ventilator voor oliekoeler

Alle overige technische zaken.

Moderator: RT_Patrick

Gebruikersavatar
le gendarme
Berichten: 31
Lid geworden op: 28 mei 2012, 07:48
Type: R1100RT
Bijz: Franse politiemotor
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Leusden

ventilator voor oliekoeler

Ongelezen bericht door le gendarme »

De meesten van jullie zullen hier geen last van hebben maar mijn ex-gendarme motor heeft een zeer eigenzinnige koelvntilator.
Op een warme dag kan deze inschakelen (tot nu toe niets vreemds) maar met het uitschakelen wacht hij behoorlijk lang. Wanneer ik de volgende ochtend in alle koelte de motor weer op contact zet gaat de ventilator als eerste zijn werk doen. Ongeacht de buiten- of motor temperatuur blijft het propellortje draaien. Dit gaat zo een paar dagen door.
Tot op een mooie dag ik bij het stoplicht hoor dat het ding uitschakelt (eh..., ja, bij een warme motor)
op momnten dat de motor echt bloedheet is (in een Toscaanse binnenstad) blijft het ding echter werkeloos toekijken :shock:

Heeft iemand hier ervaring mee?
Een electrisch schema misschien????
Gebruikersavatar
JOS WRSM
Erelid
Erelid
Berichten: 4382
Lid geworden op: 27 feb 2007, 21:08
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam

Re: ventilator vor oliekoeler

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

Wellicht moet je Kenny (beamietoo) even een PB >> sturen. Hij heeft ook een ex-Franse politiemotor.
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM
Gebruikersavatar
le gendarme
Berichten: 31
Lid geworden op: 28 mei 2012, 07:48
Type: R1100RT
Bijz: Franse politiemotor
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Leusden

Re: ventilator vor oliekoeler

Ongelezen bericht door le gendarme »

bedankt voor de tip.
ik heb de vraag verstuurd
Gebruikersavatar
Baird
2024
2024
Berichten: 4365
Lid geworden op: 21 mar 2009, 16:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: ventilator vor oliekoeler

Ongelezen bericht door Baird »

Ooit in een auto een handschakelaar geplaatst om die fan aan/uit te kunnen zetten als by-pass over de normale schakeling, dit was bedoelt voor als de caravan er achter hing. Verder tijdens een buitenlandse trip bij een Honda motorfiets een by-pass gemaakt, de normale bi-metaal was kapot en zo kon de groep doorrijden zonder dat er een achter bleef met een kokende motor.

Weet dus waar de draadjes zitten, succes
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
Gebruikersavatar
le gendarme
Berichten: 31
Lid geworden op: 28 mei 2012, 07:48
Type: R1100RT
Bijz: Franse politiemotor
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Leusden

Re: ventilator vor oliekoeler

Ongelezen bericht door le gendarme »

Dank je wel Bert.

Het systeem handmatig maken is de allerlaatste stap die ik doe.
Eerst wil ik weten hoe de aansturing hoort te werken.

En een caravan??????
Inspector Gadget

Re: ventilator vor oliekoeler

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ik heb ooit ook overwogen een koelventilator op de 1100RT te plaatsen, motortemperatuur loopt al snel (te _001 ) hoog op bij zomerse temperaturen.
De ventilator had ik al aangeschaft maar nooit aan toegekomen om te monteren, recentelijk iemand anders mee blij kunnen maken. :$

Als ik mij goed herinner, is het inderdaad een (aparte) thermostaatschakelaar op het blok die de ventilator in- en uitschakelt.
Er zit volgens mij geen relais of elektronica (zoals bijvoorbeeld koppeling aan de ECU) verders tussen.

Ik vermoed dus een "plakkende" thermostaatschakelaar op basis van jou informatie.
De ventilator heeft een behoorlijk hoog toerental en ik vermoed een stroom van zo'n 4 ampère, wellicht meer.
PS: Pas dus ook op voor je vingers. ;)
Een dergelijke thermostaatschakelaar heeft dus redelijk veel stroom in- en uit te schakelen, het schakelcontact kan vervuilen of wellicht zelfs inbranden.
Of gewoon materiaalmoeheid van het inderdaad bimetalen schakelcontact.

Kenny is inderdaad je go-to persoon, hij zal waarschijnlijk je ook aan een good-as-new thermostaatschakelaar kunnen helpen, mocht dat het euvel zijn.
Gebruikersavatar
japachap
Berichten: 771
Lid geworden op: 11 jan 2011, 18:46
Type: R1150RT
Bijz: LEDs en reflectors, Fans en Farkles
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Enschede

Re: ventilator vor oliekoeler

Ongelezen bericht door japachap »

Mijn (zelf-gemaakt) is hand-geschakeld. Wat raar is dat sinds het gemonteerd is, loopt de motor (bijna) nooit meer te warm op... _001
Microschakelaar op kuip, auto relais, probleem opgelost...
Ook goede aan te zetten voordat je bij een file (bvb op het snelweg) nadert...

Als bijzaak, ik vermoed dat een te zuinig brandstofmengsel zal tot een te warme lopende motor leiden. Ik heb dit opgelost door een weerstandje bij het lucht temperature melder te laten aansluiten. Het was ongeveer rond dezelfde tijd ik heb de ventilators gemonteerde- en ik heb heel weinig problemen sinds.
(excuuses als mijn taalgebruik niet altijd goed is- Nederlands is mijn tweede taal, maar ik verbeter het snel!)

Voorheen- Yamaha RXS100, Honda CB450DX-K, Yamaha XJ900F-4BB2
Nu- BMW R1150RT Twinspark 2003
abeltje

Re: ventilator voor oliekoeler

Ongelezen bericht door abeltje »

wat voor weerstand heb je geplaasts [hoeveel ohm] serie of paralel ,groeten jan
Gebruikersavatar
le gendarme
Berichten: 31
Lid geworden op: 28 mei 2012, 07:48
Type: R1100RT
Bijz: Franse politiemotor
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Leusden

Re: ventilator voor oliekoeler

Ongelezen bericht door le gendarme »

Een schraal mengsel geeft inderdaad een warmere verbranding. Dus het rijker zetten kan dan helpen maar dit is vrij lastig bij een lambda geregeld inspuit systeem. Want de ecu zal de extra gemonteerde weerstand gaan corrigeren in het kenveld.

heb je al eens een viergastester aan de uitlaat gehad?
Gebruikersavatar
japachap
Berichten: 771
Lid geworden op: 11 jan 2011, 18:46
Type: R1150RT
Bijz: LEDs en reflectors, Fans en Farkles
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Enschede

Re: ventilator voor oliekoeler

Ongelezen bericht door japachap »

abeltje schreef:wat voor weerstand heb je geplaasts [hoeveel ohm] serie of paralel ,groeten jan
1000ohm serie... mar er is heel veel erover geschreven binnen de verschillende KFR topics en hier is geen plaats om dat discussie opnieuw te beginnen. Veel mensen zijn niet opeens met mij over de 1000ohm (ze gebruiken veel hoger..) maar het werkt voor mij, duuuus...

@ gendarme-
Nee, lijkt mij interessant... (ik krijg ook geen roet in het uitlaat meer- toevallig?)... maar er is een monteur in Engeland de het hele ECU programma/map kunnen laten aanpassen. Een paar kennissen van het BMRider.com hebben het laten doen en zijn zeer positieve over...misschien laat ik hem een keer met mijn RT laten spelen...?
(excuuses als mijn taalgebruik niet altijd goed is- Nederlands is mijn tweede taal, maar ik verbeter het snel!)

Voorheen- Yamaha RXS100, Honda CB450DX-K, Yamaha XJ900F-4BB2
Nu- BMW R1150RT Twinspark 2003
Gebruikersavatar
le gendarme
Berichten: 31
Lid geworden op: 28 mei 2012, 07:48
Type: R1100RT
Bijz: Franse politiemotor
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Leusden

Re: ventilator voor oliekoeler

Ongelezen bericht door le gendarme »

Je zult inderdaad het je veld even beïnvloeden tot het moment dat de lambda sensor de boel weer onder controle heeft. Im schat in dat dit een effect heeft voor ongeveer vijftien minuten.

Meten is weten, gissen is pissen.

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Overige Techniek & Mechanica”