Raar geluid
Moderator: RT_Patrick
Raar geluid
Hallo,
Wanneer ik in de eerste versnelling rij en de koppeling inknijp, dan hoor je het ontkoppelen. Bij het oplaten van de koppeling in de eerste versnelling, terwijl de motor rolt, hoor je 'm weer koppelen.
Dit geluid hoor je alleen in de eerste versnelling. Ik kan me niet herinneren dat ik zoiets eerder heb gehoord.
Wat kan dit zijn?
Gr.
Wanneer ik in de eerste versnelling rij en de koppeling inknijp, dan hoor je het ontkoppelen. Bij het oplaten van de koppeling in de eerste versnelling, terwijl de motor rolt, hoor je 'm weer koppelen.
Dit geluid hoor je alleen in de eerste versnelling. Ik kan me niet herinneren dat ik zoiets eerder heb gehoord.
Wat kan dit zijn?
Gr.
- jaybmw
- Type: R1200RT
- Bijz: z-technikscherm,wunderlich schakelpookverlenger.
- Land: nl
- Woonplaats of omgeving: Brabant !
Re: Raar geluid
Moeilijk te zeggen zo zonder het echt gehoord te hebben . Zit er niet teveel speling op de kruiskoppeling van je aandrijfas? Misschien wel speling op een lager in de transmissie ? De 1e versn heeft de grootste vertraging en dit komt het hardste aan op de aandrijflijn . Is de prise as droog waardoor de plaat niet lekker schuift op de spiebanen enz enz . Misschien is het hart van de koppl plaat niet geheel spelingsvrij ?
Wel typisch dat je het alleen in de 1e hoort ..... Ik denk gewoon aan het geluid wat je ook met langzaam rijden in bv een file hoort , nl het bokken/snukken en de daarbij horende geluiden van de aandrijving te belasten/ontlasten .
Wel typisch dat je het alleen in de 1e hoort ..... Ik denk gewoon aan het geluid wat je ook met langzaam rijden in bv een file hoort , nl het bokken/snukken en de daarbij horende geluiden van de aandrijving te belasten/ontlasten .
kawasaki gpz 600 r ,2jaar
kawasaki zx6 r ,8 mnd
kawasaki zx7 r ,4jaar (totall los )
kawasaki zx9 r ,10jaar
bmw r1200 rt
kawasaki zx6 r ,8 mnd
kawasaki zx9 r ,10jaar
bmw r1200 rt
Jawel je zou dat dan ook kunnen horen maar niet noodzakelijk.
Tijdens het rijden heb je ook teveel andere geluiden, hierdoor "vervalt" als het ware het geluid van de druklager (hoe erg is het?)
Sta je stil en je trekt de koppeling in en je schakelt naar elke andere versnelling in plaats naar 1 zou je het ook moeten horen want dan heb je geen andere bijgeluiden.
Als het het druklager is dan zijn de kosten van een druklager heel laag, echter het is wel een berg werk, dus veel tijd.
Tijdens het rijden heb je ook teveel andere geluiden, hierdoor "vervalt" als het ware het geluid van de druklager (hoe erg is het?)
Sta je stil en je trekt de koppeling in en je schakelt naar elke andere versnelling in plaats naar 1 zou je het ook moeten horen want dan heb je geen andere bijgeluiden.
Als het het druklager is dan zijn de kosten van een druklager heel laag, echter het is wel een berg werk, dus veel tijd.
- Berrybeer
- 2023
- Type: R1150RT
- Bijz: met alles d'rop & d'ran..
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Uden
Misschien héél toevallig dit geluid? Niet dat ik een antwoord heb op je vraag...
[media]IA7uLVNfL8g[/media]

[media]IA7uLVNfL8g[/media]
Helaas, niet het geluid uit het filmpje. Het geluid wat uit mijn motor komt doet zich voor wanneer je stapvoets rijdt en dan de koppeling inknijpt en loslaat.
- jaybmw
Een druklager van een diaframa koppeling draait alleen als de koppeling vrij is en niet tijdens het rijden .Dus als je de koppeling op laat komen gaat het druklager geleidelijk minder meedraaien . Als je een druklager hoort wat versleten is, dan is dit met ingeknepen koppeling . De frictie plaat loopt vrij van vliegwiel en drukgroep en de prise as loopt dan dus ook niet mee . Ik denk dat als je een geluid hoort met op laten komen van je koppeling het in een ander gedeelte zit en niet in een druklager . Maar nogmaals , ik heb het geluid niet gehoort.... 

kawasaki zx6 r ,8 mnd
kawasaki zx9 r ,10jaar
bmw r1200 rt
kawasaki zx6 r ,8 mnd
kawasaki zx9 r ,10jaar
bmw r1200 rt
Ik zal proberen het geluid op te nemen. Het is hoorbaar op het moment dat ie ontkoppelt en hoorbaar wanneer ie koppelt.
Alleen in de eerste versnelling....
Alleen in de eerste versnelling....
Oke, wij zijn benieuwd en hopelijk kunnen wij jou daarna verder adviseren
met vriendelijke groet,
RhanRT

met vriendelijke groet,
RhanRT
- Ton1959
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
Ik hoop dat het niet de spiebanen zijn op de ingaande as van de versnellingsbak. Meer het begin van een dure aankomende reparatie misschien. Maar het kan van alles zijn natuurlijk.
- Baird
- 2024
- Bijz: R1200GS LC
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Zondag a.s.
ruim 200 Techneuten aanwezig, moet goed komen! 

Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
ooit:
Baird schreef:Zondag a.s.ruim 200 Techneuten aanwezig, moet goed komen!
Joh!!!!!!!!!!! Feesje.

Gr, Hans
http://www.youtube.com/watch?v=PBG8L242tKo
Dit geluid maakt ie alleen wanneer je de koppeling laat opkomen/inknijpt in de eerste versnelling.
In zijn neutraal maakt ie geen rare geluiden.
Dit geluid maakt ie alleen wanneer je de koppeling laat opkomen/inknijpt in de eerste versnelling.
In zijn neutraal maakt ie geen rare geluiden.
Laatst gewijzigd door cmittring op 16 apr 2013, 19:42, 1 keer totaal gewijzigd.
- jaybmw
Denk dat dit een gevalletje transmissie uitbouwen wordt voor een verdere diagnose . Iets in de koppeling of transmissie en zoals ik al meende is dit ècht geen druklager geluid . Het klinkt alsof er iets "slaat" en er ergens flink speling op zit . Check eerst je kruiskoppelingen maar eens , en evt speling op het cardan zelf . Heb je het achter wiel al eens gecontroleerd op speling ? Cardanolie en transmissieolie checken op metaaldeeltjes (aftappen) .
Geen eenvoudige klus en zeker niet goedkoop denk ik zomaar .
Houd ons op de hoogte aub .
Groet , Jeroen .
Geen eenvoudige klus en zeker niet goedkoop denk ik zomaar .
Houd ons op de hoogte aub .
Groet , Jeroen .
kawasaki zx6 r ,8 mnd
kawasaki zx9 r ,10jaar
bmw r1200 rt
kawasaki zx6 r ,8 mnd
kawasaki zx9 r ,10jaar
bmw r1200 rt
Echt balen!!!! _003 _003
De motor sinds 4 weken in mijn bezit. Dit geluid nog niet eerder gehoord.
Eerst een nieuwe accu met druppellader, nu net een beurt gehad, alles afgesteld, nieuwe olie, speling achteras gecontroleerd, remvloeistof gecontroleerd, remmen gecontroleerd. Alles in orde. Klaar voor het seizoen...
Afgelopen zaterdag hoorde ik dit geluid ineens.....
De motor sinds 4 weken in mijn bezit. Dit geluid nog niet eerder gehoord.
Eerst een nieuwe accu met druppellader, nu net een beurt gehad, alles afgesteld, nieuwe olie, speling achteras gecontroleerd, remvloeistof gecontroleerd, remmen gecontroleerd. Alles in orde. Klaar voor het seizoen...
Afgelopen zaterdag hoorde ik dit geluid ineens.....
Jeroen,
Wanneer het de kruiskoppeling is of de cardan, dan zou ik dit volgens mij in elke versnelling moeten horen bij het laten opkomen van de koppeling?
Uitgaande van dit, zou het tandwiel van de 1e versnelling beschadigd/versleten moeten zijn?
Wanneer het de kruiskoppeling is of de cardan, dan zou ik dit volgens mij in elke versnelling moeten horen bij het laten opkomen van de koppeling?
Uitgaande van dit, zou het tandwiel van de 1e versnelling beschadigd/versleten moeten zijn?
- Baird
- 2024
- Bijz: R1200GS LC
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Ik zou dit geheel eens herhalen met een héééél klein beetje remmen op het achterwiel om alle spelingen aan één kant te krijgen, ik schat in dat het dan enorm mee valt. Wat je volgens mij hoort is het rammelen van alle spelingen(koppeling, bak, aandrijfas en cardan en met een per definitie onregelmatig draaiend boxerblok. Als je dit tijdens het rijden niet hebt zou ik me niet te veel zorgen over maken.
Hou ons op de hoogte!
Hou ons op de hoogte!
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
ooit:
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
ooit:
- jaybmw
Particulier gekocht of bij winkel met garantie ? Vet balen voor je ja ! Ik hoop dat het qua prijs dan nog een beetje meevalt voor je . Jensen in Nijmegen heeft een goed wp - tarief en dito service moet ik zeggen mocht het geen garantie zijn . Ben zelf techneut maar zit al 2 mnd na een ongeluk met diverse gezondheidsproblemen en nog 0 km 's gereden dit jaar ... _003 . Mijn 1200 staat onderhand vastgerot denk . Steek graag een helpende hand toe maar lig er nu qua werken even uit . (om maar te zwijgen over mijn boot die op de kant ligt en waar nog plenty aan te doen is ......
)
Succes man ,en ik hoop dat je iets kunt met de op afstand gedane diagnose .
Groet , Jeroen .

