Hallo Jan,
dat stelt echt niks voor.
1 je koopt een motor.
2a in Belgie krijg je de papieren van de motor (overschrijven is blijkbaar niet nodig) en een eenvormigheidsattest, als dat er niet bij zit, aanvragen bij de importeur, wordt overigens meestal niet naar gevraagd door de RDW.
2b in Duitsland meld je je met voertuig en vorige eigenaar bij het regionale Strassenverkehrsamt, daar wordt gecontroleerd of voertuig en papieren bij elkaar horen, voertuig wordt op jouw naam gesteld, en je krijgt indien gewenst een kortdurend Duits kenteken, dat een week geldig is (kost ongeveer 15 euro). Hiermee mag je tot de Nederlandse grens rijden, mits het voertuig WA-verzekerd is (moet je regelen
voordat je naar het Verkehrsamt gaat, kost ongeveer 45 euro). Ik rijdt daar gewoon mee naar huis, maar formeel mag dat niet, wegens BPM-ontduiking, de verzekering heeft hier geen bezwaar tegen. Ook hier moet je het eenvormigheidsattest hebben.
3 maak een afspraak bij de RDW, en vraag eventueel een eendagskenteken aan, dan mag je met een zelfgemaakte kentekenplaat heen en terug rijden. Je kunt ook 's ochtends op de bonnefooi gaan, met het risico dat je niet aan de beurt komt.
4 bij de RDW wordt het voertuig geschouwd, in normaal Nederlands, ze controleren het chassisnummer en of je voldoende profiel op je banden hebt en kijken mogelijk naar de verlichting. Vervolgens vragen zij het kenteken voor je aan, kost ongeveer 100 piek (en dat voor 5 minuten werk).
5 je moet je melden bij de douaneambtenaar, meestal in het gebouw van de RDW gevestigd, en die klopt je dan wat euro's uit je zak onder het mom van BPM, te betalen per pin.
6 3 a 5 werkdagen wachten en je hebt een kenteken.
Nog even wat nuttige links voor import uit Duitsland:
[url]
http://deckungskarten.eu/?kw=versicheru ... GGPTzw/url]
[url]
http://www.staedteregion-aachen.de/wps/ ... nQSEh//url]
Eentje voor het berekenen van de rest-BPM:
[url]
http://www.roadracing.nl/bpm.php/url]
Op deze pagina staat ook een verwijzing voor het achterhalen van de originele catalogusprijs in Nederland.
Zoals je ziet heb ik het nergens over keuren, vanuit Belgie heb ik daar geen ervaring mee, maar wat ik zo lees, interesseert dat de RDW geen fluit, waarschijnlijk omdat er geen APK-plicht is. Vanuit Duitsland is het simpelweg zo, dat als het voertuig voorzien is van een geldige keuring (HauptUntersuchung en AbgasUntersuchung) er in Nederland nergens over gepraat wordt.
Mocht blijken, dat in mijn verhaal afwijkingen zitten t.o.v. de huidige methode, laat ik dat uiteraard horen.
Ik heb in het verleden al een aantal auto's geïmporteerd, en buiten het keuren (mag gewoon bij elk APK-bedrijf) zullen er geen noemenswaardige verschillen zijn.
Let wel, voertuigen van buiten de EU vallen in een andere regeling, die worden
wel gekeurd door de RDW voor een tarief kort onder de 1000 euro, waarmee deze financieel waarschijnlijk oninteressant worden.
Aandachtspuntje: als je koopt van een particulier, zorg dan zelf voor een model koopovereenkomst in tweevoud, bijv. van marktplaats, mogelijk vraagt je verzekeraar daarnaar, zeker als je wilt verzekeren tegen aanschafwaarde.
[url]
http://statisch.marktplaats.nl/html/hub ... st.pdf/url]
Voor vragen kun je uiteraard altijd bij me terecht.
Groet,
Aad