EVO, wanneer en alleen op R1150RT's ?

Alles over remmen, ABS-problemen en ervaringen.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
Inspector Gadget

EVO, wanneer en alleen op R1150RT's ?

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

:?:

Vraagje dus, en in mijn geval, beginnersvraagje;

Ik heb iets gelezen over EVO, de "uitbreiding" op de "standaard" ABS van de R1100RT en R1150RT.

Als ik het principe goed begrepen heb, is het naast rem-bekrachtiging ook het gelijktijdig aansturen van zowel de voor- alsook de achter-rem als je slechts 1 van deze remmen gebruikt.

Lijkt mij een hele verstandig iets, en een zeer welkome aanvulling aan de veiligheid.

Maar, naar wat ik begrepen heb, is EVO op de R11xxRT series alleen uitgebracht op de R1150RT serie en dan alleen vanaf 2001 of 2002 of 2003?
En dus niet beschikbaar voor de R1100RT series, zeker niet de voor-het-jaar-2000 modellen?

Kloppen mijn bevindingen?

Zo ja, dan hoor ik graag ervaringen van R1150RT rijders hoe belangrijk zij dit vinden, evt. situaties waar dit een belangrijk hulpmiddel geweest is om erger te voorkomen?

Ik heb mijn oog op een dame-op-leeftijd te weten een R1100RT van '99 laten vallen, maar daar zit volgens mij zeker geen EVO op :?:

En is het wellicht verstandiger om ff door te sparen als EVO zo'n belangrijke life-saver kan zijn?
Veiligheid is voor mij belangrijk, en ik hoor graag ervaringen van anderen.

Bedankt alvast!
maRTin

Re: EVO, wanneer en alleen op R1150RT's ?

Ongelezen bericht door maRTin »

Hallo,

EVO-integraal remsysteem zit inderdaad alleen op de 1150 en 1200 modellen.
Zeker in het begin is het ontzettend wennen, want iets te hard remmen en je bijt gelijk een stukje uit je ruitje :O
Een noodstop met 2 vingers behoort tot de mogelijkheden.
Een remfout maken, teveel voor en te weinig of helemaal niet achter, wat heel vaak voorkomt, kan dus niet meer want een computer berekend in een fractie van een seconde de juiste dosering.
Het heeft mij al 2 keer voor een crash behoed.
Zeker een aanrader !
Ik hobby trouwens in BMW motoren en weet misschien wel iets heel moois voor je!

groeten Martin
Mike Philippens

Ongelezen bericht door Mike Philippens »

Klinkt idd als een mooi systeem. Ik geloof dat Moto Guzzi ook al een integraal remsysteem had (vroegâh, zonder abs en rem-assistent). Ook Honda heeft een heel slim systeem (DCBS) dat met voor en achter tegelijk remt. Op zich allemaal heel erg mooi en goed voor de veiligheid. Alleen moet het niet zo zijn dat allerlei apparaatjes je voor crashes moeten gaan behoeden. Er is niets mis met zelf de 'kunst' van het remmen (ook in noodsituaties) goed te beheersen. Dat werkt op alle motoren (ook die van vòòr 1945) en het is goed voor je zelfvertrouwen op de motor. Bedenk je bovendien dat als je eenmaal aan dergelijke systemen gewend bent, een ritje op een motor zònder erg gevaarlijk kan zijn...

Wat mij betreft (maar dat is ook maar mijn mening) zou dit systeem voor mij geen dealbreaker zijn. Leuk om te hebben, maar niet noodzakelijk.
maRTin

Ongelezen bericht door maRTin »

Tuurlijk, je rijstijl is voor een groot deel het belangerijkst als het op veiligheid aankomt.
Maar als er systemen binnen handbereik komen die ook nog eens betaalbaar worden, een 1150 hoeft niet meer zo heel veel te kosten, waarom zou je dan jezelf te kort doen?
Je kunt natuurlijk wel zeggen dat je ook in noodsituaties je remtechniek goed moet beheersen, maar het dan ook nog doen is vaak een heel ander verhaal.
Ken je die foto van die man die met 160 over de weg schuivend langs een flitsteam komt?
Verkeerd geremd! alles op de voorrem en dan ga je!
Hat tie evo gehad, was de boel heel gebleven!
Nogmaals, het is geen wondermiddel, maar een vreselijk mooie aanvulling !

Enne, ik rij "hobbyhalve" op motoren met en zonder evo, als je een ervaren rijder bent, kun je op beide systemen zonder problemen rijden.

Trouwens, het is niet alleen evo als extra, maar ook een 6-bak, 2 breedstralers in de koplamp, comfortzadel,hydraulische koppeling, alarmknipperschakelaar binnen duimbereik, en nog wat dingetjes.

gr Martin
Hub

Ongelezen bericht door Hub »

Miklos schreef:
Trouwens, het is niet alleen evo als extra, maar ook een 6-bak, 2 breedstralers in de koplamp, comfortzadel,hydraulische koppeling, alarmknipperschakelaar binnen duimbereik, en nog wat dingetjes.
Goed gesproken, in een(drie) woord(en) eigenlijk, een klasse motor.

