GS stuur op R1150RT

Alle overige technische zaken.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
Gebruikersavatar
Baird
2024
2024
Berichten: 4365
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

GS stuur op R1150RT

Ongelezen bericht door Baird »

De trillingen die sommigen van ons ondervinden bij het berijden van een 1150RT worden hoofdzakelijk gevoeld in het stuur. Nu heb ik mijn stuur al eens volledig in rubber gemonteerd, niets meer te voelen maar de veiligheid bij het remmen heeft mij doen besluiten weer terug naar origineel te gaan. Op dit moment rij ik wel met extra gewichten aan de stuur uiteinden om het het verhaal massa-elasticiteit-demping ( voor de insiders) wat gunstiger te maken. De motor is overigens goed afgesteld dus dat is hier niet het issue.

Waaromm heeft de GS hier eigenlijk geen last van? Volgens mij omdat het stuur zelf van de GS een volledig andere constructie is met de daar bij behorende natuurlijke frequentie die blijkbaar in een gebied ligt dat hij voor ons als berijder geen hindelijke trillingen doorgeeft waardoor wij geen trillingen ervaren en zeggen dat de GS niet trilt.

De 'simpelste' manier om dit te staven is om een 1150RT uit te rusten met een GS-stuur. Benodigd zijn het stuur, de bevestigingsbeugels van het stuur en mogelijk de kroonplaat, als je daar van mag spreken bij deze voorvorken. Een van de vragen is of de kroonplaat en vorkpoten van de 1150RT en de 1150GS zoveel verschillen dat het GS-stuur niet kán passen op de RT kroonplaat of dat de GS kroonplaat niet te monteren op de RT-vorkpoten. Van de destijds de 1100RS en de 1100RT waren de constructie van de voorvork en de kroonplaat dusdanig verschillend dat die niet uitwisselbaar waren. Ik weet niet hoe het met de huidige 1150XX er voor staat.

Wie heeft voor mij informatie waardoor ik verder kan puzzelen om deze test eens uit te voeren?

Big RT Smile
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
Gebruikersavatar
GiSmo
Berichten: 16
Lid geworden op: 02 jul 2012, 22:35
Type: R1150RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Parel van de Veluwe

Re: GS stuur op R1150RT

Ongelezen bericht door GiSmo »

Hoi Bert,
Ik kan je wel helpen aan een Nederlandstalige werkplaatshandleiding van een GS, of heb je die wel? Zou me ook niet verbazen... Big RT Smile
Groet,
Kees
Suzuki GT-750, Honda CX-500, BMW R100RS, Kawasaki ZZR-600, Ducati 900SS, BMW R1150GS, BMW R1150RT, BMW R1150GS
Gebruikersavatar
jaybmw
Berichten: 565
Lid geworden op: 03 feb 2010, 20:16
Type: R1200RT
Bijz: z-technikscherm,wunderlich schakelpookverlenger.
Land: nl
Woonplaats of omgeving: Brabant !

Re: GS stuur op R1150RT

Ongelezen bericht door jaybmw »

Weet Peter dit niet misschien Bert? Of had je hem al gepolst ?? Of bij Ad v Gils?

Grtn Jeroen.
kawasaki gpz 600 r ,2jaar
kawasaki zx6 r ,8 mnd
kawasaki zx7 r ,4jaar (totall los )
kawasaki zx9 r ,10jaar
bmw r1200 rt
vioma

Re: GS stuur op R1150RT

Ongelezen bericht door vioma »

Kweetnie , gewoon ff passen ;)
groet Peter
Gebruikersavatar
japachap
Berichten: 771
Lid geworden op: 11 jan 2011, 19:46
Type: R1150RT
Bijz: LEDs en reflectors, Fans en Farkles
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Enschede

Re: GS stuur op R1150RT

Ongelezen bericht door japachap »

Zou het niet mogelijk zijn om zoiets als een stuurverhoger aan te passen om het tubulaar stuur vast te klemmen?
Wunderlich blad 417???
http://download.wunderlich.de/Blaetterk ... erkatalog/

-Oeps, had het mis- het Wunderlich linkje is voor het 1200RS- maar in ieder geval, een aangepast stuur verhoger zou het probleem wel oplossen...
(excuuses als mijn taalgebruik niet altijd goed is- Nederlands is mijn tweede taal, maar ik verbeter het snel!)

Voorheen- Yamaha RXS100, Honda CB450DX-K, Yamaha XJ900F-4BB2
Nu- BMW R1150RT Twinspark 2003
Buster
Berichten: 17
Lid geworden op: 08 jul 2012, 11:27
Type: R1150RT
Bijz: van 2001, gekocht in 2012.
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Oosterwolde (Fr)

Re: GS stuur op R1150RT

Ongelezen bericht door Buster »

Ik volg dit draadje met belangstelling. Het trillen van het stuur is mij ook al opgevallen.
Ik rijd sinds kort op de R1150RT en heb ook nog een K1100LT.
Bij de K1100LT is het stuur rubbers opgehangen en ik vind dat toch een stuk prettiger.
Helaas is die constructie totaal afwijkend van de R1150 dus niet over te zetten.

