Oliekoeler afdekking?

Radio/DVD, voetsteunen, wildfluitjes. valbeugels enz. enz.

Moderator: RT_Patrick

jojo

Oliekoeler afdekking?

Ongelezen bericht door jojo »

Onlangs een roostertje gekocht om niet meer zoveel insekten van de oliekoeler te hoeven poetsen. het zag er ook wel mooi uit.
Bij een servicebeurt waarschuwde de monteur mij uitdrukkelijk dit ding te verwijderen!! :O
De luchtdoorlating zou met ca. de helft gereduceerd zijn en BMW geeft dan geen garantie meer als de motor oververhit raakt.
Daar had ik nog niet aan gedacht, aldus dat ding er maar weer afgetrokken, het was toch maar geplakt.
Jammer dat Wunderlich daar niet voor waarschuwt. In de winter is het misschien helemaal niet zo slecht als de motor een beetje sneller opwarmt? zegt het voort
Groet, Jos -1200-
marcmuts

Re: Oliekoeler afdekking?

Ongelezen bericht door marcmuts »

Je moet je avatar nog updaten dan... ;)

Ik zou geen wijzigingen aanbrengen voor de winter. Het 1200 blok heeft zich afgelopen jaren in de winters door heel Europa bewezen, zonder koeling-modificaties.
jaybmw
Type: R1200RT
Bijz: z-technikscherm,wunderlich schakelpookverlenger.
Land: nl
Woonplaats of omgeving: Brabant !

Ongelezen bericht door jaybmw »

Heb zelf ook zo'n rooster van touratech op mijn motor. Mooi gezicht,en geen problemen met de koeling hoor! Ook in de warme zomerdagen geen problemen te merken,temp-meter blijft op 2 blokjes staan . Iemand anders andere ervaringen met deze accecoire ?

Groeten, J.
kawasaki gpz 600 r ,2jaar
kawasaki zx6 r ,8 mnd
kawasaki zx7 r ,4jaar (totall los )
kawasaki zx9 r ,10jaar
bmw r1200 rt
Yobotje
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amersfoort

Ongelezen bericht door Yobotje »

jaybmw schreef:Heb zelf ook zo'n rooster van touratech op mijn motor. Mooi gezicht,en geen problemen met de koeling hoor! Ook in de warme zomerdagen geen problemen te merken,temp-meter blijft op 2 blokjes staan . Iemand anders andere ervaringen met deze accecoire ?

Groeten, J.
Heb er een van eigen fabrikaat van aluminium en heb al menig instect, wespen en libelles kunnen verwijderen. Beschadiging van de koeler door steentjes of dergelijke, die zijn er al wat langer _003 , komen er nu in ieder geval niet meer bij en van een te hoge temperatuur heb ik nog geen last gehad. _004
Oudoe ééj! Afbeelding
Theo.
Inspector Gadget

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ik heb zo'n oliekoelerbeschermer van Hornig, en in de afgelopen zeer zomerse temperaturen, terwijl het water letterlijk van mijn rug afliep, hield mijn dame zich prima, 5 á 6 streepjes op de temperatuurmeter. (zoverre deze accuraat is? _001 )

Ik kan mij vergissen natuurlijk, maar ik denk dat een bedrijf zoals (bijv.) Wunderlich een dergelijk product niet zou verkopen als er ook maar enigszins een kans op mogelijke gevolg-schade zou kunnen ontstaan? _001
En is wederom ook beschikbaar voor de -1200- 2010 model.
Denk niet dat ze dat zouden doen, als er problemen daar door mogelijk veroorzaakt zouden kunnen worden.

Ik heb bescherming van mijn koplamp (Aeroflow HLC) en zo'n oliekoelerbescherming (van Hornig), en als ik mijn helm bekijk wat er het afgelopen jaar tegen getikt is, ben ik blij met zulke bescherming. Naast het gemak dat het schoonmaken ook eenvoudiger geworden is.
Laatst gewijzigd door Inspector Gadget op 16 sep 2010, 01:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Ton1959

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Hoi
Ik had ook gedacht aan een soort beschermingsrooster voor de oliekoeler maar niet gemaakt van geperforeerde plaat maar een combinatie van een RVS rand met een soort van steengaas. Geperforeerde plaat stopt inderdaad wel tot 40% zowat van de luchtdoorlaat. Wat misschien soms wel gunstig kan zijn maar niet altijd wenselijk is.
En helaas worden er vele accessoires verkocht die niet goed zijn voor je motor of auto en in sommige gevallen zelfs gevaarlijk. Door het monteren van sommige accessoires kan je zelfs problemen krijgen met je verzekering.

