Motor loopt op 1 cilinder

Alle overige technische zaken.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
Gambit2011
Type: R1100RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Ede

Motor loopt op 1 cilinder

Ongelezen bericht door Gambit2011 »

Beste leden,

Na het zelf vervangen van mijn voetpakking, beide koppakkingen, stellen van de kleppen en hopelijk niet verstellen van de timing, loopt mijn -1100- niet meer op 2 cilinders,

Wie weet hoe dit kan komen?

Help please.

Zit met de handen in het haar.
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle

Motorhistorie:
Suzuki Intruder vs 700 (1986) van 05-05-2004 t/m heden
BMW R 1100 RT (1996) van 07-08-2009 t/m 19-07-2017
Triumph Sprint ST 1050 (2010) van 19-07-2017 t/m heden
jaybmw
Type: R1200RT
Bijz: z-technikscherm,wunderlich schakelpookverlenger.
Land: nl
Woonplaats of omgeving: Brabant !

Re: Motor loopt op 1 cilinder

Ongelezen bericht door jaybmw »

Heb je vonk ? Timing in orde ? Zo niet kans op klepschade . Iets meer info is makkelijker , je hebt nogal wat los gehad . Ik dacht gelijk , dat als iemand zoiets zelf doet er wel enige technische kennis in huis zou zijn . Vanwaar dan deze vraag ? Wat heb je zoal gecheckt ? Bedrading van injectoren bijvoorbeeld ? Heb je compressie ? Als de distributie los is geweest draai ik de krukas 2x rond om dan de timing nog eens te controleren .

Help je graag op weg , maar meer info is nodig . Als de accu los is geweest ook de gasklephuizen opnieuw inleren ect ect .

Dus laat iets meer weten aub.

Groet ,Jeroen .
kawasaki gpz 600 r ,2jaar
kawasaki zx6 r ,8 mnd
kawasaki zx7 r ,4jaar (totall los )
kawasaki zx9 r ,10jaar
bmw r1200 rt
Tuinbank

Ongelezen bericht door Tuinbank »

Zoals al door vorig lid is aangegeven graag wat meer gegevens, zoals heb je een vonk bij de bougie, brandstof in cilinderkamer, staat zuiger in juiste stand als hij vonk moet krijgen. Kortom zaken die je even moet controleren. 8-)
Pas als je weet of deze basis aanwezig is kan je zoeken naar probleem in het juiste gebied.
beamer1200rt
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS 2004
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Zeist

Ongelezen bericht door beamer1200rt »

Of ga na waar je allemaal aan bent geweest bij je klusproject, want vaak zit daar de oorzaak.
Motorverleden: 2009 R12000RT, 2005 R1200RT, 2003 R1150RT, 2001 R1150RT, 2000 R1150GS, 1997 R1100RT, 1997 K1100LT, 1996 K75
Gambit2011
Type: R1100RT
Woonplaats of omgeving: Ede

Ongelezen bericht door Gambit2011 »

Beste Leden,

Ik antwoord even voor Gambit2011, ik heb samen met hem onder de Duitse schoonheid gehangen.

Even een korte samenvatting wat er gebeurd is:

Voetpakking rechtercilinder was redelijk lek, dus moest vervangen worden.

-rechter kleppendeksel verwijderd
-rechter kop verwijderd (tierip om de nokkenasketting!)

Bij het losmaken van de uitlaat 3 boutjes stukgedraaid, waren helemaal samengegaan (alu-ijzer, je kent het wel)

linkerkant precies hetzelfde gedaan zodat alles uitgeboord kon worden.

verder met de rechterkant, cilinder verwijderd, oude pakking verwijderd, nieuwe erin gezet, cilinder terug gezet.

Koppen (met nieuwe pakking) weer terug gezet en toen met de hand proefgedraaid. Daarbij liep de zuiger tegen de kleppen aan. Na veelvuldig kijken en controleren (en ook het nokkenastandwiel een slag vooruit/achteruit gezet, kijken of het helpt) hebben we het probleem gevonden, de klepstoter (is dat het juiste woord voor het ding?) zat niet 100% goed, de inlaatkleppen bleven altijd een beetje openstaan.

Nu dit verholpen was kon alles rustig rond draaien zonder ergens tegenaan te komen.

Uitlaat gemonteerd, luchtinlaat+injectie, kleppendeksel erop, nieuwe bougies en starten maar. Helaas maar op 1 cilinder (je ruikt brandstof en geplof uit de uitlaat). Bougies gekeken of hij vonkte (deed 'ie) en injector gekeken of er benzine uit kwam (gebeurt ook).

Als laatste redmiddel de nokkenaskettingtandwiel telkens een ronde verzet, we hadden er tenslotte aan gezeten dus hier zou ook ergens de fout moeten zitten.

Rustig gecontroleerd of niks aanliep elke keer, maar helaas. Ze klinkt nu wel net als eerst voordat ze onder het mes ging, blijkbaar liep ze bij koud starten ook maar op 1 cilinder.

Conclusie: naar mijn idee moet de fout ergens er al in hebben gezeten, maar ik heb geen idee wat of hoe te verhelpen. Mijn advies is naar de garage brengen, tenzij er hier nog mensen zijn met input en slimme ideeen of een andere blik erop willen werpen.

Alvast hartstikke bedankt, ook namens Gambit.
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle

Motorhistorie:
Suzuki Intruder vs 700 (1986) van 05-05-2004 t/m heden
BMW R 1100 RT (1996) van 07-08-2009 t/m 19-07-2017
Triumph Sprint ST 1050 (2010) van 19-07-2017 t/m heden
Ton1959
Bijz: R80
Woonplaats of omgeving: Tilburg

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Ik zou dan de klepdeksels eraf halen en de klepseling eens controleren. Als er al kleppen eventueel krom zijn dan zal de klepspeling ook niet kloppen. En tevens zou het dan kunnen dat de klep gewoon een beetje open blijft nu voort. Dus kijk tijdens het draaien met de hand of de klepschotel helemaal terug komt op de juiste positie en niet lager blijft hangen.
Kees BMW

Ongelezen bericht door Kees BMW »

Goedenavond.
Ik zou de timing van het openen van de kleppen even controleren met een gradenschijf.
Gr-Kees.
Kees BMW
carlos010

Ongelezen bericht door carlos010 »

Heb je het tandwiel misschien zo ver verdraaid dat je nu de vonk krijgt in de uitlaatslag ipv de compressieslag. Ik lees ook dat je de voetpakking heb vervangen maar is dat geen vloeibare pakking?

Gr-Carlos
Baird
2024
2024
Bijz: R1200GS LC
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Ongelezen bericht door Baird »

Begin bij het begin:

Inmiddels lijkt me duidelijk dat er iets met de kleppen aan de hand (geweest) is: krom, foute timing, etc. je hebt al zo vaak rondgedraaid dat een compressiemeting niet méér schade zal opleveren: je weet dan wel of de boel nog goed afdicht.

In het boek, bijv, Haynes of de R1100RT manual op ons Forum, staat exact hoe je de stand van het geheel kan controleren: begin bij de krukas op het merkteken zetten en vervolgens kijken hoe beide nokken-assen staan.
Eén van de cilinders is blijkbaar niet los geweest en zal dus nog goed staan: als je die weet kun je per definitie de andere ook goed zetten( het is tenslotte máár een 2-cilinder)

Is dit in orde dan de compressie test uitvoeren.

Als de accu los geweest is moet de TPSensor opnieuw 'ingelezen' worden.

Verder komt het rot lopen voor en na de operatie ook bekend voor als een slechte Hall-sensor.

(De R1150 heeft geen voetpakking, de R1100 heb ik zo even niet paraat.)

Als dit allemaal weer op orde is gaan we verder,
Met vriendelijke motorgroet
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
Ton1959
Bijz: R80
Woonplaats of omgeving: Tilburg

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Een lektest is nog iets veiliger dan de compressietest maar die kan je normaal thuis ook niet uitvoeren. De motor met de hand draaien zal minder ernstige schade voorzaken dan de compressietest vrees ik. Maar met beide kan je kleppen krom krijgen. Als je de middelen niet hebt word het allemaal niet eenvoudiger.
jaybmw

Als je ter conpensatie de nokkenastandwielen gaat verzetten in de hoop dat het goed komt , zonder op merktekens te letten ben je in mijn ogen verschrikkelijk aan het prutsen ! Breng de motor naar iemand die er verstand van heeft en durf geld uit te geven ,goedkoop blijkt nu duurkoop te worden .

Het verhaal van de klok horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt ..... Ik lijk V...a wel met zo'n redenering , maar als je ergens niet 100% van af weet blijf er af . Natuurlijk hoop ik dat het weer goed komt , maar ik trek me terug met geven van adviezen . Zelf sleutelen is leuk , maar zeker een distributie blijft op letten geblazen .

Hulp vragen is helemaal niet erg , maar weet eer ge begint . ;)

Succes mannen !

Grrtn, Jeroen.
kawasaki zx6 r ,8 mnd
kawasaki zx9 r ,10jaar
bmw r1200 rt
leo442
Bijz: thundergrey-metallic 2010.
Woonplaats of omgeving: ZO Brabant

Ongelezen bericht door leo442 »

Zet eerst de kleppen van de desbetreffende cilinder eerst even op tuimelen(einde compressieslag). Probeer dan een passende slang( of oude bougie waar een pijpje op gelast is) in het bougiegat te draaien en blaas daar dan flink op, heb je een kromme klep(wat niet ondenkbeeldig is als ik het zo lees) dan blaas je vrij gemakkelijk er door heen. Zijn je kleppen goed dan zal je er moeilijk doorheen blazen. Zo sluit je in ieder geval uit dat je alles weer demonteert voor jan met de korte achternaam. Lijkt mij anders toch een timings probleem.

Succes, Leo.
carlos010

jaybmw schreef:Als je ter conpensatie de nokkenastandwielen gaat verzetten in de hoop dat het goed komt , zonder op merktekens te letten ben je in mijn ogen verschrikkelijk aan het prutsen ! Breng de motor naar iemand die er verstand van heeft en durf geld uit te geven ,goedkoop blijkt nu duurkoop te worden .

Het verhaal van de klok horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt ..... Ik lijk V...a wel met zo'n redenering , maar als je ergens niet 100% van af weet blijf er af . Natuurlijk hoop ik dat het weer goed komt , maar ik trek me terug met geven van adviezen . Zelf sleutelen is leuk , maar zeker een distributie blijft op letten geblazen .

Hulp vragen is helemaal niet erg , maar weet eer ge begint . ;)

Succes mannen !

Grrtn, Jeroen.
Je zal zulke antwoorden krijgen op je vraag dan denk je toch krijg lekker de t....g op dit forum. Ik hoop dat het op het RT treffen gezelliger is geweest.

@ Gambit2011
Misschien is het wel handig als je je een beetje verdiept in het gene waar je mee bezig bent, wphb staat op het forum. En met een beetje kennis met wat er gebeurd in een verbrandingsmotor kan je een eind komen en wat je niet weet kan je gewoon vragen. Als je zelf moeite doet om iets te begrijpen dan lijkt het me stug dat je nog van die lompe antwoorden krijgt
Succes, ik hoop voor je dat het goed komt.

Gr. Carlos
Baird
2024
2024
Bijz: R1200GS LC
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Ongelezen bericht door Baird »

@all:
heren, heren, weer even on-topic en de emoties in bedwang houden!

Resumerend:
+ Het is duidelijk dat er iets niet goed zat en zit in het blok.
+ Het is ook duidelijk dat degene die hier aan het sleutelen is niet helemaal exact weet waar hij mee bezig is en daarom om raad vraagt op ons forum
+ Het is ook duidelijk dat hier sprake is van 'bezint eer gij begint', maar de sleutelaar zit in een leerproces dat zeer waardevol zal blijken voor hem, ook al ziet hij dat nu volkomen anders.
+ En ja, het was inderdaad erg gezellig op het Treffen
+ Het blok heeft al gedraaid na de sleutelpartij dus handmatig of met de startmotor ronddraaien maakt niet meer uit.

Inmiddels zijn er een aantal goede adviezen gegeven: Manual downloaden; begin vanaf het begin met afstellen van de krukas-nokkenassen, kleppen; luisteren en controleren op lekkage langs de kleppen.
Persoonlijk zou ik de verdachte cilinderkop er weer een keer afhalen en de kleppen controleren: als er een kromme klep breekt in de toekomst en die komt tussen de zuiger en de kop is de schade dusdanig groot dat er veel spul vervangen moet worden.

First Things First:
Zorg dus dat eerst alle mechanische delen weer in orde zijn en op de juiste timing staan, doe een lektest/compressiemeting, controleer of de vonken op het juiste moment komen.

Dan gaan we verder, er zijn daarna nog zat mogelijkheden maar eerst de mechanica op orde!
Met vriendelijke motorgroet
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
jaybmw

@carlos010 : Zoals je leest ( als je dat hebt gedaan? ) was ik de eerste die reageerde en hulp aanbood ! Wat me dan tegenvalt is dat er gewerkt is aan iets ingewikkelds zonder dat er voldoende kennis aanwezig is/was en men nu met de handen in het haar zit . Mijn 2e reactie was op het antwoord van betreffende persoon , die meldde dat er met de timing gerommeld was in de hoop dat het resultaat zou hebben op het lopen van desbetreffende motor .

Dit als techneut lezende wekt bij mij dus het gevoel op van klok luiden/ klepel ect ! Je kunt advies geven in deze maar door de onkunde is het leed al geleden , vandaar mijn reactie en bevestiging dat ik me terugtrek van dit . Ware het niet dat ik de mannen alle goeds wens ! Jou reactie komt nog al frustrerend over , en wat dit draadje met het treffen van doen heeft ........ ? Was er dit jaar niet bij maar het is altijd gezellig hoor . Ik uit zelf ook "kritiek" maar kan het ook heel goed ontvangen . Jij blijkbaar niet , en vind het zeer ongepast zo te antwoorden . Ik wens ze immers niet de tering zoals jij doet maar wens ze succes en goede afloop , zonder mijn verdere deelname aan dit draadje .

Grtn Jeroen .
kawasaki zx6 r ,8 mnd
kawasaki zx9 r ,10jaar
bmw r1200 rt
carlos010

@jaybmw, je verdraaid m'n woorden, waarom? Voor mij zeg dat genoeg over jou.

@Gambit2011
Al draai Je het tandwiel, los van de nokkenas nog 100x rond, in de ketting, dan veranderd er niets in je timing, moet het tandwiel wel juist gemonteerd worden, nokkie van tandwiel in de uitsparing van asje. Dus de vraag van de "techneut" mbt de timing slaat nergens op en ik wens hem veel succes met het zoeken naar de klepel.
Je linker cylinder loopt en je hebt vonk op rechts dus onsteking staat goed en de bobine zou goed moeten zijn.
Forumleden gaven al aan dat het in de kop zou kunnen zitten, kromme kleppen, zou ook zomaar de klepgeleider kunnen zijn.

Hou ons op de hoogte, succes.

Gr. Carlos010

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Overige Techniek & Mechanica”