Wanneer accu vervangen

Keuze, onderhoud en laadsystemen.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
Wim1961
Type: R1200RT/LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Eygelshoven

Wanneer accu vervangen

Ongelezen bericht door Wim1961 »

Mijn BMW R1200RT is van het bouwjaar 2005. Na elke rit sluit ik trouw de druppellader op mijn accu aan.
Gisteren heb ik tijdens een toerrit door de eifel het contact en dus ook de verlichting voor ca 15 minuten aan laten staan. (dat terwijl de motor uit was)
Toen ik de motor wou starten had hij het even moeilijk. Na de motor van contact had afgehaald starte hij weer normaal.
Ik vraag me nu af wanneer ik de accu zou moeten vervangen.

Gr.
Wim
hybride
Type: R1150RT
Woonplaats of omgeving: Goes

Re: Wanneer accu vervangen

Ongelezen bericht door hybride »

Hoi Wim,
Als bij een volgeladen accu het starten toch moeizaam gaat of de spanning ver inzakt dan is dat een indicatie dat de conditie van de accu achteruit gaat.
Dat is volgens mij het moment om aan vervanging te denken. In jouw geval lijkt het daar niet op.

gr Hans
Inspector Gadget

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Een accu heeft technisch gezien een levensduur van 3 jaar, daarna neemt de startcapaciteit af.
Maar als je de accu netjes behandelt en nooit met een te lege accu probeert te starten (= diepteontlading) is 5 à 6 jaar ook wel haalbaar, afhankelijk van de kwaliteit van de accu en hoe je er mee omgaat, zoals druppellader of acculader.

Het opladen van een accu via een druppellader krijgt de accu nimmer helemaal vol, als deze al wat minder lading heeft.
(denk aan verbruikers zoals je alarm, te korte ritjes, en dan eventueel met alle accessoires aan, bijvoorbeeld)
Een druppellader heeft onvoldoende laadstroom (vaak minder dan 1 ampère, en ik kom ook helaas vaak genoeg zelfs beneden de 0,5 ampère tegen) om de accu volledig goed op- en door te laden, meestal tot zo'n 80%. Dat wordt de SOC (State Of Charge) genoemd, vaak net voldoende om je motor te kunnen starten. Mits je accu fris-en-fruitig is.
Om een accu echt goed op te laden heb je een laadstroom nodig van tenminste 10% van de Ah-waarde, bij de RT's dus een laadstroom van ten minste 2 ampère.
Dus een "echte" acculader en geen druppellader.

Als je daarentegen regelmatig elke paar weken tenminste een uur op de motor rondtoert, krijgt de dynamo de accu ook voldoende op lading, afhankelijk hoe fris-en-fruitig je accu is.

Als je die leefregels een beetje in de gaten houdt, moet je gemakkelijk 5 à 6 jaar met een accu kunnen doen, maar daarna zit je al snel op "borrowed time".
1x proberen te starten met een te lege accu, 1x een goede vrieskou van een nachtje buitenstaan en je accu kan zo maar het aardse voor de eeuwige jachtvelden omwisselen. Vandaar ook dat in de wintermaanden vele accu's defect raken, die waren vaak al niet al te best meer, en dan 1x proberen te starten met een te lege accu en je hebt diepteontlading en dan is het echt einde-oefening en vervangen geblazen.

Je kunt in principe nog wel langer met je accu doen als je bijvoorbeeld dagelijks om en nabij een uur rijdt of zo, of een acculader gebruikt.

Hou er overigens ook rekening mee dat bij een lege(re) accu de druppellader tenminste een paar dagen (!) nodig heeft om die accu weer op die 80% te krijgen.

Je kunt ook je accu laten doormeten, zelfs digitaal, dan weet je hoe fris en fruitig je accu nog is.

Een keertje per ongeluk de jou beschreven situatie met contact- en verlichting aan zal de accu wel even hebben doen zweten, en wellicht ook iets ten koste van de startcapaciteit, maar als je dit maar slechts 1x bemerkt hebt, kan het doormeten van je accu bij een volgende beurt in mijn optiek ook volstaan.

