Tussen de file door?
Moderator: RT_Patrick
- Baird
- 2024
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Tussen de file door?
Rij tegenwoordig iedere dag Breda-Zoetermeer v.v. op de motor, dus 'lekker' door Rotterdam tussen de file door.
Deze week reed er voor me zo'n Piaggio 3-wieler, samen er tussen door. Tot ik me realiseerde dat hij zo'n enorme kentekenplaat van een auto achterop had, bepaalde uitvoeringen van dat voertuig zijn eigenlijk een auto volgens onze wetgeving.
Nu mijn vraag: Motorrijders mogen tussen de file doorrijden onder de gestelde voorwaarden en condities, deze Piaggio is een auto en auto's mogen niet tussen de file doorrijden, dat was toch immers voorbehouden aan motoren! Ik gun het deze rijder van harte om tussen de file door te rijden maar hoe kijkt de wetgever en zijn handhavers hier naar?
Deze week reed er voor me zo'n Piaggio 3-wieler, samen er tussen door. Tot ik me realiseerde dat hij zo'n enorme kentekenplaat van een auto achterop had, bepaalde uitvoeringen van dat voertuig zijn eigenlijk een auto volgens onze wetgeving.
Nu mijn vraag: Motorrijders mogen tussen de file doorrijden onder de gestelde voorwaarden en condities, deze Piaggio is een auto en auto's mogen niet tussen de file doorrijden, dat was toch immers voorbehouden aan motoren! Ik gun het deze rijder van harte om tussen de file door te rijden maar hoe kijkt de wetgever en zijn handhavers hier naar?
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
- MofkaP
- Bijz: R1300GS ASO + F850GS
- Woonplaats of omgeving: Amstelland
- Contacteer:
Re: Tussen de file door?
De wetgever kijkt liever niet. Die heeft tot nog toe steeds geweigerd het tussen de file doorrijden in de wet te formaliseren.
De handhaver knijpt een oogje toe.
Temeer omdat sinds januari voor een driewieler ook een motorrijbewijs geldt.
Of het beest nou een grote kentekenplaat heeft of niet, het blijft een driewieler.
De handhaver knijpt een oogje toe.
Temeer omdat sinds januari voor een driewieler ook een motorrijbewijs geldt.
Of het beest nou een grote kentekenplaat heeft of niet, het blijft een driewieler.
Groetjes van MofkaP
Klik voor motorreisverslagen, verkeersquiz en foto's.
- AGVerheij
- Type: R1200RT
- Bijz: RT-P uit 2015 in prachtig mat-blauw
- Woonplaats of omgeving: Utrecht
Die driewielers zijn inderdaad een beetje 'vleesch noch vis'
- drie of meer wielen: dus geen motor maar auto (rijbewijs B....)
- smal genoeg (hoe breed mag een motor eigenlijk zijn ?) om tussen de files door te rijden
en wetgevers + handhavers die altijd achter de ontwikkelingen aan blijven lopen.
Mij lijkt de breedte van het voertuig de bepalende factor, en de marge die je accepteert tussen de spiegels (ik
dikke choppers met apenhangers in de file, zijn zo breed dat ze erg voorzichtig er tussendoor rijden en wachten bij gaatjes waar een RT probleemloos doorheen past)
En nog wat olie op het vuur:

Wat moet je hier dan van vinden? Vier wielen = auto ??
- drie of meer wielen: dus geen motor maar auto (rijbewijs B....)
- smal genoeg (hoe breed mag een motor eigenlijk zijn ?) om tussen de files door te rijden
en wetgevers + handhavers die altijd achter de ontwikkelingen aan blijven lopen.
Mij lijkt de breedte van het voertuig de bepalende factor, en de marge die je accepteert tussen de spiegels (ik

En nog wat olie op het vuur:

