Wanneer schakelen jullie terug van 6 naar 5 bij een R1150rt
Moderator: RT_Patrick
- Snellecees
- Berichten: 302
- Lid geworden op: 20 nov 2011, 21:36
- Type: R1200RT
- Bijz: en een 33 jaar oude BMW R100rt
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Breda
Wanneer schakelen jullie terug van 6 naar 5 bij een R1150rt
Beste forumleden.
Ik ben nu sinds 2 weken in het bezit van een R1150rt twin spark en heb inmiddels al zo'n 800 km gereden. Als ik op de snelweg in de 6e versnelling rij merk ik dat als ik terug zak naar 100 km op de teller en iets meer dan 3000 toeren rij dat de motor wat stoterig gaat rijden als je gas bijgeeft. Als ik dan terug schakel naar 5 maakt de motor ineens weer rond de 400 toeren en heb je neiging om toch weer naar 6 te schakelen.
Tot welke snelheid laten jullie de motor terugzakken voordat je van 6 naar 5 schakelt.
In het verleden heb ik namelijk met een Moto Guzzi problemen met de koppeling gekregen omdat ik op een te laag toerental reed. De geleidebus waarover de koppelingsplaat gleed tijdens het ontkoppelen was toen ingeslagen en dus bleef de koppelingsplaat achter die braam hangen en kon ik niet ontkoppelen. Ik wil niet dat dat nog een keer gebeurt
groet
Cees
Ik ben nu sinds 2 weken in het bezit van een R1150rt twin spark en heb inmiddels al zo'n 800 km gereden. Als ik op de snelweg in de 6e versnelling rij merk ik dat als ik terug zak naar 100 km op de teller en iets meer dan 3000 toeren rij dat de motor wat stoterig gaat rijden als je gas bijgeeft. Als ik dan terug schakel naar 5 maakt de motor ineens weer rond de 400 toeren en heb je neiging om toch weer naar 6 te schakelen.
Tot welke snelheid laten jullie de motor terugzakken voordat je van 6 naar 5 schakelt.
In het verleden heb ik namelijk met een Moto Guzzi problemen met de koppeling gekregen omdat ik op een te laag toerental reed. De geleidebus waarover de koppelingsplaat gleed tijdens het ontkoppelen was toen ingeslagen en dus bleef de koppelingsplaat achter die braam hangen en kon ik niet ontkoppelen. Ik wil niet dat dat nog een keer gebeurt
groet
Cees
Re: Wanneer schakelen jullie terug van 6 naar 5 bij een R115
Hoi,
Dan moet ik wel weer even terug in mijn herinnering, de 6-de versnelling werkt als een soort overdrive.
Dus ja, zodra jij het gevoel hebt dat de motor gaat bokken, terugschakelen.
groet,
Han
Dan moet ik wel weer even terug in mijn herinnering, de 6-de versnelling werkt als een soort overdrive.
Dus ja, zodra jij het gevoel hebt dat de motor gaat bokken, terugschakelen.
groet,
Han
- Baird
- 2024
- Berichten: 4370
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: Wanneer schakelen jullie terug van 6 naar 5 bij een R115
Als hij goed afgesteld staat ligt bij mij de grens bij 80 km/h op de klok: eronder de 5, erboven de 6.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
Re: Wanneer schakelen jullie terug van 6 naar 5 bij een R115
Oftewel, de "E" is een echte overdrive...
- Baird
- 2024
- Berichten: 4370
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: Wanneer schakelen jullie terug van 6 naar 5 bij een R115
Dus niet want de topsnelheid wordt in 6 bereikt en niet in 5. De 'E' werd trouwens snel vervangen door 6 maar de gearing bleef het zelfde.Dave schreef:Oftewel, de "E" is een echte overdrive...
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
Re: Wanneer schakelen jullie terug van 6 naar 5 bij een R115
Ah, dat wist ik dan weer niet... Dacht dat het echt voor het rustiger toerental gegeard was.
Re: Wanneer schakelen jullie terug van 6 naar 5 bij een R115
Of het een overdrive is heeft weinig of niks met de hoogst gehaalde snelheid te maken. Volgens de info die ik lees is bij elke R1150RT de zesde versnelling een overdrive.
Bij de R1150R heb je de keuze tussen een type met of zonder overdrive. Zie hier :
http://nl.wikipedia.org/wiki/BMW_R_1150-serie
Het gaat in feite om de snelheid van de ingaande as in vergelijking tot de uitgaande as. Bij een overdrive draait de uitgaande as sneller maar dit wil niet automatisch zeggen dat de motor ook harder zal gaan. De motor moet er nog wel het vermogen voor hebben
Bij de R1150R heb je de keuze tussen een type met of zonder overdrive. Zie hier :
http://nl.wikipedia.org/wiki/BMW_R_1150-serie
Het gaat in feite om de snelheid van de ingaande as in vergelijking tot de uitgaande as. Bij een overdrive draait de uitgaande as sneller maar dit wil niet automatisch zeggen dat de motor ook harder zal gaan. De motor moet er nog wel het vermogen voor hebben
- Baird
- 2024
- Berichten: 4370
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: Wanneer schakelen jullie terug van 6 naar 5 bij een R115
Even een stukje uit de manual, hier de overbrengingsverhoudingen. De '6' is dus een echte versnelling. Toen ik mijn eerste RT1150RT nieuw kocht in 2003 was de 'E' (van Eco) al verdwenen en volgens zeggen van de dealer was de overbrenging van 'E' en '6' het zelfde.
Overbrengingsverhouding
1e versnelling 3,863
2e versnelling 3,022
3e versnelling 2,393
4e versnelling 1,961
5e versnelling 1,700
6e versnelling 1,316
Overbrengingsverhouding
1e versnelling 3,863
2e versnelling 3,022
3e versnelling 2,393
4e versnelling 1,961
5e versnelling 1,700
6e versnelling 1,316
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
-
- Berichten: 129
- Lid geworden op: 08 feb 2009, 12:44
Re: Wanneer schakelen jullie terug van 6 naar 5 bij een R115
leuk technisch verhaal, maar jullie geven nog geen antwoord op de beginvraag _002 , ik dacht dat het toerental niet onder de 2500toeren mag komen . Dat zou een punt zijn om terug te schakelen
Tamme

Tamme
Re: Wanneer schakelen jullie terug van 6 naar 5 bij een R115
Hmm, niet goed gelezen Tamme.tamme schreef:leuk technisch verhaal, maar jullie geven nog geen antwoord op de beginvraag _002 , ik dacht dat het toerental niet onder de 2500toeren mag komen . Dat zou een punt zijn om terug te schakelen![]()
Tamme
In dit hele verhaal is het toerental van 2500 zoals door jou benoemd NIET genoemd.
Bovendien zijn er per motor altijd kleine verschillen en kun je niet uitgaan van abstracte toerentallen waarbij je MOET schakelen!
Luister, voel en ervaar jouw motor en dan weet je wanneer je schakelen moet.
groet,
Han
- Kees BMW
- Berichten: 623
- Lid geworden op: 28 mar 2008, 19:31
- Locatie: Harlingen
Re: Wanneer schakelen jullie terug van 6 naar 5 bij een R115
Hallo Tamme.tamme schreef:leuk technisch verhaal, maar jullie geven nog geen antwoord op de beginvraag _002 , ik dacht dat het toerental niet onder de 2500toeren mag komen . Dat zou een punt zijn om terug te schakelen![]()
Tamme
Het toerental weet ik zoeven niet,maar ik kan met gemak 80 km rijden in 6e versnelling daar onder loopt hij niet mooi rond meer en begint te trillen.
Gr-Kees.
Kees BMW
Re: Wanneer schakelen jullie terug van 6 naar 5 bij een R115
Hoi Bert
Dit geeft aan dat het inderdaad echt een versnelling is dus onjuiste info op wiki
1e versnelling 3,863
2e versnelling 3,022
3e versnelling 2,393
4e versnelling 1,961
5e versnelling 1,700
6e versnelling 1,316
1 op 1 is prise direct ingaande as draait zelfde snelheid als uitgaande
Bij overdrive komt het 1ste getal dan onder de 1 bijvoorbeeld 0.85 op 1
Dit geeft aan dat het inderdaad echt een versnelling is dus onjuiste info op wiki
1e versnelling 3,863
2e versnelling 3,022
3e versnelling 2,393
4e versnelling 1,961
5e versnelling 1,700
6e versnelling 1,316
1 op 1 is prise direct ingaande as draait zelfde snelheid als uitgaande
Bij overdrive komt het 1ste getal dan onder de 1 bijvoorbeeld 0.85 op 1
Laatst gewijzigd door Ton1959 op 30 mar 2012, 18:48, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Wanneer schakelen jullie terug van 6 naar 5 bij een R115
Met betrekking tot terug schakelen zag k het juiste atwoord van RhanRT. Als je voelt dat de motor gaat bokken moet je terug schakelen. Maar dit punt hoeft niet bij iedereen op hetzelfde toerental te liggen. Als je motor last heeft van KFR ligt het waarschijnlijk weer wat lager.
- Snellecees
- Berichten: 302
- Lid geworden op: 20 nov 2011, 21:36
- Type: R1200RT
- Bijz: en een 33 jaar oude BMW R100rt
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Breda
Re: Wanneer schakelen jullie terug van 6 naar 5 bij een R115
Heren bedankt voor jullie reacties. Als ik op de teller onder de 100 kom en rond de 3000 toeren bokt de motor nog niet en loopt hij bij een vlakke weg nog steeds behoorlijk soepel maar bij een kleine heuvel, viaduct of brug heeft hij te weinig power en gaat dan wel stoterig rijden.
Ik ga dit voor mezelf aanhouden als schakelmoment.
Cees
Ik ga dit voor mezelf aanhouden als schakelmoment.
Cees
Re: Wanneer schakelen jullie terug van 6 naar 5 bij een R115
Heel goed Cees, luister en ervaar jouw motor en gebruik hem op de juiste wijze want dan vormen jullie een twee eenheidSnellecees schreef:Heren bedankt voor jullie reacties. Als ik op de teller onder de 100 kom en rond de 3000 toeren bokt de motor nog niet en loopt hij bij een vlakke weg nog steeds behoorlijk soepel maar bij een kleine heuvel, viaduct of brug heeft hij te weinig power en gaat dan wel stoterig rijden.
Ik ga dit voor mezelf aanhouden als schakelmoment.
Cees

Re: Wanneer schakelen jullie terug van 6 naar 5 bij een R115
Ton en Bert, jullie zeggen hetzelfde. Bedankt voor de extra toelichting over overdrives en zo. Ik was dat een beetje kwijtgespeeld in mijn geheugen...
Re: Wanneer schakelen jullie terug van 6 naar 5 bij een R115
Ik had het ook niet helemaal goed gelezen maar nu klopt het weer.
Re: Wanneer schakelen jullie terug van 6 naar 5 bij een R115
Dat bokken herken ik totaal niet ik kan hem helemaal afknijpen onder de 2000tpm heb wel een twinspark die goed afgesteld staat.
Re: Wanneer schakelen jullie terug van 6 naar 5 bij een R115
Ik heb geen 1150 maar ik laat zelf mijn motor niet zo laag terug zakken in toeren. Ik schakel liever terug dat is ook wat gezonder voor de bigends ook denk ik. Maar is een keus natuurlijk.
Als je helling oprijd in een te hoge versnelling voel je bij elk voertuig dat het niet helemaal lekker gaat denk ik. Daarom hebben ze motoren en auto's ook versnellingen gegeven dacht ik om ze te gebruiken. Niet om weg te rijden en van 1 naar 6 te gaan en daar in te blijven hangen.
