display brandstof/temp/versnelling/klok

Alle overige technische zaken.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
Andre-P
Type: R1150RT
Bijz: 2003 Biarritz blauw
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heemstede

display brandstof/temp/versnelling/klok

Ongelezen bericht door Andre-P »

Vraagje,

Het bovengenoemde display van mijn -1150- is nogal lelijk (lijmresten) en het klokje werkt ook niet helemaal lekker (springt steeds op 0:00 en begint dan opnieuw).
Nu staat er zo'n display voor niet al teveel te koop op de site van Boonstra parts.
Montage lijkt me niet al te ingewikkeld (behalve dan dat het dashboard gede- en weer -monteerd moet worden) daar kom ik wel uit. Maar moet ik nog rekening houden met restetten van de boordcomputer oid om de indicator in te stellen? of is het een kwestie van oude stekker eruit en de nieuwe er in en klaar?
Hoor graag van de (vele) deskundigen hier :D

Groeten André
Age is an issue of mind over matter. If you don't mind, it doesn't matter.
Inspector Gadget

Re: display brandstof/temp/versnelling/klok

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

De versnellingsindicator op de 1100RT en 1150RT is een BCD (Binary Coded Decimal) ingang.
Oftewel een 3 signaallijntjes vanaf de versnellingsbak en de combinatie van spanning (12 volt, volgens mij) op die verschillende ingangssignalen geeft.
De posities is "gewogen", dat wil zeggen de 1e positie is 2 tot de nulde macht is 1, de 2e positie is 2 tot de 1e macht is 2, en de 3e positie is 2 tot 2e macht is dus 4.
Elk signaal op geeft dus dan een optelsom het juiste getal:
(kan zijn dat de elektronica van BMW andere combinaties volgt, dus het navolgend is illustratief)

0 0 0 = 0 (Neutraal)
0 0 1 = 1
0 1 0 = 2
0 1 1 = 3
1 0 0 = 4
1 0 1 = 5
1 1 0 = E ("6e" versnelling

Dat je klok zichzelf "reset" is vaak dat het rubbertje van minuscule knopje onder het display vuilig is of lek.
Soms helpt het door met een bot voorwerp (achterkant penseel bijvoorbeeld) het knopje herhaaldelijk snel achter elkaar in te drukken of met lucht te blazen. Of met een stofzuiger zuigen, maar dan is er een mogelijk risico dat je het rubbertje opzuigt als deze al ingescheurd is. _001

En dan het korte antwoord: :lol:
Nee, je hoeft niets te resetten aan je motor. Het is het oude onderdeel demonteren en de andere erin en klaar is de BMW rijdeRT.
Andre-P
Type: R1150RT
Bijz: 2003 Biarritz blauw
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heemstede

Ongelezen bericht door Andre-P »

Kijk, dat is de reactie waar ik op hoopte (en dan met name het korte deel :lol: )

Er heeft in het verleden een chroom sierrand opgezeten die los te koop was. Maar die was stuk gegaan en weer gelijmd. Voor dat ik de motor kocht was de sierrand er al af, alleen de lijmresten zaten er nog. Ben bang dat die lijm in die stelknopjes is gekomen oid. Had al geprobeerd schoon te maken maar zonder resultaat.

Ga nu met gerust gemoed de display bestellen en dan wachten op de eerste lekker weer dag om die te monteren.

DMM, mijn dank!

[groet]
Age is an issue of mind over matter. If you don't mind, it doesn't matter.
Inspector Gadget

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

_004

Tip voor de generatie na ons en/of de meelezers;
Ook ik had een dergelijk, op zich mooi, sierrand gemonteerd op toentertijd mijn 1100RT. _005

Echter, ik gebruik altijd enkele (!) drupjes (!) siliconenkit.
Plakt prima en laat na het weghalen/verwijderen geen resten meer achter. :idea:
JoJothefirst
2024
2024
Type: R1200RT
Bijz: zumo XT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Groningen

Ongelezen bericht door JoJothefirst »

Toch eventjes een andere ervaring toevoegen: mijn klokje sprong op een bepaald moment ook regelmatig op 00:00, met name bij het starten. Toen kwam er nog het ABS lampje bij.... Ik meteen naar de dealer! Daar werd de accu doorgemeten en kwam de conclusie: nieuwe accu nodig. Zo geschiedde en sindsdien blijft het klokje tikken _004
Maar als je display er niet uitziet houd je vanzelfsprekend nog wel een reden om die te vervangen..... ;-)

[groet]

JoJo

(Tapatalk op iPhone, dus geen emoticons _001 )
Have some courtesy, have some sympathy, have some taste. (Mick Jagger)

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Overige Techniek & Mechanica”