Ik heb in dit draadje al eerder mijn ervaring beschreven. Een goed afgestelde xenon set is ook voor mij Pilot en ja, ook in orde gemaakt door Kenny.
Xenon out?
Moderator: RT_Patrick
- EileRT
- Erelid

- Berichten: 4591
- Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
- Type: R1100RT
- Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Drachten
Re: Xenon out?
Bovenstaande kan ik onderschrijven....echter kom gerust met jouw BMW (met xenon) daar waar jij wilt komen.
Ik heb in dit draadje al eerder mijn ervaring beschreven. Een goed afgestelde xenon set is ook voor mij Pilot en ja, ook in orde gemaakt door Kenny.
Ik heb in dit draadje al eerder mijn ervaring beschreven. Een goed afgestelde xenon set is ook voor mij Pilot en ja, ook in orde gemaakt door Kenny.
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert
Eilert
- Baird
- 2024

- Berichten: 4380
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: Xenon out?
Citaat uit mij avatar onderschrift: Triple Xenon, overdag ook de Xenon mistlampen aan, zodra het donkerder wordt alleen de dim Xenon. Hoe en wat de theorie ook zegt: als het echt donker is, geen lantarenparenpalen en nat asfalt is Xenon een stuk prettiger om mee te rijden.
Aan het eind van alle grote analyses, berekeningen, kwantificeren etc komt de laatste vraag: Heb je er een goed gevoel bij? Bij is dat Ja.
Aan het eind van alle grote analyses, berekeningen, kwantificeren etc komt de laatste vraag: Heb je er een goed gevoel bij? Bij is dat Ja.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
- Bert M
- Erelid

- Berichten: 2314
- Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: F650GS
- Land: Verenigd Koninkrijk
- Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire
Re: Xenon out?
Ik denk dat dit uiteindelijk de meest relevante vraag in dit onderwerp is, die iedereen individueel voor zich zelf moet en nu ook kan beantwoorden met alle voors en tegens die de revue gepasseerd hebben! (Tenzij hij of zij naar Oostenrijk op vakantie gaat natuurlijk, dan wordt het meer een exacte wetenschap...)Baird schreef:Aan het eind van alle grote analyses, berekeningen, kwantificeren etc komt de laatste vraag: Heb je er een goed gevoel bij? Bij mij is dat Ja.
Met vriendelijke motorgroet
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
- MofkaP
- Berichten: 460
- Lid geworden op: 09 mei 2013, 08:08
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1300GS ASO + F850GS
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Amstelland
- Locatie: Juynen aan den Aemstel
- Contacteer:
Re: Xenon out?
Nou... niet helemaal. Er is nog een kans.Bert M schreef: (Tenzij hij of zij naar Oostenrijk op vakantie gaat natuurlijk, dan wordt het meer een exacte wetenschap...)
Geehrte Herr Wachtmeister of genädige Frau Wachtmeisterin is geen jurist.
Via een ander forum werd ik gewezen op een ander (groot) nadeel van xenon ombouw.Sehr geehrter Herr Wachtmeister / Sehr geehrte Frau Wachtmeisterin, laut Europäischem Gesetz gilt in alle Mitgliedstaten die Zulassung des Fahrzeuges und die Zulassungsregeln wie sie im Zulassungsland des Fahrzeuges gelten. Die Konvertierung nach Xenon nur durch Austausch von der Halogen Glühbirne ist in Holland gesetzmäßig zugelassen. Eine technische oder andere Anpassung oder Änderung an dem Abblendelicht oder dem Scheinwerfer ist dabei nicht gesetzmäßig vorgeschrieben.
Deswegen ist gemäß Europäisches Recht und Österreichisches Gesetz in Bezug auf freien Reisen und Verkehr ein solches Licht in Österreich zugelassen (genehmigt) für in Holland gekennzeichnete Motorräder.
Abteilung Rechtsberatung des Holländischen Motorrad Tour Verbandes (LOOT)
Kraftfahrgesetz (KFG)
§ 35 KFG Typengenehmigung von Teilen und Ausrüstungsgegenständen sowie von zusätzlichen Aufbauten und Vorrichtungen
(5) Die ausländische Genehmigung und die Kennzeichnung einer Type von Teilen oder Ausrüstungsgegenständen von Kraftfahrzeugen oder Anhängern, von Sturzhelmen für Kraftfahrer oder von Warneinrichtungen gelten, wenn sie von Österreich auf Grund internationaler Vereinbarungen anzuerkennen sind, für die Dauer der Geltung der Genehmigung als einer inländischen Genehmigung und einem inländischen Genehmigungszeichen gleichgestellt. Wird festgestellt, daß diese Teile, Ausrüstungsgegenstände, Sturzhelme oder Warneinrichtungen nicht mit der ihrer Kennzeichnung entsprechenden im Ausland genehmigten Type übereinstimmen, so hat der Bundesminister für Verkehr, Innovation und Technologie hiervon die auf Grund der internationalen Vereinbarung zuständige Behörde zu verständigen, wenn Österreich auf Grund dieser internationalen Vereinbarung hierzu verpflichtet ist.
