I-ABS unit repareren

Alles over remmen, ABS-problemen en ervaringen.

Moderator: RT_Patrick

marcel850rt

I-ABS unit repareren

Ongelezen bericht door marcel850rt »

Beste RT rijders.

Ik ben een van de gelukkigen met een defecte i-abs-unit. Ik heb een -850- uit 05/2002 gekocht met een knipperend abs-lampje voor een prijs die daar ook naar was. Ik had via het forum ruimschoots gelezen wat er voor problemen kunnen optreden en wat de kosten daar van kunnen zijn. Dit risico durfe ik wel aan want als ik voor een nieuwe pomp moet gaan blijft mijn investering nog ruim onder de 5000 euro. In mijn beleving voor dit soort motoren nog een reele prijs. Eers begonnen de sensoren visueel te inspecteren en de stekker verbindingen te reinigen met contactspray. Daarna het hele systeem doorgespoelt en ontlucht(bedankt forum voor de heldere uitleg). Dit was echt tijden niet gedaan want de remolie leek wel koffie zo bruin als die was. Dit gaf echter geen verbetereing. Welnu, vandaag naar Bruurs in Noord-Scharwoude geweest voor het uitlezen van de storing. Dit viel niet mee _002 want er stonden oude storingen in het register en na reset kwamen deze niet terug. De monteur concludeerde dat de ECU dus geen meldingen genereerde en wist daardoor dat de ABS-unit defect is. Ook heeft hij nog de sensoren getest en die bleken ok. Dit bevestigde mijn worst scenario dus daar kon ik het mee doen. Na te willen afrekenen wat niet nodig was (waarvoor hulde en een tientje fooi) ben ik huiswaards gereden.
Wat nu. Ik had al op marktplaats gezien dat er een i-abs unit te koop stond voor 500 euro. Echter deze bleek net voor mijn neus weggekaapt. Verder lezend kwam ik een revisie bedrijf tegen. Ook ben ik een is gaan googlen en vond diverse items over pomp revisie. Nu ben ik niet onhandig en van huis uit electronicus en gewend dingen uit elkaar te halen. Dus dacht ik er aan om zelf eens te gaan stoeien met deze pomp. Stuk istie toch al dus wat kan er mis gaan. Vervolgens heb ik inmiddels de pomp uitgebouwd, van remolie ontdaan en alle openingen en stekkers geseald en tenslotte gereinigd. Om de boel los te schroeven zijn speciale bits of schroevendraaiers nodig met een tri-wing model. Deze kan ik bij conrad bestellen of bij een speciaalzaak. Daarna zou ik kunnen beginnen met demonteren. Echter waarom zou ik niet de vraag aan jullie forum leden stellen of er iemand is die dezelfde gedachte heeft en zelfs ervaring heeft opgedaan. Wellicht kan adviseren of ander nuttige tips en trics, do's en don't -s te geven. Ik wacht jullie reacties met spanning af.

Alvast bedankt voor het meedenken.

[groet] Marcel
japachap
Type: R1150RT
Bijz: LEDs en reflectors, Fans en Farkles
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Enschede

Re: I-ABS unit repareren

Ongelezen bericht door japachap »

marcel850rt schreef:
Ik wacht jullie reacties met spanning af.
Je ben niet de enige, Marcel. Volgens mij zijn er zeer weinig tot geen mensen die hebben dit zelf geprobeerd- maar als wel, dan ben je in de juiste plek om hun te vinden- en als niet dan ben je echte een sterretje als je gaat als de eerste het probeeren!
In ieder geval- VEEL FOTOS AUB!!! _004 _004 _004
(excuuses als mijn taalgebruik niet altijd goed is- Nederlands is mijn tweede taal, maar ik verbeter het snel!)

Voorheen- Yamaha RXS100, Honda CB450DX-K, Yamaha XJ900F-4BB2
Nu- BMW R1150RT Twinspark 2003
Ton1959
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Je hebt weinig te verliezen. Ik probeer ook altijd alles te maken weggooien kan altijd nog. Succes
Inspector Gadget

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ik heb eens een keer een dergelijke unit uitelkaar getrokken.
Nu heb ik ook heel veel vreemde bitjes in mijn gereedschap zitten die ik eindelijk eens kon gaan gebruiken, nooit geweten waar die nu gebruikt werden.
Omdat mij ook gevraagd was, kan je er nog wat mee?