Groet, Hub
Roadrunner

Ongelezen bericht door Roadrunner »

Ik rijd op een 1150RT en mijn fiets heeft dit EVO-systeem dus ook. Remt inderdaad als een dolle, wat doseren lastiger maakt dan op een fiets zonder EVO. Heeft ook een nadeeltje, namelijk dat het niet mogelijk is om alleen de achterrem te gebruiken, om b.v. een bijzonder verrichting uit te voeren. In dergelijke gevallen is het dus oppassen geblazen, want je remt jezelf zo tegen de vlakte.

Tom.
Inspector Gadget

@ RoadRunner;

Ben het met je eens, het is een hulpmiddel.

Als er een nood-situatie is zal je waarschijnlijk dolbij zijn dat je hebt, en anders kan het soms (zo schat ik het althans in) kan het in de weg zitten.

Bij automobilisten is het bekend dat als ze "weten" dat ze (bijv.) ABS (en evt. ESP) hebben, hun rijgedrag bij sommige meer risico-dragender is.
Oftewel een neiging te veel te vertrouwen op dergelijke hulpmiddelen, en soms daardoor de grens opzoeken.

Zoals een beroemde Nederlander ooit eens aan gaf:
Elk nadeel heeft z'n voordeel (of zo iets).

In ieder geval weer stof voor mij om over na te denken, bedankt!

Mvg. RobL.
PaPinkelman
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: BMW F800GT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Helmond

Ongelezen bericht door PaPinkelman »

Een keer op een fiets met dit systeem gereden, maar nooit weer! Ik had voordurend het gevoel dat het systeem bepaalde hoe hard er geremd werd en niet ikzelf. De reguliere berijder van deze R1150RT werd er zelf ook helemaal gek van en heeft deze onlangs ingeruild voor een R1200RT. Het meest bezopen was nog dat de voorrem automatisch ging meeremmen als je iets te enthousiast de achterrem bediende. Achter slepend remmen bij langzame bijzondere verrichtingen en in bochten was dus niet mogelijk (of je moet de remmen met fluwelen handjes en voetjes kunnen bedienen).
Groeten,
Frank

BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Roadrunner

Ongelezen bericht door Roadrunner »

dutchmidiman schreef:Duidelijk, het is dus enorm wennen.

Hohoho, da's wel erg kort door de bocht :O . Het vraagt enige gewenning, maar we moeten het ook niet overdrijven. Daarnaast heeft de R1150RT nog enkele andere eerder opgesomde verbeteringen ten opzichte van de R1100RT.

Tom.
Inspector Gadget

@ RoadRunner;
Ok, wellicht, maar primair ging het mij om dit specifieke veiligheids-aspect. (EVO)

Daar wilde ik graag wat meningen over horen.

Natuurlijk heeft de R1150RT nog veel meer moois, zoals een hydraulische koppeling, ingebouwde breedstralers, optische verbeteringen, en waarschijnlijk nog wel een hele waslijst meer.

Ik probeer er verder ook geen waarde-oordel over geven, dat kan ik pas als ik er zelf daadwerkelijk duizende km's mee gereden heb en de fietsen met elkander vergelijk.

Maar ik sta op het punt in het beemer-huwelijk te treden, en dan moet ik een keuze maken tussen 1 van beide knappe dochters, en derhalve informeer ik bij hun familie-leden de karakters van de dames in kwestie, op een specifiek onderdeel.
Alle gekheid op een stokje; het ging mij in principe alleen over EVO.

Ik heb via een bevriende collega eens wat hele oude bladen uit de kast getrokken, en daar ook enkele meningen (en feiten) gelezen over de R850RT, R1100RT en de R1150RT.

Ik spreek dus geen waarde-oordeel uit, wil gewoon de temperatuur van de verschillende waters voelen.
Anders dan mijn eigen rij-ervaring (zie: Ik stel mij voor...) in ...niet schrikken... 1980 (e.v.) waar ABS nog niet eens bestond.
En ik 1 keer in een langzame bocht er heel gracieus onderuit schoof (schade: 1 spiegel en verder niets) en 1 keer na 5 mile er achterkwam dat de betonweg nog helemaal zacht was en nadat ik gestopt was binnen enkele tellen bijna tot mijn knieën vast kwam te zitten)

Alle overige ongevallen waren door fouten van andere bestuurders waar remmen mij niet geholpen zou hebben (of omdat ik al stilstond of omdat de bestuurder in kwestie een verkeersmisdrijf beging en mijn "fout" was dat ik niet inschatte dat de bestuurder bewust en gericht willens en wetens zwaar de fout in ging).
hendrie.wolters

Ongelezen bericht door hendrie.wolters »

Niet alleen de r1150 en de r1200 kunnen EVO hebben ook de R850Rt kan EVO hebben!!!

Dan moet je wel een R850Rt uit belgie of ander land importeren (in Nederland niet officieel geimporteerd) :-) maar het kleine broertje van de R1150 heeft ook dezelfde optie,s

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Remmen & ABS”