(6) Typen von Teilen oder Ausrüstungsgegenständen von Kraftfahrzeugen oder Anhängern, von Sturzhelmen für Kraftfahrer oder von Warneinrichtungen die nicht zur Feilbietung oder Verwendung im Inland bestimmt sind und die den Vorschriften dieses Bundesgesetzes und der Grund dieses Bundesgesetzes erlassenen Verordnungen nicht entsprechen, sind auf Antrag zu genehmigen, wenn auf Grund internationaler Vereinbarungen für Österreich die Verpflichtung hiezu besteht und sie den Bestimmungen dieser Vereinbarungen entsprechen. Bei dieser Genehmigung ist auszusprechen, daß die Teile oder Ausrüstungsgegenstände dieser Type nicht den für sie geltenden österreichischen Vorschriften entsprechen.
De uv-straling van een xenonlampje is vele malen hoger dan die van een halogeenlampje.
Een xenon-armatuur is daarop geprepareerd met uv-filters en uv-bescherming, een halogeen-armatuur is dat niet.
Uiteindelijk tast de uv-straling de reflector en het (kunststof)glas aan.
Groetjes van MofkaP
Klik voor motorreisverslagen, verkeersquiz en foto's.
Klik voor motorreisverslagen, verkeersquiz en foto's.
-
moh_fan
- Berichten: 678
- Lid geworden op: 04 mar 2009, 22:00
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: N-Br
Re: Xenon out?
Wat een quatsch!MofkaP schreef:Een xenon-armatuur is daarop geprepareerd met uv-filters en uv-bescherming, een halogeen-armatuur is dat niet.
Uiteindelijk tast de uv-straling de boel aan.
Die opmerking komt zeker van het actiecomité tegen xenon?
Na hoeveel brand-uren zou je 'resultaat' moeten zien? Ik zit met mijn huidige RT nu aan zo'n 1000 branduren...
Ook ik heb soms last van tegenliggers -vaak oudere modellen auto's / motoren- die xenon hebben ingebouwd en een bal van licht verspreiden.
Ik heb dan ook een wat genuanceerdere mening; sommige oudere modellen auto's en motorfietsen hebben geen geschikte armaturen om HID lampen in te plaatsen.
Maar om nu te stellen dat xenon, after-market geïnstalleerd, per definitie verblindend werkt op medeweggebruikers... Mwa...
Vanaf 2007 rijd ik 1200's met ingebouwde Pilot HID.
Ik heb nog nooit een negatieve opmerking gekregen van welke aard ook.
Ook is er nog geen armatuur gesneuveld door vermeende schadelijke UV...
- PaPinkelman
- Berichten: 1018
- Lid geworden op: 15 mar 2009, 23:44
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: BMW F800GT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Helmond
- Locatie: Stiphout
-
Inspector Gadget
Re: Xenon out?
Dat is de klok horen luiden en de spreekwoordelijke klepel, vermoed ik;MofkaP schreef:Via een ander forum werd ik gewezen op een ander (groot) nadeel van xenon ombouw.
De uv-straling van een xenonlampje is vele malen hoger dan die van een halogeenlampje.
Een xenon-armatuur is daarop geprepareerd met uv-filters en uv-bescherming, een halogeen-armatuur is dat niet.
Uiteindelijk tast de uv-straling de reflector en het (kunststof)glas aan.
Halogeen geeft qua spectrum heel veel meer af dan licht, vandaar dat je juist bij Halogeen-gloeilampen vaak die UV-bescherming genoemd ziet worden. (middels coating aan de binnenzijde van de gloeilamp)
Bron: Pilot XenonZoals bij elke gasontladingslamp, word ook bij de xenon lamp licht opgewekt, doordat van in de lamp aanwezige gasmolekulen elektronen worden aangeslagen. Bij het terugvallen naar de oorspronkelijke baan, wordt er licht uitgestraald. In tegenstelling tot ontladingslampen met kwik, waar een groot deel van de straling UV straling is, wordt bij xenonlampen een groot deel van de straling direct als zichtbaar licht uitgestraald.
En nog wat meer fabeltjes worden uit de wereld geholpen;
http://www.phoneshop4u.nl/info-xenon-lampen.html
- MofkaP
- Berichten: 460
- Lid geworden op: 09 mei 2013, 08:08
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1300GS ASO + F850GS
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Amstelland
- Locatie: Juynen aan den Aemstel
- Contacteer:
Re: Xenon out?