Groets, GerbeRT
"Zolang ik verkeerslichten moet herkennen om mijzelf te onderscheiden van een robot heb ik weinig vertrouwen in zelfrijdende voertuigen
"Zolang ik verkeerslichten moet herkennen om mijzelf te onderscheiden van een robot heb ik weinig vertrouwen in zelfrijdende voertuigen
- siebke
- Bijz: 2009, import (D)
- Land: Nl
- Woonplaats of omgeving: Peel en Maas
Een Qua-si.... :lol:AGVerheij schreef: En nog wat olie op het vuur:
Wat moet je hier dan van vinden? Vier wielen = auto ??
As ut neet geit zoeas 't môt, dèn môt 't mèr zoeas ut geit
Baird schreef:Rij tegenwoordig iedere dag Breda-Zoetermeer v.v. op de motor, dus 'lekker' door Rotterdam tussen de file door.
Toch maar eens een reactie geven:
Zelfs je wanneer je in een vrachtwagen rijdt, mag je tussen de file door wanneer het netjes kan en je artikel 5 dus niet overtreed.
Waarom mag dat? Omdat je in een file zowel links als rechts mag inhalen... Wanneer je ertussendoor rijdt doe je dat dus ook. Zelfs wanneer je het met een vrachtwagen doet. Oom agent kan, wanneer de vrachtwagen chauffeur dat heel netjes zou doen en niemand in gevaar brengt, niets aan anders aan doen dan toekijken.
zie: http://wetten.overheid.nl/BWBR0004825/H ... 05-12-2013
- PaPinkelman
- Bijz: BMW F800GT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Helmond
Daar ben ik het dan weer volstrekt mee oneens! Zou ook te zot voor woorden zijn natuurlijk...Jeeron schreef:Zelfs je wanneer je in een vrachtwagen rijdt, mag je tussen de file door wanneer het netjes kan en je artikel 5 dus niet overtreed.
Je vergeet dat het verkeer zich wel aan de rijbanen moet houden (dezelfde wet, par. 1 art. 10). Zoals als je het nu beschrijft zou het toegestaan zijn om verkeer op dezelfde rijbaan in te halen en te tripleren. Volgens mij is dat laatste zeker niet toegestaan!
Groeten,
Frank
BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Frank
BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Toch maar eens een reactie geven:
Zelfs je wanneer je in een vrachtwagen rijdt, mag je tussen de file door wanneer het netjes kan en je artikel 5 dus niet overtreed.
Waarom mag dat? Omdat je in een file zowel links als rechts mag inhalen... Wanneer je ertussendoor rijdt doe je dat dus ook. Zelfs wanneer je het met een vrachtwagen doet. Oom agent kan, wanneer de vrachtwagen chauffeur dat heel netjes zou doen en niemand in gevaar brengt, niets aan anders aan doen dan toekijken.
zie: http://wetten.overheid.nl/BWBR0004825/H ... 05-12-2013[/quote]
Zal nu ook een reactie geven, ben zelf vrachtwagenchauffeur en mag dus niet zoals een motorrijder tussen de auto's doorrijden. Het is ook niet mogelijk met een vrachtwagen bij file stilstaand of langzaam rijdend er tussendoor te rijden, heb toch een volledige rijbaan nodig wat breedte betreft en zoveel ruimte is er niet.
Tussen de file doorrijden wordt toegestaan zolang je je aan bepaalde regels houdt. Als automobilisten zoveel ruimte geven om er tussendoor te rijden is er volgens mij een komplete rijbaan leeg anders past het niet.
mvg
Ruud
zie: http://wetten.overheid.nl/BWBR0004825/H ... 05-12-2013[/quote]
Zal nu ook een reactie geven, ben zelf vrachtwagenchauffeur en mag dus niet zoals een motorrijder tussen de auto's doorrijden. Het is ook niet mogelijk met een vrachtwagen bij file stilstaand of langzaam rijdend er tussendoor te rijden, heb toch een volledige rijbaan nodig wat breedte betreft en zoveel ruimte is er niet.
Tussen de file doorrijden wordt toegestaan zolang je je aan bepaalde regels houdt. Als automobilisten zoveel ruimte geven om er tussendoor te rijden is er volgens mij een komplete rijbaan leeg anders past het niet.
mvg
Ruud
- MofkaP
- Contacteer:
Jeeron heeft theoretisch gelijk
Volgens de letter van het wettelijke boek
Maar niet toegestaan in de praktijk
Dan heb je meteen een art. 5 aan je broek
Het recht is van de tekst van art. 13 het gevolg
De gedragscode is daarvan weer het vervolg
Die geeft dan weer nauwkeurig aan
Hoe met dat recht moet worden omgegaan
Die code staat het alleen voor motorrijders toe
Voor andere bestuurders is het recht taboe
Was je het met een ander voertuig ook van plan
Daar komen alleen maar ongelukken van
Volgens de letter van het wettelijke boek
Maar niet toegestaan in de praktijk
Dan heb je meteen een art. 5 aan je broek
Het recht is van de tekst van art. 13 het gevolg
De gedragscode is daarvan weer het vervolg
Die geeft dan weer nauwkeurig aan
Hoe met dat recht moet worden omgegaan
Die code staat het alleen voor motorrijders toe
Voor andere bestuurders is het recht taboe
Was je het met een ander voertuig ook van plan
Daar komen alleen maar ongelukken van
Groetjes van MofkaP
- Mulder
- Type: R1200RT/LC
- Bijz: Zumo XT
- Land: nederland
- Woonplaats of omgeving: Krimpen a/d IJssel
Baird schreef:Rij tegenwoordig iedere dag Breda-Zoetermeer v.v. op de motor, dus 'lekker' door Rotterdam tussen de file door.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Mulder op 06 dec 2013, 10:45, 4 keer totaal gewijzigd.
- Mulder
Daarbij hebben bovenstaande reacties het steeds over de rijbaan terwijl over het over rijstroken gaat als het over tussen de file rijden gaat. ( tussen file/rijstroken rijden).
Probeer daar maar eens als vrachtwagen tussendoor te rijden
Probeer daar maar eens als vrachtwagen tussendoor te rijden

Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- Freddy Kreuger
- Bijz: grijs maar niet saai
- Woonplaats of omgeving: Hellevoetsluis
M.b.t. het inhalen van motorfietsen tussen de rijstroken door, is er wettelijk niets over geregeld
Het wordt slechts gedoogd, maar als er een aanrijding door ontstaat is de motorrijder altijd schuldig.
M.b.t. het inhalen van andere voertuigen tussen de verkeersstromen door is dat ook niet toegestaan anders dan over een vrije rijstrook. Het inhalen van een ander voertuig op dezelfde rijstrook is niet toegestaan.
Het wordt slechts gedoogd, maar als er een aanrijding door ontstaat is de motorrijder altijd schuldig.
M.b.t. het inhalen van andere voertuigen tussen de verkeersstromen door is dat ook niet toegestaan anders dan over een vrije rijstrook. Het inhalen van een ander voertuig op dezelfde rijstrook is niet toegestaan.
Als je alleen maar rechtuit gaat ben je er twee keer zo snel, maar is het rijden half zo leuk.
- AGVerheij
- Bijz: RT-P uit 2015 in prachtig mat-blauw
- Woonplaats of omgeving: Utrecht
daar ben ik het niet (helemaal) mee eens.
Iets gedogen betekent ongeveer 'oogluikend toestaan wat verboden is' en dat is niet het geval. Onder bepaalde voorwaarden (zeg maar poldermodelafspraken) is het toegestaan.
Meer over die voorwaarden hier.
Ook de verzekering zal niet moeilijk doen als je je aan de richtlijnen houdt, en legt niet per definitie de schuld en aansprakelijkheid bij de motorrijder.
Iets gedogen betekent ongeveer 'oogluikend toestaan wat verboden is' en dat is niet het geval. Onder bepaalde voorwaarden (zeg maar poldermodelafspraken) is het toegestaan.
Ook de verzekering zal niet moeilijk doen als je je aan de richtlijnen houdt, en legt niet per definitie de schuld en aansprakelijkheid bij de motorrijder.
Groets, GerbeRT
- MofkaP
- Contacteer:
Een bestuurder die van rijstrook wisselt voert een bijzondere manoeuvre uit en moet het overige verkeer voor laten gaan.
Sterker nog, de van rijstrook wisselende automobilist is in beginsel 100% schuldig aan het ontstaan van een ongeval en volledig aansprakelijk voor de daardoor ontstane schade. Dat is alleen anders als de automobilist kan aantonen of bewijzen dat de tussen de file doorrijdende motorrijder zich niet aan de regels van de gedragscode heeft gehouden, en dat is nogal lastig.
Het tussen de file doorrijden is wettelijk toegestaan. De filegedragscode geeft aan hoe met dat wettelijk recht moet worden omgegaan. Zowel de rechtspraak als de verzekeringsmaatschappijen hebben die code inmiddels als geldende rechtsnorm aanvaard.
Het inhalen over dezelfde rijstrook is niet verboden.
Sterker nog, de van rijstrook wisselende automobilist is in beginsel 100% schuldig aan het ontstaan van een ongeval en volledig aansprakelijk voor de daardoor ontstane schade. Dat is alleen anders als de automobilist kan aantonen of bewijzen dat de tussen de file doorrijdende motorrijder zich niet aan de regels van de gedragscode heeft gehouden, en dat is nogal lastig.
Het tussen de file doorrijden is wettelijk toegestaan. De filegedragscode geeft aan hoe met dat wettelijk recht moet worden omgegaan. Zowel de rechtspraak als de verzekeringsmaatschappijen hebben die code inmiddels als geldende rechtsnorm aanvaard.
Groetjes van MofkaP
Conclusie:
Pas op dat je niet voor je @##$ wordt gereden.
Als er op je grafsteen staat: "Ik had voorrang" , dan heb je daar zelf niks meer aan.
Pas op dat je niet voor je @##$ wordt gereden.
Als er op je grafsteen staat: "Ik had voorrang" , dan heb je daar zelf niks meer aan.
- Mulder
MofkaP schreef:Een bestuurder die van rijstrook wisselt voert een bijzondere manoeuvre uit en moet het overige verkeer voor laten gaan.

