Ondertussen al wat andere ervaringen geschreven in een ander draadje;
viewtopic.php?f=53&t=7560&p=80281&hilit=esa#p80281
Hier het vervolg;
Ondertussen ook bij HyperPro Werkendam op bezoek geweest.
Ondanks dat ze formeel gesloten waren, werd ik uitgebreid te woord gestaan.
In het verleden heeft HyperPro ook ESA systemen gereviseerd.
Waarbij problemen met het motortje voor de instelling van de demping (degene die het interne naaldje heen-en-weer positioneert de meest voorkomende klacht was).
Het verhaal dat een demper beter vervangen kan worden in plaats van alleen een (progressieve) veer te plaatsen, is van belang zodra het veerelement echt versleten is, en met amper 30.000 km op de teller is dat bij mijn motor niet het geval.
De veer van WP wordt niet op lengte gesneden maar geknipt, en door de lage kostprijs die BMW vereist, wordt er ook (te) weinig aandacht aan het "settelen" van de veer besteed, waardoor de lengte van de veer nogal uiteen kan lopen.
Mijn simplistische uitleg: pak een aantal dropveters, trek deze flink uit elkaar met een ongeveer even grote kracht, en desondanks krijg je verschillende lengtes. Als je ze dan afknipt op gelijke lengte kort daarna, zal je toch zien dat de dropveters nog "doorwerken" en nochtans de lengte na verloop van tijd weer niet klopt.
Vandaar dat bij een vervanging van de veer door een HyperPro de motor vaak weer op de originele (goede) hoogte terecht komt qua zit.
Nu weet ik niet exact hoe de veren van WP gefabriceerd worden (koud of warm rollen, bijvoorbeeld) maar aan het einde van dit bericht een voorbeeld wat ik gevonden heb op YT.
Ondertussen werd mijn motorvering met een kennersblik ingeduwd en getrokken.
Al snel was de conclusie dat de demping aan de voorzijde zeer waarschijnlijk vast staat (lees: motortje probleem) in de zware stand, geen verschil merkbaar in de verschillende ESA-modi. :shock:
Dat wordt dus een revisie door JJ Suspension.
De achterzijde leek wel op orden te zijn.
Daarna gesproken over de HyperPro ESA controler;
Simpel gesteld deze wordt geschikt gemaakt (via programmering) voor een bepaald model motor (GS, GSA, RT etc) waarna je deze kunt gebruiken om traploos (!) voor de drie verschillende modi zelf kunt instelling, in plaats van de door BMW gekozen standen.
Op zich heel mooi, als de verschillende standen je vooralsnog niet kunnen bekoren.
En eerlijk gezegd, de stand "normal" met bestuurder+koffer bevalt mij goed.
De HyperPro ESA controler werd in den beginne veel verkocht.
Het is vooralsnog niet bekend of deze nochtans beschikbaar is, dat wordt nog uitgezocht.
Kortom, volgende afspraak wordt dus met JJ Suspension voor (waarschijnlijke) revisie van de voorzijde en dan gelijk ook de montage van de HyperPro vering.
[media]Ix4-UUelDc4[/media]