Ton
Inspector Gadget

Hallo Ton,

In mijn geval is het geen geperforeerde plaat maar een soort gaas, waar de gaten ca. 6 mm x 5 mm zijn, en het materiaal zelf 1 mm dik.
(opgemeten met een schuifmaat in de stromende regen, dus wellicht ietwat onnauwkeurig)

Omdat een plaatje meer zegt dan een 1000 worden (zeker van mij, haha), een tweetal foto's;
(klik om in te zoomen)

Afbeelding

en

Afbeelding

Ik ben van mening dat firma's zoals Wunderlich, Hornig of MV Motortechnik (om er maar een paar te noemen) geen producten verkopen die in essentie gevaarlijk zijn.
Zeker omdat de wetgeving in Duitsland voor wat betreft het achteraf aanbrengen van modificaties op alle voertuigen aan hele strenge regels (ABE, TÜV) gebonden zijn, veel strenger dan bijvoorbeeld in Nederland.
Dat er modificaties zijn die gevaarlijk zijn of gevaar kunnen veroorzaken ligt m.i. ook aan hoe het gemonteerd wordt en hoe je er mee om gaat.

Dat verzekeringen met sommige accessoires problemen zal geven is mij deels bekend, ik neem aan dat je doelt op spoor-verbreders, chip-tuning, en dergelijke?

Maar, kom gerust met meer/andere voorbeelden, daar kunnen we alleen maar van leren natuurlijk! _004
PaPinkelman
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: BMW F800GT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Helmond

Ongelezen bericht door PaPinkelman »

Zoiets als Dutchmidiman heeft, heb ik ook op mijn RT gefröbeld. Dat spul heet in de volksmond "racegaas" en is bij iedere automaterialenhandel als plaatmateriaal wel te krijgen, denk ik. Zelfs in diverse kleuren. Is snel zelf te monteren (tenminste nadat je alle plastic hebt verwijderd... ;) ).
Invloed op koelend vermogen: geen. Zelfs in de paar warme dagen die we deze zomer toch wel gehad hebben, bleef de temperatuurmeter keurig ongeveer in het midden staan.
Groeten,
Frank

BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Baird
2024
2024
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Ongelezen bericht door Baird »

Ik heb zelf een stuk gaas van de motorinlaat van een Allouette III helikopter voor mijn oliekoeler zitten, merk geen enkel verschil.

Maar over bedrijven als Wunderlich, Hornig etc: Zouden die door de Tüv niet alleen gedwongen worden te kijken naar veiligheid, deugdelijke montage en aansprakelijkheid voor ongelukken? Ik denk niet dat die voor iedere motorfiets gaan onderzoeken wat de mogelijke effecten zijn op het, in dit geval, koelend vermogen en of daar mogelijk motorschade uit voort zou kunnen komen. Zou dus eens iets meer over de TÜv eisen willen weten voordat ik daar op vertrouw!

Big RT Smile
Met vriendelijke motorgroet
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
Dave

Ongelezen bericht door Dave »

Toevallig weet ik dat de TUeV er andere eisen op nahoud dan Hornig, Wunderlich cs doen vermoeden...

Bij een collega forumlid uit Duitsland was het knipperlichtglas stuk en hij zocht oranje glaasjes. Omdat ik helder glas heb, had ik die oranje nog liggen maar vroeg hem toch waarom hij niet een vervanging door witte glazen wilde overwegen. Het antwoord was dus dat de TUeV dat niet toestaat.

Ik kan me zomaar voorstellen dat dat voor andere onderdelen ook geldt.

