Motor met peddel

Alles op OFF TOPIC gebied

Moderator: RT_Patrick

Mike Philippens

Motor met peddel

Ongelezen bericht door Mike Philippens »

Omdat de oer-Ural een kopie is van een BMW en de huidige daar nog steeds op voortborduurt, mag dit wel op een BMW forum: de nieuwe Ural Yamal. Een motor met zijspan uit Rusland. Dit is een special edition in de kleuren van een bekende Russische ijsbreker, de Yamal. Het span heeft zelfs de tanden die ook de Yamal op de romp heeft geschilderd. Een prachtig Adventure zijspan:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bijzonderheid is, naast het aangedreven zijspanwiel, de peddel die je meekrijgt. Volgens de fabriek is de peddel om je te redden als je door het ijs zakt...het is tenslotte een ijsbreker. Waarschijnlijk meer een gimmick, maar zeker een conversation starter. Als de oranje kleur daar nog niet genoeg aan zou bijdragen. Prachtig ding, en Ural heeft meer mooie Adventure zijspannen in het programma zitten. Ik zou er zo een kopen en mee de wereld rond. Dit is echt bullet-proof techniek: carburateurs, geen ingewikkelde boordcomputer of ABS waar ze niets mee kunnen in Kazaghstan ofzo... Volgens mij is dit beter geschikt als de GS voor een reis naar de achterlanden. Als je daarmee pech krijgt, ben je gewoon het haasje. Vooral met de nieuwste. Drive by wire is leuk, totdat het kapot gaat midden in de Gobi woestijn. Als hiervan de gaskabel breekt, maak je hem gewoon. Desnoods met een stuk touw... ;)

Ohja...dit is de ijsbreker Yamal:
Afbeelding
JDoubleOP
Type: R1100RT
Bijz: Koffers in kleur/V-Stream/BMW Navi III/SENA SMH10
Land: Duitsland
Woonplaats of omgeving: Emlichheim

Re: Motor met peddel

Ongelezen bericht door JDoubleOP »

:D "Al draagt een aap een gouden ring, het is en blijft een lelijk ding:" :D

Het 1e wat je moet doen als je zo'n ding hebt gekocht is de sporing van het zijspan controleren en met aan zekerheidgrenzende waarschijnlijkheid is deze zo 'scheef' dat je je af vraagt hoe durfen ze het zo op de straat te zetten :shock: .

Ggr. Joop
Egghead

Ongelezen bericht door Egghead »

Erg leuk ogende zijspancombinatie, die Ural Yamal! (Maar smaak blijft persoonlijk he? _001 )

Het rare is juist dat die dingen, ondanks de simpele techniek, zeker de wat oudere bouwjaren, totaal niet betrouwbaar zijn.
Lees de zijspansectie op http://www.advrider.com er maar eens op na.

Heb ooit voordat ik met m'n huidige span (Suzuki) begon een Ural overwogen. Aangezien ik twee linkerhanden heb werd die Ural me van alle kanten ontraden. Er is altijd wel wat te sleutelen. De recente bouwjaren zijn voorzien van 'fatsoenlijke Westerse' onderdelen, waardoor ze betrouwbaarder zijn dan de oude Russische meuk. Goos Bos van Motoport Hengelo importeert ze (Goos is ook producent van de Tripteq Heeler zijspanbak, die als plug-and-play pakket gemaakt is om aan een BMW Boxer te koppelen)

Check voor de grap het forum van de Ural Dnepr Club eens: http://udcn.messageboard.nl/forum/

Als je verlegen zit om sleutelplezier of aandacht (jong en oud, bijna iedereen heeft een mening over de vintage-look-combinatie), dan is een Ural de jouwe. Maar verwacht geen motor met Japanse of Duitse afwerking en betrouwbaarheid. De oudere bouwjaren zijn voor een prikkie te scoren.

Greetz, Egghead

(die naast z'n RT ook erg veel kilometers wegbolt met een zijspancombinatie)
HansD
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Ongelezen bericht door HansD »

Wel een aparte machine, maar mooi? Leuk dat ze nog steeds verder borduren op oude Bmw techniek.
Simpel is niet altijd betrouwbaar, maar wel belangrijk. Vanuit ICT kennen we RAS: Reliability, Availability en Servicability. (betrouwbaarheid, beschikbaarheid en onderhoudbaarheid). Dat zijn heel verschillende dingen.
Als je een wereldreis maakt is betrouwbaarheid fijn, maar je motor moet ook simpel te onderhouden zijn. Daarom zijn bijvoorbeeld jeeps populair en krijg je er een lascursus bij!
Egghead

Ongelezen bericht door Egghead »

De reden waarom een Ural net als een Jeep voor wereldreizen gebruikt wordt: de mogelijkheid om aandrijving op meerdere wielen bij te schakelen. De Jeep heeft een mogelijkheid tot four-wheel-drive, een Ural heeft (vrij uniek in zijspanland) een inschakelbare aandrijving op het zijspanwiel. Op bovenstaande foto's zie je dan ook een aandrijfas naar het zijspanwiel lopen.

Op YouTube barst het van de filmpjes met Urals. Vaak dat ze aan het terreinrijden zijn. Die dingen zijn door niets te stoppen, raggen overal doorheen.

De technologie schrijdt voort: een Ural heeft een service interval om de 2.500 kilometer :shock: . Da's wel wat anders dan o.a. Triumph die al over intervallen van 16.000 kilometer spreekt.

Egghead
Mike Philippens

Ongelezen bericht door Mike Philippens »

Egghead schreef:Heb ooit voordat ik met m'n huidige span (Suzuki) begon een Ural overwogen. Aangezien ik twee linkerhanden heb werd die Ural me van alle kanten ontraden. Er is altijd wel wat te sleutelen. De recente bouwjaren zijn voorzien van 'fatsoenlijke Westerse' onderdelen, waardoor ze betrouwbaarder zijn dan de oude Russische meuk.
Volgens mij zijn de nieuwe modellen een heel stuk beter. Die Yamal is een soort showding, maar ze hebben een hele serie die eigenlijk dezelfde motor is, maar dan met een andere kleurcombi. Er rijdt momenteel een kerel in Amerika rond die al 6 of 7 jaar onderweg is/was op een BMW GS met zijspan, maar die nu op een Ural combi rond rijdt. Dat is een gesponsord ding denk ik, en een Amerikaanse Ural dealer heeft 'm speciaal voor hem aangepast. Hij rijdt er nu al een hele poos op zonder problemen. Dat is maar goed ook, want hij komt niet heel veel op het asfalt...

Ik ben helemaal geen zijspanfreak ofzo. Alleen is het voor een RTW wel erg handig om een zijspan te hebben. En het grote voordeel van een Ural combi is dat elke smid er wat mee kan. Er zitten gewoon carburateurs op en alles is gewoon super-eenvoudig. Dat is wel precies wat je wilt als je lange reizen maakt buiten de gebaande paden en in 'den vreemde'. Ik zou me niet zo prettig voelen met een hypermoderne BMW GS in donker Afrika. Er zijn maar twee dealers op het hele continent. Wat moet je als je drive-by-wire stuk is? Einde oefening, onderdelen laten invliegen en hopen dat je iemand kunt vinden om het te monteren. Maar als een gaskabel van een carburateur kapot is, kan ik zelfs een touwtje gebruiken. Nou gaat een BMW niet zo snel stuk, maar hoe meer nieuwlichterij, hoe meer mogelijkheden er zijn voor problemen.

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “RT Café”