Kort gezegd, ja, het kan in principe wel.
Hoewel het nog te bezien valt of je gemakkelijk beschadigde delen kunt vervangen cq verkrijgen.

Ook heb ik de defecte elektronica bekeken.
De units die mij ter beschikking gesteld waren, bevatte componenten die redelijk normaal waren, en je in principe op componenten-niveau zou kunnen repareren.
Helaas was alles wel voorzien van een water/olie-dichte (& keiharde) beschermlaag, wat een uitdaging kon worden als je niet zeker wist welk component nu exact defect was.

Hobby-matig kan je dus wel een-en-ander doen, maar ik voorzie wel een aantal beren op die weg;
- De unit is verzegelt om redenen van aansprakelijkheid (kunnen zien dat er aan "gerommeld" is) en veiligheid (er komt behoorlijk wat druk op het systeem te staan)
- De maker van de unit levert geen losse onderdelen, dat is al eens geprobeerd.
- Een eventueel defect is niet altijd evident.
- Om een gerepareerde unit goed te kunnen testen heb je een transplantatie-fiets nodig, voordat je de gerepareerde unit in de daadwerkelijke motor terug zet, het gaat immers om je veiligheid.

Al met al voldoende redenen voor mij om er niet verder mee te gaan, ik zou het niet op mijn geweten willen hebben dat iemand in de problemen komt, of nog erger, verongelukt omdat een "gerepareerde" unit uiteindelijk toch nog steeds faalt.

Ondertussen zijn er wel bedrijven die dergelijke reparaties wel kunnen doen, tot een complete revisie, met garantie.
Je vindt ze (o.a.) op MarktPlatz.

Maar dat is natuurlijk mijn mening, je kunt altijd een poging wagen. ;)
marcel850rt

Fijn om al een aantal reacties te ontvangen. In eerste instantie wil ik de electronica demonteren zonder aan het hydrolica gedeelte te komen. Is hiervan een electrisch schema? Daarmee zou het mechanische gedeelte onaangetast blijven. Echter lees ik ook op andere fora (duits/usa) dat de kleppen vastroesten vanwege verouderde remolie. Dat zou betekenen dat toch het hydrolische systeem open moet. Ik ga morgen contact opnemen met een revisie bedrijf om te vragen waar de crux zit, wat de kosten zijn en hoe zij eea testen. Ik hou jullie op de hoogte.
marcel850rt

Vandaag contact gehad met ECU repair centre. Zij kennen deze ABS unit niet en gaan hem ook niet reviseren. Dat had ik inmiddels op een aander topic tussen de regels door ook al gelezen. Maar goed, niet geschoten is altijd mis. Dus nu maar verder. Vandaag een bitset besteld met oa de TRI-Wing variant. Verder ben ik op zoek naar een electrisch en hydraulisch schema van de unit zelf. Voor de duidelijkheid het is een FTE S2AB9003x. Iemand een idee of in bezit van? Het elektrisch schema van de RT zelf heb ik inmiddels via dit forum gedownload. Alvast bedankt aan diegene die dit op het forum heeft gezet.
japachap

marcel850rt schreef:Vandaag contact gehad met ECU repair centre.
Wat dat bij Helmond- http://nl.ecu-rc.com/ , of Almelo- http://www.actronics.eu/nl ?

[media]b0ZKOuFgorw[/media]

Er is natuurlijk de kans dat een draad of gesoldeerde verbinding los is- en daarbij heb je een makkelijk reaparatie. De commentaar over ongezien wielsensoren is ook een goede- ik heb dat gezien bij een BMW bij mijn ouder werkgever, en het is vaak niet gecontrolleerd (ook de afstand van de sensor naar de sensorring...).

Als een reparatie werkt- hoe is dat anders dan rijden met een originele/2ehands pomp- je zal niet weten wanner het weer kapot zullen gaan- maar als wel kapot dan krijg je een waarschuwing... of niet?

Ik wil gewoon graag een mooie filmpje/fotoverhaal over Marcels evaring om de ding uit elkaar te halen willen zien! Het prikkeld mijn interesse...
(excuuses als mijn taalgebruik niet altijd goed is- Nederlands is mijn tweede taal, maar ik verbeter het snel!)

Beamietoo

Ongelezen bericht door Beamietoo »

:lol: :lol: :lol:

Dit is de excalibur zwaard van BMW riders wereldwijd en een nieuwe ridder doet een poging.

Zoals gezegd is er niets te verliezen en je komt erachter hoe het van de binnenkant eruit ziet.
marcel850rt

Een week verder ben ik over het abs wijzer. Nadat ik de speciale bitstet binnen had ben ik de unit gaan demonteren. Gestart met de electronica stuurprint. Vervolgens een deel wat ik herkende als de stuurkleppen die het pulsen van de sturing realiseren en vervolgens het rembekrachtigingsdeel. De toegankelijke delen waren schoon en hier en daar wat lichte drabresten. Ook heb ik het vlotterdeksel gedemonteerd. Vervolgens de stuurspoelen, drukmotoren en vlotters ohms doorgemeten. Daarna de print gedemonteerd en visueel geinspecteerd op slechte soldeerverbindingen. Alles leek ok. Waar ik niet aan begonnen ben zijn de componenten waaraan een flatband kabel bevestigd zit. Ik vermoed dat dit een soort opnemers zijn. Als dit defect zou zijn dan zijn ze toch niet te vervangen dus heb ik het maar gelaten voor wat het was. Daarna de boel weer in elkaar gezet en op de motor teruggezet. Het remsysteem gevuld , doorgespoeld en ontlucht. Daarna gereden en met enige teleurstelling vastgesteld dat de gehele operatie geen resultaat heeft opgeleverd _002 anders dan mijn nieuwschierigheid en verbeterd inzicht in de werking. Nu dus op zoek naar een vervangende unit. Wellicht heeft iemand nog een defecte unit op de plank liggen. Deze wil ik wel overnemen nadat ik van beide units delen heb gewisseld en dat er ook een werkend systeem ontstaat. Wellicht kunnen we de print wisselen of de stuurkleppen of de opnemers met de flatbandkabel. Ik zal wat beelden uploaden dan kan de nieuwsgierigheid wellicht wat worden weggenomen. Ik hou jullie op de hoogte van mijn verdere ervaringen.
jaapvanthoff

Ongelezen bericht door jaapvanthoff »

Marcel,

Ik volg dit draadje met veel belangstelling.
Mijn buurman heeft een maand of 6 geleden een 2006, 850RT gekocht met een identieke storing.
Wij hebben alle steker verbindingen losgehaal, contact spray in gespoten, ABS sensoren gedemonteerd, schoon gemaakt, rem olie ververst (was al door Breeman Rotterdam gedaan bij de grote beurt) het hele systeem 26 keer ontlucht en nog steeds geen goed resultaat.
De bekrachtigerpomp doet wel zijn werk bij de voorrem, maar bij de achter rem geen actie.

Op het forum is er ook een topic over een slecht werkend remlicht lampje en voet rem schakelaar.

Ik heb op mijn PC thuis een aantal linkjes en documenten over dit onderwerp. Als je me een PB stuurt met je e-mail adres, dan mail ik ze even door.