Groet,
Dave
Inspector Gadget

Dave schreef:Toevallig weet ik dat de TUeV er andere eisen op nahoud dan Hornig, Wunderlich cs doen vermoeden...
.......
Ter "verdediging" van (in dit geval) Wunderlich;
Het staat er dan ook op hun website expliciet bij, "ohne TÜV" ;)

@PaPinkelman;
Andere kleur "racing-gaas" had ik nog niet gezien, maar kan wel een leuk idee zijn een contrasterende kleur te gebruiken. :idea:
Bijvoorbeeld donkere kleur (bijv. zwart) bij een lichte kleur fiets, enzovoort.
Bedankt voor de tip! _004
Duiker
Type: R1100RT
Land: Frankrijk
Woonplaats of omgeving: Correze

Ongelezen bericht door Duiker »

dutchmidiman schreef:
Dave schreef:Toevallig weet ik dat de TUeV er andere eisen op nahoud dan Hornig, Wunderlich cs doen vermoeden...
.......
Ter "verdediging" van (in dit geval) Wunderlich;
Het staat er dan ook op hun website expliciet bij, "ohne TÜV" ;)

@PaPinkelman;
Andere kleur "racing-gaas" had ik nog niet gezien, maar kan wel een leuk idee zijn een contrasterende kleur te gebruiken. :idea:
Bijvoorbeeld donkere kleur (bijv. zwart) bij een lichte kleur fiets, enzovoort.
Bedankt voor de tip! _004
VRAAGJE.
Is het lastig om te monteren dat rooster DMM, of valt het mee? _001

Met vriendelijke groet, Fred _004
Sit Mare Securum

In bezit van:
Harley Davidson FXLR 1990 340.900 KM
BMW R1100RT,1998 met 312.153 KM
Harley Davidson, Dyna Low Rider mei 2015 met 76033 KM
Inspector Gadget

Duiker schreef:Is het lastig om te monteren dat rooster, of valt het mee?
Het is vrij flexibel, dus als je de tijd neemt lijkt het mij dat je ook kunt proberen te monteren zonder alle plastic te demonteren.
Bijvoorbeeld vanaf de onderkant er voor schuiven. _001
Duiker
Land: Frankrijk
Woonplaats of omgeving: Correze

Ongelezen bericht door Duiker »

Ik ga dat eens op mijn gemak bekijken.
Bedankt voor de tip.

Met vriendelijke groet, Fred _004
Sit Mare Securum

In bezit van:
Harley Davidson FXLR 1990 340.900 KM
BMW R1100RT,1998 met 312.153 KM
Harley Davidson, Dyna Low Rider mei 2015 met 76033 KM
Junkyard Dog
Bijz: Verlaagd met Hyperpro veren. TomTom GO 500.
Land: FRANKRIJK
Woonplaats of omgeving: Creuse.

Ongelezen bericht door Junkyard Dog »

Aan die sites had ik wat.
Bedankt DMM. _005

[groet] Anton _004
The Dog is in the house

In bezit van:
BMW R60/5 1970 391.252 KM
Harley Davidson FXLR 1990 333.100 KM
BMW R1100RT 1998 310.128 KM
Nieuwe motor HD Dyna Low Rider mei 2015, 73053 KM.
Ton1959

Veel merken gebruiken dus niet dit racegaas maar de geperforeerde plaat die wel veel van de koellucht tegen houd. BMW wilde zelfs al geen garantie geven als mensen bij hun F650 voorvorkhoezen monteerde omdat daardoor de motor overhit kon raken omdat deze zouden zorgen voor minder koellucht bij de radiateur.
Het is wel belangrijk dat men dit gaas ook echt zuiver houd omdat men anders wel problemen kan krijgen met de koeling.
Heeft iemand trouwens al ooit een kapotte oliekoeler gehad veroorzaakt door een steen? Ik heb het in de garage nog nooit gezien dat een oliekoeler lek was geraakt door een steen.

Ton
Inspector Gadget

Voordat ik mijn dame kocht heb ik aardig wat motors bekeken, en het viel mij op dat er best wel veel beschadigingen zaten op de oliekoelers.
En de koplamp. En onderin door de te korte voorspatbord.

Vandaar dat ik er doelbewust voor gekozen heb om de oliekoeler en koplamp-glas goed te beschermen en tot de 1e aanschaf ook de Extenda Fender behoorde.
Voorkomen is beter dan genezen, is/was mijn visie.