Als je helling oprijd in een te hoge versnelling voel je bij elk voertuig dat het niet helemaal lekker gaat denk ik. Daarom hebben ze motoren en auto's ook versnellingen gegeven dacht ik om ze te gebruiken. Niet om weg te rijden en van 1 naar 6 te gaan en daar in te blijven hangen.
- RobNIJ
- Berichten: 142
- Lid geworden op: 10 apr 2008, 22:18
- Type: R1200RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Nijmegen
- Locatie: Nijmegen/NL
Re: Wanneer schakelen jullie terug van 6 naar 5 bij een R115
Ik schakel ook meestal terug bij 80 kmh, omdat hij dan iets vlotter weer op snelheid komt als ik wil optrekken. Soms, op een hele rustige weg rij ik zelfs 60 kmh in de 6.
Rob
Rob
Houdhetrubberonder
Robbie uit Nijmegen
R1200RT 2006
(R1150RT 2004)
(R1100RT 1998)
(K1100LT 1996)
Robbie uit Nijmegen
R1200RT 2006
(R1150RT 2004)
(R1100RT 1998)
(K1100LT 1996)
- Baird
- 2024
- Berichten: 4370
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: Wanneer schakelen jullie terug van 6 naar 5 bij een R115
Op de oorspronkelijke vraag heb ik al antwoord gegeven maar....
Ik rij in andere versnellingen regelmatig met lage(re) toerentallen: wegrijden bij stoplichten vaak 'dubbel-schakelen': 1-3-5-6 of als de boel nog rolt 2-4-6, lekker lui schakelen en een beetje met lage toeren rijden.
Ik rij in andere versnellingen regelmatig met lage(re) toerentallen: wegrijden bij stoplichten vaak 'dubbel-schakelen': 1-3-5-6 of als de boel nog rolt 2-4-6, lekker lui schakelen en een beetje met lage toeren rijden.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
Re: Wanneer schakelen jullie terug van 6 naar 5 bij een R115
Maar kan het geen kwaad dan om in de 6e 60km/u te rijden? Of wordt ie hier niet 'lui' van...?
Re: Wanneer schakelen jullie terug van 6 naar 5 bij een R115
Mijn mening is dat je een motor niet moet laten werken maar moet laten lopen.
Dus bij constante snelheid en dus weinig benodigd vermogen laat ik mijn motor in de lagere versnellingen wel terugzakken tot 2500 rpm,in de hogere versnellingen doe ik dat tot 3000 rpm. Moet ik dan versnellen dan geef ik een tikkie terug, volgas geef ik altijd pas boven de 5000 rpm.
Agv deze manier van rijden fluistert de RT altijd "bedankt" in mijn oor.
Groet,
Kees Jan
Dus bij constante snelheid en dus weinig benodigd vermogen laat ik mijn motor in de lagere versnellingen wel terugzakken tot 2500 rpm,in de hogere versnellingen doe ik dat tot 3000 rpm. Moet ik dan versnellen dan geef ik een tikkie terug, volgas geef ik altijd pas boven de 5000 rpm.
Agv deze manier van rijden fluistert de RT altijd "bedankt" in mijn oor.

Groet,
Kees Jan
- Baird
- 2024
- Berichten: 4370
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: Wanneer schakelen jullie terug van 6 naar 5 bij een R115
@Armando32
Hoe definieer je 'lui worden' voor een motor? Als je een goed afgestelde motor ook regelmatig de sporen geeft zal hij goed schoon-gebrand blijven en in principe goed en fel blijven. Als je hem altijd laat sukkelen kan vervuiling optreden die het blok wat smoren, noemen we dat lui?
@Snellecees
Als de motor onder de 100 km/h al gaat bokken in de 6de wordt het tijd voor onderhoud en afstellen, dan is er zeker een en ander niet optimaal.
Hoe definieer je 'lui worden' voor een motor? Als je een goed afgestelde motor ook regelmatig de sporen geeft zal hij goed schoon-gebrand blijven en in principe goed en fel blijven. Als je hem altijd laat sukkelen kan vervuiling optreden die het blok wat smoren, noemen we dat lui?
@Snellecees
Als de motor onder de 100 km/h al gaat bokken in de 6de wordt het tijd voor onderhoud en afstellen, dan is er zeker een en ander niet optimaal.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
- Snellecees
- Berichten: 302
- Lid geworden op: 20 nov 2011, 21:36
- Type: R1200RT
- Bijz: en een 33 jaar oude BMW R100rt
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Breda
Re: Wanneer schakelen jullie terug van 6 naar 5 bij een R115
Hij gaat bij 100 niet bokken maar heeft geen power meer en gaat dan wat stamperig rijden als je bijvoorbeeld een helling in een tunnel omhoog moet. Ik merk dan dat hij niet lekker soepel draait
Groet
Cees
Groet
Cees
Re: Wanneer schakelen jullie terug van 6 naar 5 bij een R115
Snellecees schreef:Hij gaat bij 100 niet bokken maar heeft geen power meer en gaat dan wat stamperig rijden als je bijvoorbeeld een helling in een tunnel omhoog moet. Ik merk dan dat hij niet lekker soepel draait
Groet
Cees
Nou dan heb je toch

En daar heb je toch een (schakel) - motor voor gekocht?
Want juist dat spelen met snelheid en toerentallen is toch de essentie van motorrijden

grt,
Han
Re: Wanneer schakelen jullie terug van 6 naar 5 bij een R115
Eigenlijk is het net een beetje als met de fiets. Als je de helling gaat oprijden in zijn 10de versnelling merk je al snel dat je niet voldoende vermogen hebt en je schakelt terug. En dan kom je uiteindelijk in een versnelling waar je voor jouw gevoel het beste omhoog gaat.
Met de motor kan je naar het koppelverloop kijken die je vind in een grafiek en je zou daarop je schakelmomenten kunnen aanpassen of je doet het op je gevoel. Als je een beetje gas bijgeeft en hij wil niet echt vooruit dan moet je een versnelling terug. En als je voelt dat de motor niet loopt als een naaimachine omdat je eigenlijk te laag in toeren zit dan ga je een versnelling terug. Meestal gaat dat "op het gevoel" automatisch.
Met de motor kan je naar het koppelverloop kijken die je vind in een grafiek en je zou daarop je schakelmomenten kunnen aanpassen of je doet het op je gevoel. Als je een beetje gas bijgeeft en hij wil niet echt vooruit dan moet je een versnelling terug. En als je voelt dat de motor niet loopt als een naaimachine omdat je eigenlijk te laag in toeren zit dan ga je een versnelling terug. Meestal gaat dat "op het gevoel" automatisch.
- JOS WRSM
- Erelid
- Berichten: 4384
- Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:08
- Type: Ik heb geen motor (meer)
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Amsterdam
- Contacteer:
Re: Wanneer schakelen jullie terug van 6 naar 5 bij een R115
Beste vrienden,
We sluiten dit topic maar. Ik denk dat "snellecees" genoeg tips heeft om hiermee uit de voeten te komen . . . .
We sluiten dit topic maar. Ik denk dat "snellecees" genoeg tips heeft om hiermee uit de voeten te komen . . . .

Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM
Jos WRSM
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 0 Reacties
- 3643 Weergaves
-
Laatste bericht door Jeroen Nagtegaal
-
- 6 Reacties
- 3995 Weergaves
-
Laatste bericht door Baird
-
- 12 Reacties
- 5567 Weergaves
-
Laatste bericht door japachap
-
-
Nieuw bericht Bij het schakelen valt de motor terug als of er iemand hem t
door martinh123 » » in Versnellingsbak & Koppeling - 5 Reacties
- 2907 Weergaves
-
Laatste bericht door JOS WRSM
-
-
- 13 Reacties
- 6860 Weergaves
-
Laatste bericht door Eric r1200rt