Jaap
marcel850rt

Het is al een tijd geleden dat ik mijn ervaring over de defecte abs unit heb geupdate. Inmiddels is er heel wat gebeurd en ben ik eigenlijk niet veel opgeschoten . Alhoewel ik weer een paar ervaringen heb opgedaan die ik met het forum wil delen. Om te beginnen heb ik nadat ik mijn abs-unit heb ingebouwd en nog steeds hetzelfde resultaat behaalde een tweedehands abs unit via ebay gekocht. Ik kwam terecht bij een duitse motorzaak die mij deze unit kon leveren voor nog net geen 700 euro. Nadat ik deze unit een paar dagen ontving ben ik direct de boel gaan omzetten en inbouwen. Nat het systeem te hebben gevulde n ontlucht gaan rijden met een hoopvol gevoel echter dat werd snel de bodem ingeslagen omdat het abs lampje wederom bleef knipperen. Ik werd hierdoor zo gefrusteerd dat ik moest weten hoe de uitlezing van de ecu was dat ik zelf een gs -911 heb gekocht. Wel nu daar mee heb ik een op zich zelf staand akkefietje gehad die ik graag met het forum wil delen. Ik heb nl deze gs-911 via china gekocht. Uiteraard een immitatie van de originele maar een stuk goedkoper(dacht ik). Na deze te hebben besteld ontving ik een paar dagen later de gs-911. Deze direct op mijn laptop aangesloten en de software geinstalleerd via de bijgesloten cd. De software installeerd ook de drivers en uiteindelijk kon ik de gs-911 met de software koppelen. Echter de software gaf geen mogelijkheid om een type motor te kiezen. Vervolgens heb ik de software geupdate. Tot mijn verbazing verbond de update functie met de site van de oorspronkelijke fabrikant(hexcode). Ik kon daar middels een fake account de beta software downloaden. Na deze te hebben geinstaleerd kon ik wel het type en de motor en bouwjaar kiezen. Ik dus gelijk aan de rt gekoppeld en waarempel kon ik de ecu van de abs en die van het motormanagement uitlezen. Er waren geen storingsmeldingen. Daarop heb ik een aantal checks gedaan waaronder de bleed test . Voor zowel beidde circuits bleek deze niet juist. Verder kon ik ook de druk van de 4 circuits meten. Deze waren ok. Wat mij ook duidelijk werd (en later door een vriendelijke medewerker van Harry Meijer bevestigd) dat je alleen de abs sensoren kunt checken door de wielen te laten draaien. Daarmee heb ik mijn twijfel gekregen over de eerdere diagnose bij de motorzaak die vaststelde dat de abs unit was overleden. Waarschijnlijk heb ik dus nu een werkend i-abs systeem op de plank liggen. Wel nu de volgende dag dacht ik er goed aan te doen om de beta versie van de software te vervangen door de laatste versie van de software. Dat had ik dus achteraf nooit moeten doen. Want wat bleek deze software versie heeft de gs-911 waarschijnlijk " opgeblazen" want daarna heeft de interface noot meer gewerkt. Op een amerikaanse forum heeft iemand exact dezelfde ervaing.Na een aantal gvd's moet ik toegeven dat ik het een briljante zet vindt van de originele fabrikant van de gs-911. Op deze manier beschermen ze hun product en straffen oneigenlijk gebruik van hun software af. Chappau 1-0 voor hexcode. Achteraf had ik voor 80 euro meer een originele gs-911 gehad. goedkoop is hier dus duurkoop, jullie zijn gewaarschuwd. Ondertussen ben ik in discussie met de chinese verkoper en hoop op coulance en dat ik mijn geld terug krijg of een nieuwe. Als het financieel uitkomt ga ik een originele gs-911 kopen want dat is de missing link in een volledige diagnose. Ik hoop dat mijn ervaring de potentiele kopers voor een gs-911 via het namaak circuit afschrikt en doen besluiten de originele hexcode te kopen. Op hun site staat hoe je de echte van namaak kunt herkennen. Een heel verhaal en ik ben nog steeds niet van de storing af. Ik heb Harry Meijer(Lijnden) gebeld over het vervangen van een abs sensor. Zij willen met mij de sensor vervangen en als dan de storing niet verdwijnt de sensor weer terugnemen. Als ik daar aan toe kom dan laat ik het jullie weten. Inmiddels ga ik dit weekend ook de behoorlijk gestleten remblokken rondom vervangen. Wie weet zal dit dit de storing oplossen.
Inspector Gadget

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Er zijn inderdaad Chinese versies van de GS-911 te koop, worden ook soms op MP aangeboden.
Worden voor een fractie van de kosten in een container verscheept naar (o.a.) Nederland en hier toch nog redelijk duur verkocht.
Vaak kan je een Chinese kopie herkennen aan het feit dat ze er software bijleveren.
Ook schijnt de bleutooth op de Chinese kopie vaak helemaal niet of heel slecht te functioneren.
Bij de echt originele GS-911 zit er geen software bij, je dient deze te downloaden van hun website.
Op de link hieronder staan nog meer kenmerken beschreven waaraan je een illegale GS-911 kunt herkennen.

Hexcode gebruikt de hardware (de GS-911 plug) om te bepalen welke functies (zoals Bluetooth & VIN-nummer limitatie) binnen de software ingeschakeld wordt. Tevens brengt Hexcode ook firmware-updates voor de GS-911 uit die middels de GS-911 programma in de interface geplaatst worden.
Wellicht dat het bij jou Chinese versie daarmee fout gegaan is. _001

In ieder geval heel sneu voor je en zonde-geld zo.
Misschien dat je iets via je credit card of PayPal (ik neem aan dat je geen Western Unie o.i.d. gebruikt hebt) gedaan kunt krijgen want het is zondermeer een illegale kopie.

http://www.hexcode.co.za/products/gs-911/counterfeit

Hopelijk wordt het snel opgelost voor je.
Benji
Land: België
Woonplaats of omgeving: Limburg

Ongelezen bericht door Benji »