Wij van WC-eend....dutchmidiman schreef:Bron: Pilot XenonZoals bij elke gasontladingslamp, word ook bij de xenon lamp licht opgewekt, doordat van in de lamp aanwezige gasmolekulen elektronen worden aangeslagen. Bij het terugvallen naar de oorspronkelijke baan, wordt er licht uitgestraald. In tegenstelling tot ontladingslampen met kwik, waar een groot deel van de straling UV straling is, wordt bij xenonlampen een groot deel van de straling direct als zichtbaar licht uitgestraald.
En nog wat meer fabeltjes worden uit de wereld geholpen
A visible spectrophotometer or colorimeter typically measures in the visible region of the electromagnetic spectrum (340 - 750 nm).
Tungsten Halogen
Also known as quartz Iodine lamps, these measure most effectively in the visible region from 320 - 1100 nm.
Xenon
They measure in both the UV and Visible regions of the electromagnetic spectrum from 190 – 1100 nm.
Over quatsch gesproken, een kwiklamp vergelijken met een xenonlamp is ongeveer hetzelfde als een tank vergelijken met een RT.
Een kwiklamp is er juist voor bedoeld en gemaakt om uv-licht af te geven.
In tegenstelling tot de tank, waar het vermogen via de aangedreven wielen op rupsbanden wordt overgebracht die contact met de weg hebben, wordt bij de RT het vermogen direct via de wielen op de weg overgebracht.
Of je Xenon wel of niet monteert, dat moet iedereen voor zich weten.
Maar sta ook open voor de nadelen en niet alleen de (soms misplaatste) voordelen waar de verkopers uitsluitend over reppen.
Tot slot: per definitie is geen enkele halogeenarmatuur (code "H") geschikt voor een xenonlampje, hoe goed je de boel ook tracht af te stellen.
Louter omdat de manier en plaats van lichtafgifte bij een halogeenlampje anders is dan bij een xenonlampje.
Daarom is in de meeste landen een dergelijke ombouw verboden. Als je het goed wilt doen, dan vervang je de hele unit.
Groetjes van MofkaP
Klik voor motorreisverslagen, verkeersquiz en foto's.
Klik voor motorreisverslagen, verkeersquiz en foto's.
-
Inspector Gadget
Re: Xenon out?
What a load of BS.
Sta open dat veel van de informatie onjuist of onvolledig is;
Mijn OEM Xenon koplampen van de 4-wielige zijn van plastic en de auto is van 2004.
En de verlichting is nog dik in orden, wordt elk jaar tijdens de APK op mijn verzoek uitgebreid gecontroleerd.
Vele moderne auto's hebben al heel lang geen koplamp-glas meer, en komen standaard-fabriek met Xenon.
Het is K O L D E R dat Xenon verlichting meer UV uitstraalt als Halogeen, het is eerder andersom.
Daarom zie je juist op heel veel verpakkingen van Halogeen gloeilampen een opmerking staan over UV afscherming.
Natuurlijk zijn er soms nadelen met achteraf gemonteerde Xenon, die vaak overkomelijk zijn, als je er verstand van hebt en het goed doet.
Niet iedere koplamp is geschikt voor achteraf Xenon.
Maar desondanks vind ik sommige tegenargumenten flinterdun, onjuist of onvolledig.
U roept eend, ik roep papegaai.
Ik ben verder wel klaar met deze "discussie", het is een herhaling van zetten, ik ben voornemens niet verder meer te reageren op dit draadje.
Sta open dat veel van de informatie onjuist of onvolledig is;
Mijn OEM Xenon koplampen van de 4-wielige zijn van plastic en de auto is van 2004.
En de verlichting is nog dik in orden, wordt elk jaar tijdens de APK op mijn verzoek uitgebreid gecontroleerd.
Vele moderne auto's hebben al heel lang geen koplamp-glas meer, en komen standaard-fabriek met Xenon.
Het is K O L D E R dat Xenon verlichting meer UV uitstraalt als Halogeen, het is eerder andersom.
Daarom zie je juist op heel veel verpakkingen van Halogeen gloeilampen een opmerking staan over UV afscherming.
Natuurlijk zijn er soms nadelen met achteraf gemonteerde Xenon, die vaak overkomelijk zijn, als je er verstand van hebt en het goed doet.
Niet iedere koplamp is geschikt voor achteraf Xenon.
Maar desondanks vind ik sommige tegenargumenten flinterdun, onjuist of onvolledig.
U roept eend, ik roep papegaai.
Ik ben verder wel klaar met deze "discussie", het is een herhaling van zetten, ik ben voornemens niet verder meer te reageren op dit draadje.
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht


