Beantwoord: Zumo 2X0 of 3X0

Garmin, TomTom of toch maar een routerol

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
Baetske
Type: R1150RT
Land: België
Woonplaats of omgeving: Borsbeek

Beantwoord: Zumo 2X0 of 3X0

Ongelezen bericht door Baetske »

Hallo,

Heeft er iemand ervaring met de Zumo 300 reeks (340-350) en de 200 reeks (210-220).

Ik ben aan het uitkijken om een GPS aan te schaffen.

Aangezien ik geen telefoongesprekken ga doen op de motor en voorlopig ook geen muziek ga beluisteren op de motor, is de 660 dus geen optie.
Ik heb (voorlopig) nog geen bluetooth headset (en ook geen budget hiervoor :oops: ), vandaar de keuze voor Garmin, aangezien deze een luidspreker hebben en een jack-aansluiting.

Voordeel van de 300 reeks is dat er een lifetime update inbegrepen zit in de prijs, waar je die bij de 200 reeks nog moet bijkopen (90 euro).
De 340 heeft kaarten west-europa en de 350 van heel europa, waar de 210 enkel centraal-europa heeft (geen UK en Ierland) en de 220 ook weer de hele handel.

Wat zijn jullie ervaringen (+ en -). Ik weet dat ook ervaringen persoonlijk zijn, wat voor de één een voordeel is, vindt de ander nu juist negatief.
Maar daar filter ik dan zelf wel in, wat ik er van vindt.

Kristof
J vd B te V

Re: Zumo 2X0 of 3X0

Ongelezen bericht door J vd B te V »

Ik zou de website van Waypoint eens uitpluizen.
Daar staat al veel nuttige info op.
Zie http://way-point.nl/
Is voor jou nog redelijk te rijden (75 km) als je er wilt gaan kopen, geven goede adviezen.
Mr GPS Hans Vaessen heeft daar altijd gewerkt.

Persoonlijk heb ik ondanks de meerprijs gekozen voor de 660 vanwege het grotere scherm.
Geluid gebruik ik zelden of nooit, en zeker geen telefoon.
Ik vind GSM gebruik in de auto een noodzakelijk kwaad (heb zelf ook via BT de zaak aangekoppeld in mijn koekblik), maar op een motor never nooit niet!!!!!!!
Oja: Van de jack-aansluiting moet je niks verwachten qua geluidssterkte. Die is voor motor gebruik niet hard genoeg. Dat kreeg ik al als advies mee vanuit Vessem.
Via de bedrading aansluiten op een headset in de helm werkte goed, maar ik wil het gehannes met snoeren niet meer.
Laatst nieuwe helmen gekocht en ik heb de speakers niet eens meer omgebouwd.....
EL SCORPIO
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: BMW R1200R helaas verkocht
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Haarlem

Ongelezen bericht door EL SCORPIO »

Kristof,

Ik zou letten op de volgende zaken als ik er 1 zou aanschaffen.

Hoeveel intern geheugen heeft het apparaat, want de kaarten van Garmin worden steeds groter.
Kan je een extern geheugenkaartje plaatsen?
Blijf je altijd met een oortjeskabel rijden of wil je over naar Bluetooth?
Hoe lang wil je het apparaat houden?
Blijf je in Europa of ga je er ook wel eens buiten?
Gebruik je het apparaat alleen op de motor en niet in de auto?
Wat is het prijsverschil tussen met Lifetimeupdate en zonder.
Wil je wel een apparaat zonder lifetimeupdate?

Ik heb zelf de Zumo 660 met lifetimeupdate en extra SD kaart omdat alle kaarten niet meer in het geheugen van de 660 passen.
In de vakantie gebruik ik hem ook in de auto. Merk ook al dat de Zumo mij soms andere wegen laat berijden dan mijn autonavi. Dit omdat de Zumo meer up to date is als de autonavi.
Baetske

Bedankt voor de antwoorden.

Ik rijd enkel binnen west-europa.
Volgens de specs zijn de schermen van de 340/350 en de 660 even groot en de 3X0-reeks heeft ook een SD-slot, dus dat is geen probleem.

Idd. Het telefoneren op de motor is voor mij ook "not done", al begrijp ik dat dit voor sommigen misschien wel zo is.
Bedankt voor de info m.b.t. volume oortje, neem ik mee.
Op langere termijn zal een bluetooth headset er wel aankomen, maar dat ligt momenteel qua budget niet in de mogelijkheden.
In de auto zit een ingebouwde GPS, dus daar heb ik geen GPS nodig.
En de 340/350 hebben ook een lifetime update.
Hans Vaessen
Type: Ik heb een andere motor
Woonplaats of omgeving: Wierden

Ongelezen bericht door Hans Vaessen »

Ik ga het je makkelijk maken ;)

De 340/350 is een veel fijner toestel. Beter scherm, werkt sneller en werkt ook beter samen met basecamp. Is gewoon van een latere generatie dan de 210/220. Geen twijfel daarover.
Bovendien is de 340/350 een stuk duurzamer, vooral waar het gaat om de voeding. De 340/350 heeft een 'actieve steun', de 210/220 werkt met een mini-usb en die is kwetsbaar.

Hij heeft overigens nog wel één bugje: voorlopig de bezinemeter niet gebruiken; die kan problemen veroorzaken (is ook meer spielerei dan noodzaak).

