Opgelost: Zumo 660 en storing (toerental afhankelijk)

Garmin, TomTom of toch maar een routerol

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
Eric r1200rt
Type: R1200RT
Bijz: Esa, c.c., zadelverw., Senna SMH5, zumo 660
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Limburg

Opgelost: Zumo 660 en storing (toerental afhankelijk)

Ongelezen bericht door Eric r1200rt »

Beste forum leden,

Vandaag weer stukje gereden (yes!), zumo is aangesloten via autocom (achter onder buddyseat, daar ligt ook een versterker), en bekabeld naar helm. Heb draden al 2 keer een beetje verlegd, maar blijf storingsgeluid oppikken, dat toeneemt met toerental. Weet iemand van jullie welk onderdeel dit mogelijk veroorzaakt, en waar zich dt bevindt?

Met die kennis zou ik wat gerichter de kabels kunnen verplaatsen ....

Groet
Eric.
Inspector Gadget

Re: Zumo 660 en storing (toerental afhankelijk)

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Klinkt als een aardlus en niet zozeer als een kabel die net ff verkeerd ligt.
En dat kan je weer oplossen door een kabel met isolatie-trafo(tje) tussen je GPS en je Autocom.
Wat je eventueel (!) zou kunnen proberen is de massa (afscherming) van het signaal vanuit de Zumo tijdelijk te onderbreken of dat een oplossing biedt.
Maar dan moet je (voorzichtig!) in de kabel gaan kloo.en, als je daar ervaring mee hebt.

In de praktijk heb je dus een speciale kabel nodig.

Zie ook (o.a.) dit draadje;
http://forum.gps.nl/viewtopic.php?t=26530
Eric r1200rt

Dutchmidiman,

Dank voor je reaktie en link. Ik heb echter tussen de zumo en autocom een grondloup isolator, zowel voor de draad met 2.5 mm stekker als die voor 3.5 mm. Sorry, had ik in eerste instantie niet vermeld.

Ra, ra, ...?

Eric
4 wheels move the body, 2 wheels move the soul
RhanRT

Ongelezen bericht door RhanRT »

Bobine(s) kunnen de storing veroorzaken, dat zou kunnen verklaren dat de storing met oplopen van het toerental toeneemt.
Oplossing?
Vraag DMM

groet,

RhanRT
Berrybeer
2023
2023
Type: R1150RT
Bijz: met alles d'rop & d'ran..
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Uden

Ongelezen bericht door Berrybeer »

Ik zie dat je in Limburg woont, wellicht dat de Hobbyist in Hunsel in de buurt zit? Daar weten ze werkelijk alles over storingsgeluidjes en verkopen ze de betreffende ontstoringskabeltjes.. _004 . Bedenk wel dat die kabeltjes (veelal van het merk Baehr) niet goedkoop zijn..ik dacht dat de mijne iets in de trent van €70,= kostte :O
Inspector Gadget

Heb je wel de zogenoemde voedingsfilters in de voedingsaansluiting van de Autocom zitten?
Want via de voedingslijnen kan je ook een dergelijk storingssignaal oppikken.
Dat signaal zit dan als een "rimpel" op je voedingspanning, en dat versterkt de Autocom vrolijk mee.

Je dient wat testjes te gaan doen:

- Zumo kabel loshalen aan de Zumo-kant.
Storing dan weg?
Dan heb je een andere kabel nodig, c.q. je hebt mogelijk de verkeerde kabel!

- Zumo kabel aan de Autcom-kant loshalen.
Storing dan weg?
Dan zou het ergens een aardlus kunnen zijn.

Afhankelijk van de uitslag kan het zijn dat je beter naar bijvoorbeeld de Hobbyist gaat, dan moet er meer gebeuren of gedaan worden.
Eric r1200rt

Weer iets verder ...

Versterkertje er tussenuit gehaald (zelfde voedingspunt als autocom, zelfde aardpunt als autocom), storing is weg, maar volume nu natuurlijk aan de (te) lage kant .....

Versterker is van de cbshop, had ik nog liggen. Iemand suggestie voor next step?

Groet
Eric.
Inspector Gadget

Een volgende keer is het handiger als je het in 1x verteld wat je er *allemaal* aan hebt hangen, plaats van stukjes bij beetjes.

Waarschijnlijk bedoel je dit CBShop ding?
http://www.cbshop.nl/CBShop_specials/St ... Versterker

Als het geluidsniveau te laag is, is het 9-van-de-10 keer een impedantie-probleem;
De Zumo 660 heeft een uitgangsniveau op de houder zitten die bedoeld is voor een hoofdtelefoon, het is geen line-out.
Een typische hoofdtelefoonimpedantie is van 32 tot 600 Ohm. (kan dergelijke spec's van de Zumo 660 houder zo 1-2-3 ff niet vinden).
En meestal -2,0 dBV (0,8 Vrms) bij 32 Ohm.

Je dient dus een kabel te gebruiken op de Autocom die bedoeld is om een hoofdtelefoonuitgang-signaal op aan te sluiten.

Helaas heb je niet aangegeven om welke Autocom het exact gaat, maar het zou mij niet verbazen dat ze een speciale kabel en wellicht zelfs een speciale ingang (al dan niet, de combinatie van beide) op en voor de Autocom hebben om wel de juiste niveaus te krijgen.
Sommige Autocom's hebben naast de 3,5 mm aansluiting ook een 5-polige DIN-aansluiting, voor beide waren, afhankelijk van het model Autocom, zogenoemde Navigatie-kits voor beschikbaar.

Een te zwak signaal (lees: te laag volume) is vaak een onjuiste impedantie, waardoor het uitgangssignaal te zwaar belast wordt en er dus ook te weinig van overblijft.

En als ik zo ff snel bekijk zal je zoiets als dit nodig hebben:
http://mototronixwebwinkel.nl/mototroni ... roduct=485

En anders langs gaan bij de Hobbyist, die hebben van alles in huis en de expertise om het voor je op te lossen.
Eric r1200rt

Dutchmidiman, dank voor je reaktie, en ja, handiger als alle info in 1 keer gegeven wordt ;) Bij mijn vorige motor zat de versterker er ook tussen en had ik geen problemen ...

Inderdaad, dat versterkertje is het.

Kabels tussen autocom en zumo heb ik bij de plaatselijke elektronica shop op maat laten maken, mogelijk dat daar afwijkende impedantie door veroorzaak wordt, aan de andere kant lees ik dat veel mensen problemen hebben met te laag geluidsvolume.

Je schreef eerder over voedingsstabilisatie, is dat iets wat ik er simpel voor kan schakelen?

Groet,
Eric.
Inspector Gadget

Ok, als dat versterkertje het is, kan je nog iets proberen;
Ik weet (nog steeds) niet om welke Autocom het precies gaat, maar kan je toevallig ook het volume van de Autocom zelf instellen.
Niet alleen het algemene volume maar wellicht ook per ingang?
Je hebt dan dus 2 volumeregelaars, op die CB-versterker én op je Autocom. Het is dan zaak het volume van de Autocom (wat?) lager te zetten en die van de CB-versterker wat hoger.

PS: Misschien was deze versterker een betere keuze geweest, afhankelijk van je model AutoCom;
http://www.cbshop.nl/CBShop_specials/St ... Versterker

Je gaf aan de kabel hebt laten maken, maar zit er ook een galvanische scheiding, zoals het navolgende, in?
http://www.cbshop.nl/CBShop_specials/CB ... _scheiding
Indien niet het geval, krijg je dus een mogelijk impedantie-probleem.
Waardoor je die tikken hoort en het volume vaak te laag is.

Ja, het klopt, vroegâh waren de navigatie-stemmen bij de Zumo 660 wat aan de zachte kant, en kon je dit via een software-aanpassing zelf verbeteren.
Maar dat probleem is volgens mij al weer tijden geleden opgelost middels een software-update van Garmin? _001

Waar ik op doelde was een voedingsfilter, welke storingen die via de voedingslijnen binnenkomt, weg filtert.
Zoiets als het navolgende:
http://www.cbshop.nl/CBShop_specials/motor_ontstoorder

Maar in dat geval zou ik je adviseren (gezien mijn ervaringen met CBShop de laatste tijd) bij de Hobbyist langs te gaan, dan kan getest worden van welke diverse oplossingen die zij beschikbaar hebben, in jou situatie werkt en daadwerkelijk het probleem oplost.
Voordat je goed geld gaat uitgeven zonder dat het probleem daarmee opgelost wordt.
japachap
Type: R1150RT
Bijz: LEDs en reflectors, Fans en Farkles
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Enschede

Ongelezen bericht door japachap »

Stomme vraag- maar waarom de versterker? Dat is niet echter nodig?
Ik heb een Autocom Super Pro Avi gevoed van de accu via een spanningsregelaar. Mijn Garmin (Nuvi765 Automotive GPS) is gevoed via een automotive 12-5v spanningsregelaar en de twee zijn verbonden met de isoleerende Autocom kabel. Met de Nuvi op 80% en de Autocom op 75% is dat voldoende geluid met oordopjes...
Van mijn betreft heb je geen versterker nodig- maar als wel dan moet je een voedingsregelaar naar elke deel van de systeem, en een isoleerende kabel tussen elke apparaat...
(excuuses als mijn taalgebruik niet altijd goed is- Nederlands is mijn tweede taal, maar ik verbeter het snel!)

Voorheen- Yamaha RXS100, Honda CB450DX-K, Yamaha XJ900F-4BB2
Nu- BMW R1150RT Twinspark 2003
Eric r1200rt

Ok, helder. Zal lagere instelling van autocom volume (kan per uitgang) en hogere instelling van versterker komend weekend proberen (heb niet eerder tijd). Puur uit nieuwsgierigheid, wat is daar de fysische achtergrond van?
Anders naar de Hobbyist.

Vanmiddag rondje zuidlimburg gedaan, heerlijk. Zomerjas was wel nog iets te enthousiast, dus die onderweg weer geruild voor de winterjas (fijn toch die koffers op een RT)

Bedankt voor alle reacties,

Groet,
Eric.
Inspector Gadget

Mijn vermoeden is dat je gewoon een rechttoe rechtaan kabel hebt zonder impedantie-aanpassing.
Als je de CBShop versterker te hard hebt staan overstuur je het signaal en tevens zal de CBShop versterker ook het stoorsignaal mee lopen versterken.
Heb je echter de Autocom volumeregeling te hoog staan, kan dit ook het stoorsignaal mee lopen versterken.
Het is dus een kwestie van een "balans" vinden aan beide kanten dat het volume voor jou goed staat zonder dat het stoorsignaal te veel mee versterkt wordt.

In mijn ervaring is het vaak de intercom die het meest gevoelig is voor dergelijke stoorsignalen omdat ze daar de diverse ingangen hebben met een breed scala aan impedanties en ingangsgevoeligheden voor MP3, GPS, GSM, microfoon, meezing installaties, helmspeakers en zo voort.
En bij de meeste intercom-kits zitten ook voedingsfilters bij of wordt er in de documentatie aangeraden deze alsnog aan te schaffen en te monteren.

Samenvattend:
- Volume-instellingen van de CBShop versterker én aan de Autocom-kant afstellen op lage(re) niveaus. (de ene kant iets omlaag, de andere kant weer wat omhoog etc)
- Voedingsfilters monteren (je hebt er aan 1 genoeg, voor zowel de CBShop versterker alsook voor je Autocom, kwestie van de juiste ampères-versie)
- Galvanisch gescheiden koppelingskabel tussen Zumo en Autocom. Waarschijnlijk heb je de CBShop versterker dan ook niet meer nodig.

suc6!
Eric r1200rt

vandaag de spanningsstabilisator (van CBShop, met dank aan suggestie van Dutchmidiman) ertussen gezet, dus nu met spanningsstabilisator, versterker (ook van de CBshop) en inderdaad galvanische scheiding in de kabels, prima geluid!
Inspector Gadget

Nice!
Blij dat het is opgelost. _004

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Over: GPS en navigatie”