Succes man ,en ik hoop dat je iets kunt met de op afstand gedane diagnose .
Groet , Jeroen .
kawasaki zx6 r ,8 mnd
kawasaki zx9 r ,10jaar
bmw r1200 rt
kawasaki zx6 r ,8 mnd
kawasaki zx9 r ,10jaar
bmw r1200 rt
Thx Jeroen, ik hoop dat je snel weer fit bent om te genieten van je boot en je 1200! Dan valt mijn probleem nog mee...
De motor particulier gekocht en ik heb vertrouwen in de persoon die 'm verkocht heeft.
Bert, ik kwam erachter toen ik voor het stoplicht optrok en de koppeling in kneep om 'm in de eerste versnelling langzaam te laten rollen vanwege het afremmende verkeer voor mij.
Ik zal zsm weer eens een stukje rijden en dan al remmend met de koppeling gaan spelen. Kijken wat ie dan doet.
Ik hoop dat je gelijk hebt....
Gr. Cees
De motor particulier gekocht en ik heb vertrouwen in de persoon die 'm verkocht heeft.
Bert, ik kwam erachter toen ik voor het stoplicht optrok en de koppeling in kneep om 'm in de eerste versnelling langzaam te laten rollen vanwege het afremmende verkeer voor mij.
Ik zal zsm weer eens een stukje rijden en dan al remmend met de koppeling gaan spelen. Kijken wat ie dan doet.
Ik hoop dat je gelijk hebt....
Gr. Cees
In de laatste motorplus staat een artikel over een man met een K1600GT die zijn motor heeft ingeruild omdat hij niet kon wennen aan de relatieve grote speling in de aandrijflijn. De meeste BMW's hebben een relatieve ruime speling in de aandrijflijn. Dit lees je keer op keer in de testen ik deel deze mening zelf ook wel. Ik heb een K1200GT gehad waarbij het rustig rijden over een klinkerweg een drama was. Na 4 maanden was ik er klaar mee. Ik heb het vermoeden dat je dit ongelukkige punt bij jouw motor vind bij stapvoets rijden maar dat er (Dat hoop ik echt) waarschijnlijk niets aan de hand is.
Ik herinner mij nog een 50K test van een R1100RT uit moto73. Veel kommentaar op de versnellingsbak in de vorm van grof schakelen en veel lawaai. Bij demontage na 50K niet of nauwlijks sporen van slijtage te vinden in de bak. Ook dat is BMW. _002
Gr, Hans
Ik herinner mij nog een 50K test van een R1100RT uit moto73. Veel kommentaar op de versnellingsbak in de vorm van grof schakelen en veel lawaai. Bij demontage na 50K niet of nauwlijks sporen van slijtage te vinden in de bak. Ook dat is BMW. _002
Gr, Hans
- Garfield
- Type: R1150RT
- Bijz: Zilver, HVV, alarm, topkoffer
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: leusden
+1Baird schreef:Ik zou dit geheel eens herhalen met een héééél klein beetje remmen op het achterwiel om alle spelingen aan één kant te krijgen, ik schat in dat het dan enorm mee valt. Wat je volgens mij hoort is het rammelen van alle spelingen(koppeling, bak, aandrijfas en cardan en met een per definitie onregelmatig draaiend boxerblok. Als je dit tijdens het rijden niet hebt zou ik me niet te veel zorgen over maken.
Hou ons op de hoogte!
Je kan even snel de spelingen in de aandrijflijn controleren door de motor op de hoofdstandaard en in de versnelling aan het achterwiel draaien. Als je ter hoogte van de velg/band ongeveer 4-5 cm het wiel kunt verdraaien, kon het allemaal best meevallen.
Mijn vorige r850rt maakte ook zo'n klonk-geluid als je rollend en de eerste versnelling de koppeling in en uit deed. En die is van 1998 en inmiddels 150.000km achter de rug. Dat ding blijft maar gaan.

Groeten, Frans
Als je het weet, is het niet moeilijk.
Als je het weet, is het niet moeilijk.
- Dennisky
- Type: R1100RT
- Bijz: Hij is van mij ;-)
- Land: Nl
- Woonplaats of omgeving: West-friesland
Ik heb exact hetzelfde geluid.... ik heb de motor net, er staat slechts 14.000 km op de teller en aangezien ik van een fazertje kom neem ik alle geluiden voor lief omdat ik niet weet hoe het hoort te klinken.
Ik vind de kloink in de versnellingsbak ook best hard, maar neem het voor lief. Rustig rollen met de koppeling in en dan op laten komen... een zachte 'kloink', ook die neem ik voor lief :lol:
Tot ik de motor goed ken maak ik me vooralsnog niet druk om geluiden of ik moet zeker weten dat het een desastreus gevolg gaat hebben.
Het boxerblok waardeer ik ook steeds meer.......
Groeten D.

Tot ik de motor goed ken maak ik me vooralsnog niet druk om geluiden of ik moet zeker weten dat het een desastreus gevolg gaat hebben.

Het boxerblok waardeer ik ook steeds meer.......

Groeten D.
Je eigen weg vind je niet in een routeplanner.....
We wachten het af. het beinvloedt het rijden in ieder geval niet...
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht