerdere apparaten gebruiken, dat doe ik ook.
Ik weet niet of je ook dat "gele" kabeltje er tussen hebt zitten, anders raad ik de "beroemde" Posi-Tap(tm) van de firma Posi-Lock te gebruiken, die is er zelfs in waterdichte uitvoering.
De beste uitvinding in mijn optiek na geroosterd brood.
Via G00gle ff zoeken op de sleutel "posi-tap" en dan "Nederland" als land instellen bij de Zoekhulpmiddelen en je vindt er verschillende leveranciers. En prijzen.
Zag net je update:
De "clou" is het onderdeelnummer op Sierra BMW Online's webshop, dat is het BMW onderdeelnummer:
71607702028
Gaat je wel goed geld kosten, ook in Nederland, vermoed ik.
ECHTER, pas op, deze is alleen voor de achterzijde!
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=53&hl=12
Dat is mijn "handelsmerk" ondertussen. :lol:
Die USA-stadslicht adapter heb ik volgens mij ook wel ergens op een web-shop in de EU gezien, maar kan dat zo "eins-zwei-drei" niet meer vinden. _002
Je kunt, mist je niet te veel stroom trekt, inderdaad de bestaande GPS voedingsaansluiting nabij het balhoofd voor aansturing van meerdere apparaten gebruiken, dat doe ik ook.
Ik weet niet of je ook dat "gele" kabeltje er tussen hebt zitten, anders raad ik de "beroemde" Posi-Tap(tm) van de firma Posi-Lock te gebruiken, die is er zelfs in waterdichte uitvoering.
De beste uitvinding in mijn optiek na geroosterd brood.

Via G00gle ff zoeken op de sleutel "posi-tap" en dan "Nederland" als land instellen bij de Zoekhulpmiddelen en je vindt er verschillende leveranciers. En prijzen.
Zag net je update:
De "clou" is het onderdeelnummer op Sierra BMW Online's webshop, dat is het BMW onderdeelnummer:
71607702028
Gaat je wel goed geld kosten, ook in Nederland, vermoed ik.
ECHTER, pas op, deze is alleen voor de achterzijde!
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=53&hl=12
Die posi tap is inderdaad wel een goede tip!, mag ik vragen welke apparaten je naast je GPS nog op die aansluiting hebt zitten om even een beeld te krijgen van het stroomverbruik. Na een minuut wordt toch alles afgesloten op deze aansluiting ?
Nooit het risico dat de CAN-BUS open blijft staan en de apparaten de accu leeg trekken ?
Nooit het risico dat de CAN-BUS open blijft staan en de apparaten de accu leeg trekken ?
Ik heb mijn GPS (BMW Navigator 4 + cradle), mijn LED Coming Home/Dagrij verlichting en mijn FuzeBlock daar aan hangen.
Ik kan dus ook zien of de CAN-bus open blijft staan.
(wat met name een geïdentificeerd probleem was met de oudere Zumo 660 houders, volgens mijn informatie)
Ik kan dus ook zien of de CAN-bus open blijft staan.
(wat met name een geïdentificeerd probleem was met de oudere Zumo 660 houders, volgens mijn informatie)
LED Coming Home/Dagrij verlichting hee daar ben ik benieuwd naar ? Wat heb je hiervoor gebruikt ?
Een LED-lamp genaamd de LEDPac van de Duitse firma Moto-L.E.D.;
ziet er goed uit, ik wacht nog op mijn bestelling uit de USA en dan kan het feest beginnen
Helaas helaas de tip om hem op de GPS aansluiting aan te sluiten werkt niet, het lijkt in eerste instantie te werken totdat je BMW druppellader weer terugplaatst en deze in error gaat. Wanneer je de boel weer los koppelt werkt her geheel weer dus dan toch maar via de koplamp aftappen......
Hartelijk groeten van iPhone met behulp van Tapatalk
Ok, is dat de "oude" grijze BMW CAN-bus druppellader met de ledjes?
Ik neem aan dat je de navolgende procedure gevolgd hebt;
- contact van de motor aan.
- aansluiten van de BMW druppellader op de linker accessoiresaansluiting voorzijde, daarna de BMW druppellader aansluiten op de netspanning (220 volt).
- contact van de motor uit.
Want zo hoort het normaal gesproken gedaan te worden, conform de instructies van Herrn. BMW.
En brandt die error-LED op de BMW druppellader permanent of knippert deze?
Branden er dan ook nog andere LED's?
Volgens mij is het zo dat de BMW druppellader eerst test of deze de CAN-bus open en dicht kan krijgen.
Het kán zijn dat de Touratech CAN-bus Helper voorkomt dat de CAN-bus in slaapmode kan gaan.
En dat "detecteert" de BMW druppellader, schijnbaar.
Ik zou navragen bij Touratech of deze CAN-bus helper ook aangesloten mag en kan worden op de GPS-accessoires aansluiting. Vraag dan tevens na of er een sper-diode in de signaal-aansluiting opgenomen is, die zou er moeten inzitten om de CAN-bus zowel te beschermen alsook het voorkomen van eventuele fantoomstromen.
Dat is in ieder geval bij mijn FuzeBlock het geval en ik heb die problemen die jij omschrijft niet.
Ik neem aan dat je de navolgende procedure gevolgd hebt;
- contact van de motor aan.
- aansluiten van de BMW druppellader op de linker accessoiresaansluiting voorzijde, daarna de BMW druppellader aansluiten op de netspanning (220 volt).
- contact van de motor uit.
Want zo hoort het normaal gesproken gedaan te worden, conform de instructies van Herrn. BMW.

En brandt die error-LED op de BMW druppellader permanent of knippert deze?
Branden er dan ook nog andere LED's?
Volgens mij is het zo dat de BMW druppellader eerst test of deze de CAN-bus open en dicht kan krijgen.
Het kán zijn dat de Touratech CAN-bus Helper voorkomt dat de CAN-bus in slaapmode kan gaan.
En dat "detecteert" de BMW druppellader, schijnbaar.

Ik zou navragen bij Touratech of deze CAN-bus helper ook aangesloten mag en kan worden op de GPS-accessoires aansluiting. Vraag dan tevens na of er een sper-diode in de signaal-aansluiting opgenomen is, die zou er moeten inzitten om de CAN-bus zowel te beschermen alsook het voorkomen van eventuele fantoomstromen.
Dat is in ieder geval bij mijn FuzeBlock het geval en ik heb die problemen die jij omschrijft niet.

Oude druppellader rode led brand continue
Nu op het stadslicht aangesloten en geen problemen meer. Heeft me weer een middag gekost. Module heeft een diode zo te zien dus erg vreemd

Zo werkte hij dus niet op de gps aansluiting

BMW heeft voor de nieuwe(re) motororen ook een nieuwe acculader uitgebracht, misschien was jou BMW druppellader wat abuis.
Maar niet zo belangrijk meer, je hebt het opgelost en daar gaat het om.
Maar niet zo belangrijk meer, je hebt het opgelost en daar gaat het om.
- scan
- Type: R1200RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Everywhere
Deie hele aansluitprocedure heb ik nog nooit gebruikt.
Gewoon de stekker in 12V aansluiting links op de kuip en dan aan de 230V prik.
Zelfs nadat de motor meer dan een week of wat stil gestaan heeft, no problem at all.
Gewoon de stekker in 12V aansluiting links op de kuip en dan aan de 230V prik.
Zelfs nadat de motor meer dan een week of wat stil gestaan heeft, no problem at all.
En het officiële document die dat aangeeft, hoe het hoort/moet;
- scan
Ja dat document geloof ik graag maar ut werkt ook zonder die procedure.
Waarom ingewikkeld doen als het makkelijk kan...
Waarom ingewikkeld doen als het makkelijk kan...
Omdat je anders het risico loopt de CAN-bus poort op te blazen.
Daar zijn voorbeelden van dergelijke incidenten van.
Je lader gaat eerst door een hele reeks aan elektronica voordat het daadwerkelijk bij de accu zelf komt.
Daar zijn voorbeelden van dergelijke incidenten van.
Je lader gaat eerst door een hele reeks aan elektronica voordat het daadwerkelijk bij de accu zelf komt.
Ik gebruik de achterste socket mag geen probleem zijn denk ik, de procedure die je aanhaalt zou toch ook in de manual moeten staan als deze zo cruciaal zou zijn. Ik heb deze nooit opgemerkt, waar heb je die handleiding vandaan ? Het lijkt erop dat het geen officiele BMW manual is.
De 1200RT heeft tot 3 accessoiresaansluitingen, 1x aan de voorzijde en optioneel 2x aan de achterzijde, links en rechts.
Het chassis, kabelboom & tupperware is daar al op voorbereid.
Al die 3 aansluitingen lopen direct (!) naar de ZFE, met elk hun eigen aansluiting.
Er zit wat dat betreft geen verschil tussen al die 3 aansluitingen, anders dan de ampères, naar verluid.
(10 ampère voor de voorzijde, 5 ampère voor de achterkant.
)
Dat is allemaal software-gestuurd door schakel-IC's.
Bij mijn full-option zat er al 1x linksachter, rechtsachter heb ik een Powerlet oplossing, direct aangesloten op de accu, voor.... een acculader.
Het aangehaalde document is een officieel schrijven van BMW, uitgebracht door een BMW dealeRT in de USA.
Middels de aangehaalde procedure "herkent" de CAN-bus dat er een druppellader is aangesloten en zal de poort regelmatig af-en-aan aangesloten worden op de accu, opdat de druppellader ook daadwerkelijk kan gaan laden.
Er zijn situaties bekend waarbij de druppellader aangaf te laden maar de CAN-bus daadwerkelijk *niet* de poort open had.
En daardoor kán die poort mogelijkerwijs opgeblazen worden, op de ZFE zelf, wat een heel kostbare vervanging is.
Het chassis, kabelboom & tupperware is daar al op voorbereid.