Als je daarentegen wel vaker bemerkt hebt dat je starting soms wat moeilijker gaat, is het wel verstandig om je accu aanstonds eens even te laten doormeten.
Baird
2024
2024
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Ongelezen bericht door Baird »

Ik zou hem nu preventief vervangen: Misschien kun je hem nog een jaartje rekken maar wees eerlijk: 2013-2005 = 8 jaar!
Straks sta je ergens in de Ardennen of de Alpen en je accu begeeft het echt: kost je minstens een vakantiedag voordat de boel het weer doet. Accu kost pakweg €150 euro, gaat 5 jaar mee, is €30.- per jaar dus waar hebben we het over???? Neem je verlies, zet er een nieuwe in en ga lekker minstens 5 zorgeloze jaren tegemoet!
Met vriendelijke motorgroet
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
RhanRT

Ongelezen bericht door RhanRT »

Landport accu SLA22, 78 euri en klaar ben je.
Garfield
Bijz: Zilver, HVV, alarm, topkoffer
Woonplaats of omgeving: leusden

Ongelezen bericht door Garfield »

Jouw motor is van 2005, en heeft een electrische rembekrachtiger. Als de accu aan het eind begint te raken bestaat de mogelijkheid dat je rembekrachtiger (en ABS) op enig moment niet meer werkt. :shock:
Je hebt dan nog wel een restremwerking maar dat staat in geen verhouding tot wat je nu gewent bent. Lees de duitse fora maar er op na. In 2006 was het zelf een item op het ARD-journaal. Nu waren die beschreven omstandigheden wel heel extreem, denk aan lange pas afdalingen, niet remmen op de motor, verbruikers aan (hvv op twee, om maar iets te noemen) of tijdens de duitse equivalenten van de VRO. Korte stukjes, intensief remmen, motor veelvuldig starten en dan breekt een moment aan dat door de gezakte spanning van de getergde accu de electronica er geen zin meer in heeft. En dat laat het weten door fanatiek knipperde lampen op je dash. Op dat moment krijg je het gegarandeerd warm, hvv of niet.

De moraal, bezuinig niet op je accu (en onderhoud, specifiek regelmatig doorspoelen remsystemen ;) ) een originele BMW accu kost wat, voor dat geld heb je ook een Odyssey. Dat type accu is erg populair hier. _004 en niet zonder reden.

Succes,
Frans
Groeten, Frans
Als je het weet, is het niet moeilijk.
Inspector Gadget

Goede tip inderdaad.
De jaarlijkse onderhoud van het elektrische bekrachtigde remsysteem als je nog hogere kosten wilt voorkomen. (lees: dure reparaties)

En bij een dergelijk remsysteem wordt er inderdaad wat meer gevraagd van je accu ook.

Pas alleen wel op met welke accu je kiest;
De 1200RT heeft een 19Ah accu nodig, hoewel je kunt beargumenteren dat dit wat aan de lage kant is.
Maar de fysieke ruimte is er ook niet om er een zwaardere (= vaak bredere) accu te plaatsen.

Naast die 19Ah (hoger mag ook), is een andere waarde heel cruciaal, de CCA waarde (Cold Cranking Amps).
De Exide accu die je vaak gemonteerd ziet heeft een CCA waarde van 170.

De Odyssey PC680 is officieel "slechts" 16Ah, maar heeft wel een CCA waarde van 250, dus meer "reserve" als het om een koude start gaat.
En zou naar verluid beter een eventuele diepte-ontlading kunnen doorstaan.

Die CCA waarde is bijna net zo belangrijk als de Ah-waarde als je een andere accu gaat aanschaffen.

Een paar waardes op een rij, puur ter illustratie;

Odyssey PC680 (16Ah)
CCA: 250

Motobatt MB51814 (22AH, AGM)
CCA: 260

WestCo 12V20P (20AH, AGM)
CCA: 275

Shorai LFX21L6-BS12 (21AH)
CCA: 315
Arjan W
2024
2024
Bijz: De bestuurder
Woonplaats of omgeving: Amersfoort

Ongelezen bericht door Arjan W »

kan je ook zien op een accu uit welk jaartal hij is?
De rit is altijd het mooist, na de warme thuiskomt!Liever tien keer neon-yellow, dan een keer niet gezien.
Inspector Gadget

Ja, er staat vaak een productie-datum ergens op de accu.
Alleen dat is soms ff goed zoeken op de accu zelf.

Kijk op de zijkanten, boven- en onderkant van de accu.
Ergens zal je waarschijnlijk 3 of 4 cijfers zien, soms ingeslagen *in* het plastic, soms afgedrukt op 1 van de stickers op de accu.
En die 3 of 4 cijfers zijn vaak weeknummers of dagnummers plus de laatste 2 cijfers van het jaartal.

Tel daar voor het gemak een half jaar tot een jaar bovenop omdat een accu niet altijd direct uit de fabriek gelijk gebruikt wordt, en je hebt een ongeveer indicatie.
Arjan W
2024
2024
Bijz: De bestuurder
Woonplaats of omgeving: Amersfoort

Ongelezen bericht door Arjan W »

Bedankt voor de uitleg!
De rit is altijd het mooist, na de warme thuiskomt!Liever tien keer neon-yellow, dan een keer niet gezien.
Inspector Gadget

Namens iedereen op dit draadje en de rest van het forum; Graag gedaan! _004
Hopelijk voorkomt het verdere verrassingen voor je.

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Accu & Opladers”