En nog ff voor de "volledigheid" de installatie handleitung van Hornig ;)
(klik om in te zoomen)
Afbeelding
Ton1959

Simpel maar doeltreffend hoor. Ik hou ook wel van het voorkomen hoor. _004
Koplampglasbescherming heb ik eigenlijk nooit gehad zijn onze koplampen vreselijk duur? Ik heb ooit in Engeland door de groffe pekel wel een kapot koplampglas bij de auto gehad.

Ton
Inspector Gadget

2e hands kost de koplamp-unit (het is gesealed net als de achterlicht unit :O ) al snel 90 euro of meer.
Nieuw schijnt het helemaal erg in de papieren te lopen, paar honderd pleuri? _001
Maar, als het defect raakt, de koplamp-unit of de oliekoeler, zal het vervangen (uren van demontage) ook het nodige geld gaan kosten.

Nu zal steenslag in NL wel meevallen, ik rij nooit (meer) achter vrachtwagens, en de linkerbaan is over het algemeen redelijk "schoon gereden" :twisted: :lol:

Maar een paar weken geleden moest ik voor mijn werk "even" naar België, en heb ik lekker mogen "stuiteren" en ontwijken op de E19, daar hoorde ik regelmatig rotzooi tegen mijn dame aankomen, en mijn helm kreeg ook het nodige aan rondvliegende rommel te verwerken.

Het is dus maar "relatief", totdat je het daadwerkelijk mee maakt.

Anders een polletje beginnen over kapotte koplampglas en oliekoelers? :idea: _001

[groet] RobL.
Erteetje

Ongelezen bericht door Erteetje »

Kijk op de site van Touratech en daar zie je het volgende staan bij de cover voor over de oliekoeler:

"The radiator cover can cause the engine to overheat under extreme conditions with high outside temperatures and an extreme engine load"

Het ziet er inderdaad netjes afgewerkt uit, maar ik laat het toch maar zoals het is.
Zo zie je maar hoe waardevol een forum kan zijn, want het onderdeel stond wel op mijn verlanglijstje.

Greetz
Luc
Inspector Gadget

Beste Luc,

Ik wil graag aandragen dat ik denk dat omdat Touratech een Amerikaans bedrijf is, derhalve om eventuele aansprakelijkheid uit te sluiten dit soort zaken neer zetten.
Dat voorkomt, al dan niet gesteund door wettelijkheden, de :shock: claim-cultuur die er in de US nu eenmaal is.

Ook moet je niet vergeten dat in de US temperaturen nogal flink verschillen (lees: echt veel hoger zijn, gemiddeld genomen) vergeleken met ons zee-klimaat.

En je moet die statement ook op zijn merites beoordelen, als je het juist vertaald;

"De radiator afscherming kan de motor doen oververhitten onder extreme condities met hoge buitentemperaturen en een extreme motorbelasting"

En zoals ik al eerder aangaf, Wunderlich is bij wet (ABE. TüV) verplicht eventuele mogelijke beïnvloeding of schade te vermelden/aan te geven/te onderzoeken.
En zij geven expliciet op hun website aan: “TÜV-frei”

Ikzelf neem de op/aanmerking van Touratech als ter kennisgeving mee, maar niet meer dan dat.

Het heeft mij in ieder geval niet gestopt zo'n radiatorbescherming op mijn R1100RT te monteren, en de enige die temperatuursproblemen had met de afgelopen zomer, was ik zelf, met een verkeerde jas en broek. :roll: :lol:

Ik bemerkte geen nadelige gevolgen, ik zag ook geen verschil in de temperatuursaanduiding (5 streepjes), en ik heb ook nimmer vernomen dat door een dergelijke modificatie (in Nederland) problemen zijn ontstaan (op de R1100RT of R1200RT).

Maar misschien heb ik niet goed genoeg gezocht, daar hou ik ook altijd rekening mee. ;)
Erteetje

dutchmidiman schreef:Beste Luc,

Ik wil graag aandragen dat ik denk dat omdat Touratech een Amerikaans bedrijf is, derhalve om eventuele aansprakelijkheid uit te sluiten dit soort zaken neer zetten.
Dat voorkomt, al dan niet gesteund door wettelijkheden, de :shock: claim-cultuur die er in de US nu eenmaal is.