Al die 3 aansluitingen lopen direct (!) naar de ZFE, met elk hun eigen aansluiting.
Er zit wat dat betreft geen verschil tussen al die 3 aansluitingen, anders dan de ampères, naar verluid.
(10 ampère voor de voorzijde, 5 ampère voor de achterkant.

Dat is allemaal software-gestuurd door schakel-IC's.
Bij mijn full-option zat er al 1x linksachter, rechtsachter heb ik een Powerlet oplossing, direct aangesloten op de accu, voor.... een acculader.

Het aangehaalde document is een officieel schrijven van BMW, uitgebracht door een BMW dealeRT in de USA.
Middels de aangehaalde procedure "herkent" de CAN-bus dat er een druppellader is aangesloten en zal de poort regelmatig af-en-aan aangesloten worden op de accu, opdat de druppellader ook daadwerkelijk kan gaan laden.
Er zijn situaties bekend waarbij de druppellader aangaf te laden maar de CAN-bus daadwerkelijk *niet* de poort open had.
En daardoor kán die poort mogelijkerwijs opgeblazen worden, op de ZFE zelf, wat een heel kostbare vervanging is.
- scan
Wil niet eigenwijs zijn maar zet hier grote vraagtekens bij?
Ik lees nu de bijgesloten 'Biedienungsanleitung' van de lader en daar wordt met geen woord gerept over een speciale aansluitprocedure.
Deze originele BMW lader is van 2012.
Wie het weet mag het zeggen.
Ik lees nu de bijgesloten 'Biedienungsanleitung' van de lader en daar wordt met geen woord gerept over een speciale aansluitprocedure.
Deze originele BMW lader is van 2012.
Wie het weet mag het zeggen.
Je mag gerust eigenwijs zijn maar dit is naar verluid omdat er relatief vaak opgeblazen accessoirespoorten (direct, op de ZFE, middels opgeblazen schakel-IC's) voorkwamen waar men initieel geen idee had wat de oorzaak was.
Daarnaast, en dat is een feit, kan ook de situatie voor komen dat een (al dan niet CAN-bus compatible) druppel/acculader aangeeft zogenoemd aan het laden te zijn, maar in werkelijkheid de CAN-bus afgeschakeld is. (!)
Dat zijn een aantal redenen van het aangehaalde document.
Vergeet a.u.b. niet dat er ook software draait in de motor die de betreffende CAN-bus moet "initialiseren", en via de eerder omschreven procedure wordt dat gedaan.
Zoek anders via g00gle maar eens op de sleutel "proper procedure charging via canbus r1200rt", en je ziet vele bronnen die dit ook aanhalen.
Zoals, bijvoorbeeld;
http://www.ascycles.com/detail.aspx?ID=2678
Dat het niet in de documentatie staat, zegt in mijn optiek weinig, daarin verzuimt Herrn. BMW wel vaker.
De procedure is dus:
1. Schakel contact aan maar start de motor niet.
2. Wacht totdat de motor de zelftest doorlopen heeft.
3. Sluit de CAN-bus compatibel lader aan op de accessoiresaansluiting.
4. Sluit de CAN-bus compatible lader aan op de netspanning.
5. Schakel het contact van de motor weer af.
@Scan:
Je hebt waarschijnlijk het grijze blokje-type lader, zoals de eerder getoonde tekening?
Die bestaat al sinds 2006.
Pas in 2012 is BMW met een opvolger gekomen (met het LCD scherm), ook in verband met CAN-bus II (als in 2) van de nieuwere motoren en een hogere laadstroom (was 1 ampère, nu 2,5 ampère met de nieuwe uitvoering).
Daarnaast, en dat is een feit, kan ook de situatie voor komen dat een (al dan niet CAN-bus compatible) druppel/acculader aangeeft zogenoemd aan het laden te zijn, maar in werkelijkheid de CAN-bus afgeschakeld is. (!)
Dat zijn een aantal redenen van het aangehaalde document.
Vergeet a.u.b. niet dat er ook software draait in de motor die de betreffende CAN-bus moet "initialiseren", en via de eerder omschreven procedure wordt dat gedaan.
Zoek anders via g00gle maar eens op de sleutel "proper procedure charging via canbus r1200rt", en je ziet vele bronnen die dit ook aanhalen.
Zoals, bijvoorbeeld;
http://www.ascycles.com/detail.aspx?ID=2678
Dat het niet in de documentatie staat, zegt in mijn optiek weinig, daarin verzuimt Herrn. BMW wel vaker.

De procedure is dus:
1. Schakel contact aan maar start de motor niet.
2. Wacht totdat de motor de zelftest doorlopen heeft.
3. Sluit de CAN-bus compatibel lader aan op de accessoiresaansluiting.
4. Sluit de CAN-bus compatible lader aan op de netspanning.
5. Schakel het contact van de motor weer af.
@Scan:
Je hebt waarschijnlijk het grijze blokje-type lader, zoals de eerder getoonde tekening?
Die bestaat al sinds 2006.

Pas in 2012 is BMW met een opvolger gekomen (met het LCD scherm), ook in verband met CAN-bus II (als in 2) van de nieuwere motoren en een hogere laadstroom (was 1 ampère, nu 2,5 ampère met de nieuwe uitvoering).
Het is altijd weer een genot om je reacties te lezen dutchmidiman
. Ik word er elke keer weer wijzer van, hoe kom je aan al deze info werkzaam bij BMW ? Zo niet moet je zeker een keer gaan soliciteren 

Graag gedaan!
Let wel, dat is de informatie die ik gevonden heb danwel mijn mening en ervaringen.
Net als zo vele is het voor mij puur een hobby, ik investeer tijd om zaken uit te zoeken.
En daarbij is G00gle my friend, soms.
Ik zit wat dat betreft helemaal niet in de motorbranche, en ben dus ook zeker niet werkzaam bij BMW.
Het is een uit de hand gelopen hobby, nogal flink.
:lol:

Let wel, dat is de informatie die ik gevonden heb danwel mijn mening en ervaringen.
Net als zo vele is het voor mij puur een hobby, ik investeer tijd om zaken uit te zoeken.
En daarbij is G00gle my friend, soms.

Ik zit wat dat betreft helemaal niet in de motorbranche, en ben dus ook zeker niet werkzaam bij BMW.
Het is een uit de hand gelopen hobby, nogal flink.

Some people have a life, I have a hobby. :lol:
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
-
Nieuw bericht Beantwoord: Draad tappen in stuur 1100RT?
door PaulJacobsnl » » in Over: GPS en navigatie - 16 Reacties
- 4875 Weergaves
-
Laatste bericht door PaPinkelman
-
-
- 2 Reacties
- 861 Weergaves
-
Laatste bericht door EileRT
-
- 11 Reacties