De versnellingsindicator op de 1100RT en 1150RT is een BCD (Binary Coded Decimal) ingang.
Oftewel een 3 signaallijntjes vanaf de versnellingsbak en de combinatie van spanning (12 volt, volgens mij) op die verschillende ingangssignalen geeft.
De posities is "gewogen", dat wil zeggen de 1e positie is 2 tot de nulde macht is 1, de 2e positie is 2 tot de 1e macht is 2, en de 3e positie is 2 tot 2e macht is dus 4.
Elk signaal op geeft dus dan een optelsom het juiste getal:
(kan zijn dat de elektronica van BMW andere combinaties volgt, dus het navolgend is illustratief)
0 0 0 = 0 (Neutraal)
0 0 1 = 1
0 1 0 = 2
0 1 1 = 3
1 0 0 = 4
1 0 1 = 5
1 1 0 = E ("6e" versnelling
Dat je klok zichzelf "reset" is vaak dat het rubbertje van minuscule knopje onder het display vuilig is of lek.
Soms helpt het door met een bot voorwerp (achterkant penseel bijvoorbeeld) het knopje herhaaldelijk snel achter elkaar in te drukken of met lucht te blazen. Of met een stofzuiger zuigen, maar dan is er een mogelijk risico dat je het rubbertje opzuigt als deze al ingescheurd is.
En dan het korte antwoord: :lol:
Nee, je hoeft niets te resetten aan je motor. Het is het oude onderdeel demonteren en de andere erin en klaar is de BMW rijdeRT.