band op na 7000km?

Ervaringen met banden, velgen en grip.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
Robert

band op na 7000km?

Ongelezen bericht door Robert »

Hallo,

Aan het begin van vorig motorseizoen nieuwe banden laten monteren onder mijn 1150 RT (Metzeler Roadtec Z6) Zojuist gemeten en achterband nu 1,5 mm en voorband 3 mm. Ik meet profiel in het midden.
Een kleine 7000 km er mee gereden.
Heb weinig snelweg gereden (mooiweer solo rijder +2x vakantie in de bergen).

Is deze slijtage niet wat snel?

Ik weet eigenlijk niet hoeveel er op een nieuwe band zit?

Ik hoor graag jullie mening.

Robert
Hazeldonk
Type: R1200RT
Bijz: Xenon verlichting, valbeugels, HyperPro veren.
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Dordrecht
Contacteer:

Re: band op na 7000km?

Ongelezen bericht door Hazeldonk »

Robert schreef:Hallo,

Een kleine 7000 km er mee gereden.
Heb weinig snelweg gereden (mooiweer solo rijder +2x vakantie in de bergen).

Is deze slijtage niet wat snel?

Robert
Dat komt mij onwaarschijnlijk snel voor, 7000km? Ik doe met MP3 20000km. Of je rijdt elke keer met een wheeli de straat uit of er is iets mis met de band cq de spanning is te laag. Ik vind het voor normaal gebruik in iedergeval veel te snel versleten.

Ben
R 1200RT 2005 met Pilot Xenon 5000K, Zumo 350LM, SHOEI MULTITEC, SENA SMH5 headset, Nikon D60 en Sony Cyber-shot. Lid BMW Club Nederland, ANWB, WW.

Ooit:
Jawa 350
Honda 250N
Yamaha 1100XS
Kawasaki 1000ST
BMW R 90S
BMW R 100RS
BMW K 1200LT

Qua Patet Orbis.
http://www.r-1200rt-onderweg.nl
Robert

Nee hoor, ik ben een rustige rijder (heropstapper) en de bandenspanning wordt plm 0,2 bar boven de opgegeven waarde gehouden. Ik zag op het forum ook al van die enorme kmstanden. Als je altijd snelwegen rijdt kan ik mij dat goed voorstellen, maar 7000 leek mij ook wel snel.
Robert
Hazeldonk
Contacteer:

Robert schreef:Nee hoor, ik ben een rustige rijder (heropstapper) en de bandenspanning wordt plm 0,2 bar boven de opgegeven waarde gehouden. Ik zag op het forum ook al van die enorme kmstanden. Als je altijd snelwegen rijdt kan ik mij dat goed voorstellen, maar 7000 leek mij ook wel snel.
Robert
Ik ken heropstappers die het predicaat "rustig" niet verdienen, maar dat ter zijde. :D
Blijft de vraag wat is er met die band gebeurt of wat is er mis aan? Je schrijft 0,2 boven opgegeven spanning, hoe hoog is dat dan? Want de spanning is erg belangrijk voor het slijtage proces. Op de snelweg slijt hij niet veel sneller denk ik, wordt wat sneller een beetje vierkant, maar dat doet aan het aantal km niets bij of af.

Ben
R 1200RT 2005 met Pilot Xenon 5000K, Zumo 350LM, SHOEI MULTITEC, SENA SMH5 headset, Nikon D60 en Sony Cyber-shot. Lid BMW Club Nederland, ANWB, WW.

Ooit:
Jawa 350
Honda 250N
Yamaha 1100XS
Kawasaki 1000ST
BMW R 90S
BMW R 100RS
BMW K 1200LT

Qua Patet Orbis.
Robert

De voorband op 2,4 en achter op 2,7. Wat mij ook opviel is dat de voorband nog 3 heeft terwij ik las dat dat meestal de voorband sneller slijt. helaas weet ik niet hoe diep het startprofiel was.
Robert
Hazeldonk
Contacteer:

Dat zijn normale waarden voor een band en inderdaad je voorband slijt het snelste vanwege het remmen. Jammer dat je de beginwaarden niet hebt. Nu is het een kwestie van nieuwe kopen en kijken wat er gebeurt.

Ben

Ooit:
Jawa 350
Honda 250N
Yamaha 1100XS
Kawasaki 1000ST
BMW R 90S
BMW R 100RS
BMW K 1200LT

Qua Patet Orbis.
Robert

Ja, er zit niets anders op. De Voorband (3mm) kan nog wel even schat ik in. Ik las dat 1mm het wettelijke minimum is en dat je bij 2 mm het beste kan gaan vervangen. Bedankt voor je reactie Ben.
Hazeldonk
Contacteer:

Graag gedaan, hopelijk met je volgende band meer en veilige kilometers.

Ben

Ooit:
Jawa 350
Honda 250N
Yamaha 1100XS
Kawasaki 1000ST
BMW R 90S
BMW R 100RS
BMW K 1200LT

Qua Patet Orbis.
scan
Woonplaats of omgeving: Everywhere

Ongelezen bericht door scan »

Het wettelijke minimum is 1,6 mm maar daarnaast staat er ook dat een band voorzien moet zijn van een ononderbroken profiel.
Dus als op een van de plaatsen waar de TWI (Tread Wear Indicator) zit deze zichtbaar wordt en dus het profiel onderbroken is moet ie er af.
Zelf vind ik 1,6 mm te weinig om nog veilig rond te komen. Mijn norm is minimaal 2 mm en dan wisselen.
Bandenspanning op zich zegt niet zoveel als belading of bepakking op de motor wordt meegenomen. In zo'n geval moet je de spanning aanpassen.
Ook de weersomstandigheden spelen een rol.
Volle bepakking met warm weer geeft een hogere slijtage en zeker als je dan ook nog op onderspanning rijdt.
Er zijn vele factoren die de slijtage beïnvloeden.
doov650

Ongelezen bericht door doov650 »

20.000 km met een set banden is ook niet normaal hoor. Ik ben doorgaans na 10.000 km wel aan de beurt.
Met een Z6 ook een keer maar de 8k gehaald. Zo uitzonderlijk is die 7 k dus niet.
doov650

Ongelezen bericht door doov650 »

Hazeldonk schreef:Dat zijn normale waarden voor een band en inderdaad je voorband slijt het snelste vanwege het remmen. Jammer dat je de beginwaarden niet hebt. Nu is het een kwestie van nieuwe kopen en kijken wat er gebeurt.

Ben
Je achterband slijt toch echt sneller dan je voorband. Maar als je hobby remmen is in plaats van gas geven , dan is het wellicht andersom.
Een nieuwe achterband heeft niet voor niets meer profieldiepte dan een voorband.
Baird
2024
2024
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Ongelezen bericht door Baird »

Zelfde vraag heb ik me ook ooit gesteld en dus gemeten bij een nieuwe set, ik meen Dunlops Sportmax, achter 6.5 mm en voor 4.5 mm,
Met vriendelijke motorgroet
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
Willem Rietveld
Type: R1200RT/LC
Bijz: 2014
Land: Ned
Woonplaats of omgeving: Almere

Ongelezen bericht door Willem Rietveld »

nog even op de site van metzeler gekeken, maar niets te vinden over de profieldiepte als ze nieuw zijn. Dat wordt dan meten als je met je nieuwe sloffen thuis bent...(of gewoon vragen aan de bandendealer...).

nog wel gezien dat de bandenspanning voor de Z6 vóór 2,5 en achter 2,9 hoort te zijn. Daar zit je dus wél steeds onder. beetje méér lucht in de nieuwe

[groet] , Willem.

PS. aanvulling: dus nooit meer op de sticker kijken die in je autoportier geplakt zit en/of in je gebruiksaanwijzing van je auto en motor kijken, maar de waardes aanhouden die de bandenfabrikant opgeeft !! Na de eerste bandenwissel hebben de meeste mensen namelijk ANDERE banden als die standaard gemonteerd werden en deze hebben ook meestal andere waardes nodig.
gr. Willem.
Laatst gewijzigd door Willem Rietveld op 15 okt 2012, 19:19, 2 keer totaal gewijzigd.
Keep on beeming
Honda CB72, Honda CB550K3, 28 jaar vier wielen, BMWR1100RT, BMWR1200RT, BMWR1200RT/LC
Robert

Ik hield de waarden uit het BMW boekje aan, er van uitgaande dat Metzeler banden standaard op de BMW wordt geleverd. Bedankt voor de tip Willem. Het zal wel o.a. mede oorzaak zijn geweest.
aantzeetje
Land: B
Woonplaats of omgeving: Oostduinkerke

Ongelezen bericht door aantzeetje »

De waarden die je aanhoudt zijn echt te laag. Motor weegt te zwaar. Ik hou 2,5 voor en 2.9 achter aan. denk dat de startwaarde ongeveer voor alle banden hetzelfde zijn 6 mm voor en 8 mm achter. Normaal dat als je met een te lage bandenspanning rijdt je banden dan ook sneller gaan slijten. Zeker zoals je zelf al aangeeft dat je er 2 keer mee in de bergen gereden hebt op grovere asfalt ook nog.
Op vakantie in het zuiden controleren we alle 3 à 4 dagen de bandenspanning en we moeten steeds 0,100 tot 0,200 bar bijsteken.
Bert M
Erelid
Erelid
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Ongelezen bericht door Bert M »

aantzeetje schreef:...Op vakantie in het zuiden controleren we alle 3 à 4 dagen de bandenspanning en we moeten steeds 0,100 tot 0,200 bar bijsteken...
Met "bijsteken" zou ik met motorbanden voorzichtig zijn, ze zijn zo lek die krengen... Big RT Smile

[groet]

Bert M
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
moh_fan
Woonplaats of omgeving: N-Br

Ongelezen bericht door moh_fan »

Wacht maar tot je 'm hoort spreken... Hij is West-Vlaming!
Zij hebben een geweldig mooi dialect!
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
R1150RT - R1200RT '07 / '08 / '11 / '15
--- Lid BMW MC Vlaanderen ---
Bert M
Erelid
Erelid
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Ongelezen bericht door Bert M »

moh_fan schreef:Wacht maar tot je 'm hoort spreken... Hij is West-Vlaming!
Zij hebben een geweldig mooi dialect!
Prachtig dialect inderdaad. Ik heb jaren een klant gehad in die regio. Probeerde altijd hoog-Vlaams te praten, maar o wee als hij ergens pissig of juist ergens heel enthousiast over was... Voor mij als "Ollander" volstrekt niet meer te volgen... :lol:

Tot zover "off topic"...

[groet]

Bert M
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
hv121456

Ongelezen bericht door hv121456 »

scan schreef:Het wettelijke minimum is 1,6 mm maar daarnaast staat er ook dat een band voorzien moet zijn van een ononderbroken profiel.
Dus als op een van de plaatsen waar de TWI (Tread Wear Indicator) zit deze zichtbaar wordt en dus het profiel onderbroken is moet ie er af.
Zelf vind ik 1,6 mm te weinig om nog veilig rond te komen. Mijn norm is minimaal 2 mm en dan wisselen.
Bandenspanning op zich zegt niet zoveel als belading of bepakking op de motor wordt meegenomen. In zo'n geval moet je de spanning aanpassen.
Ook de weersomstandigheden spelen een rol.
Volle bepakking met warm weer geeft een hogere slijtage en zeker als je dan ook nog op onderspanning rijdt.
Er zijn vele factoren die de slijtage beïnvloeden.
Voor koekblikken is het wettelijk minimum 1,6 mm. Voor de motor geldt 1,0 mm als wettelijk minimum. Vervangen bij 2 mm is verstandig.

"De wettelijke profieldiepte voor banden van auto's, bedrijfsauto's, bussen, 3-wielige motorrijtuigen, aanhangwagens bedraagt 1,6 mm.
Voor banden van motorfietsen geldt een wettelijke profieldiepte van 1,0 mm." :) (bron: http://wiki.infopolitie.nl/index.php/Banden)
Dave

Ongelezen bericht door Dave »

Hier dezelfde ervaring met de Metzeler Z6. Na 9k is de voorband op. De achterband doet het echter nog wel een 2 tot 3k. Ga de overstap maken naar PR3's... Dit soort verbruik (de Z4 scoorde 15k op de achterband en 19k op de voorband) vind ik erg tegenvallen. De Z6 is dus een miskleun van de mannen met de olifant.
scan

@hv: weer wat geleerd...
Lexrt
Bijz: BMW nav V, San Marino blue metallic/granitgrau
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Best

Ongelezen bericht door Lexrt »

Ik heb ook de Metzeler Z6 op mijn 1200 RT heb nu 13.000 km gereden en voorband en achterband kunnen nog zeker 2-3000 km mee, ben niet ontevreden over deze band. De spanning is voor 2,5 en achter 2,8. De volgende band wordt de nieuwe Metzeler z8 in Duitsland als beste getest voor de 1200 rt.

Groeten lexrt -1200- _004
Jekihero
Bijz: Model 2011, full option
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Noord Holland

Ongelezen bericht door Jekihero »

Het profiel van mijn BT 21 voorband op de RT was met 10.000 km tot 1,4 mm gereduceerd.
Op mijn F800ST ging de Michelin PR2 14.000 km mee en werd met 1,6 mm vervangen.
7.000 km is echt niet veel, m.i. te weinig, en dubbel zo duur als de PR2 !!

Ronald
Ares
Woonplaats of omgeving: Drenthe

band op na 7000km?

Ongelezen bericht door Ares »

Ik heb nooit problemen gehad met de z6. Eerste set heb ik ruim 20k mee gereden. En ik ben geen watje :)
Mike Philippens

Ongelezen bericht door Mike Philippens »

Kan het iets te maken hebben met de vering? Misschien die eens laten nakijken bij Hyperpro bv. Die kan een effect hebben op slijtage. Misschien een verkeerde afstelling.
Dave

Ongelezen bericht door Dave »

Heb al van de leverancier begrepen dat de Z6 vaker een lagere stand haalt dan de Z4. Met de Z8 moet dat euvel verholpen zijn. Maar ja, voor mij nu dus een andere band...
Berrybeer
2023
2023
Type: R1150RT
Bijz: met alles d'rop & d'ran..
Woonplaats of omgeving: Uden

Ongelezen bericht door Berrybeer »

Ik heb zojuist mijn brommert naar mijn dealer gebracht voor de winterstalling...en nu blijkt dat mijn voorband - na nog geen 7000 km - eigenlijk aan vervanging toe is. Aan het begin van dit motorseizoen (eind maart 2012) heb ik er een setje MPR3 op laten leggen en de achterband is nog nagenoeg in nieuwstaat.. _001 (de enige regen die mijn banden die seizoen hebben meegemaakt was tijdens het RT_Treffen )

Gezien mijn zéér rustige rijstijl (mijn motormaatjes noemen me niet voor niets Captain Slow) en het elke week netjes controleren van de bandenspanning (2.5 om 2.8 ) vind ik dat eigenlijk best wel snel. Ben overigens ook geen fanatieke remmer; door mijn slome rijstijl en het op tijd terugschakelen kan ik zo'n beetje elke bocht maken zónder aan de remmerij te komen.. :D. Ik heb dit seizoen 3 keer een noodstop met duo gemaakt en zelfs dat enkel en alleen vanwege het 'onderhoud' van het gehele abs-systeem.

Uiteraard heb ik eerst het gehele forum vwb de MPR3 en bandenslijtage nagelezen, maar werkelijk geen van de aangedragen oorzaken (bandenspanning, rijstijl, veerafstelling, etc) is bij mij van toepassing..

Volgens mijn dealer is de slijtage ook alleen op het loopvlak van de band, de zijkanten zijn niet of nauwelijks versleten...de veiligheidsmarge mag volgens hem dan nog wel niet overschreden zijn, maar toch.

Ik weet het....een fotootje had hier geholpen....maar het blijkt dat mijn immer goedlachse dealer ernstig ziek is...en voor mij speciaal zijn zaak even had geopend om mijn brommer in ontvangst te nemen.. :(
scan

Je vergeet nog de weersomstandigheden, conditie wegdek, soort wegdek.
Rijden met duo, zonder aanpassing bandenspanning, is ook een factor. Daarvoor is 2.8 te laag en is 3.0 of 3.1 eerder aan de orde achter en voor mag het dan wel 2.6 of 2.7 zijn en zeker als er ook nog de nodige bepakking mee gaat.
Kortom er zijn zoveel redenen die een snellere slijtage kunnen beïnvloeden dat we er hier waarschijnlijk niet uit zullen komen.
Laatst gewijzigd door scan op 25 okt 2012, 10:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Berrybeer
2023
2023
Type: R1150RT
Bijz: met alles d'rop & d'ran..
Woonplaats of omgeving: Uden

Ongelezen bericht door Berrybeer »

scan schreef:....Kortom er zoveel redenen die een snellere slijtage kunnen beïnvloeden dat we er hier waarschijnlijk niet uit zullen komen.
Geheel me eens Harry! Neemt echter niet weg dat ik de vorige banden (Bridgestones) begin dit jaar enkel en alleen heb moeten laten vervangen vanwege ouderdom. Die zaten er al vanaf aflevering van de brommert in 2004 op en hadden na 8 jaar en 15.000Km nog ruim voldoende profiel...Mijn rijstijl is eigenlijk ook altijd hetzelfde geweest.

Ik rijd overigens alleen bij mooi weer, alleen op asfalt, alleen in de Benelux en vaak met duo
Tuinbank

Ongelezen bericht door Tuinbank »

Wat in het geheel wordt vergeten is de samenstelling van het rubber. Fabrikant stelt een rubber samen dat aan verschillende eisen voldoet. Maar duurzaamheid en grip zijn dingen die haaks op elkaar staan. Zacht rubber geeft een geweldige grip maar slijt bijzonder hard, Hard rubber slijt langzaam maar heeft weinig grip. En toch moet de fabrikant daar een keus in maken. Daar komt bij bandenspanning, soort motor, vermogen van motor, gewicht van motorr, gewicht van de rijder, veel of weinig km met paasagier, bagage, rijstijl, diverse soorten wegen en bestrating, snelheden, gebruik stad/autoweg/autosnelweg en temparatuur. Het hele pallet van dit soort zaken heeft invloed op slijtage van een band. Je kan dan ook niet zonder meer zeggen dat een band slijt door te lage spanning. Ook niet dat een band snel is versleten bij 7000 km zonder te weten hoe hij is gebruikt. Zo zal 7000 km autosnelweg een andere slijtage opleveren dan 7000 stads km. Duidelijk mag zijn dat het niet eenvoudig is om een goede band te kiezen. Bij een iedere zal alle genoemde zaken verschillen en daardoor een ander slijtagepatroon op leveren. Vinden van een goede band is dan ook echt persoons gebonden

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Banden & Wielen”