Versnellingsbak maakt raar geluid
Moderator: RT_Patrick
Versnellingsbak maakt raar geluid
Hallo,
Ik ben een zeer tevreden RT1100RT rijder die al 3 jaar heerlijk toert.
Maar, nu kwam ik onlangs bij een garage om mijn achterschokbreker te testen.
Ik vond dat de machine, na een toerrit van 1700 km, en minstens 100 kg extra gewicht, wat begon te zwabberen.
Daarom de chef monteur proef laten rijden en deze kwam tot de conclusie dat de schokbreker aan zijn eind was.
MAAR tevens hoorde hij joelende geluiden veroorzaakt door de versnellingsbak bij de eerste 3 versnellingen.
Na enig overleg met andere experts kwamen ze tot de conclusie dat er iets stuk zou zijn (weet niet meer wat)
Oftewel een revisie zou geen verkeerde investering zijn, of een gereviseerde bak of een 2e hands erachter zetten
Al met al weet ik niet meer wat ik moet doen, wat is wijsheid ???
Kijk die schokbreker is wel duidelijk, die wordt vervangen, maar de versnellingsbak weet ik het echt niet.
Hij schakelt wel erg luidruchtig en terugschakelen gaat soms erg moeilijk (van 3 naar 2 en 1)
Het klakken en klikken is mij dus niet onbekend.
Wie kan mij een goed advies geven ?
Groet
Ton
Ik ben een zeer tevreden RT1100RT rijder die al 3 jaar heerlijk toert.
Maar, nu kwam ik onlangs bij een garage om mijn achterschokbreker te testen.
Ik vond dat de machine, na een toerrit van 1700 km, en minstens 100 kg extra gewicht, wat begon te zwabberen.
Daarom de chef monteur proef laten rijden en deze kwam tot de conclusie dat de schokbreker aan zijn eind was.
MAAR tevens hoorde hij joelende geluiden veroorzaakt door de versnellingsbak bij de eerste 3 versnellingen.
Na enig overleg met andere experts kwamen ze tot de conclusie dat er iets stuk zou zijn (weet niet meer wat)
Oftewel een revisie zou geen verkeerde investering zijn, of een gereviseerde bak of een 2e hands erachter zetten
Al met al weet ik niet meer wat ik moet doen, wat is wijsheid ???
Kijk die schokbreker is wel duidelijk, die wordt vervangen, maar de versnellingsbak weet ik het echt niet.
Hij schakelt wel erg luidruchtig en terugschakelen gaat soms erg moeilijk (van 3 naar 2 en 1)
Het klakken en klikken is mij dus niet onbekend.
Wie kan mij een goed advies geven ?
Groet
Ton
- Ton1959
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
Re: Versnellingsbak maakt raar geluid
Heel vervelend voor je.Het advies is natuurlijk een beetje afhankelijk ook weer van de huidige staat en kilometerstand van de motor. Van welk jaar is de motor en hoeveel heeft de motor gelopen? En als de versnellingsbak nagezien word kan het ook nog eens zo zijn dat de koppeling misschien ook aan vervanging toe is.
Alles bij elkaar kan dit dus behoorlijk prijzig uitvallen.
Het is hier overigens ook de gewoonte dat mensen zich even voorstellen als ze voor het eerst bij dit forum komen en als je het forum overzicht bekijkt dan vind je de juiste plaats hiervoor snel.
Ton
Alles bij elkaar kan dit dus behoorlijk prijzig uitvallen.
Het is hier overigens ook de gewoonte dat mensen zich even voorstellen als ze voor het eerst bij dit forum komen en als je het forum overzicht bekijkt dan vind je de juiste plaats hiervoor snel.
Ton

- JOS WRSM
- Erelid
- Type: Ik heb geen motor (meer)
- Woonplaats of omgeving: Amsterdam
- Contacteer:
Beste Ton,
van harte welkom op het
waar iedereen je wel in raad (en soms daad) wil bijstaan.
Je twijfelt een aan de expertise van de chef monteur en dat kan ik me goed voorstellen. Een versnellingsbakrevisie is namelijk een dure grap. Maar merk je zelf dan niets aan het schakelen? Is het slechter geworden in de loop der tijd? Hoor je zelf dan geen "joelende" geluiden?
Het lijkt me dat je er zelf ook iets van moet vinden voordat je een dure reparatie laat uitvoeren.
Jos
van harte welkom op het

