Beantwoord: Aansluiten Zumo 350 op een R1150RT

Garmin, TomTom of toch maar een routerol

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
Nick_66
Type: R1150RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Nederweert

Beantwoord: Aansluiten Zumo 350 op een R1150RT

Ongelezen bericht door Nick_66 »

Ik heb pas een Garmin Zumo 350LM aangschaft en wil deze komende week aansluiten op mijn R1150RT.
Er zit een voedingskabel bij en mijn vraag is hoe kan ik deze het beste aansluiten? Rechtstreeks op de accu of ergens vlak bij de koplamp?

Welke beugel kan ik het beste gebruiken voor de Zumo 350? Moet ik er een extra aanschaffen of heb ik voldoende aan de meegeleverde montagebeugel?

Zijn er meer bezitters van een Zumo 350 die deze op een R1150RT hebben aangesloten?
JOS WRSM
Erelid
Erelid
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Re: Aansluiten Zumo 350 op een R1150RT

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

Heb je al eens gebruik gemaakt van de zoekfunctie van het forum? (rechts bovenin het forumoverzicht)
Ik heb dat nu even voor je gedaan met de zoekwoorden "aansluiten zumo". KLIK HIER >>
Wellicht vind je hier antwoorden.
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM
Nick_66

Jos schreef:Heb je al eens gebruik gemaakt van de zoekfunctie van het forum? (rechts bovenin het forumoverzicht)
Ik heb dat nu even voor je gedaan met de zoekwoorden "aansluiten zumo". KLIK HIER >>
Wellicht vind je hier antwoorden.
Dat heb ik zeker gedaan, maar iedereen heeft zo zijn eigen manier om een Garmin aan te sluiten. Waar het mij nu om gaat is de elektrische aansluiting. Waar sluit ik nu het beste de voedingskabel op aan? De een heeft gekozen voor een aansluiting bij het dashboard, de ander weer op de accu, de koplamp, stekker accessoire enz. Kwa mechanische montage, daar heb ik inmiddels al wat voor gevonden.
Inspector Gadget

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Naar wat ik begrepen heb, heeft de Zumo 350 een zogenoemde actieve houder.
Dat wil zeggen, er zit elektronica in de houder cq. 12-volt plug.
Wat in de praktijk betekend dat een dergelijke houder, zelfs zonder de Zumo 350 in de houder, (iets) stroom verbruikt.
En dus je motoraccu zal belasten, constant.

In mijn optiek is het dan beter een dergelijke houder op geschakeld 12 volt aan te sluiten.
Zoals dimlicht, de (blauwe) radio-stekker links en dergelijke.
Er zijn meerdere wegen naar Rome, zeker op een BMW. ;)

En de ervaringen van anderen i.c.m. het aansluiten van de Zumo 350 kan je vinden op de navolgende link;
viewtopic.php?f=45&t=7446&p=78566
Nick_66

Hoe werk ik nou de voedingkabel het beste weg? Ik zit er zelf aan te denken een waterdichte contraplug van BMW op het dashboard rechts van de toerenteller in te bouwen. Aan de voedingskabel van de Garmin sluit ik dan een plug aan. Achter het dashboard nog ergens een geschakelde aansluiting vinden en de omvormer nog netjes wegwerken.

Ik heb me inmiddels al suf gezocht op het forum en internet, maar nergens duidelijke foto's kunnen vinden van de elektrische aansluiting.
Inspector Gadget

Ik zou de kabels & pluggen van de Zumo 350 origineel laten tenzij je verstand hebt van elektronica.

Wat ook geschreven staat door Garmin e.a.;
De Garmin Zumo 340 en de Garmin Zumo 350 worden met een actieve motorsteun geleverd, de voedingskabel zit vast geklikt in de houder. Hierdoor is het eenvoudig om het toestel zelf in en uit de houder te klikken. Het is dus niet nodig om een kabel los te koppelen bij het verwijderen van het toestel. In de motorkabel zit nog wel een omvormer verwerkt en moet hier dus wel rekening mee gehouden worden.
Zie ook de afbeelding op navolgende link;
http://www.anwbmotor.nl/motortest/getes ... BCmo-350lm

Je kunt dus kiezen om een BMW DIN-voedingsstekker te monteren in je dashboard.
Maar ik denk dat het eenvoudiger is de schakelde 12 volt op te zoeken in de neus van de 1150RT (zie eerdere berichten over verschillende plekken), dan een klein gaatje met eventueel een rubberen tule, groot genoeg voor de stekker die in de Garmin houder moet, door te kunnen stekken en toch nog iets van een water/vuil-dichte doorvoer te hebben.
En dan de omvormer (die toch redelijk fors is) ergens in de tupperware met tieraps vast te zetten.
Wel zodanig dat je, indien noodzakelijk, gemakkelijk bij de zekering kan van de Zumo kabel.

Ik zou niet gaan rommelen met de omvormer, extra stekkers o.i.d. dat werkt de risico op mogelijke storingen in de hand, als je niet oppast.
Maar dat is mijn mening natuurlijk. ;)
Nick_66

Ik heb inmiddels een deel van het dashboard verwijderd en ben twee grote connectoren tegengekomen. Een aan de linkerzijde (oranje connector) en een aan de rechterzijde. Deze laatste is voor de aansluiting van het lcd display (klokje, temp en benzinemeter).

Kan ik de voedingskabel aansluiten op een van deze connectoren, zowel plus als min?

Afbeelding

Afbeelding
Inspector Gadget

Ik persoonlijk zou de radio-stekker aan de linkerkant gebruiken.
Of de stadslichten. :idea:

Anyway, volgens het schema zou pootje 5 van het info display 12 volt voeren en pootje 6 de massa.
Echter, volgens mij is de 12 volt permanent (via zekering #3, 15 ampére) en daar heb je dus weinig aan zo.
(wel nameten natuurlijk!)

De andere connector komt van de decoder-schakelaar op je versnellingsbak.
Die kan je verder beter ook niet gebruiken en ver vandaan blijven. ;)
Nick_66

dutchmidiman schreef:
De andere connector komt van de decoder-schakelaar op je versnellingsbak.
Die kan je verder beter ook niet gebruiken en ver vandaan blijven. ;)
Bedoel je die rechtste 3-aderige zwarte connector die ik met een rode pijl heb aangegeven? Op de buitenste aansluitingen meet ik 11, 5V. Waarom zou ik deze niet mogen gebruiken en beter vanaf blijven?
Inspector Gadget

Ik heb alleen het schema, dus geen identificatie van de connectoren.

De decoder-aansluiting is een ingang voor het signaal vanaf de versnellingsbak, en dat kan je in mijn optiek niet gebruiken om iets te voeden.
De connector waar je vandaan moet blijven zal een geel-met-zwart, geel-met-blauw en geel-met-wit draden hebben.

De voedingsaansluitingen op het FID-display is voor de 12 volt (permanent, volgens mij) een rood-met-wit draad, en de massa is de bruine draad.

Ik zou willen adviseren de stadslichten-aansluiting als voedingsbron te gebruiken.
EL SCORPIO
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: BMW R1200R helaas verkocht
Woonplaats of omgeving: Haarlem

Ongelezen bericht door EL SCORPIO »

Persoonlijk zou ik hem aansluiten op je stadslichten.
Daar zit een plus en een min.
Contact aan en je zumohouder gaat aan.
Contact uit en je zumohouder gaat van het stroom af.
Geen lekstroom, dus ook geen lege accu.

En daar weet ik alles van.
Leuk als je ineens met een te lege accu zit met een ABS module die stroom vraagt.

Deze optie om hem zo aan te sluiten is zeker geen lege of te lege accu om de motor te starten.
J vd B te V

Ongelezen bericht door J vd B te V »

De dealer heeft bij mij de houder van mijn 660 rechtstreeks op de accu aangesloten. Dit hebben ze bij de afleverbeurt gedaan.
Nu ik dit allemaal lees, zal ik de ampère tang er eens op zetten en zonodig de aansluiting verplaatsen achter het contact.