Ook moet je niet vergeten dat in de US temperaturen nogal flink verschillen (lees: echt veel hoger zijn, gemiddeld genomen) vergeleken met ons zee-klimaat.

En je moet die statement ook op zijn merites beoordelen, als je het juist vertaald;

"De radiator afscherming kan de motor doen oververhitten onder extreme condities met hoge buitentemperaturen en een extreme motorbelasting"

En zoals ik al eerder aangaf, Wunderlich is bij wet (ABE. TüV) verplicht eventuele mogelijke beïnvloeding of schade te vermelden/aan te geven/te onderzoeken.
En zij geven expliciet op hun website aan: “TÜV-frei”

Ikzelf neem de op/aanmerking van Touratech als ter kennisgeving mee, maar niet meer dan dat.

Het heeft mij in ieder geval niet gestopt zo'n radiatorbescherming op mijn R1100RT te monteren, en de enige die temperatuursproblemen had met de afgelopen zomer, was ik zelf, met een verkeerde jas en broek. :roll: :lol:

Ik bemerkte geen nadelige gevolgen, ik zag ook geen verschil in de temperatuursaanduiding (5 streepjes), en ik heb ook nimmer vernomen dat door een dergelijke modificatie (in Nederland) problemen zijn ontstaan (op de R1100RT of R1200RT).

Maar misschien heb ik niet goed genoeg gezocht, daar hou ik ook altijd rekening mee. ;)

Je hebt helemaal gelijk. Het is wel een vorm van indekken om die vermelding te doen zoals Touratech die doet op de site. Het is een beetje te vergelijken met bijwerkingen van medicijnen. Daar staat ook een hoop op wat waarschijnlijk nooit zal gebeuren, gelukkig.
Hopelijk posten veel mensen hun ervaringen die zij hebben met de radiatorbescherming. Hoe je het ook wend of keert, het ziet wel mooi afgewerkt uit in ieder geval.

Gr. Luc
bertus

Ongelezen bericht door bertus »

Ik heb vorige winter het oliekoeler beschermrooster er voor gezet, maar geen teperatuursverhoging gekonstateerd.
Met die paar warme dagen er extra opgelet.
Wel verschil met schoonhouden en het staat ook nog netjes.
Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
Kijk hier maar eens wat een rommel en verschrompelde lijken.

Afbeelding

Hier net gemonteerd, maar de ervaring is dat het beter schoon te houden is en niet zo heel erg voorzichtig moet doen als zonder.
De lampjes heb ik later nog wel hoger moeten zetten, bij goed inveren raakten ze het spatbord. En inveren gebeurt nog wel eens in dit bultenland.
Groeten Bertus.
Erteetje

bertus schreef:Ik heb vorige winter het oliekoeler beschermrooster er voor gezet, maar geen teperatuursverhoging gekonstateerd.
Met die paar warme dagen er extra opgelet.
Wel verschil met schoonhouden en het staat ook nog netjes.
Afbeelding

Kijk hier maar eens wat een rommel en verschrompelde lijken.

Afbeelding

Hier net gemonteerd, maar de ervaring is dat het beter schoon te houden is en niet zo heel erg voorzichtig moet doen als zonder.
De lampjes heb ik later nog wel hoger moeten zetten, bij goed inveren raakten ze het spatbord. En inveren gebeurt nog wel eens in dit bultenland.
Groeten Bertus.
Dat bedoel ik nu met mooi uitzien!!
Ik neem aan dat je los gaas ervoor geplant hebt !?
Luc
bertus

Ongelezen bericht door bertus »

Nee, een "origineel "rooster van Wunderlich besteld bij Jensen in Nijmegen.
Tevens toen de chrome valbeugels en nog enkele klein dingetjes, en dat alles per email en snel in huis.
Prima service.

Groeten Bertus.
Inspector Gadget

Ziet er weer netjes uit! _004

Voor de R1150RT en R1200RT kan je inderdaad bij Wunderlich terecht.
Naast de diverse andere leveranciers.

Voor de R1100RT heeft Wunderlich geen oplossing (meer), dan moet je bij Hornig zijn;
http://www.motorradzubehoer-hornig.de/B ... itter.html

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Over: Overige accessoires”