Om de ABS-sensor door te meten kun je onderstaande eens proberen.
De ABS sensor kun je niet ohms doormeten, ik heb gemeten en kwam uit op een waarde van +/- 5Mohm, is bijna oneindig hoog. Wat wel werkt is als je een multimeter hebt met een stand om diodes door te meten, als je op deze stand meet en de + en de - op de goeie pen hebt(50% kans) hij dan 1,75 V aangeeft, pennen omdraaien oneindig of diode in SPER. Met het wiel draaien geeft geen spannings verandering, had ik eigenlijk wel verwacht. Op mijn werk hebben we sensors wat ongeveer op hetzelfde principe werken, als de sensor geen metaal ziet meet men 1,75 V , als hij wel metaal ziet 2,75 V op de stand diodes op de multimeter.

Veel suc6
Motorrijden is meer dan merk en type. Motorrijden wil je liefst zorgeloos doen ... en met zekerheden qua veiligheid en toekomstverwachting van zo weinig mogelijk kosten.
aantzeetje
Type: R1200RT
Land: B
Woonplaats of omgeving: Oostduinkerke

Ongelezen bericht door aantzeetje »

Eigenlijk zou deze door BMW gratis moeten vervangen worden. In Duitsland lopen er nog altijd processen tegen BMW wegens het slecht werken van sommige Bosch ABS pompen. Denk dat het grootste probleem bij het opnieuw monteren het lucht vrij maken van de ABS unit zelf is. Meestal blijft er toch nog een luchtbel zitten aan de 2 kleppen/ventielen en hoe je deze er uit moet krijgen ???
mhovens
Type: R1200RT
Woonplaats of omgeving: Almere

Ongelezen bericht door mhovens »

Mocht het allemaal niet lukken is dit een filmpje hoe je het hele servo systeem kunt verwijderen.
[media]7xZMewBazMI[/media]
Ton1959
Bijz: R80
Woonplaats of omgeving: Tilburg

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Bij auto's deed ik vaak de ABS sensors doormeten omdat het dikwijls niet de sensor is die defect is maar de draad die er aan vast zit. Die zit namelijk op een bepaald punt in een klem ergens en daar bij de klem onstaat meestal de draadbreuk . En dat was toch eenvoudig te meten met de ohmmeter. Even de draad bewegen met de meter erop en als snel schiet je naar een open circuit als je de draad ging bewegen. Maar misschien ligt het iets anders bij de motor _001
Beamietoo

Ongelezen bericht door Beamietoo »

Ton1959 schreef:Bij auto's deed ik vaak de ABS sensors doormeten omdat het dikwijls niet de sensor is die defect is maar de draad die er aan vast zit. Die zit namelijk op een bepaald punt in een klem ergens en daar bij de klem onstaat meestal de draadbreuk . En dat was toch eenvoudig te meten met de ohmmeter. Even de draad bewegen met de meter erop en als snel schiet je naar een open circuit als je de draad ging bewegen. Maar misschien ligt het iets anders bij de motor _001
Het is uit eigen ervaring inderdaad vaker een probleem met de draad of connector dan een defecte sensor.
marcel850rt

Uiteraard bedankt voor alle tips. Als ik de sensor losmaak krijg ik op de ecu van de absunit de foutmelding(met gs-911) dat de abs sensor ontbreekt. Ook had ik daarvoor de bedrading ohms doorgemeten.
sporty

Ongelezen bericht door sporty »

Ik lees met veel belangstelling bovenstaand verhaal. Ik heb vorig jaar mijn ABS module en metalen remleidingen verwijderd. Ik heb de flexibele leidingen weer gemonteerd, ontlucht en het werkt perfect. De elektronica heb ik terug gemonteerd. Hierdoor heb ik nog steeds de mogelijkheid om een werkend ABS module te monteren. Waar ik momenteel aan denk is een ABS unit van een andere BMW te monteren. Er staan genoeg andere units op marktplaats. Natuurlijk heb ik dan geen bekrachtigde remmen. Ik vindt mijn huidige remkracht meer dan voldoende. en vindt het prima dat achter en voorrem niet samenwerken. Het enige wat ik nu niet heb is ABS. Heeft hier iemand ervaring met het monteren van een ander type ABS unit?
Baird
2024
2024
Bijz: R1200GS LC
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Ongelezen bericht door Baird »

sporty schreef:................
Heeft hier iemand ervaring met het monteren van een ander type ABS unit?
Heel interessante vraag 8)
Met vriendelijke motorgroet
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
marcel850rt