[groet]
Jan
K1100LT, R1150RT en 530D. Je moet wat te kiezen hebben.
Gebruikersavatar
JDoubleOP
Berichten: 1119
Lid geworden op: 05 jul 2012, 13:11
Type: R1100RT
Bijz: Koffers in kleur/V-Stream/BMW Navi III/SENA SMH10
Land: Duitsland
Woonplaats of omgeving: Emlichheim
Locatie: Emlichheim (D)

Re: GS stuur op R1150RT

Ongelezen bericht door JDoubleOP »

Buster schreef:Ik volg dit draadje met belangstelling. Het trillen van het stuur is mij ook al opgevallen.
Ik rijd sinds kort op de R1150RT en heb ook nog een K1100LT.
Bij de K1100LT is het stuur rubbers opgehangen en ik vind dat toch een stuk prettiger.
Helaas is die constructie totaal afwijkend van de R1150 dus niet over te zetten.

[groet]
Jan
Zodra de cilinders niet synchroon lopen, doet de ene cilinder iets meer werk dan de andere, waardoor extra vibraties ontstaan.
Als je het perfect wil doen moet je eerst kleppen stellen en daarna de cilinders synchroniseren: Zie viewtopic.php?f=35&t=5871
Grote beurt zou ik zeggen, maar alleen synchroniseren kan het gewenste resultaat geven of een enorme verbetering opleveren.
Indien er dan nog vibraties zijn.... _001. T'is en blijft een boxer.

Groetjes,
Joop
Buster
Berichten: 17
Lid geworden op: 08 jul 2012, 11:27
Type: R1150RT
Bijz: van 2001, gekocht in 2012.
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Oosterwolde (Fr)

Re: GS stuur op R1150RT

Ongelezen bericht door Buster »

Hallo Joop,

Ik heb een afspraak bij Kenny staan voor aanstaande vrijdag.
Eens kijken of het een verschil maakt. Ik had er nog niet aan gedacht.
Ik heb de motor net en die is aan zijn 60.000 km beurt toe.
Laat de uitkomst wel weten.

[groet]
Jan
K1100LT, R1150RT en 530D. Je moet wat te kiezen hebben.
Gebruikersavatar
JDoubleOP
Berichten: 1119
Lid geworden op: 05 jul 2012, 13:11
Type: R1100RT
Bijz: Koffers in kleur/V-Stream/BMW Navi III/SENA SMH10
Land: Duitsland
Woonplaats of omgeving: Emlichheim
Locatie: Emlichheim (D)

Re: GS stuur op R1150RT

Ongelezen bericht door JDoubleOP »

Buster schreef:Hallo Joop,

Ik heb een afspraak bij Kenny staan voor aanstaande vrijdag.
Eens kijken of het een verschil maakt. Ik had er nog niet aan gedacht.
Ik heb de motor net en die is aan zijn 60.000 km beurt toe.
Laat de uitkomst wel weten.

[groet]
Jan
Ik verwacht na je bezoek bij Kenny een Big RT Smile
Gebruikersavatar
Baird
2024
2024
Berichten: 4365
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: GS stuur op R1150RT

Ongelezen bericht door Baird »

JDoubleOP schreef:
Buster schreef:Ik volg dit draadje met belangstelling. Het trillen van het stuur is mij ook al opgevallen.
Ik rijd sinds kort op de R1150RT en heb ook nog een K1100LT.
Bij de K1100LT is het stuur rubbers opgehangen en ik vind dat toch een stuk prettiger.
Helaas is die constructie totaal afwijkend van de R1150 dus niet over te zetten.

[groet]
Jan
Zodra de cilinders niet synchroon lopen, doet de ene cilinder iets meer werk dan de andere, waardoor extra vibraties ontstaan.
Als je het perfect wil doen moet je eerst kleppen stellen en daarna de cilinders synchroniseren: Zie viewtopic.php?f=35&t=5871
Grote beurt zou ik zeggen, maar alleen synchroniseren kan het gewenste resultaat geven of een enorme verbetering opleveren.
Indien er dan nog vibraties zijn.... _001. T'is en blijft een boxer.

Groetjes,
Joop
Even weer on-topic: het afstellen/ synchroniseren is niet het geen waar ik dit draadje over begonnen ben, ik heb het over hoog-frequente trillingen in het stuur en niet de laag-frequente trillingen die ontstaan door een slecht afgesteld blok.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Overige Techniek & Mechanica”