Groeten van Jan via Tapatalk
Inspector Gadget

Ja, de Zumo 660 heeft ook een actieve motorhouder (lees: elektronica in de houder) en trekt dus ook stroom uit de accu als er geen Zumo 660 erin zit.
Maar het zou gaan om milliampères, dus weet niet of jou stroomtang dat kan/zal meten. _001

Als je het accuraat wilt meten zou je een multimeter in serie (in de stand milliampère) met de voedingskabel van de Zumo 660 moeten aansluiten.
In gebruik, dus met Zumo 660 aangesloten en aangezet, zou het maximaal zo'n 1,5 ampère moeten zijn, ongeveer.
Want er zit een 2 ampère zekering in de kabel. ;)
Nick_66

dutchmidiman schreef:Ik heb alleen het schema, dus geen identificatie van de connectoren.

De decoder-aansluiting is een ingang voor het signaal vanaf de versnellingsbak, en dat kan je in mijn optiek niet gebruiken om iets te voeden.
De connector waar je vandaan moet blijven zal een geel-met-zwart, geel-met-blauw en geel-met-wit draden hebben.

De voedingsaansluitingen op het FID-display is voor de 12 volt (permanent, volgens mij) een rood-met-wit draad, en de massa is de bruine draad.

Ik zou willen adviseren de stadslichten-aansluiting als voedingsbron te gebruiken.
Ik heb nog eens alles nagemeten en op de twee buitenste aansluitingen van de mistschakelaar meet ik ook 12V. Deze schakelaar kan ik er gemakkelijk uitklikken en hierop de voedingskabel op aansluiten. Het is een geschakeld punt dus 0V bij contact af. Ik neem aan dat dit ook een goed punt is om de voedingskabel op aan te sluiten?
MofkaP
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1300GS ASO + F850GS
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amstelland
Contacteer:

Ongelezen bericht door MofkaP »

Ja.
Beetje soldeer en niet knippen.
Inspector Gadget

Op de mistlampen kan ook prima maar ik zou wel ff heel goed nameten wat de geschakelde 12 volt aansluiting is op die schakelaar.
Zeker als ik het navolgende draadje lees waar indicatief aangegeven wordt dat het mogelijk (!) het middelste pootje van de bewuste schakelaar is. _001
viewtopic.php?f=45&t=7446&p=78566#p78564

En inderdaad liefst solderen en eigenlijk, mijn mening althans, nooit knippen!
Voor mij persoonlijk is het een sport dusdanig te monteren dat veilig en goed vast zit en indien noodzakelijk ook weer gemakkelijk verwijdert kan worden.
J vd B te V

Ongelezen bericht door J vd B te V »

dutchmidiman schreef:Ja, de Zumo 660 heeft ook een actieve motorhouder (lees: elektronica in de houder) en trekt dus ook stroom uit de accu als er geen Zumo 660 erin zit.
Maar het zou gaan om milliampères, dus weet niet of jou stroomtang dat kan/zal meten. _001

Als je het accuraat wilt meten zou je een multimeter in serie (in de stand milliampère) met de voedingskabel van de Zumo 660 moeten aansluiten.
In gebruik, dus met Zumo 660 aangesloten en aangezet, zou het maximaal zo'n 1,5 ampère moeten zijn, ongeveer.
Want er zit een 2 ampère zekering in de kabel. ;)
ik ga het morgen proberen. Zit nu op een verjaardag. Maar ik heb een goeie tang. En geen prul van de Action......
En kan AC/DC meten ook....Zeer nuttig apparaat!

Groeten van Jan via Tapatalk
Nick_66

Ik heb aan de kabel die afkomstig is van de mistschakelaar een extra connector gesoldeerd. Bruin is de plus en blauw is de min. Buitenste aansluitingen van de schakelaar. De middelste is de 12V voor de mistlampen. Hier komt alleen 12V op te staan als de mistschakelaar ingeschakeld is.
Aan de voedingskabel van de Garmin heb ik ook een connector gesoldeerd. Alles natuurlijk ook afgewerkt met krimpkous :D Deze kan ik dan gemakkelijk aansluiten op de extra connector die ik heb gemaakt. Alles even los aangesloten en het werkt! Contact aan en de Garmin schakelt ook in. Contact uit en de Garmin geeft aan dat de externe voeding is uitgeschakeld en gaat uit na 15sec.

Hieronder wat foto's van mijn project:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Over: GPS en navigatie”