Beste mede RTers,
Vorige week was ik bij BMW Van Harten waar ik met een enthousiaste GS rijder aan de praat raakte. Al gauw kwam het onderwerp zichtbaarheid/veiligheid aan de orde en liet hij trots zijn bijzondere richtingaanwijzers zien die hij bij Van Harten had laten monteren. De LED richtingaanwijzers op een GS stralen alleen voorwaarts en de richtingaanwijzers achter het BMW embleem waren een mooie aanvulling .
Ik was gelijk verkocht en moest deze richtingaanwijzers op mijn R12RT (van 2010) hebben

. Afgelopen vrijdag stond ik in de werkplaats om alle details bij Roelof (dank voor je uitleg!!) op te vragen. Blijkt dat ze deze bouwpakketjes zelf samenstellen, en dat (als je geen 2 linkerhanden hebt) je dit best zelf kunt installeren. Of er al setjes verkocht waren aan RT rijders? ……. Uhh, niet dat hij wist……. And what about CANBUS?? Geen problemen bij hun bekend; de LEDs verbruiken zo weinig energie dat er geen storing in het systeem optreedt.
Laatste advies van Roelof: gebruik de kabelconnectoren niet omdat dit storingsgevoeliger is. Liever de kabels solderen…….
Met al deze tips, het bouwpakketje en een rolletje tape ben ik de uitdaging aangegaan. Ik hoop dat onderstaande montagebeschrijving jullie allemaal aan het werk doen zetten.
Kosten:
- bouwpakket €140,-
- rol kabelboomtape (BMW 610631) €7,-
Inhoud bouwpakket (foto01, 02):
- 2x LED-module (plexiglazen cirkel)
- 2x stekker
- 2x contrastekker incl. 0,8mtr aansluitsnoer
- 1x mantelbuis (1,6 mtr)
- 2x plaksticker voor BMW embleem (laatste niet bijgesloten)
- 10x Tie-rips
- zakje met 4x kabelschoen en 5x korte parker en 5x langere parker
Benodigd gereedschap:
- Torx T25 schroevendraaier en T25 dop+ratel
- platte schroevendraaier
- PH1 schroevendraaier
- markeerpen of priem (oid)
- lineaal of meetlint
- (accu)boor met boortjes 1mm, 7mm (en paar tussenmaten)
- hobbymes
- punttang (recht)
- zijkniptang
- draadstripper (optioneel)
- soldeerbout + soldeer
Verder:
- paar oude doeken of T-shirts (oid)
- BMW emblemen van de zijpanelen
- rol kabelboomtape (BMW 610631)
Sleuteltijd:
Ik was ruim 4 uur kwijt maar dit is inclusief foto’s maken, aantekeningen voor een bouwverslag en een hoop gepuzzel op details…. Met dit bouwverslag moet het zeker binnen de 3 uur geïnstalleerd zijn (de dealeRT geeft 1,5uur op)
Let op (wellicht overbodig, maar ge zijt gewaarschuwd) de draden van de LED-module (foto03) niet gelijk in de stekker steken en vastklikken! Anders moet je een heeeeeel groot gat in je zijpaneel boren …….
Aan de slag:
Demonteer de zijpanelen met het Torx-gereedschap. Omdat dit (min of meer) standaard werkzaamheden zijn, ga ik hier niet verder op in.
Neem een zijpaneel met het BMW-embleem naar boven gericht en leg deze op een vlakke ondergrond (werkbank oid). Gebruik evt. doeken om de laklaag te beschermen en/of om het paneel op te laten rusten.
Steek nu voorzichtig de in een doek gestoken platte schroevendraaier onder het BMW embleem en licht deze voorzichtig stukje voor stukje op (foto04). Doe dit op verschillende plaatsen rondom het embleem net zolang totdat de plaklaag onder het embleem loslaat van het zijpaneel.
Verwijder de oude plaklaag van het losgekomen BMW embleem en leg het opzij voor later hergebruik.
Daar waar het BMW-embleem op het zijpaneel heeft gezeten worden nu 2 gaten zichtbaar (foto05). Om de aansluitdraad van de LED-module door het zijpaneel te kunnen leiden moet nu precies tussen deze gaten een gat door het paneel geboord worden. Meet de afstand tussen de gaten en markeer halverwege de locatie van het gat. Eerst voorboren met een kleine diameter om te eindigen met een diameter van 7mm. Verwijder evt plakresten en maak het zijpaneel op de plaats van het embleem schoon.
Nadat de draden van de LED-module door het boorgat zijn geleidt (foto06), plaats de LED-module met de grote gaten boven de centreergaten in het zijpaneel. Let op: de gaten in de LED-module zijn verschillend. De kleine zijn voor de parker-schroeven bedoeld en de grotere voor de centreerpennen van het BMW embleem. De kleinere gaten kunnen nu met een markeerpen of scherpe priem worden gemarkeerd (foto 07). Leg de LED-module opzij zodat op de 2 gemarkeerde plekken nu een gat geboord kan worden met een 1 mm boortje. Maak de plaats van het embleem schoon en plaats de LED-module met de kleine gaten boven de 2 pasgeboorde gaten. Zet het zijpaneel op z’n zijkant (let op lakbeschadiging!) en schroef nu de LED-module met de 2 langere parkerschroeven vast door vanaf de achterzijde deze door het zijpaneel in de LED-module vast te draaien. De LED-module zit nu vast en de draden steken nu aan de achterzijde uit het paneel (foto08).
Leg het zijpaneel met de achterzijde naar boven op het werkvlak (let op lakbeschadeging). Pak nu de stekker om de draden van de LED-module in te steken. Let op dat de juiste kleur in het juiste gat van de stekker gestoken wordt. Je kunt de kabelboom van de contrastekker gebruiken om de kleuren met elkaar af te stemmen (de stekker en contrastekker kunnen maar op 1 manier in elkaar klikken). Bij mij moest rood in 1 en zwart in 2. Als je zeker bent welke kleur waar in de stekker komt, schuif je de draadeinden in de stekker. Dit gaat zonder weerstand en je hoort een duidelijke klik (verkeerd om past niet en geeft weerstand). (foto 09 en 10). Omwikkel nu het stukje bedrading tussen mantelbuis en stekker van de LED-module met de kabelboomtape (foto11).
Draai het zijpaneel om met de buitenzijde naar boven. Pak het BMW-embleem en een plaksticker. Verwijder de beschermfolie (blauw) van de sticker en plaatst de sticker achterop het BMW embleem (foto12). Verwijder nu de beschermfolie (wit) van de andere zijde van de sticker. Druk het BMW embleem met de 2 centreerpennen in de grotere gaten van de LED-module. Let op dat de letters BMW met de oriëntatie van het zijpaneel overeenkomen. Bij het aandrukken van het embleem op de LED-module eventueel het zijpaneel met één hand vanaf de achterzijde ondersteunen. Het zijpaneel is nu klaar (foto13).
Om het andere zijpaneel gereed te maken, gebruik bovenstaande beschrijving nogmaals.
Mochten er vragen/opmerkingen/onduidelijkheden zijn, vraag gerust.
Morgen volgt het electrische gedeelte en het aansluiten.
Mods: mocht ik iets verkeerd doen of dit verhaal niet in dit topic thuishoren, graag mij corrigeren (en ondersteunen

).
Groet!!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.