Ik heb vandaag eindelijk mijn abs probleem opgelost. Zoals ik in de voorgaande reacties heb aangegeven heb ik een redelijk lange weg gehad om de oplossing te vinden. Om maar meteen de oplossing te noemen mijn achterste abs sensor was defect. Nadat ik deze voor een nieuwe heb vervangen is de storing verdwenen en werkt mijn abs weer. Afgelopen woensdag heb ik mijn gerepareerde GS-911 weer uit china retour gekregen. Ik kon daarmee vaststellen dat mijn achtersensor geen juist signaal aan de abs-unit afgaf. Ik heb ondertussen heel wat kilometer met een knipperend abs-lampje gereden. Overigens viel mij op dat wanneer ik met een duo passagier ging rijden na enige tijd ook het driehoek-lampje ging branden. Dit betekend dat het systeem in noodloop gaat werken. Na een herstart verdween de storing weer om na 20 a 30 minuten weer terug te keren. Ik vermoed dat het zwaardere gewicht een indicatie is voor het abs-systeem om eerder in een noodprogramma te komen. Zeker weten doe ik het niet maar ik heb de afgelopen weken dagelijks woon-werk verkeer gereden en alleen het abs lampje zien knipperen. Al met al kan ik nu met een gerust hart de weg weer op. Alle meedenkers bedankt voor de support.
japachap

Wordt niet het eerste keer dat een IABS unit wordt vervangen terwijl een wielsensor of dergelijk te faut was...

marcel850rt

Mijn eerste idee was ook dat de sensor defect was maar de motorzaak waar ik een diagnose heb laten doen heeft mij op het verkeerde been gezet. Jammer maar dat is het spel en daar kun je achteraf pas wat mee. In ieder geval heb ik een hoop ervaring opgedaan. Overigens ben ik dus in het ezit van een i-abs unit die hoogstwaarschijnlijk gewoon werkt. Als er iemand is die er een zoekt de mijne is te koop. Ik ben ook bereidt de unit in te bouwen en als het onverhoopt toch niet werkt geen kosten te rekenen. Al je interesse hebt dan kun je mij een pb sturen.
EileRT
Erelid
Erelid
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Woonplaats of omgeving: Drachten

Ongelezen bericht door EileRT »

japachap schreef:Wordt niet het eerste keer dat een IABS unit wordt vervangen terwijl een wielsensor of dergelijk te faut was...
Of anders: Ik dacht eerst ook dat mijn ABS unit defect was, echter na het "resetten" bleek deze prima te werken....met dank aan Kenny! _004
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert
Benji
Land: België
Woonplaats of omgeving: Limburg

Ongelezen bericht door Benji »

marcel850rt schreef:Mijn eerste idee was ook dat de sensor defect was maar de motorzaak waar ik een diagnose heb laten doen heeft mij op het verkeerde been gezet. Jammer maar dat is het spel en daar kun je achteraf pas wat mee. In ieder geval heb ik een hoop ervaring opgedaan. Overigens ben ik dus in het ezit van een i-abs unit die hoogstwaarschijnlijk gewoon werkt. Als er iemand is die er een zoekt de mijne is te koop. Ik ben ook bereidt de unit in te bouwen en als het onverhoopt toch niet werkt geen kosten te rekenen. Al je interesse hebt dan kun je mij een pb sturen.
Je kunt misschien bij "te koop" een adverrtentie zetten.
Motorrijden is meer dan merk en type. Motorrijden wil je liefst zorgeloos doen ... en met zekerheden qua veiligheid en toekomstverwachting van zo weinig mogelijk kosten.
Arjan W
2024
2024
Bijz: De bestuurder
Woonplaats of omgeving: Amersfoort

Ongelezen bericht door Arjan W »

Heeft er iemand een tip hoe je kan meeten of je bedrading goed is en er geen draadbreuk in zit?

Groet,
Arjan
De rit is altijd het mooist, na de warme thuiskomt!Liever tien keer neon-yellow, dan een keer niet gezien.
HansD
Type: R1200RT/LC
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Ongelezen bericht door HansD »

Weerstand meten met een multimeter
rob55
Bijz: 1200GS 2008 Blauw
Woonplaats of omgeving: Grave

Ongelezen bericht door rob55 »

En deze multimeter in de stand OHM zetten .
Het teken " Ω " voor weerstand op de meter.
marcel850rt

Je kunt ook in de diode instelling meten. Dan de meting uitvoeren in 2 richtingen.

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

• Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Remmen & ABS”