Het ligt er er wel aan op welke Piaggio je rijdt.
De een is een motor, de andere een auto (spoorbreedte). Met de autopiaggio (LT) :shock: mag het dus niet.
http://www.autoblog.nl/archive/2008/11/ ... torscooter
- Freddy Kreuger
- Bijz: grijs maar niet saai
- Woonplaats of omgeving: Hellevoetsluis
AGVerheij schreef:daar ben ik het niet (helemaal) mee eens.
Helaas mensen met al deze 'voorwaarden', het RVV '90 nog het WVW is NIET veranderd. Dit houd in dat het wettelijk niet is toegestaan.
In praktijk wordt het gedoogd totdat er ongevallen ontstaan, zoals eerder vermeld.
Laatst gewijzigd door Freddy Kreuger op 17 dec 2013, 23:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Als je alleen maar rechtuit gaat ben je er twee keer zo snel, maar is het rijden half zo leuk.
- MofkaP
- Contacteer:
Welk artikel van het RVV 1990 had je in gedachten, dat het verbiedt?
Niet het RVV 1966 graag.
Niet het RVV 1966 graag.
Groetjes van MofkaP
- wobbert
- Bijz: Van Harten special
- Woonplaats of omgeving: Almere
Ik heb helaas aan den lijve mogen ervaren hoe het is als een automobiliste ongezien van baan veranderd........ _003Freddy Kreuger schreef:AGVerheij schreef:daar ben ik het niet (helemaal) mee eens.
Helaas mensen met al deze 'voorwaarden', het RVV is NIET veranderd. Dit houd in dat het wettelijk niet is toegestaan.
In praktijk wordt het gedoogd totdat er ongevallen ontstaan, zoals eerder vermeld.
Motor (economisch) total loss maar zelf gelukkig helemaal niks nada.
Bij de afwikkeling is er geen enkele discussiepunt geweest!! De verzekering van de tegenpartij heeft zonder enig bezwaar uitbetaald.
En dat terwijl er toch best een aanleiding voor was. Zal hier niet verder op ingaan

Ik had bij de afwikkeling idd gerekend op 'problemen' maar die bleven uit. Dus Freddy zijn stelling kan ik niet onderschrijven.
En wat is het 'heerlijk' om zo'n aanrijding te hebben rijdend op een boxer! Goed beschermd!!

- Wullum
- Type: R1250RT
- Bijz: Elegance in Manhattan Grün Metallic
- Land: DE
- Woonplaats of omgeving: Lkr. HN
Verzekeringen die zonder bezwaar uitbetalen... Tsss, ze bestaan... AXA Belgium is wat dat betreft wat lakser, na mijn ongeluk op 20 juli nog steeds niks... Sterker nog, volgende week mag ik me vervoegen "op het kabinet" van een verzekeringsarts van AXA. Gaan ze eerst eens kijken of ik inderdaad ben omvergereden en of ze daar nog sporen van op mijn lijf kunnen vinden. Die rare blauwe plekken op mijn schouder en bovenarm die zonder verdere aanleiding telkens terugkomen zullen ze vast "niet relevant" gaan vinden. Denk ik zo.wobbert schreef: Bij de afwikkeling is er geen enkele discussiepunt geweest!! De verzekering van de tegenpartij heeft zonder enig bezwaar uitbetaald.
Vroeger, ooit, 2 Japanners, meh... Later een heel nest BMW's, allemaal met een bijnaam...
Nu: de 6e BMW, die nog geen bijnaam heeft, de 7e BMW rijdt mijn inmiddels ex- op.
Nu: de 6e BMW, die nog geen bijnaam heeft, de 7e BMW rijdt mijn inmiddels ex- op.
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 20 Reacties
- 6895 Weergaves
-
Laatste bericht door JOS WRSM
-
- 27 Reacties
- 12039 Weergaves
-
Laatste bericht door R1nus
-
-
Nieuw bericht Re: File-rijden
door Inspector Gadget » » in RT Verkeersforum: verkeerssituaties, veiligheid, wet- en regelgeving - 25 Reacties
- 7070 Weergaves
-
Laatste bericht door RhanRT
-
-
-
Nieuw bericht Alarmlichten in file
door J vd B te V » » in RT Verkeersforum: verkeerssituaties, veiligheid, wet- en regelgeving - 32 Reacties
- 9994 Weergaves
-
Laatste bericht door blackers
-
-
- 2 Reacties
- 1740 Weergaves
-
Laatste bericht door Hazeldonk