Qua kosten: met de 210/220 kùn je alleen met een BT headset werken; er kan dus geen bedrade headset aan. Bij de 340/350 kan dat wel en kun je dus in eerste instantie met een bedrade set rijden. Qua volume is vooral van belang dat je een headset hebt met de juiste weerstand. Er zijn een hoop 32 ohms headsets in de markt en dan kan het volume aan de lage kant zijn. GPS-expert heeft overigens stem-bestanden beschikbaar die het volume verhogen: http://forum.gps-expert.nl/viewtopic.php?t=150

Actualiteit van kaarten is op de motor wat minder belangrijk: zoveel verandert er aan de kleine wegen niet. Elk kwartaal een kaartupdate is vrij overbodig. Van de andere kant: als het goed is gaat je toestel jaten mee en zul je voreg of laat toch een update kopen. En dan is het wel heel prettig om er meteen bij aanvang al een Lifetime bij te hebben.

Al met al: het is jouw portemonnee, maar mijn advies gaat naar de 340/350.
Groet!

Hans Vaessen
www.mrgps.nl
Baetske

Hans,

Super bedankt voor dit duidelijke antwoord. Het zal de 340 of 350 worden dan.
Momenteel geen plannen om naar Oost-europa te rijden dus waarschijnlijk de 340 en het prijsverschil gebruiken om te sparen en zo snel mogelijk een BT-headset te kunnen aanschaffen. :D

Bedoeling is idd. om er jaren mee te doen, dus die updates zijn mooi meegenomen.
En die benzinemeter staat op het dashboard ook dus dat komt wel goed.
blackers
Type: Ik heb geen motor (meer)
Woonplaats of omgeving: Flevoland

Ongelezen bericht door blackers »

J vd B te V schreef: Oja: Van de jack-aansluiting moet je niks verwachten qua geluidssterkte. Die is voor motor gebruik niet hard genoeg. Dat kreeg ik al als advies mee vanuit Vessem.
Via de bedrading aansluiten op een headset in de helm werkte goed, maar ik wil het gehannes met snoeren niet meer.
Laatst nieuwe helmen gekocht en ik heb de speakers niet eens meer omgebouwd.....
Vanwege het geluid heb ik oordoppen via Earmo met doorgifte geluid. Aangesloten op de jack-aansluiting van mijn ZUMO 550, geeft dat een prima geluid qua sterkte. Zelfs de muziek (mp3) is prima van kwaliteit(geen hifi natuurlijk). Dat kabeltje is soms wel vervelend omdat het behoorlijk kan gaan slingeren als de wind dwars op de motor staat.

[groet]
Kreidler 1972-1974
K100LT 1995-1998
R100RT 2002-2003
R1150RT 2003-2009
R1200RT 2009-2019
motorloos 2019-heden
Why don't we call it a day before we call it a nightmare
Hans Vaessen

Baetske schreef: Momenteel geen plannen om naar Oost-europa te rijden dus waarschijnlijk de 340 en het prijsverschil gebruiken om te sparen en zo snel mogelijk een BT-headset te kunnen aanschaffen. :D
Heb, qua prijsverschil, wel even in de gaten dat, voor zover ik weet, de 340 geleverd wordt zonder autosteun en - voedingskabel; de 350 inclusief. Complete autosteun kost zo'n 40 euri.
Groet!

Hans Vaessen
www.mrgps.nl
HansD
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Ongelezen bericht door HansD »

Als je van wandelen houd ook even naar de Garmin Montana kijken, zeker omdat je geen bluetooth/oortje nodig hebt (want dat heeft de Montana niet).
Dit toestel is ook op de motor te gebruiken en ondersteund heel veel soorten kaarten (o.a. topografisch, City navigator en Onroute). Is bovendien naar verluid bijzonder goed afleesbaar in zonlicht. Alleen is er iets met herberekenen: de Montana berekent een route bij het laden altijd opnieuw en dat is niet uit te zetten. Herberekenen tijdens het rijden van routes kun je volgens mij wel instellen (aan/uit).
Hans Vaessen

De Montana is zeker een dijk van een apparaat. Vooral de schermafleebaarheid en de instelbaarheid van het toestel zijn geweldig. De route krijg je ook nog wel intact over; nadeel is vooral dat het maximum aantal routepunten 50 bedraagt, en da's voor de motor eigenlijk te weinig.

Vooral interessant voor de 'die-hard gps-gebruiker' die niet bang is voor een iets complexer toestel; danwel voor wie ook offroad gaat danwel combineert met fietsen, wandelen, geocachen. De nieuwe BMWNavigator Adventure is overigens in werkelijkheid een Montana..
Groet!

Hans Vaessen
www.mrgps.nl
Baetske

De kogel is door de kerk. Vanavond de zumo 350LM besteld bij gpsshop.be voor 399 euro. Is maar 10 euro meer dan de 340LM op dit moment vanwege de actieprijs en even duur als de tomtom rider.

Aangezien ik niet beschik over een BT headset is het de zumo geworden vanwege de speaker en de aansluitmogelijkheid van een bedrade set (geen van beide bij de tomtom).
Ooit komt die BT er wel, maar dat zal op langere termijn zijn dus vandaar de keuze.

Iedereen bedankt voor de input op mijn vraag.
Hans Vaessen

Gefeliciteerd met het doorhakken; veel plezier ermee!
Groet!

Hans Vaessen
www.mrgps.nl
Gerschwin
Type: R1200RT
Bijz: 2009 incl. life style pakket
Woonplaats of omgeving: Harderwijk

Ongelezen bericht door Gerschwin »

Baetske veel plezier met de aankoop, heb zelf de 350 ook onlangs aangeschaft. En bevalt erg goed tot dusver.
In de vakantie ga ik stoeien met Basecamp.

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Over: GPS en navigatie”