Je twijfelt een aan de expertise van de chef monteur en dat kan ik me goed voorstellen. Een versnellingsbakrevisie is namelijk een dure grap. Maar merk je zelf dan niets aan het schakelen? Is het slechter geworden in de loop der tijd? Hoor je zelf dan geen "joelende" geluiden?
Het lijkt me dat je er zelf ook iets van moet vinden voordat je een dure reparatie laat uitvoeren.
![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
Jos
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM
Jos WRSM
- Ton1959
Vaak is het inderdaad wijs om een second opinion te vragen aan een andere dealer/ expert. De oudere versnellingsbakken hadden ook meer problemen omdat ze open lagers hadden. En die faalde in ieder geval meer dan de later gebruikte dichte lagers voor zover ik gelezen heb. Er zijn sinds de eerste types behoorlijk wat onderdelen aangepast in de versnellingsbak.
- Baird
- 2024
- Bijz: R1200GS LC
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Tourtochtje naar Kenny zou ik zeggen als second opinion, wordt je nooit stommer van 
geluiden volgens een beschrijving beoordelen blijft zooooo moeilijk.

geluiden volgens een beschrijving beoordelen blijft zooooo moeilijk.
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
- Wolfs RT
- Bijz: R1200GSA-LC
- Woonplaats of omgeving: 't Gooi
En ik ben eigenlijk ook benieuwd wat voor een nieuwe demper je laat plaatsen? Een originele van BMW of een Hyperpro of Wilbers om maar iets te noemen. Over dempers en veren staat op dit forum ook meer dan genoeg informatie geschreven.
Now:
BMW R1200GSA-LC '15
Before:
BMW R1200RT '10 (DOHC)
BMW R1200RT '05
Honda XL1000V (Varadero) '99
Honda VT700 (Shadow) '86
BMW R1200GSA-LC '15
Before:
BMW R1200RT '10 (DOHC)
BMW R1200RT '05
Honda XL1000V (Varadero) '99
Honda VT700 (Shadow) '86
Ton,
Nieuwe versnellingsbak olie erin doen misschien helpt het.
Groet Arno
Nieuwe versnellingsbak olie erin doen misschien helpt het.
Groet Arno
- JeHo
- Type: R1200RT
- Bijz: kleur schwartz 2 (bmw autokleur)
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Zuiden
Olie aflaten in warme toestand en goed bekijken . Word je al een stuk wijzer van .
m.v.g. Je Ho
m.v.g. Je Ho
-
- Bijz: R1100GS + R1150RT + R1200GS Adventure + K1100LT
- Woonplaats of omgeving: Tussen zee en Zaan
Idd, zoals JeHo zegt. Eerst de versnellingsbakolie aftappen en de bak voorzien van nieuwe olie. Ik kan je ook adviseren om daar dan TSL bij te voegen
http://www.lare.nl/page.asp?langue=NL&DocID=160370
De meesten zullen wel zeggen, "daar heb je weer een wondergoedje...", maar ik heb er zelf goede ervaringen mee in oude klapperende en gierende versnellingsbakken. Spul is niet goedkoop, maar wordt in de zware industrie standaard toegevoegd aan tandwielkasten. De NS gebruikt het in hun treinmotoren en bij Tata Steel in IJmuiden draaien de hijskranen erop. Oldtimer liefhebbers kennen het ongetwijfeld ook. Je versnellingsbak zal er zeker nog lange tijd probleemloos mee kunnen blijven functioneren. Je kunt dan later altijd nog beslissen of je de bak laat vervangen, of reviseren. Gr. Hans
http://www.lare.nl/page.asp?langue=NL&DocID=160370
De meesten zullen wel zeggen, "daar heb je weer een wondergoedje...", maar ik heb er zelf goede ervaringen mee in oude klapperende en gierende versnellingsbakken. Spul is niet goedkoop, maar wordt in de zware industrie standaard toegevoegd aan tandwielkasten. De NS gebruikt het in hun treinmotoren en bij Tata Steel in IJmuiden draaien de hijskranen erop. Oldtimer liefhebbers kennen het ongetwijfeld ook. Je versnellingsbak zal er zeker nog lange tijd probleemloos mee kunnen blijven functioneren. Je kunt dan later altijd nog beslissen of je de bak laat vervangen, of reviseren. Gr. Hans
R1100RT; R1150RT; R1100GS; R1200GSA; K1100LT (ex. Jos WRSM)
- arjl
- Type: R1100RT
- Woonplaats of omgeving: Den Haag
Bijna een volmaakt pleidooi voor TSL, maar het feit dat de NS het ook gebruikt in hun treinen zorgt ervoor dat ik acuut zou afhaken 

R1100RT (2000), Neon Blauw, Interphone F4, Garmin Zümo 550
- Bert M
- Erelid
- Bijz: F650GS
- Land: Verenigd Koninkrijk
- Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire
Klinkt als: Fyra... :roll:arjl schreef:Bijna een volmaakt pleidooi voor TSL, maar het feit dat de NS het ook gebruikt in hun treinen zorgt ervoor dat ik acuut zou afhaken
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
- Ton1959
Als je toch de olie ververst kijk even of er veel metaaldeeltjes inzitten. Dan hoef je er geen nieuwe olie meer in te doen. Wat defect is blijft defect zelfs met nieuwe olie of allerlei toevoegingen.
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht